۳۵۱۱۲۷
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

مخالفان کیارستمی افراطی بودند

روابط دولت های پیشین با کیارستمی کمی پیچیده بود هم می دانستند که اعتبار بین المللی اش به نفع ایران است هم در داخل برای کارش محدودیت هایی ایجاد می شد.

خرداد نیوز: "ان پی آر" رادیو ملی امریکا با انتشار گزارشی درباره زنده یاد کیارستمی می نویسد:"او از دهه ۷۰ میلادی فیلمسازی را آغاز کرد و کارش را در کشورش پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ میلادی نیز ادامه داد. او به سینمای ایران کمک کرد تا در عرصه بین المللی شناخته شود. علیرغم آن که محبور به ساخت دو فیلمش در خارج از ایران شد اما همواره به کشورش وفادار باقی ماند. او روز دوشنبه در پاریس در گذشت. کیارستمی برای درمان بیماری سرطان به فرانسه رفته بود. او در زمان درگذشت ۷۶ سال سن داشت.

او در سال ۱۹۹۰ میلادی با فیلم "کلوز آپ" به عرصه سینمای جهانی پا گذاشت فیلمی که مورد تحسین بزرگان سینما از جمله مارتین اسکورسیزی و کوئنتین تارانتینو قزرار گرفته بود. چندین سال پس از آن او جایزه بخترین فیلم در جشنواره کن را در سال ۱۹۹۷ میلادی برای فیلم طعم گیلاس دریافت کرد.

این رادیو در ادامه به نقل از یک منتقد فیلم به نام "چشایر" می نویسد که وضعیت او کمی پیچیده بود و در این باره می افزاید:"او از سوی دولت ایران در بالاترین سطوح مورد حمایت قرار می گرفت در برخی از مواقع وزرا از او حمایت می کردند و سعی می کردند تا کمکش کنند و پس از آن این افراطی ها بودند که علیه او موضع می گرفتند و مانع کارش می شدند".

او اشاره می کند که دولت ایران دریافته بود که اعتبار بین المللی کیارستمی می تواند به وجهه ایران کمک کند اما در ایران او با مشکل سانسور مواجه بود. او می افزاید:"برای مثال، او به من گفت که برای ساخت فیلم باد ما را خواهد برد که فیلم شگفت انگیزی بود اواز عمر خیام نقل قول کرده بود اداره ممیزی خواستار حذف آن بخش شده بود چرا که گفته بود در آن قطعه شعر از زندگی پس از مرگ سخنی به میان نیامده است".

ان پی ار در ادامه می افزاید"کیارستمی با فیلم طعم گیلاس شناخته شد که در آن داستان مردی را روایت می کند که می خواهد خودکشی کند اما در پایان فیلم فیلمساز از این کار او جلوگیری می کند".

چشایر در ادامه اشاره می کند که امریکایی، اروپایی و ژاپنی ها از طریق فیلم های کیارستمی بود که با سینمای جهان مسلمان آشنایی پیدا کردند. او می گوید:"بسیاری از فیلم های او شخصی بود و در فیلم هایش می شد مفهوم عشق را می شد دید عشق به تمام انسان ها".

خازنی مترجم او می گوید که کیارستمی الهام بخش بسیاری از فیلمسازان جهان بود.

طبق برنامه از پیش تعیین شده قرار است مردم برای یادبود استاد کیارستمی ساعت هشت و نیم صبح امروز از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جایی که کیارستمی کار خود ار از آنجا شروع کرد تا محل خاکسپاری او در لواسان حضور به هم رسانند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ابراهیم حاتمی کیا دشمن درجه یک عباس کیا رستمی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج