۳۵۰۶۵
۳ نظر
۵۰۰۳
۳ نظر
۵۰۰۳
پ

اين جامعه را چه مي‌شود؟

رژه واژه‌ ها و الفاظ ركيک در پياده روها!

اين روزها عصبانيت، پرخاشگري، نزاع‌هاي لفظي و تبادل عبارات و الفاظ ركيك به بخشي از مشاهدات روزانه رهگذران و ازافراد در كوچه، خيابان، بازار و اماكن عمومي هر شهر و دياري بدل شده و روزانه روح و روان دهها نفر را آزار مي‌دهد.

روزنامه ابتکار: اين روزها عصبانيت، پرخاشگري، نزاع‌هاي لفظي و تبادل عبارات و الفاظ ركيك به بخشي از مشاهدات روزانه رهگذران و ازافراد در كوچه، خيابان، بازار و اماكن عمومي هر شهر و دياري بدل شده و روزانه روح و روان دهها نفر را آزار مي‌دهد.

شنيدن حرف‌هاي رکيک و ناپسند زماني فقط از زبان مردان جوان و كم تجربه شنيده مي‌شد اما به گواهي پژوهش‌هاي اجتماعي و يافته‌هاي عيني اين روزها در مواردي مي‌توان حتي نوجوانان، ميانسالان، دختران جوان و نوجوان و خانم‌هاي ميانسالي را مشاهده كرد كه در مواجهات عمومي و از سرعصبانيت و خشم به راحتي پرخاش گر شده و الفاظ ركيك و ناخوشايند بر زبان خود جاري مي‌كنند.

اين پديده ناهنجاربه عنوان يكي از آثار و نتايج اجتناب ناپذير زندگي‌هاي مدرن و شهري عنوان مي‌شود و البته که ذهن و روح آدمي را آزار مي‌دهد.

شايد براي شما نيز اتفاق افتاده باشد که در حال گذر از کوي و برزني ناگهان ميهمان ناخوانده جريان فحاشي ميان دو يا چند نفر شده باشيد و به جاي ديگران از شنيدن حرفهاي رکيک ديگران سرخ و سفيد شويد.

وقتي صحبت از معضلات زندگي شهري مي‌شود هرگز تصور نمي‌کني که در کنار شنيدن بوق‌هاي پياپي خودروها، ترافيک و صداهاي برخاسته از ساخت و سازهاي شهري، شنيدن الفاظ و حرف‌هاي رکيک هم مي‌تواند به ناگاه حالت را دگرگون کند وبي اختيار در هم بريزي که جامعه را چه مي‌شود ؟به گفته بسياري از روانشناسان، شنيدن حرف‌هاي زشت و رکيک نه تنها باعث آزار روحي افراد مي‌شود بلکه انرژي مثبت را از وي دور کرده و افسردگي را به دنبال دارد.

آزاده. م از شهروندان تهراني دراين زمينه به ايرنا مي‌گويد: متاسفانه هر روز براي رفتن به سر کار از مکاني عبور مي‌کنم که بايد شاهد شنيدن کلماتي بسيار زشت و زننده از زبان برخي از رانندگان تاکسي باشم که البته تمامي کلمات رکيک را بدون هيچ منظوري نثار يکديگر مي‌کنند اما شنيدن اين کلمات زشت از سوي رهگذران قابل تحمل نيست.

وي با بيان اينکه بارها به طرق مختلف به اين گونه افراد تذکر داده ايم، مي‌گويد: متاسفانه گوش اين افراد شنواي حرف راست نيست و اينان بر همان اصول تربيتي که آموخته اند روش خود را ادامه مي‌دهند.اين شهروند تهراني ادامه مي‌دهد: بايد مردم با قوانين اجتماعي آشنا شوند تا در صورت مشاهده چنين مواردي از طريق قوانين وارد عمل شوند.

علي درويش يک شهروند حدودا ۴۰ ساله در اين زمينه مي‌گويد: متاسفانه بيان فحش‌هاي رکيک از زبان نوجوانان و جوانان بسيار ديده شده است، خانواده‌ها در اين زمينه نظارت نداشته يا در تربيت فرزندانشان موفق نبوده اند و در نهايت بيان کلمات رکيک تکرار چيزي است که بارها و بارها در محيطهاي خصوصيشان شنيده اند.

زهرا. معلم پايه پنجم ابتدايي يکي از مدارس تهران مي‌گويد: شنيدن کلمات رکيک، براي خانم‌ها بسيار آزار دهنده تر از مردان است و روحيه آنان با شنيدن اين گونه کلمات آن هم در طول شبانه روز آزار مي‌بيند.

وي مي‌افزايد: تاثير اين موضوع در مورد دختران نوجوان و جوان شديد تر است و نه تنها در آن‌ها نوعي افسردگي بوجود مي‌آورد بلکه آنان را نسبت به جنس مخالف بدبين مي‌کند. وي اضافه مي‌کند: متاسفانه فحاشي در ميان برخي از دختران نيز ديده مي‌شود اما در مجموع شيوع اين مساله در ميان پسران بيشتر است.

اين معلم مقطع ابتدايي ادامه مي‌دهد: از سوي ديگر برخي از دختران از شنيدن کلمات رکيک از سوي پدران و برادران در خانواده آزار ديده و اين موضوع منجر به افسردگي آنها شده است.بر اساس ماده ۶۰۸ قانون اساسي، اهانت به افراد جرم محسوب شده و شخص مرتکب به مجازات شلاق و يا جزاي نقدي محکوم خواهد شد.

به اعتقاد كارشناسان خشم يکي از احساسات طبيعي انسان است که با پرخاشگري متفاوت است و بهتراست با شناخت احساساتمان، بر آن‌ها که مضرند، غلبه کنيم. امروزه چنين به نظر مي‌رسد که اين احساس را مي‌توانيم در موقعيت‌هاي مختلفي ببينيم و شايد به جرات بتوان گفت، يکي از مسايلي که افراد جامعه يه صورت روزانه و مستمر با آن روبرو هستند مسئله خشم و پرخاشگري و ناتواني در کنترل و مديريت صحيح آن است.

خشم يک نوع احساس است که هر كس ناگريز آن را بارها تجربه کرده است. در زندگي انسان امروزي موقعيت‌هاي متفاوتي وجود دارند که مي‌توانند موجب احساس خشم در ما شوند. عواملي همچون، ترافيک، ناکامي، کم کاري‌هاي خود فرد، رفتارهاي ناشايست و نسنجيده ديگران و... اما پرخاشگري رفتاري است که در اثر حس خشم در افراد ديده مي‌شود.

در پرخاشگري فرد با رفتار خشونت آميز خود قصد صدمه زدن به خود و يا ديگران را دارد. افرادپرخاشگر معمولا در مواردي كه اتفاقي آنها را به هم مي‌ريزد، سعي مي‌کنند به صورت کلامي و يا حتي غير کلامي با صدمه زدن و آزار رساندن به ديگران خشم خود را بروز دهند. در اين گونه برخوردها فرد پرخاشگر سعي مي‌کند با طعنه زدن، توهين کردن و تحقير ديگران به اهداف خود برسد.

مجيد ابهري روانشناس در اين زمينه مي‌گويد: آزارهاي خياباني نماد بارز تجاوز به حقوق شهروندي است و اين مساله از مظاهر ناهنجاري اجتماعي در زندگي شهري به شمار مي‌آيد.وي با بيان اينکه تعرض‌هاي خياباني به دو صورت آزارهاي فيزيکي مانند تنه زدن، تعرض فيزيکي و لمس بدني، ترساندن بانوان با موتورسيکلت، بوق زدن و آزارهاي گفتاري شامل متلک پراني و به کار بردن عبارات زشت ديده مي‌شود، ادامه داد:اين‌گونه آزارهاي خياباني باعث تجاوز به حريم شهروندي و آزادي‌هاي اجتماعي بانوان است.

اين متخصص علوم و اعصاب، استرس و ترس از حضور در اجتماع را از عوارض اين آزارها مي‌داند و اظهار مي‌دارد: اين آزارها بويژه رکيک گويي در مردان بيشتر ديده مي‌شود. ابهري تصريح مي‌کند: برخورد انتظامي با اين افراد کافي نيست بلکه فرهنگ سازي و آماده سازي بستر فکري در جامعه مي‌تواند از بروز و تکرار اين‌ گونه آزارها جلوگيري کند.

وي،فاصله گرفتن از ارزشهاي ديني و اخلاقي، کمرنگ شدن تربيت اجتماعي، بي اعتنايي به حقوق شهروندي را از ارکان اساسي آزارهاي خياباني خصوصا در موارد بي حرمتي و بي ادبي بويژه در مقابل زنان جامعه عنوان مي‌کند. ابهري با اشاره به اينکه ۸۰ درصد تعرض‌هاي خياباني شامل آزارهاي کلامي و گفتاري است، مي‌افزايد:۲۰ درصد از آزارهاي فيزيکي در معابر شلوغ مثل بازارها و خيابان‌ها و ميادين يا در ايستگاه‌هاي اتوبوس و مترو مورد آزارهاي فيزيکي قرار مي‌گيرند.

راهکارهايي براي مديريت خشم و پيشگيري از ركيك گويي

اولين مرحله در مديريت و کنترل خشم آگاهي از اين است که فرد در آن لحظه متوجه هيجان خود باشد و بداند در حال خشمگين شدن است. در اين مرحله به دو صورت بايد کنترل خشم را به دست گرفت:اول اينکه سعي کنيد با گفت وگوي دروني اين حالت(خشم) را در خود تشخيص دهيد. مثلاً وقتي دچار عصبانيت مي‌شويد به جاي انکار آن، به خود بگوييد"من در حال حاضر عصباني هستم" و يا"من احساس خشم مي‌کنم".دوم اينکه سعي کنيد به علت خشم خود پي ببريد.

"چرا من عصباني شده ام؟"تنفس عميق را تمرين کنيد: زماني که فرد دچار احساس خشم مي‌شود در بدن آدرنالين ترشح مي‌شود، که باعث مي‌گردد شما تنفس سريع و سطحي داشته باشيد. اما با يادگيري يک الگوي صحيح تنفسي شما مي‌توانيد مانع از ترشح اضافي آدرنالين در بدن شويد. براي اين کار لازم است هوا را تا آنجايي که برايتان ممکن است به صورت آهسته از طريق بيني وارد ريه هايتان ببريد.

بين دم و بازدم تا ۴ شمارش کنيد و بعد هوارا از طريق دهان به آهستگي بيرون دهيد. اين عمل را ۵ يا ۶ بار امتحان کنيد.ورزش هوازي را فراموش نکنيد: بسياري از روش‌ها وجود دارند که مي‌توانند در درازمدت آستانه تحمل ما را در موقعيت‌هاي خشم برانگيز بالا ببرند.

اين روش‌ها به ما کمک خواهند کرد که در اين موقعيت‌ها کنترل خشم خود را به دست بگيريم و اجازه ندهيم که خشم مان کنترل ما را بر عهده بگيرد. ورزش‌هايي همچون شنا، دوچرخه سواري، کوه، راه رفتن سريع جزو ورزش‌هاي هوازي محسوب مي‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مملي

      از بس كه مردم بدبختي و گرفتاري دارن.

    • سارا

      متاسفانه برای نوجوانان پسر بکاربردن الفاظ رکیک تبدیل به عادت ونوعی هنرنمایی شده بعضی الفاظ صریحا و مستقیما توهین زننده خود گوینده است وعجیب اینکه هیچ ابایی از گفتنش ندارند بنظر من کوتاهی والدین در تربیت فرزندان و عدم نظارت بر انتخاب دوستان آنها تنها دلیل رواج این پدیده است وهیچ ربطی به بدبختی وگرفتاری ندارد چون مناطق بالای شهر هم از این مورد مستثنا نیستند

    • hoda

      اخیرا مد شده هر کی میخاد خیلی بزرگ و باکلاس جلوه کنه حتی محبتش رو با فحاشی نشون بده اصلا ربطی به گرفتاری نداره بعضی ها فکر میکنن با بی ادبی کردن بیشتر به چشم میایند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج