جاباما
۳۴۹۲۲۱
۱ نظر
۵۰۸۴
۱ نظر
۵۰۸۴
پ

چگونه نقطه‌های سیاه روی پوست را محو کنیم؟

لک‌ها ممکن است به دلایل ژنتیکی یا محیطی مانند تغذیه نامناسب و استرس و عدم رسیدگی و محافظت مناسب روی پوست شما جا خوش کرده ‌باشند. اختلالات هورمونی هم در ایجاد لک‌ها دخیل‌اند و می‌توانند باعث تغییر رنگ قسمت‌هایی از پوست شوند.

مجله سیب سبز - نیلوفر جامه‌بزرگی: پوست یکی از ارگان‌های مهم در بدن انسان است. مساحت آن حدود 2متر مربع است و 3‌کیلوگرم از وزن خانم‌ها و 5کیلوگرم از وزن آقایان مربوط به پوست آنان است. علاوه بر هزاران فواید که پوست برای بدن ما دارد، قسمتی که در صورت دیده می‌شود، اهمیت زیادی در زیبایی دارد و خانم‌‌ها و آقایان دوست دارند، پوستی صاف و صیقلی داشته باشند.

لک‌ها هم از عواملی هستند که با تغییر رنگ قسمت‌هایی از پوست می‌توانند، زیبایی را از چهره بگیرند. دکترعلیرضا التفاتی، کارشناس زیبایی در این مطلب درباره علل به‌وجود آمدن لک‌ها و درمان آنها نکاتی را به شما می‌گوید که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

چگونه نقطه‌های سیاه روی پوست را محو کنیم؟

لک‌ها از کجا آمده‌اند؟

لک‌ها ممکن است به دلایل ژنتیکی یا محیطی مانند تغذیه نامناسب و استرس و عدم رسیدگی و محافظت مناسب روی پوست شما جا خوش کرده ‌باشند. اختلالات هورمونی هم در ایجاد لک‌ها دخیل‌اند و می‌توانند باعث تغییر رنگ قسمت‌هایی از پوست شوند. مصرف برخی قرص‌ها مانند قرص ضد‌بارداری ممکن است باعث بروز لک در چهره شوند و حتی بارداری هم می‌تواند عاملی برای ایجاد لک در چهره شود.

پیشگیری بهتر از درمان

در محافظت محیطی استفاده از ضد‌آفتاب نقش مهمی را در ایجاد لک‌های پوستی دارند. حتما شما هم این نکته را قبول دارید که پیشگیری بهتر از درمان است. برای محافظت از پوست در برابر لک‌ها ضد‌آفتاب‌ها نقش بسیار مهمی دارند و می‌توان استفاده از ضد‌آفتاب را در درجه مهمی از مراقبت پوست قرار داد؛ بهتر است استفاده از ضد‌آفتاب را مانند مسواک زدن از سنین کودکی به کودکان آموزش دهیم تا پوستی سالم داشته باشند تا بتوانیم تا حد زیادی از ایجاد لک‌ها پیشگیری کنیم.

کدام کرم با پوست شما سازگارتر است؟

هر فرد باید برای محافظت از پوست خود باتوجه به نوع پوستش تلاش کند. افراد مختلف پوست‌های متفاوتی دارند، به‌طور کلی پوست افراد براساس رنگ و ویژگی‌های آن به 6نوع فتوتایپ تقسیم می‌‌شود.

فتوتایپ شماره یک و دو مخصوص افرادی است که پوست، مو و چشمان اغلب روشن دارند؛ مردم اروپایی بیشتر فتوتایپ یک و دو هستند؛ ما آسیایی‌ها هم در گروه فتوتایپ سه و چهار قرار می‌گیریم و فتوتایپ 5 و 6 هم مخصوص مردم آفریقایی و امریکایی با پوست‌های تیره است.

البته این تقسیم‌بندی‌ها درباره همه ایرانیان نیست، مردم در ایران بسته به نوع جغرافیایی خود ممکن است فتوتایپ‌هایی شبیه مردم اروپایی یا مردم آفریقایی و آمریکایی داشته باشند.

افرادی که پوستی با فتوتایپ کمتر دارند، باید به میزان بیشتری از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنند و از کرم‌های ضدآفتاب با SPF‌بالا، به میزان بیشتری استفاده کنند.

در مقابل افرادی با پوست‌های تیره کمتر در مقابل آفتاب آسیب می‌بینند و کرم‌هایی با SPF پایین‌تر هم برای آنها مناسب است.

در چه ساعت‌هایی پوست‌تان بیشتر در خطر است؟

در ساعت بین چهار تا 6بعدازظهر آفتاب به میزان بیشتری می‌تابد و برای پوست مضر است، حواس‌تان به ساعت باشد و در این زمان‌ها حتما با دقت بیشتری از ضدآفتاب‌ها استفاده کنید البته نه به این معنا که در ساعات دیگر روز نباید از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید، فقط مصرف ضدآفتاب در این ساعات مهم‌تر از ساعات دیگر است وگرنه شما باید در همه زمان‌ها سپری محافظ در برابر آفتاب روی پوست خود داشته باشید.

طبیعت‌گردها در خطرند

اگر به ساحل می‌روید یا کوهنورد هستید، باید بدانید که در این نقاط تاثیر تابش آفتاب روی پوست بیشتر است. اگر از پوست خود محافظت نکنید، پوست خود را در‌معرض ایجاد لک‌ها قرار داده‌اید. برای محافظت پوست خود در کوه یا ساحل حتما از کرم‌های محافظت‌کننده پوست با SPFبالا استفاده کنید.

چگونه نقطه‌های سیاه روی پوست را محو کنیم؟

زمان تمدید ضدآفتاب هم در این نقاط باید سریع‌تر باشد، در شرایط عادی توصیه می‌شود که هر دو ساعت یک‌بار کرم ضدآفتاب خود را تمدید کنید اما اگر در شرایط تابش بیشتر آفتاب قرار دارید، شاید نیاز باشد که حتی هر 30یا 45دقیقه یک‌بار از پوست خود در برابر ضد‌آفتاب‌ها استفاده کنید.

آیا SPF ‌بالا مناسب‌تراست؟

SPF مخفف واژه Sun Protector Factor به‌معنای محافظت در برابر آفتاب است. بیشترین میزان SPF مناسب که به‌وسیله اتحادیه اروپا و FDA تعیین شده‌‌‌50+ است که این میزان می‌تواند تا بیش از 98‌درصد از پوست محافظت کند. برندهای مختلفی در ایران ساخته یا وارد می‌شوند که SPF بالا ‌حتی 70یا حتی 100دارند.

درواقع میزان محافظت‌کنندگی این کرم‌های ضدآفتاب چندان با یکدیگر متفاوت نیستند. برای روشن‌تر شدن موضوع فرمول طلایی میزان محافظت کرم‌ها را به شما می‌گوییم. برای دانستن میزان محافظت کرم‌ها عدد100 را بر میزان SPF نوشته شده روی کرم تقسیم کنید و عدد به‌دست آمده را از عدد100 کم کنید، حاصل این عملیات میزان محافظت را به شما نشان می‌دهد.

با استفاده از این فرمول معین می‌شود که میزان محافظت کرمی با50 SPF برابر با 98‌درصد و میزان محافظت کرمی با SPF15، 93/4 است که تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و با کرم‌هایی با‌SPF پایین هم می‌توان تا حد زیادی از پوست در برابر آفتاب محافظت کرده و از بروز لک‌ها روی صورت پیشگیری کنید.

بارداری چقدر مقصر است؟

برخی مادرها در دوران بارداری لک‌هایی روی پوست‌شان ایجاد می‌شود، خبر خوب به مادران این است که لک‌های دوران بارداری معمولا دوام زیادی ندارند و بعد از مدتی ناپدید می‌شوند. در‌واقع این لک‌ها در قسمت سطحی پوست ایجاد شده‌اند و با لک‌هایی که بر اثر آفتاب در پوست افرادی‌که فتوتایپ روشن دارند، ایجاد شده‌اند و به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ کرده‌اند، راحت‌تر رفع می‌شوند. خانم‌های باردار هم می‌توانند با مشورت پزشک از کرم‌های ضدلک‌ استفاده کنند.

ضدلک روز با شب چه فرقی دارد؟

حتما شما هم شنیده‌اید که برخی کرم‌ها مخصوص روز و برخی دیگر مخصوص استفاده در شب است، تفاوت اصلی این کرم‌ها در میزان ضدآفتاب آنهاست، کرم‌های ضد‌لک روز پوست را در برابر آفتاب هم محافظت می‌کنند، از طرفی در شب آلودگی‌ها کمتر بر پوست می‌نشینند و درست در زمان استراحت است که پوست دوباره خود را بازسازی می‌کند و زمان مناسبی برای استفاده از کرم‌های زیبایی است.

درمان می‌شوند؟

لک‌هایی که سطحی باشند، ساده‌تر از لک‌های عمیق درمان می‌شوند و می‌توان برای محو کردن این لک‌ها از کرم‌های ضد‌لک استفاده کرد. در کل اغلب لک‌ها معمولا درمان‌پذیر هستند. ممکن است افراد از 5یا 6سالگی به لک دچار شوند اما لک‌ها اغلب از 17 و 18سالگی به اوج می‌رسند و می‌توان با ظهور لک‌ها درمان آنها را آغاز کنید.

چگونه نقطه‌های سیاه روی پوست را محو کنیم؟

عطر و ادکلن لک می‌آورد!

شاید برای‌تان جالب باشد، بدانید که یکی از علل مهم در ایجاد کک و مک در آقایان به‌خاطر اسپری کردن عطر و ادکلن به پوست‌شان است؛ مواد شیمیایی موجود در این محصولات عامل پدیدار شدن لک است. خانم‌ها معمولا عطر خود را به لباس می‌زنند و همین کار آسیب کمتری را به پوست‌شان می‌زند.

محصولات آرایشی ضد‌لک را بشناسید

سازندگان کرم‌ها ابتدا محصولات درمانی برای مصرف‌کنندگان تهیه کردند و بعد از مدتی محصولاتی برای پیشگیری لک به بازار آمد، روشن‌کننده‌ها هم با خاصیت کم‌رنگ‌ کردن لک‌ها، کار درمان آنها را انجام می‌دادند، غیر از بحث درمان امروزه کرم‌های گریم با خاصیت پوشانندگی بالا در برندهای معتبر روز دنیا جا باز کرده است، این کرم‌ها بدون آسیب رساندن به پوست می‌توانند آثار لک را کاملا از چهره محو کنند و آنها را پوشش دهند و اعتماد به نفس را به افرادی که دارای لک‌های زیاد هستند، بازگردانند.

حتما شما هم شنیده‌اید که برخی کرم‌ها مخصوص روز و برخی دیگر مخصوص استفاده در شب است، تفاوت اصلی این کرم‌ها در میزان ضدآفتاب آنهاست، کرم‌های ضد‌لک روز پوست را در برابر آفتاب هم محافظت می‌کنند، از طرفی در شب آلودگی‌ها کمتر بر پوست می‌نشینند و درست در زمان استراحت است که پوست دوباره خود را بازسازی می‌کند و زمان مناسبی برای استفاده از کرم‌های زیبایی است
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sadaf

      like

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج