جاباما
۳۴۹۷۲۹
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

۱۴ پیشنهاد لاریجانی به کمیسیون اصل ۹۰

رییس مجلس شورای اسلامی ۱۴ پیشنهاد برای بررسی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم را در این کمیسیون مطرح کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس مجلس شورای اسلامی ۱۴ پیشنهاد برای بررسی در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دهم را در این کمیسیون مطرح کرد.

علی لاریجانی امروز با حضور در نشست کمیسیون اصل ۹۰ با بیان اینکه با حضور در جلسات کمیسیون اصل ۹۰ باید به چارچوبی در خصوص نحوه ورود به مسائل داشته باشیم عنوان کرد: یکی از مباحث مهمی که باید در تشریح این کمیسیون در نظر گرفت زمان است چرا که اعضای غیر دائم مجبور به حضور در کمیسیون های اصلی هستند و باید فکری در خصوص زمان برگزاری جلسات کمیسیون اصل نود داشته باشیم.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور تاکید کرد: باید جلسات کمیسیون اصل ۹۰ را طوری تنظیم کرد که اگر قرار است هفته ای دو جلسه نشست داشته باشیم زمان آن تداخلی با زمان جلسات کمیسیون‌های دیگر نداشته باشد.


وی در ادامه با طرح این موضوع که طرز کار کمیسیون اصل 90 باید مضیق یا موسع باشد اظهار داشت: در ورود به مسائل کلان کشور باید نگاه موسع داشته باشیم و در مسائل کوچک نگاهی مضیغ. به عبارتی در زمان رسیدگی به پرونده های جزء در صورتی که تخلف تکرار شد باید علت و روند تکرار تخلف را بررسی کنیم نه اینکه اصل پرونده را در دستور کار قرار دهیم.

لاریجانی ادامه داد: اگر در بررسی‌ها مشخص شد مشکلی اپیدمی است باید موضوع را به دستگاه قضایی کشور اطلاع دهیم در غیر این صورت لازم به ورود به جزئیات پرونده ها نیست.

رئیس مجلس با بیان اینکه مبنای کار در کمیسیون باید طرز کار در مسائل کلان کشور باشد عنوان کرد: اگر بتوانیم دو مسئله کلان که کشور با آن درگیر است را حل کنیم همه می پذیرند کمیسیون اصل 90 کاری انجام داده است در غیر این صورت پرونده های جزئی نتیجه ای نخواهد داشت.

لاریجانی چند پیشنهاد برای نشاط در کمیسیون اصل 90 جهت پیگیری موضوعات ارائه کرد و گفت: برای بررسی مشکلات لازم است به تجربه کشورهای دیگر نیز توجه کنیم به طور مثال بدانیم در فرانسه، چین و روسیه برای ریشه کن کردن تخلفات چه راهکارهایی دارند.

وی ادامه داد: در خصوص حقوق های نجومی لازم است کمیسیون ورود کند البته مرکز پژوهش ها پیشنهادهایی داده است اما اصل کار با کمیسیون اصل نود است لازم است از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل دعوت کنیم در جلسه حضور داشته باشند و مسائل را به صورت مستمر پیگیری کنیم به طوری که بعد از دو هفته گزارشی از کمیسیون اصل نود و طرح پیشنهادی برای جلوگیری از موضوع حقوق های نجومی ارائه شود.

وی موضوع دوم را بررسی علت مهاجرت از روستا به شهر عنوان کرد و گفت: یکی از معضلاتی که کشور با آن درگیر است و مقام معظم رهبری به آن تأکید دارد موضوع مهاجرت است. پیش از این شاهد بودیم ۷۰ درصد جمعیت کشور در روستاها متمرکز بود و ۳۰ درصد در شهرها ولی اکنون درصد جمعیت تغییر کرده این تغییر براساس برنامه از پیش تعیین شده و یا نرمالی نبوده بلکه فقر عامل اصلی مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرها بوه است.

لاریجانی تأکید کرد: باید بررسی کنیم که چگونه می توانیم چرخه اقتصادی را طوری بچرخانیم که شاهد مهاجرت از روستاها نباشیم.

رئیس مجلس آمایش سرزمینی را موضوع سوم برای بررسی در کمیسیون اصل 90 پیشنهاد کرد و گفت: بسیاری از نمایندگان بعد از چهار سال به دلیل آنکه نتوانستند منطقه خود را آباد کنند مأیوس می شوند علت اصلی این مسئله عدم اجرای طرح آمایش سرزمینی است باید بررسی شود که برنامه نداریم یا بلد نیستیم چنین کاری را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد سرمایه گذاری در پروژه های غلط هستیم به طور مثال سدهایی ساخته می شود که هیچ آبی برای آنها وجود ندارد متاسفانه شاهد چنین پروژه هایی در سال های گذشته و آتی هستیم که لازم است هر چه سریعتر نسبت به متوقف کردن آنها اقدام کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: به طور مثال می توانیم با اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اجرای طرح آمایش سرزمینی را نهایی کنیم در غیر این صورت انجام اقتصاد مقاومتی و رشد ۸ درصدی غیر ممکن خواهد بود.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشور موضوع تعداد پرونده های دستگاه قضایی را مسئله دیگر برای رسیدگی در کمیسیون اصل ۹۰ مطرح کرد و گفت: متأسفانه در کشور شاهد ۱۵ میلیون پرونده قضایی هستیم در حالی که در کشور ژاپن با جمعیت ۱۲۰ میلیونی تنها ۲۰۰ هزار پرونده در سال تشکیل می شود. در سفری که به این کشور داشتم مشخص شد زمان رسیدگی به پرونده ها ۶ ماه الی یک سال است. براساس گفته های مسئولان ژاپنی آنها از دبستان و دبیرستان روی موضوع پیشگیری کار کرده اند.

وی ادامه داد: برای کشور افتخار نیست ۱۵ میلیون پرونده قضایی داشته باشد و برای رسیدگی به آن قاضی استخدام کند و در شرایطی که پول ندارد متاسفانه می بینیم که قاضی دست به دزدی می زند به این جهت لازم است که از معاونت پیشگیری دعوت شود تا بدانیم چرا این دستگاه خروجی لازم را نداشته است.

لاریجانی در ادامه به موضوع حبس در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه زندان ها به محلی برای آموزش سازمان یافته جوانان تبدیل شده است به طوری که افراد با جرم جزئی در زندان ها سازمان یافته می شوند باید دید که قانون اشکال دارد یا قاضی به اشتباه حکم صادر می کند.

وی ادامه داد: همچنین باید رفتار بانک ها را در طول سال بررسی کنیم در حالی که شاهد رکود در کشور هستیم باید به فکر رونق تولید باشیم اما بانک ها به جای اینکه تسهیلات بانکی را در اختیار صنایع و کشاورزان قرار دهند تسهیلات خدماتی ارائه می کنند و یا سرمایه را در اختیار شرکت های تولیدی خودشان قرار می دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع بودجه عمرانی را به عنوان هفتمین پیشنهاد به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کرد و گفت: بودجه عمرانی سهم ۲۰ هزار میلیاردی در بودجه کل کشور دارد و به عبارتی باید بدانیم که با توجه به داشتن ۴۰۰ تا ۵۰۰ پروژه آماده کلنگ زنی عملاً در ۴ سال آینده نمی توانیم پروژه جدید تعریف کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین باید براساس اصل ۴۴ قانون اساسی پروژه هایی که قرار است ۲۰ سال آینده به بخش خصوصی واگذار شود از ابتدای کلنگ زنی این واگذاری صورت گیرد تا بتوانیم در آینده پروژه های عمرانی مهم برای کشور تعریف کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: متاسفانه شاهد تخریب زمین های برنج کاری و تبدیل آن به ویلا سازی هستیم با توجه به نیاز کشور به ۳۰ میلیون تن برنج و تولید ۲.۸ میلیون تن در کشور می توانیم به سمت خودکفایی در تولید برنج گام برداریم اما متاسفانه با تخریب زمین های برنج کاری از این موضوع فاصله گرفته ایم.

وی با بیان اینکه طبقه متوسط کشور خواهان سفر به مازندران هستند گفت: باید در کوهپایه‌ها فضایی برای ویلاسازی در نظر بگیریم نه اینکه زمین‌های برنج کاری را تخریب و در آن ویلاسازی کنیم. قوه قضائیه تاکید دارد که ویلاها را تخریب کنیم اما اکثر این ویلاها در اختیار دولت است بنابراین به جای تخریب باید جریمه بیشتری در نظر بگیریم تا در آینده شاهد ویلاسازی در زمین‌های برنج کاری نباشیم.

رئیس مجلس موضوع انتخابات در کشور را نیز پراهمیت خواند و گفت: باید طرز کار انتخابات در کشور را کالبدشکافی کنیم وضع مناسبی نیست که شاهد هستیم هزار نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند اما در نهایت ۹۹۵ نفر حذف می شوند براساس قانون شورای نگهبان صلاحیتها را بررسی می کند اما در چنین شرایطی شورای نگهبان متهم به حذف این تعداد می شود.

وی تاکید کرد: قانون انتخابات رکن نظام است به نظر می رسد لازم است کمیسیون قانون انتخابات تشکیل شود تا فضای مستقل برای تشکیل انتخابات داشته باشیم تا نه دولت متهم به دخالت شود و نه شاهد سایش در کشور باشیم.

لاریجانی به موضوع سیاست های قانون اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: در این قانون ۸ هدف مدنظر قرار گرفته است و متأسفانه طبق گزارش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اجرای ۷ بند آن ناموفق بوده ایم و تنها در یکی از موارد بیش از ۵۰ درصد به موفقیت رسیده ایم شرکت ها به دلیل بدهی ها واگذار می شوند در همین واگذاری هاست که شاهد حقوق های نجومی هستیم که شرکت نه خصوصی است نه دولتی و همین بی صاحبی باعث جابجایی پول ها شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید طرز کار قانون اصل ۴۴ را مجدد بنویسیم و برای اجرا ابلاغ کنیم.

وی در ادامه به موضوع قاچاق اشاره کرد و گفت: باید قبول کنیم که جزء کشورهای عقب افتاده در موضوع مبارزه با قاچاق هستیم متأسفانه ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان شاهد قاچاق در سال گذشته بودیم که رقم وحشتناکی است در یک بررسی مشخص می شود که منافذ ورودی قاچاق چه مناطقی است و از دوستان سازمان مبارزه با قاچاق کالا دعوت کنیم تا مشکلات قاچاق چه قانونی چه اجرایی را برطرف کنیم.

لاریجانی تشویق به صادرات را موضوع دیگری برای طرح در کمیسیون اصل 90 عنوان کرد و گفت: ایران کشوری است وارداتی و باید با تشویق صادرات ۱۸۰ درجه در نظامات و قوانین خود تغییر دهیم در سیاست اقتصاد مقاومتی تشویق صادرات دیده شده است اما مشخص نیست مشکل صادرات در کجا است بنابراین باید بررسی کنیم و پیشنهادی در این زمینه ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: در روند حرکت فرهنگی شاهد واگرایی حکومتی و فرهنگی هستیم و لازم است ریشه های آن بررسی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتیاد یکی دیگر از معضلات کشور است گفت: قانون سفت و سختی برای این مسئله داریم اما دو مشکل وجود دارد اول اینکه قانون رویکرد متهم محور دارد نه طبیبانه و دوم اینکه سرعت موضوعات اعتیاد بسیار زیاد است و باید سرعت عمل خود را برای ارائه روش های جدید در موضوع اعتیاد افزایش دهیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اگبر

      فرمایشت گل اما مسولین بانکها دیکر دستگاهای مسول به انهای که توان وارزه کارکردن دارند کمک نمی کنند وفامیل بازی میکنند کارباید به کاردان سپرده شود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج