۳۴۹۸۵۴
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

تاثیر سد آتاتورک در شکل‌ گیری ریزگردها

آیا می‌دانید یکی از دلایل عمده‌ی ریزگردها ایجاد سد آتاتورک بر سرچشمه رود فرات است؟ حجمی معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد آبی را که از طریق رود فرات به سمت سوریه و عراق می‌رود در پشت این سد جمع کرده و همین عامل امروز در شکل‌گیری کانون‌های تولید ریزگردها به عاملی کلیدی و اساسی تبدیل شده است.

خبرگزاری ایسنا: آیا می‌دانید یکی از دلایل عمده‌ی ریزگردها ایجاد سد آتاتورک بر سرچشمه رود فرات است؟ حجمی معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد آبی را که از طریق رود فرات به سمت سوریه و عراق می‌رود در پشت این سد جمع کرده و همین عامل امروز در شکل‌گیری کانون‌های تولید ریزگردها به عاملی کلیدی و اساسی تبدیل شده است.

دکتر «مصطفی سهراب‌پور» - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی شریف در مهرماه گذشته در جلسه شورای همگانی گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم با موضوع «محیط زیست و ریز گرد و غبار» اظهار کرد: در نیمه دوم قرن بیستم کشورهای منطقه در راستای مدیریت منابع آب اقدام به سدسازی کردند. مثلاً ترکیه با ایجاد سد آتاتورک بر سرچشمه رود فرات، حجمی معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد آبی را که از طریق رود فرات به سمت سوریه و عراق می‌رود در پشت این سد جمع کرد. ضمن آن‌که سد دیگری نیز بر روی سرچشمه رود دجله نیز در ترکیه ایجاد شد.

وی با بیان این که منابع آبی نیزار عراق از طریق این آب رودهای دجله و فرات تأمین می‌شد، افزود: با این سدسازی‌ها منابع آب این نیزار از بین رفت و با از خشک شدن این نیزار، ریزگردها از سمت عراق از طریق بادهای محلی به ایران وارد شد.

«احمد کرمی» - مدیرکل بحران استانداری ایلام نیز با اشاره به تأثیر مستقیم سد آتاتورک در ایجاد کانون‌های گرد و غبار در عراق گفت: منشاء ریزگردهایی که بر استان‌ حاکم است شمال غرب عراق و جنوب شرق سوریه است.

وی گفت: حجم آب سد آتاتورک موجب شده است تا کانون‌های گرد و غبار در منطقه شکل گیرد.

«یوسف شیخ‌الملوکی» - مدیرکل هواشناسی استان اظهار کرد: انتظار داریم از بعدازظهر فردا چهارشنبه ۱۶ تیر، شاهد رقیق شدن هوا باشیم. دمای استان تا روز جمعه ۲ تا ۳ درجه کاهش پیدا خواهد کرد و از روز جمعه دوباره هوا گرم‌تر خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به دولت ترکيه اعتراض کنيد ،توجه نکرد به سلزمان ملل شکايت کنيد، بي فايده بود... با چند فروند جنگنده سد را منهدم کنيد! تا حساب دستش بياد!!

    • بدون نام

      فقط بلدیم مشکلات رو بندازیم گردن اینو اون

    • بدون نام

      الان باز یه عده میان کارشناس بازی در میارن

    • صدرا

      یوزر۱۱:۱۶خوبه یکی بیاد با جنگنده سدمون رو رو سرمون خراب کنه مشکلت با ترکیه چیه ها؟!

    • بدون نام

      آخر معلوم نشد,مشکل از کجاست.یک بار میگن مشکل از عراقه و باید داعش از بین بره تا به اون نقاط ریزگرد ساز , دسترسی پیدا بشه,یک بار میگن مشکل داخلیه,یک بار هم سد آتاتورک باعث ایجاد مشکله.بعد از یک سال,نفهمیدیم مشکل کجاست؟

    • بدون نام

      صدرا!!؟ تو رفاقتت با ترکيه پدر خوانده داعش!؟ چيه!؟ مگه خبر رو نخوندي !؟ اون سد باعث شده هموطنانم در گرد غبار فرو روند!؟ لابد تو غيرت ايراني نداري!؟ در ضمن من نوشتم قبلش موارد قانوني لحاظ شود در دنيا هم معموله مثل اصل هفت منشور ملل متحد که استفاده از زور را در بعضي موارد لازم ميداند! توهم اگه واقعأ ايراني هستي دلت براي مردمت بسوزه! نه غريبه ها... استدعا دارم چاپ شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون سد باعث شده هموطنانم در گرد غبار فرو روند!؟ ........

    • بدون نام

      خدایا ...حالا سد ها هم سیاسی شدن !!! اخه تو کشورمون هزار تا سد ساختند که کشورو پوکونده خشکسالی از در دیوار کشورمون میباره زاینده رود خزر ارومیه ..... همه خشک شدن ...اینا تازه بفکر افتادن چاخان سد ترکیه را وارد کنند..واقعا که !!!
      لطفا سانسور نشود.
      ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج