عکس: اعماق جهان چه شکلی است؟

خبرگزاری ایسنا: ستاره‌شناسان یک تصویر خیره‌کننده مادون قرمز از اعماق جهان را منتشرکرده‌اند که در آن کهکشان‌هایی با سن یک میلیارد سال دیده می‌شوند.

به گزارش گیزمگ، این تصویر در نتیجه بیش از ۱۰۰۰ ساعت نوردهی تلسکوپ ۳.۸ متری مادون قرمز بریتانیا(UKIRT) در نزدیکی قله موناکی در هاوایی ایجاد شده است.

عکس: اعماق جهان چه شکلی است؟

تصاویر تازه منتشر شده بر منطقه‌ای معادل چهار برابر ماه کامل در آسمان شب متمرکز هستند. قابلیت‌های چشمگیر مادون‌قرمز تلسکوپ UKIRT برای مقابله با پدیده‌ای موسوم به انتقال به سرخ (redshift) است.

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که نور ستارگان دوردست در زمان سفر در فواصل طولانی کیهانی از منابع خود تا تلسکوپ های زمینی کشیده می‌شوند. تلسکوپ‌های مادون قرمز بهترین انتخاب برای ثبت این نور باستانی هستند.

تصاویر جدید حاوی حدود ۲۵۰ هزار کهکشان باستانی هستند که کمی پس از تولد جهان توسط انفجار بزرگ یا بیگ‌بنگ بوجود آمده‌اند. مانند تمام تصاویر نجومی، هیچ گاه نمی‌توان موضوعات عکس‌ها را بطور بلادرنگ مشاهده کرد. نور با سرعت نزدیک به ۳۰۰ هزار کیلومتر در ثانیه از میان خلاء حرکت می‌کند و با وجود سرعت بسیار بالا، باز هم میلیاردها سال طول می‌کشد تا فضای وسیع بین کهکشان‌ها را طی کند.

بطور متوسط، نور منتشر شده از کهکشان‌هایی که در این تصاویر ثبت شده‌اند، ۹ میلیارد سال قبل منابع خود را ترک کرده‌اند. بررسی این میزان از کهکشان‌های باستانی به ستاره‌شناسان اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری در مورد تکامل این ساختارهای کیهانی وسیع بدست آورند.

عکس: اعماق جهان چه شکلی است؟

برای مثال می‌توان دریافت که چرا بیشتر کهکشان‌های عظیم از شکل بیضوی برخوردارند و کهکشان‌های متوسطی مانند راه شیری اغلب دارای شکلی صفحه مانند با بازوهای مارپیچی هستند. همچنین می‌توان از این اطلاعات در درک بهتر ماده تاریک کمک گرفت.