جاباما
۳۴۹۱۴۹
۵۰۴۹
۵۰۴۹
پ

دئودورانت، اسپری یا نسخه‌های خانگی ضدعرق، کدامیک بهترند؟

بوی بد عرق را بکُشید

بوی بد می‌تواند در فعالیت اجتماعی شما تاثیر گذاشته و خاطره بدی از شما را در ذهن دیگران به‌جای بگذارد.

مجله سیب سبز: این حس که بوی بدی از بدن شما متصاعد می‌شود بسیار آزاردهنده است و همه مردم هم از بوی بد فراری هستند. بوی بد می‌تواند در فعالیت اجتماعی شما تاثیر گذاشته و خاطره بدی از شما را در ذهن دیگران به‌جای بگذارد. ترشحات زیر بغل از غددی به‌نام اپویریل متصاعد می‌شود.

این ترشحات به خودی خود بدبو نیستند اما باکتری‌‌ها از مواد درون آنها تغذیه می‌کنند و بوی بدی از زیر بغل شما خارج می‌شود. برای رهایی از بوی بد باید در قدم اول این باکتری‌ها را از بین ببرید. می‌توانید با استفاده از راه‌های متفاوت از شست‌وشو گرفته تا استفاده از محصولات ضدعرق مختلف استفاده کنید. ما سعی کرده‌ایم به شما درباره انواع ضدعرق‌‌ها توضیحاتی بدهیم.

بوی بد عرق را بکُشید

دئودورانت‌ها / به جنگ باكتری‌ها می‌روند

دئودورانت‌ها به جنگ باكتری‌هایی می‌روند كه از عرق تغذیه می‌كنند، به این محصولات رایحه‌های گوناگونی افزوده شده است تا به شما احساس تازگی و مطبوعی دهد اما كار اصلی آنها این است كه پوست زیر بغل را برای باكتری‌ها نامناسب كنند و باكتری‌هایی كه بو را تولید می‌كنند، از بین ببرند.

فقط بو را کنترل می‌کند

این ماده هیچ‌گونه مانعی در تعریق ایجاد نمی‌كند اما در عوض بوی زننده‌ای كه در اثر تعریق ایجاد می‌شود را از بین می‌برد.

چطور استفاده کنیم

دئودورانت‌ها برای تمام نقاط بدن قابل استفاده‌اند و فقط مخصوص زیر بغل نیستند. اگرچه دئودورانت‌های مخصوص زیر بغل، پر‌مصرف‌‌ترین انواع آن هستند اما دئودورانت‌ها برای هر نقطه از بدن كه بوی نامطبوعی را تولید می‌كنند قابل استفاده هستند.

بوی بد عرق را بکُشید

پودری یا ژله‌ای؟

این ماده به شكل مایع، ژل، پودر، كرم و اسپری موجود است. دئودورانت پودری، بهترین گزینه برای پاهای شماست و نوع كرمی یا اسپری آن برای زیر بغل‌ مناسب‌تر است.

اگر پوست حساس دارید

در دئودورانت‌ها رایحه‌ها و موادی وجود دارد كه پوست بعضی افراد را تحریك مي‌كند و اگر شما هم جزو چنین افرادی هستید و پوستی بسیار حساس دارید، بهتر است دئودورانتی را بخرید كه روی آن واژه «طبیعی» نوشته شده است.


درمان خانگی - از نسخه‌های سنتی کمک بگیرید

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های خانگی و با همان مواد درون آشپزخانه نیز به جنگ بوی نامطبوع زیر بغل بروید. در این صورت دیگر نگران مواد افزودنی و مضر موجود در ضدتعریق‌ها و دئودورانت‌ها نخواهید بود.

هم بو را می‌گیرد، هم تعریق را

یكی از راه‌حل‌ها، استفاده از جوش‌شیرین است؛ جوش‌شیرین از قدیم به‌عنوان یك پاك‌كننده و ضدبوي طبیعی به كار می‌رفته ‌است. این ماده بو‌های مختلف را نیز به‌خود جذب می‌كند، شاید شنیده باشید بعضی برای از بین بردن بوهای نامطبوع یخچال ظرفی سرباز از جوش شیرین را داخل یخچال می‌گذارند. به دليل همین ویژگی‌های پاك‌كنندگی و بوگیری، شما می‌توانید از این ماده برای از بین بردن بوی زیر بغل استفاده كنید، این ماده عرق كردن شما را متوقف نمی‌كند اما به دليل داشتن بعضی از ویژگی‌ها، مانع از این می‌شود كه باكتری‌ها بتوانند از عرق شما تغذیه كنند و در نتیجه باكتری‌ها تكثیر نمی‌شوند و عرق شما بو نمی‌گیرد.

افراد مختلف به روش‌های گوناگون از این ماده استفاده می‌كنند، بعضی‌ها جوش‌شیرین را بعد از حمام به زیر بغلشان می‌مالند، بعضی دیگر مقداری جوش‌شیرین را روی پارچه تمیزی گذاشته و سپس پارچه را كمی مرطوب می‌كنند و سپس به زیر بغل خود می‌مالند.

همیشه در دسترس است

چند لیمو ترش را در دست خود كم‌كم فشار دهید تا نرم شوند. سپس از وسط به ۲نیم كنید و به زیر بغل‌تان بمالید تا هسته‌های آن خارج شود. سپس حمام كنید.

بوی بد عرق را بکُشید

اگر زیر بغل شما موهای زائد دارد، یك روز قبل از این كار، آنها را از بین ببرید تا اسید لیموها بوی بدن شما را از بین ببرد.


ضدتعریق‌ها / پوست را خشك نگه می‌دارند

تركیبات آلومینیوم یكی از مواد اصلی موجود در ضدعرق‌هاست، این تركیبات به‌طور موقت مجراهای عرق را مسدود می‌كند و جریان عرق روی پوست را از بین می‌برند و در نتیجه پوست خشك می‌ماند، بعضی از دانشمندان همین تركیبات آلومینیوم را سرطان‌زا می‌دانند. البته بسیاری از این ضدعرق‌ها موادی دارند كه باكتری‌ها را از بین می‌برند و كمی رایحه مطبوعي نيز دارند اما كاركرد اصلی آنها خشك نگه داشتن زیر بغل است. درست مثل چوب‌پنبه‌ای كه سر یك بطری می‌گذارند.

فقط برای زیر بغل استفاده شود

ضد‌تعریق‌ها هم مثل دئودورانت‌ها در شكل‌های مختلفی عرضه می‌شوند: ژل، پودر، كرم و اسپری. اما این ماده برخلاف دئودورانت‌، بیشتر برای زیر بغل استفاده می‌شود و به‌ ندرت در دیگر نقاط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوی بد عرق را بکُشید

شب‌ها استفاده كنید

جالب است بدانید بهتر است این محصولات شب‌ها استفاده شوند. ابتدا باید زیر بغل را بشویید، خشك كنید و سپس این محصولات را استفاده كنید. پس از ۲ تا ۳ هفته تعریق كاهش پیدا مي‌كند، البته روی دستورالعمل بعضی از ضدعرق‌های خیلی قوی نوشته شده ‌است كه باید شب‌ها استفاده شوند چون وقتی فرد خواب است، پوست او خیلی بیشتر پذیرای چنین موادی است و این مواد فرصت پیدا می‌كنند تا كاملا ذوب شوند و سپس در طول روز اثربخشی خود را نشان دهند.

قبل از استفاده اصلاح ممنوع

پیش از استفاده از این محصولات، مو‌های زائد تراشیده نشوند چون به خاطر جراحت‌های احتمالی مواد شیمیایی می‌توانند وارد بدن شوند و هم ایجاد حساسیت‌های پوستی كنند و هم ممكن است در درازمدت در بدن افزایش پیدا كنند و مشكلات جدی‌تری چون سرطان یا آلزایمر پیش بیاورند.


درمان‌های پزشكی / ممكن است مشكل جدی داشته ‌باشید

وقتی راه‌حل‌های مختلفی را به كار ببرید ولی همچنان نتوانيد بوی نامطبوع زیر بغل خود را كنترل كنید، در این حالت ممكن است شما به لحاظ پزشكی مشكلی داشته ‌باشید. بوی نامطبوع بدن می‌تواند یكی از نشانه‌های بعضی از بیماری‌ها مثل بیماری‌های كبدی یا كلیوی و... باشد بنابراین در این صورت باید حتما به یك پزشك مراجعه كنید. در بعضی از مواقع نیز ممكن است نوعی خاص از مشكلات پوستی باعث به‌وجود آمدن این بوی نامطبوع شود.

در موارد حاد، جراحی هم لازم است

موارد حاد، پزشك یا برای شما ضدعرق‌های خاص تجویز می‌كند یا قرص‌هایی می‌نویسد كه میزان تعريق را كم می‌كنند و حتی در بعضی از موارد خیلی حاد احتمال جراحی برای برداشتن غدد عرقی و... را نيز توصیه می‌كند.

بوی بد عرق را بکُشید

بوتاكس هم موثر است!

جالب است بدانید در بعضی از حالت‌ها تزریق بوتاكس نیز می‌تواند بسیار مفید باشد، سم بوتاكس فعالیت ‌ماهیچه‌ها و غدد را كم می‌كند و در نتیجه بوی نامطبوع عرق كاهش می‌یابد.

گاهی هم آنتی‌بیوتیك مفید است

در بسیاری از موارد نیز پزشك برای كاهش باكتری‌های عامل به‌وجود آورنده بوی بد، آنتی‌بیوتیك‌های موضعی یا خوراكی تجویز می‌كند. البته راه‌حل‌های دیگری نیز وجود دارد كه پزشك با توجه به شرایط‌تان می‌تواند به شما پیشنهاد كند.


كدام نوع برای چه كسی مناسب است؟

این روزها آنقدر استفاده از دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها زیاد است كه شركت‌های مختلف در انواع حالت‌ها چنین محصولاتی را تولید كرده‌اند اما هر نوع از این محصولات چه ویژگی‌های خاصی دارند؟

دئودورانت‌های صابونی یا ژلی

بوی بد عرق را بکُشید

رایج‌ترین دئودورانت‌ها و محصولات ضدعرق، حالتی صابونی یا چیزی شبیه ژل جامد نرم هستند. این محصولات از ژل‌های نیمه شفافی ساخته شده‌اند كه بعد از استفاده هیچ رنگی از خود به جا نمی‌گذارند اما تنها برای استفاده زیر بغل كاربرد دارند و نمی‌توان برای كل بدن از آنها استفاده كرد.

دئودورانت غلتكی

بوی بد عرق را بکُشید

همان‌طور كه از نام این مدل برمی‌آید، برای استفاده باید غلتك آن را روی پوست بمالید تا مایع درون آن به روی پوست منتقل شود، این نوع چندان مفيد نيست چون خیلی دوام ندارد و همچنين نباید 2‌نفر به‌طور مشترك از آن استفاده كنند.

اسپری

بوی بد عرق را بکُشید

بین دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها از همه راحت‌تر استفاده از اسپری است چون هم می‌توان برای تمام بدن از آن استفاده كرد، هم می‌توان از كسی قرض گرفت یا به كسی قرض داد.

كرمی شكل

این نوع كمتر از همه رایج است و فرد برای استفاده از آن نیاز به یك كاردك دارد تا بتواند به خوبی روی پوست آن را پخش كند؟ البته تولید‌كننده‌های كمی هستند كه ضدعرق‌های اینچنینی تولید كرده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج