۳۴۹۴۴
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

پرداخت وام ازدواج در شش بانک متوقف شد

مذاکرات بین وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی برای پرداخت وام ازدواج همچنان ادامه دارد و هنوزتغییری در روند پرداخت مجدد وام ازدواج رخ نداده است.

پرداخت وام ازدواج در شش بانک متوقف شد
تماشا: مذاکرات بین وزارت ورزش و جوانان و بانک مرکزی برای پرداخت وام ازدواج همچنان ادامه دارد و هنوزتغییری در روند پرداخت مجدد وام ازدواج رخ نداده است.

در حال حاضر بیش از یک هفته از انسداد سامانه ازدواج بانک ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت می گذرد و مذاکرات طولانی وزارتخانه با بانک مرکزی هیچ دستاوردی را به دنبال نداشته است.

از سال ها پیش که سنگ بنای وام ازدواج در کشور گذاشته شد زوج ها با مراجعه به بانک ها و بردن اصل سند ازدواج، وام خود را دریافت می کنند. روزگاری این وام ها صد هزار تومان بود و در اواخر سال ۸۱ به ۱۵۰ هزار تومان رسید و با گذشت زمان وافزایش تورم در نهایت به ۳ میلیون تومان رسید.

با این وجود بسیاری از بانک ها اعلام کرده اند که توانایی پرداخت وام ازدواج را ندارند و به همین دلیل بسیاری از زوج هایغ جوان این روزها با پاسخ منفی روبروشده اند.

کمبود نقدینگی بانک ها

به نظر می رسد که کمبود نقدینگی مهمترین معضلی است که در حال حاضر بانک ها با آن روبرو هستند، به همین دلیل بسیاری از متقاضیان وام ها با مشکل روبرو شده اند. این نکته دیروز مورد تاکید مسعود امینی مدیر گروه برنامه ریزی ازدواج و نهاد خانواده وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت.

وی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه تا پایان مهر ۹۱، یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۶۵۱ نفر متقاضی دریافت وام ازدواج بوده اند، اظهار داشت: «در حال حاضر سامانه ازدواج شش بانک ملی ایران، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت مسدود است.» امینی دلیل این امر را اختصاص ۱۰۰ درصدی منابع قرض الحسنه به مصارف دیگر و خالی شدن موجودی بانک ها دانست.

مدیر کل دفتر ازدواج وزارت جوانان همچنین از برگزاری جلسه با مدیران بانک مرکزی برای حل مشکل پرداخت وام ازدواج به جوانان خبر داد. به گفته مدیر کل دفتر ازدواج وزارت ورزش و جوانان: «از تعداد متقاضیان ثبت نام کننده سال جاری ۴۶۴ هزار و ۶۶۲ نفر از متقاضیان، موفق به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج شده اند.»

این اتفاق در حالی رخ داده است که روزانه ۴ هزار نفر به متقاضیان دریافت وام ازدواج اضافه می شود با این وجود بیش از نیمی از زوج ها نتوانسته اند وام ازدواج را دریافت کنند.

وعده های خیالی

از روزی که شعار تسهیل در ازدواج ترویج شد، به منظور نهادینه کردن این شعار و تشویق جوانان از بسته های پیشنهادی بهره گرفته شد تا جوانان بیشتر ازدواج کنند. به همین دلیل، مدیر گروه برنامه ریزی ازدواج و نهاد خانواده وزارت ورزش و جوانان چند روز پیش، از ارائه بسته پیشنهادی روز ازدواج پس از نهایی شدن این بسته به هیئت دولت خبر داد و اعلام کرد که دو میلیون وام اضافه تر به زوجین داده می شود.

به گزارش ایسنا، نوشین نبئی البته شرایطی هم ذکر کرده و گفته بود: «زوج هایی که دارای چهار شرط کمتر بودن سن داماد از ۲۵ سال، مهریه ۱۱۰ سکه ای عروس، فوت پدر یکی از زوجین و دانشجو یا طلبه بودن باشند دو میلیون تومان وام اضافی دریافت می کنند.» این وعده ها در حالی داده می شود که در حال حاضر بانک ها حتی از دادن وام فعلی ازدواج هم ناتوان هستند.

تا پیش از سال ۸۵ زوج ها به بانک مراجعه کرده و وام خود را دریافت می کردند اما با تاسیس صندوق مهر رضا این روند بسیار طولانی تر شد. دولت در سال ۸۵ برای رفع مشکلات جوانان (اشتغال و ازدواج) صندوق مهر رضا را تاسیس و به تدریج برای تسهیل در دریافت وام ازدواج، سامانه اینترنتی را راه اندازی کرد اما ایجاد همین سامانه باعث شده روند پاسخگویی بانک ها برای پرداخت وام ازدواج طولانی تر شود.

به این معنی که اگر شهروندی متقاضی وام ازدواج باشد و به بانک مراجعه کند، این پاسخ را از رئیس بانک می شنود که اسم بانک ما فعلا در فهرست بانک های پرداخت کننده وام ازدواج قرار ندارد و تا زمان رویت اسم بانک در فهرست، وام ازدواج پرداخت نمی شود.

از سوی دیگر بانک های مزبور برخلاف مصوبه دولت بابت پرداخت وام دو ضامن دولتی می خواهند زیرا بر این باورند که زوج ها نمی توانند این اقساط را پرداخت کنند. به هر حال با وجود این موانع به نظر می رسد که وام ازدواج در آستانه بیست سالگی به انتهای خط رسیده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سپیده2

      تا جایی که یادمه قرار بود مردم تشویق به ازدواج و فرزندآوری و این حرفا بشن. حالا دیگه همون وام ناقابل رو هم نمی دن به جوونا. تعجبی نداره اگه سن ازدواج بره بالا.

    • asoo

      به خدا پول نداریم تا کی میخواین بگین بودجه ندارین ..... زودتر یه کاری کنین خواهشا

    • مصطفی از ایلام

      یعنی تا کی خجالت نمیکشید فقط همین

    • مرتضی از رشت

      واقعا واستون متاسفم

    • بدون نام

      نياز به وام دارم لطفا مشکل ما رو حل کنيد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج