جاباما
۳۴۹۵۶۴
۳۹ نظر
۱۰۰۸۴
۳۹ نظر
۱۰۰۸۴
پ

کامل‌ترین روش تهیه رُب گوجه‌فرنگی

در این روز‌ها به دلیل قیمت بالای رب گوجه‌فرنگی و مقدار زیاد مواد نگهدارنده‌ی آن، بهتر است که خودتان در خانه رب گوجه‌فرنگی تهیه کنید تا هم از کیفیت و سالم بودن آن اطمینان داشته باشید و هم با هزینه‌ی کمتر رب‌گوجه‌ی بیشتری داشته باشید.

برترین‌ها: در این روز‌ها به دلیل قیمت بالای رب گوجه‌فرنگی و مقدار زیاد مواد نگهدارنده‌ی آن، بهتر است که خودتان در خانه رب گوجه‌فرنگی تهیه کنید تا هم از کیفیت و سالم بودن آن اطمینان داشته باشید و هم با هزینه‌ی کمتر رب‌گوجه‌ی بیشتری داشته باشید.

کامل‌ترین روش تهیه رُب گوجه‌فرنگی

چه گوجه‌هایی برای تهیه رب گوجه فرنگی مناسب است؟

اگر باغ یا باغچه دارید، از هر نوع گوجه فرنگی که در محصولات تان به چشم می‌خورد می‌توانید برای تهیه رب استفاده کنید، اما بهتر است بدانید گوجه‌هایی که دانه‌های گوشتی کمتری دارند برای این منظور مناسب ترند، زیرا هم زمان کمتری برای پخت می‌برند و هم رب تان دلچسب‌تر و غلیظ‌تر می‌شود. همچنین گوجه‌هایی که از نظر شکلی کمی بلند‌تر هستند از گوجه‌های پهن و کوتاه برای تهیه رب و سس گوجه انتخاب بهتری هستند.

مواد لازم:

  • گوجه فرنگی ۱۰۰ کیلوگرم
  • آب ۱۲ کیلوگرم
  • روغن ۱ کیلوگرم
  • نمک ۱ بسته ۴۰۰ گرمی
  • توری سیمی با خانه‌های خیلی ریز

کامل‌ترین روش تهیه رُب گوجه‌فرنگی

طرز تهیه رب گوجه فرنگی:

۱) ابتدا گوجه فرنگی را بشویید. از وسط به ۲ قاچ تقسیم کنید و در دیگ بیندازید. رویش را آب بگیرد و بگذارید به جوش بیاید. گوجه به حدی بجوشد که پوست آن کنده شود.

۲) گوجه‌ها را در حالی که قل قل می‌جوشد روی توری سیمی بریزید و گوجه‌ها را روی توری حرکت دهید تا پوست و دانه آن جدا شود. برخی از چلو صافی برای جدا کردن پوست و دانه گوجه استفاده می‌کنند که این کار باعث ترش شدن و کپک زدن رب می‌شود، چون خانه‌های چلو صافی درشت است و دانه را رد می‌کند.

۳) در بازار دستگاه‌هایی موجود است که آب گوجه را می‌گیرند و تحویل مشتری می‌دهند این کار جوشانیدن رب در منزل را راحت‌تر می‌کند و تهیه رب بعد از آب گرفتن، شروع می‌شود.

۴) آب گوجه فرنگی باید آنقدر بجوشد تا غلیظ شده و رب چلپ چلپ به هوا پرت شود. در این مرحله نمک را اضافه کنید تا از خرابی زودهنگام رب جلوگیری شود. میزان غلیظ شدن رب بسیار مهم است اگر شل و آبدار باشد سریع کپک می‌زند و اگر خیلی سفت باشد طعم سوختگی می‌دهد و استفاده از آن به علت سفت بودن مشکل است.

۵) روش تشخیص زمان آماده شدن رب این است که وقتی با کفگیر در کف قابلمه خطی می‌کشیم شکاف ایجاد شده بر جای می‌ماند و خیلی دیر پر می‌شود. رب را باید هر چند دقیقه هم بزنید و خصوصا در اواخر پخت آن دقت کنید، چون ممکن است ته بگیرد و طعم سوختگی در رب مشخص شود.

۶) بعد از غلیظ شدن رب در مرحله آخر روغن را اضافه کنید هم بزنید تا رب تف بخورد میزان روغن به دلخواه شماست و برای خوش رنگ شدن رب و عدم یخ زدگی در یخچال یا فریزر است.

۷) رب را در تشت بزرگی بریزید و اجازه دهید تا کاملا سرد شده و آماده بسته بندی شود.

کامل‌ترین روش تهیه رُب گوجه‌فرنگی

نکات:

  • اضافه کردن نمک برای جلوگیری از کپک زدن و خرابی رب است و افزودن روغن برای یخ نزدن در فریزر و خوش رنگ شدن رب است.
  • در بیشتر خانه‌های روستایی رب در فضای باز و بر روی آتش پخته می‌شود، چون جوشانیدن رب زمان زیادی می‌برد و مصرف گاز خانگی بالا می‌رود.
  • توری‌های سیمی همان توری‌های خانه ریزی است که بر روی پنجره‌های منزل برای جلوگیری از ورود حشرات نصب می‌شود. البته در بازار توری‌های مخصوص جوشاندن رب نیز به فروش می‌رسد.
  • بهترین جنس دیگی که برای جوشاندن رب بکار می‌رود دیگ مسی است.

کامل‌ترین روش تهیه رُب گوجه‌فرنگی

روش نگهداری رب گوجه فرنگی در طولانی مدت

اگر می‌خواهید برای زمان زیادی رب گوجه فرنگی را نگهداری کنید، احتمال این که کپک بزند و خراب شود، بسیار است بنابراین می‌توانید رب را در قالب‌های یخ بریزید و هر زمان که خواستید یک تکه از آن را برداشته و در غذا، سوپ یا حتی غذای کودک استفاده کنید.

بعد از اینکه رب‌ها در قالب، یخ بستند آن‌ها را در آورده و در یک کیسه پلاستیکی مخصوص فریزر بریزید و نگهداری کنید. بدین شکل فضای زیادی از فریزرتان اشغال نمی‌شود و همچنین قطعات رب، بوی فریزر را به خود نمی‌گیرد. بدین شکل می‌توانید این مکعب‌های یخی را تا ۹ ماه در فریزر نگه داری کنید.

مصرف رب گوجه‌فرنگی در صبحانه!

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما بسیاری از افراد در سراسر دنیا از رب گوجه فرنگی در وعده صبحانه استفاده می‌کنند. می‌توانید آن را به تنهایی یا با کمی پنیر روی نان تست بزنید و نوش جان کنید. این یک میان وعده سریع و راحت هم محسوب می‌شود برای مواقعی که عجله دارید یا نمی‌توانید تا حاضر شدن وعده اصلی منتظر بمانید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریلا

      برای نگهداری رب در بیرون از فریزر چکار کنیم بهتره؟؟
      چون فریزر زیاد جا نداره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتره آخرای فصل درست کنید ک هوا رو بسردی میره ،اونموقع در بیشتر حاهای خونه ک کمی هوا خنک باشه قابل نگهداریه

      • بدون نام

        رب اصلا فریزر نمیخاد ک ،آخرفصل درست کنید

    • بدون نام

      ما رب رو اینجوری درست نمیکنیم،اینجوری اصلا رب ترش نمیشه،بیشتر طعم گوجه میده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا کی گفته شما خیلی خوب درست میکنی؟

      • محمد علیپور

        سلام، میشه روشتون رو توضیح بدین لطفاً؟؟

    • اهوازی

      سلام خسته نباشیدگوجه موقع پخت خودش آب می اندازه اگرآب هم اضافه کنیم که دیگه خیلی آبکی میشه ومدت زیادی بایدروآتیش باشه تاآبش جمع بشه وغلیظ بشه میشه آب نریزیم؟

    • بدون نام

      سلام من زیاد ذب درست می کنم هیچ.قت اب وروغن به گ.جه اضافه نمی کنم .همیشه رب باکیفیت .فوقالعاده خوش رنگ میشه

    • بدون نام

      بهتر هست رب بعداز پخت در ظرف بدون درب کذاشته وتا لبه ظرف از رب پر کنید ویک پارچه تمیز وتازه روی تمام سطح رب گذاشته واز لبه اطراف ظرف بیرون بزنه تا ابهای مانده در رب را جذب وورب عاری از اب باشه با این کار رب هیچوقت کپک نمیزنه وچند سال هم میتونید نگهدارید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهترین کار همینه که ایشون گفتن .در ضمن رب اصلا آب لازم نداره و فریزر هم نمیخواد .

    • بدون نام

      یکی به من بگه چرا رب من سیاه شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخرای پخت رب که غلیظ میشه باید مرتب هم بزنیم که ته نگیره در ضمن شعله رو هم باید کم کرد .شاید شما این کار رو نمی کردید و قسمت هایی که به ته ظرف چسبیده بود رو موقع هم زدن ،با کل رب مخلوط کردید و رب سیاه شده .

    • بهنام

      گوجه ای که برای رب گیری بیرون گذاشته بودیم بعد سه روز روش سفیدرنگ شده چیکار میشه کردراهنمایی کنید

      پاسخ ها

      • حیدر

        دوتا تشت بردار یکیش را چندتالیوان یخ خورد کن وبریز داخلش و ی کمی آب بریز، تشت دوم ی کمی آب و نمک زیاد بریز تا غلیظ وشور بشه،حالا آب نمک رابا اب یخ قاطی کن و گوجه ها را کم کم بریز تو آب و بشور و بریز تو آبکش ،دیگه روش آب نریز،و باهاش اگه رب دریت کردی نمک نریز،آخر کار رب نمک رب رابچش

    • جهان

      برید رب از بیرون بخرید الان رب ارزون شده و همینطور رب فله خیلی ارزون درمیاد چکاریه انقد خودتونو زحمت میندازید آخرشم رب سیاه و کپک زده میشه کلی زحمت و مصرف آب و گاز و کرایه حمل

    • بدون نام

      بنده رب را اصلا به این شیوه درست نمیکنم چون هم مزه ترشی میده هم رنگش به قرمز تیره میزنه نه قرمز خوش رنگ البته من مرد هستم نه یک زن!!اول گوجه (گوجه ورامین به خاطر گوشت دار بودن بهتره)را شسته و به چهار قسمت تقسیم یا برش میزنیم۲)بعد در داخل یک دبه بزرگ پلاستیکی میریزیم۳)بعد از ان به ازای هر یک دیگ بزرگی که گوجه ها را در ان برش زدیم و میخواهیم به داخل دبه بریزیم سه تا چهار قاشق نمک میزنیم،این عمل تا پر شدن دبه ادامه دارد،اخر سر درب دبه را محکم بسته و در مقابل افتاب قرار میدهیم،(عمل تخمیر ویا له شدن بهتر انجام میشود)بعد هر سه ای چهار ساعت درب دبه را باز کرده و چنگ میزنیم تا له شدن گوجه راحت تر شود،حداقل ۴۸ساعت باید باشد،حالا برای اخرین بار دیگر بهم نمیزنیم چرا؟چون اب گوجه در ته دبه جمع شده و با استفاده از شلنگ کولر ،ان را به ته دبه فرستاده و میک میزنیم و اب ان به راحتی خارج شده و حالا شما دیگر دغدغه اب اضافی برای پختن ندارید،حالا یک ابکش پلاستیکی گرد نسبتا بزرگ میگیرید و زیر انرا یک دیگ نسبتا بزرگ قرار میدهید و گوجه های له شده را داخل ابکش ریخته و با کف دست گوجه ها را له میکنید ویک ربع رقیق در داخل دیگ بعد از صافی کردن با دست به دست میاید ،تا اخر گوجه همین عمل را انجام میدهید و اخر سر رب رقیق را داخل یک کیسه که اب از ان خارج شود(کیسه برنج ده کیلویی،یا تنظیف)بریزید تا اب ان برود و حالا یک ربع غلیظ تر داریم ،بعد یک دیگ بزرگ روی تک شعله قرار میدهیم و گوجه ها یا همان رب رقیق را داخلش میریزیم و هر نیم ساعت با یک ملاقه چوبی بهم میزنیم،تا اخر به جایی میرسیم که ابهای رب بخار شده و میشه گفت که یک رب سفت و بسیار خوش رنگ و خوش طعم داریم حالا مقداری روغن میریزیم و حدودا یک ساعت باید هر ۵دقیقه بهم بخوره تا ته نگیره،حالا ما یک ربع واقعی و عالی داریم که دوتا قاشق ان برای یک ماکارونی چهار نفره کافی میباشد!!!!!!! این کار را حدودا ده ساله انجام میدم و با پختن گوجه در داخل دیگ کاملا مخالفم چون همانطوری که اول گفتم هم رنگ نداره،همطعم نداره و هم به ترشی میزنه واز همه بدتر تخم گوجه در داخل ان است،به سلامتی تمامی زن ذلیلا صلواااااااات!

      پاسخ ها

      • خانم خونه

        بعد از دوساعت تو اینترنت گشتن تازه یه طرز پخت خوب پیدا کردیم ،تشکر میکنم بابت طرز ربی که پیشنهاد دادید

      • حنانه

        چرا زن ذلیل
        بفرمایید انسان باشرافت

      • بدون نام

        روش شما بسیار عالی است اما یک عیب بزرگ از لحاظ تغذیه دارد اینکه گوجه را صاف و آب آن را دور میریزید در حالیکه بیشترمواد مغذی و مخصوصا ویتامین های گوجه محلول در آب بوده و شما همه رو دور میربرید و در واقع با عرض معذرت شما با تفاله گوجه کم خاصیت رب درست می کنید
        که فقط به درد رنگ دادن به غذا میخوره بدون خاصیت غذایی چندانی

      • پیرمرد @

        سلام خدمت شما واقعا عالیه خدایش جالب بود منم مردم این کارا براکمک اقتصادی خانواده هستش و سلامتی مواد مصرفی ولاغیر

      • F

        سلام ما هم با این شیوه رب درست میکنیم خیلی عالی و خوشمزه میشه

      • حیدر

        سلام
        ببخشید شما رب تفاله گوحه درست میکنید،بعدا اگه میخواهید باشلنگ آب رابکشی،خب زحمت کم کن با ی کاسه کوچک روی ظرف را بردار

    • فاطمه

      ربت سیاه شده چون یا درشو زود گذاشتی بعده آماده شدنش چون بابید سرد سرد بشه در قابلمه رو نباید گذاشت یام اینکه نمک زیاد زدی

    • سلام

      سلام

    • بدون نام

      سلام من ۱۰۰ کیلو گوجه گرفتم با دستگاه باشد گرفتم صاف شده بدون پوست و هسته تحویل گرفتم ریختم تو دبه های ۱۷ کیلویی....تا صبح موند فرداش آب پایین بود گوشتش بالا جمع کردم ریختم تو دیگ و ابشو ریختم دور گذاشتم رو گاز خیلی عالی....الان داره می پره اخرشم نمک و روغن زیتون اضافه میکنم.....

    • بدون نام

      سلام
      آیا موقع پختن رب باید کف روی اون رو جمع کنیم یا نه میشه یکی جواب بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیر

    • فاطی

      اگر برای تهیه رب گوج ها به خوبی نرسیده باشن... چیکار باید کرد؟! میشه درست کرد؟

    • بدون نام

      سلام اگه از دانه های گوجه تو رب مونده باشه کپک میزنه دونه هاش خیلی ریزن چکار کنم با تشکر

    • بدون نام

      باسلام .کف روی رب را باید کاملا گرفت و دور ریخت .چون کف باعث سیاه شدن رب میشود و دور دیگ می چسبد و زود میسوزد و سیاه میشود .و کف روی رب خیلی بد مزه هست و رب مزه کپک میگیرد

    • الناز

      سلام چكار كنيم ك اخرهاي رب ك داره اماده ميشه ب اطراف پاشيده نشه

    • لیلی

      . سلام بعد از درست کردن گوجه ها دو روز گذشت دیدیم روش کپک زده
      آیا کپک قابل مصرف و با حرارت از بین میره یا باید بندازیم دور؟؟
      میشه هرکی میدونه جواب بده

    • بدون نام

      عالیه دریل کنید بهد از صافی رد کنید وبزازید بپزه .

    • کیانووووش

      سلام من رنگ رب گوجه فرنگیم نارنجی شده میشه کمکم کنید چیکارباید کردد

    • ثریا

      دریل کنید دو روز بزایید بمونه بعد از صافی ردش کنید و هیچ وقت آب ضلال گوجه را دور نریزی تمام ویتامین گوجه تو آبش دو ساعت بیشتر رو شعله بمانه بهتر از آینه که مواد مغزی گوجه از بین بره

    • سوسن

      ببخشید این گوجە با این حرارت بالا کە بخواد سفت بشه ویتامین اسلیش از بین نمیرە ؟خیلی برام جای سوال میگن گوجه سرشار از ویتامین سی خوب ویتامین سی هم با جوشیدن فرار میشە پس این رب خاسیتش کجاست؟ ممنون میشم کسی جواب سوالم بدە

    • بدون نام

      ببخشیدمن گوجه رادو روز بیرون گذاشتم ولی زیاد هم نزدم بعد از خرد کردن الان که خواستم از صافی رد کنم برای پختن ی کم حالت تخمیر شده من را راهنمایی کنید آیا این گوجه ها خراب شده یا نه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام
        رب خانگی که نمیخوام توفیریز بدارم روغن بزنم اشکال نداره م

    • بدون نام

      سلام ببخشیدمن رب خونگی گرفتم ونمیخوام فیریزکنم اگه روغن اضافه کنم اشکال نداره میخوام بیرون ازیخچال نگهداری کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج