۳۴۹۳۹۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

تشدید برخورد با دانه‌‌ درشت‌های قاچاق

در حالی که طرح ضربتی برخورد با فروش کالا‌های قاچاق در کوچه مروی تهران در حال اجراست و آخرین خبر‌ها حکایت از تخلیه مغازه‌های این کوچه از لوازم قاچاق دارد، یک مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگویی تفصیلی جزئیات تازه ای درباره قاچاق به ایران و برخورد‌ها در این زمینه افشا کرده است.

روزنامه آرمان: در حالی که طرح ضربتی برخورد با فروش کالا‌های قاچاق در کوچه مروی تهران در حال اجراست و آخرین خبر‌ها حکایت از تخلیه مغازه‌های این کوچه از لوازم قاچاق دارد، یک مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگویی تفصیلی جزئیات تازه ای درباره قاچاق به ایران و برخورد‌ها در این زمینه افشا کرده است.

هر چند برخی آمار‌ها حکایت از این دارد که قاچاق در ایران در سال‌های اخیر کاهش یافته، اما همچنان میزان قاچاق بیش از واردات رسمی است. این مساله به خودی خود نشان دهنده ابعاد فاجعه ای است که تولید ملی ایران را زمین‌گیر کرده است. مهم بودن معضل قاچاق باعث می‌شود همواره کارشناسان و مسئولان اظهار نظر‌هایی درباره چگونگی کنترل و کاهش آن انجام دهند و در مواردی شاهد اجرای طرح‌هایی بوده ایم که البته انتقاداتی هم به دنبال داشته است.

واقعیت این است که حجم بالای قاچاق در ایران نشان دهنده سازمان یافته بودن آن است و در این صورت اگر بناست با قاچاق برخورد شود بهتر آن است که سر شاخه‌ها شناسایی و مجازات شوند، حال آنکه در طرح‌های ضربتی مانند طرح برخورد با عرضه کالا‌های قاچاق در کوچه مروی تهران با عرضه کنندگان کالای قاچاق برخورد شده است. بررسی ها نشان می دهد ابعاد قاچاق در ایران آنقدر بزرگ است که باید برای کنترل و کاهش آن چاره‌ای دیگر جز برخورد‌های مقطعی در نظر گرفت.

کشف ۱۰ پرونده بزرگ قاچاق

روز گذشته سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جزئیات پرونده‌های دانه درشت قاچاق کالا، ارز و شمش طلا را اعلام کرد و گفت: ۱۰ پرونده بزرگ قاچاق کانتینری کشف شد. به گزارش مهر، قاسم خورشیدی ادامه داد: طی سه ماهه ابتدای امسال در مجموع ۲۸ هزار و ۱۶۴ پرونده مربوط به قاچاق در کشور تشکیل شده که از حیث تعداد نزدیک به دو درصد و از نظر ارزش حدود ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

ارزش کالاهای مکشوفه طی این مدت ۱۷۰ میلیارد تومان بوده که بیشترین اقلام مکشوفه شامل لوازم خانگی، پوشاک، البسه، پتو (گروه نساجی) و گوشی تلفن همراه بوده است. او درباره پرونده‌های بزرگ و دانه درشت تشکیل شده که به شدت مورد پیگیری قرار گرفتند، گفت: در سال گذشته وزارت اطلاعات مجموعا ۲۱ پرونده دانه درشت را به ارزش ۲۸۰۰ میلیارد تومان مورد پیگیری قرار داد. فقط یک پرونده‌ای که مربوط به تجهیزات پزشکی در استان اصفهان بوده و با همکاری سازمان غذا و دارو و توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) کشف شده، ارزشی حدود ۷۳ میلیون دلار (تقریبا حدود ۲۵۰ میلیارد تومان) داشته است.

تشکیل کمیته مبارزه با قاچاق سازمان یافته

خورشیدی در پاسخ به این سئوال که مقام معظم رهبری در دیدار اردیبهشت با کارگران تاکید کردند که دستگاه‌های ذیربط با قدرت با قاچاق سازمان یافته برخورد کنند، ستاد برای مقابله با این نوع قاچاق چه برنامه‌ای در سال جاری اجرایی کرده است؟ گفت: یک برنامه پنج ساله برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین شده است. یکی از اولویت‌های این برنامه، مبارزه با قاچاق سازمان یافته است. او با بیان اینکه افزایش کشفیات قاچاق در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بالغ بر ۳۰۰ درصد بوده که مؤید این است که رویکرد ستاد به سمت مبارزه با قاچاق سازمان یافته است، تصریح کرد: در سال ۹۳ مجموع کشفیات دستگاه‌های کاشف حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در سال ۹۴ به بالغ بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اضافه کرد: کشفیات وزارت اطلاعات در سال ۹۳، ۲۸۰ میلیارد تومان بوده که این رقم به ۲۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ افزایش یافته، یعنی ۱۰ برابر شده است. کشفیات گمرک نیز در سال ۹۳، ۳۹ میلیارد تومان بوده که به ۴۷۳ میلیارد تومان در سال ۹۴ افزایش یافته است.

کشف زنجیره‌های ۳ پرونده‌ قاچاق

این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال جاری دو پرونده ارزی مورد رسیدگی قرار گرفته و کشف شده به طوری که نزدیک به دو میلیون دلار قاچاق ارز در استان همدان که قرار بود وارد کشور شود، در یک کپسول CNG که پشت خودروها نصب می‌شود و مختص سوخت است، جاسازی شده بود که در رهگیری حلقه‌های زنجیره قبل و بعد که توسط وزارت اطلاعات صورت گرفت، تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دلار دیگر اعتراف گرفته شده و پرونده‌هایی برای حلقه‌های قبل و بعد از آن تشکیل شده است.

او درباره پرونده دوم قاچاق ارز که قرار بود وارد کشور شود، گفت: در این پرونده نزدیک به دو میلیون یورو در استان گیلان کشف شد. این ارز از مرز آستارا وارد کشور شده بود و قرار بود در تهران تحویل اشخاص شود. حلقه‌های قبل از دستگیری در رشت اتفاق افتاده و پس از آن نیز مورد رسیدگی قرار گرفت. براساس دستورالعملی که در حال تدوین و نهایی شدن است، تاکید بر این است که مبارزه با قاچاق سازمان یافته و کانتینری در حوزه کالا جدی گرفته شود و بر این نوع مبارزه تمرکز شود.

خورشیدی ادامه داد: در سه ماهه اخیر حداقل بیش از ۱۰ پرونده کلان قاچاق کانتینری تشکیل شده است. ۹ کانتینر که از بندر شهید رجایی به وسیله قطار خارج شده بود و حامل پارچه‌های گرانقیمت بود، کشف گردید. یک پرونده دیگر که شامل چهار کانتینر بارگیری شده از قشم و حامل کریستال، بلور و چینی‌آلات بود، کشف شد و در حال رسیدگی است. دو انبار در شهر یزد کشف شد که مجموعا این دو انبار حدود ۶۰ کانتینر بلور، کریستال و چینی‌آلات در داخل آنها به وزن ۵۹۸ تن جاسازی شده بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کم جوک بگید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج