۳۵۱۳۳۲
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

طارمی و رضاییان در تیم ۷۲ ملت

ریزه اسپور تا زمان برپایی لیگ آماتور ترکیه تنها تیم منطقه بود اما از سال ۱۹۶۸، همزمان با تغییر قوانین و حرفه ای شدن سطوح مختلف، انشعاب پیدا کرد و به دو تیم ریزه گوسپور و فنرگنچلیگ تبدیل شد.

هفته نامه تماشاگران امروز - مرتضی یاسری نیا: حتی گوشه به ظاهر امن شرق ترکیه هم از بمب ها و خطرات گاه و بیگاه داعش در امان نیست و فوتبال هنوز نه آنقدر در دل مردم آرام این منطقه جا باز کرده و نه چنان تاثیرگذار است که محرکی برای فراموشی اتفاقات رخ داده در منطقه باشد؛ منطقه ای با وسعت 250 هزار کیلومتر که مانند بیشتر مناطق استراتژیک ترکیه به زغال سنگ وابسته است و زندگی و سطح نه چندان بالای رفاه مردم «ریزه» به میزان استخراج زغال سنگ بستگی دارد. مردم در جستجوی زغال سنگ اما آخر هفته یک تفریح نه چندان ثابت هم دارند؛ تفریحی به نام فوتبال و تیمی به نام «سایکور ریزه اسپور».

1- تاریخ بی سروصدا

یاکوب تیمسل، عاطف تیول اوغلو، عصمت بیلسل، یاسر تموبک چی اوغلو و محرم کورکوچو؛ این اسامی، نه شخصیت های فیلم های عامه پسند ترکی هستند و نه احیانا خرابکاران گوشه و کنار استانبول. آنها اعضای یک کمیته 5 نفره موسس باشگاه در سی و چهارمین سالگرد آغاز جنگ استقلال ترکیه بودند. هدف اصلی گروه موسس باشگاه توجه به جوانان عمدتا بیکار منطقه و سرگرم کردن آنها با فوتبال بود. به همین دلیل از وقتی در روز 19 می 1953، ریزه اسپور اعلام موجودیت کرد، تفریح جوانان منطقه شرق دریای سیاه از کافه های سنتی به سمت استادیوم محل برگزاری بازی های این تیم تغییر جهت داد.

ریزه اسپور تا زمان برپایی لیگ آماتور ترکیه تنها تیم منطقه بود اما از سال 1968، همزمان با تغییر قوانین و حرفه ای شدن سطوح مختلف، انشعاب پیدا کرد و به دو تیم ریزه گوسپور و فنرگنچلیگ تبدیل شد. راه دو تیم از هم جدا بود و در ادامه هر چقدر ریزه گوسپور اوج گرفت، فنرگنچلیگ پله های سقوط را با شتاب پشت سر گذاشت. ریزه اسپور پس از شروع کار در لیگ دسته سوم با لباس سبز و زرد، آرام آرام پله های ترقی را پیمود. در نهایت سال 1979 این بار با رنگ آبی و سبز جواز حضور در لیگ حرفه ای را به دست آورد.

طارمی و رضاییان در تیم 72 ملت

2- ولخرجی برای ایرانی ها

ریزه اسپور هر چند از زمان حضور در بالاترین سطح لیگ چندین بار طعم سقوط را چشیده اما در سال های اخیر در مناطق پایین جدول، جایگاه خود به عنوان یک تیم حاضر در سوپرترکیه را حفظ کرده است.این باشگاه قبل از ترانسفر جنجالی طارمی و رضاییان، رنگ یک بازیکن ایرانی را به چشم ندیده بود. طبق اخبار شنیده شده، باشگاه حاضر شده 10 هزار لیر ترکیه [احتمالا حقوق هفتگی] را به رامین رضاییان و مهدی طارمی، ستاره های فصل قبل پرسپولیس بپردازد؛ کاری که در گذشته در باشگاه مرسوم نبوده و گویا این بریز و بپاش ها به شکل اختصاصی برای بازیکنان کلیدی نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر ایران صورت گرفته است!

3- اجاق کور بازیکن سازی

ریزه اسپور در تاریخ 63 ساله خود آنقدر بازیکن خوب نداشته که تیم های بزرگ را تغذیه کند و در جمع بازیکنان قدیمی ترکیه شاید تنها بتوان از ایلهان مانسیز، زننده گل طلایی ترکیه به سنگال در بازی مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2002 به عنوان مرغوب ترین بازیکن انتقال یافته از ریزه اسپور به سایر تیم های ترکیه نام برد. البته مدت حضور این بازیکن محبوب در ریزه اسپور کمتر از 3 ماه و به صورت قرضی بود.

4- گران ترین قراردادها

در تاریخ ریزه اسپور بازیکنی به نام «ابراهیم اوزول مر» صفت گرانقیمت ترین فروش تاریخ باشگاه را در اختیار دارد. او در سال 2009 و درست در روزهایی که برای اولین بار طعم بازی ملی را چشید با مبلغ 500 هزار لیر به باشگاه گنجلر بیرلیغلی ترکیه فروخته شد و پرسودترین فروش تمام دوران باشگاه را به نام خود ثبت کرد. از آن تاریخ تا به امروز، قراردادی چنین سودمند در دفتر ورود و خروج باشگاه کوچک ترکیه ثبت نشده است.

طارمی و رضاییان در تیم 72 ملت

۵- خارجی های فعلی باشگاه

۱۸ بازیکن از لیست ۳۱ نفره فعلی تیم ریزه اسپور، خارجی هستند که سهم کامرون، عراق و ایران با ۲ بازیکن بیش از بقیه ملیت هاست. معروف ترین بازیکن خارجی فعلی تیم، دروازه بانی کامرونی به نام چارلی ایتانزه است که سال ها به تیم ملی کشورش دعوت می شده و البته زیر سایه دروازه بانان سرشناس کامرون قرار داشته است. آلمان، بیش از بقیه کشورها در جمع بازیکنان خراجی تاریخ تیم نماینده داشته و طبیعتا قبل از طارمی و رضاییان هم پای هیچ یک از هموطنان فوتبالیست ما به ریزه اسپور باز نشده بود!

۶- بدون ملی پوش

بازیکنان حاضر در لیست فعلی تیم ریزه اسپور در مجموع ۱۹۸ بازی ملی دارند اما هیچ کدام از بازیکنان ترکیه ای تیم، سابقه بازی ملی در رده بزرگسالان را در پرونده ندارند. البته ماجرا در رده های پایه کمی متفاوت نشان می دهد چون ۱۰ بازیکن تیم در رده های مختلف سنی ترکیه از زیر ۱۵ سال تا زیر ۲۱ سال، به تعداد انگشتان دو دست بازی ملی انجام داده اند. تیم از ۲ بازیکن عراقی دارای بیش از ۱۰ بازی ملی تشکیل شده و بازیکنان ایرانی اش هم روی هم ۲۱ بازی برای تیم ملی کشورمان انجام داده اند.

۷- گستره ملیتی

گستره ملیتی بازیکنان تیم ریزه اسپور، کامرون، نیجریه، ساحل عاج، آلمان، لهستان، گرجستان، فرانسه، جمهوری دموکراتیک کنگو، عراق، اتریش، مراکش، ایران، دانمارک و اسلوونی را شامل می شود و به طور کلی تنها ۱۲ بازیکن یعنی حدود یک سوم بازیکنان تیم بومی هستند.

۸- شهر سنتی

اگر می خواهید درباره شهر ریزه بدانید، ابتدا باید کمی از سنت کشور بدانید. به طور کلی ترکیه از زمان پایان زمامداری نجم الدین اریکان در سمت نخست وزیری اندکی از سنت شهری خود دست برداشت و به سمت مدرن شدن گام برداشت. نتیجه این اصلاحات برای شهر ریزه، کم شدن تعداد قهوه خانه ها (آنچه به زعم اربکان، سینت کشور ترکیه محسوب می شود) و سر بر آوردن برج ها و ادارات دولتی در شهری نیمه متمدن بود. حالا ریزه کنار جاذبه های فراوان و دیدنی دریای سیاه و در شرقی ترین قسمت این مجموعه دیدنی، برج های خود را به رخ می کشد؛ برج هایی که روزانه تعداد زیادی از زنان و مردان و دختران و پسران را با سیستم حمل و نقل عمومی مجهز شهر به سمت خود می کشاند تا چرخ اقتصادی منطقه دارای معادن غنی زغال سنگ در این برج ها بچرخد.

۹- سرمربی محبوب

تیم سیزدهم فصل گذشته سوپرلیگ ترکیه، سرمربی زحمتکشی به نام «حکمت کارامان» را روی نیمکت خود می بیند؛ او با ۵۶ سال سن از زمان شروع دوران مربیگری تنها در لیگ کشورش مربیگری کرده و هر چند افتخارات چندانی به دست نیاورده اما در ریزه اسپور احترام فوق العاده ای در میان مردم دارد. صمیمیت او با شاگردانش زبانزد خاص و عام شده و به همین دلیل کمتر فوتبال دوستی نتایج ضعیف را عامل ناتوانی او می داند.

کارامان از ابتدای فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ سکان هدایت ریزه را به دست گرفته است. او تا پایان فصل گذشته در ۶۸ بار همراهی تیمش، ۲۵ برد، ۲۵ باخت و ۱۸ تساوی به دست آورد. شاید این کارنامه حتی در سطح مربیگری تیمی در حد ریزه اسپور هم چندان مطلوب نباشد، با این حال برای رأی اعتماد گرفتن مرد محبوبی در حد و اندازه های او کافی به نظر می رسد.

طارمی و رضاییان در تیم 72 ملت

۱۰- رییس باشگاه

متین کالکاوان رییس باشگاه ریزه اسپور برخلاف رؤسای تیم های بزرگ چندان اهل دوربین نیست و به همین دلیل کمتر فوتبال دوستی او را به یاد می آورد. متین در سال های اخیر ارتباط دوستانه ای با اسپانسرهای بزرگ کشور ترکیه برقرار کرده و به همین دلیل سطح درآمد باشگاه در دوران ریاست فعلا ۶ ساله او نسبت به دوران ریاست رییس قبلی، افزایش ۱۰ درصدی داشته است. هر چند هنوز مشکلات مالی مانند یک دهه قبل تیم را تهدید می کند اما باشگاه به لطف اقدامات رییس باشگاه بیش از گذشته ثبات اقتصادی دارد.

۱۱- طرح های آینده

کالکاوان برای نیم دهه آینده باشگاه برنامه های طول و درازی دارد. او طبق ادعای خودش حتی اگر در باشگاه هم نماند، برنامه هایش را برای ریزه اسپور به یادگار باقی می گذارد. آقای رییس هدفش را حضور در لیگ اروپا در ۳ فصل آینده می داند که البته با توجه به اوضاع فعلی تیم و شرایط رقبا، این اهداف کمی دست نیافتنی به نظر می رسند؛ مگر اینکه بازیکنان ایرانی جدید تیم، مسیر رسیدن به رویاها را هموار کنند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج