۳۵۱۵۸۵
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

مرگ در پاریس، غوغا در تهران

پرونده پزشکی کارگردان مشهور ایرانی که روز گذشته به خاک سپرده شد همچنان یکی از پر بحث‌ترین موضوعات در فضای واقعی و مجازی است.

روزنامه آرمان: پرونده پزشکی کارگردان مشهور ایرانی که روز گذشته به خاک سپرده شد همچنان یکی از پر بحث‌ترین موضوعات در فضای واقعی و مجازی است.

درگذشت عباس کیارستمی شوکی بزرگ به جامعه هنری و دوستداران سینما وارد کرد، اما انگار قرار نبود این شوک منحصر به جامعه هنری بماند و به زودی این اتفاق ابعاد تازه‌ای پیدا کرد، چرا که بحث خطای پزشکی درباره درگذشت کیارستمی طرح شد و حیرت و اعتراض بسیاری از شهروندان ایرانی را به دنبال داشت.

اظهار نظر‌های اخیر از بررسی خارج از نوبت پرونده پزشکی کیارستمی حکایت دارد و به تازگی وزیر بهداشت عنوان کرده است:«وزارت بهداشت حضوری جدی در این رسیدگی خواهد داشت، اما وظیفه ذاتی و قانونی در این زمینه بر عهده سازمان نظام پزشکی است.»

طرح این مساله که احتمال دارد خطای پزشکی در درگذشت کیارستمی دخیل بوده باشد، زلزله‌‌ای رسانه‌ای به راه انداخته است. از همان ساعت‌های اولیه اعلام خبر درگذشت کارگردان مشهور ایرانی واکنش‌ها به این موضوع آغاز شد و کاربران فضای مجازی با هشتگی کردن «خطای پزشکی» به آن پرداختند. اظهار نظر‌های رسمی نیز به زودی انجام شد. فرزند عباس کیارستمی چند روز بعد از درگذشت پدرش تاکید کرد که مرگ پدرش بر اثر آمبولی (لخته شدن خون) و سکته وسیع مغزی بوده است.

احمد کیارستمی اضافه کرد: خانواده کیارستمی از این پس «از راه درست» به اطلاع‌رسانی بیشتر در زمینه پرونده پزشکی عباس کیارستمی خواهند پرداخت و «برخورد احساسی» در این زمینه به کسی کمک نخواهد کرد.او با رد شایعه سرطان پدرش، گفت که امیدوار است پرونده عباس کیارستمی به عنوان «یک مشکل همگانی» به صورت «درست‌تر و ریشه‌ای‌تر» پیگیری شود. حجت‌ا... ایوبی معاون وزیر ارشاد هم در گردهمایی سینماگران به مناسبت درگذشت این کارگردان در موزه‌ سینما در تهران گفته بود: «اگر قصوری در پرونده‌ پزشکی عباس کیارستمی رخ داده باشد، وزارت بهداشت خود به این موضوع رسیدگی می‌کند و نیازی نیست ما در ارشاد پرونده را پیگیری کنیم».

خانواده کیارستمی پیش تر اعلام کرده بودند که این کارگردان در نیمه دوم اسفند گذشته برای «جراحی انتخابی پولیپ روده» به اتاق عمل رفت. این درحالی است که رضا پایدار معاون وزیر بهداشت، علت اولین جراحی عباس کیارستمی را «مشکل روده‌ای و برای پیشگیری از پیشروی سرطان» عنوان کرده است.همچنین احمد کیارستمی، پیش از این در واکنش به یادداشتی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «وضعیت درمان پدرم بسیار نامناسب بود و صدمه‌هایی غیرقابل برگشت ایجاد شد که عمدتا به دلیل اشتباه پزشکان معالج بود».

من پزشک کیارستمی نیستم!

درگذشت عباس کیارستمی، کارگردان و هنرمند برجسته کشورمان، بازار گمانه‌زنی و شایعه درباره علت فوت او و احتمال قصور پزشکی را داغ کرد و در این میان، مطلبی از قول یک پزشک به عنوان پزشک «کیارستمی» در کانال‌های تلگرام دست به دست شد که خطای پزشکی را در این ماجرا تایید می‌کرد. به گزارش ایسنا، در این یادداشت که به نقل از دکتر امید ربانی‌فر در فضای مجازی دست به دست می‌شود، آمده بود :« امروز من شرمگینم مانند راننده لودری که خواست مسجد اصفهان را خراب کند و توانست.

متاسفانه سیستم پزشکی ایران نتوانست سرشناس‌ترین شهروند خودش را درمان کند، هرچه بیشتر تحقیق کردم و هرچه بیشتر جست‌و‌جو کردم بیشتر فهمیدم که قصور از جانب تیم پزشکی بوده و حالا که استاد در خانه دوست آرمیده، نتایج همه جست‌وجوهایم را برای شما هم می‌گویم. استاد کیارستمی به علت عمل پولیپ روده (و نه سرطان) و به توصیه دوستانش و به اعتبار دکتر ... در بیمارستان جم بستری می‌شود. دکتر ... استاد را نمی‌شناسند (و شاید اگر هم می‌شناختند تاثیر چندانی نداشت) به جای اینکه عمل را خودشان انجام دهند، عمل را به پسرشان می‌سپارند. ظاهرا عمل موفقیت آمیز بوده و متخصص جراح و متخصص عفونی (دکتر ...) در حالی که بیمار هنوز بستری است، برای تعطیلات عید راهی مسافرت نوروزی می‌شوند. اما عفونت بعد عمل اتفاق می‌افتد و چون کسی نمی‌تواند دو پزشک مسئول را پیدا کند، خانم حکمت با وزیر تماس می‌گیرند که استاد دوباره تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و این بار با شک به عفونت کیسه صفرا، کیسه صفرا برداشته می‌شود.

حین عمل لوله حالب هم پاره شده و سوند دبل جی برای ایشان تعبیه می‌شود. استاد از بیمارستان مرخص اما این بار برای برداشتن دبل جی در بیمارستان آراد بستری می‌شوند و بعد هم با رضایت خانواده به فرانسه اعزام و در آنجا به علت آمبولی (و نه سرطان) فوت می‌کنند. من از طرف شخص خودم بسیار غمگین و شرمسار هستم و امیدوارم (گرچه واقعا امیدی ندارم) وزیر محترم پیگیر ماجرا باشد.» این مطلب که بر خطای پزشکی در پرونده مرگ آقای کارگردان مهر تایید زده بود، درحالی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد که نگارنده که خود پزشک عمومی است، اعتراف می‌کند: این ادعاها را صرفا براساس شنیده‌هایی از پزشک و غیرپزشک نوشته بود! امید ربانی‌فر، نگارنده مطلب مذکور درباره علت انتشار این مطلب در صفحه فیسبوک و اینستاگرام خود می‌گوید: من اصلا ایشان- کیارستمی- را در طول عمرم ندیده‌ام. پربازیدترین مطلبی که در صفحه‌ شخصی خودم می‌گذارم ۲۵ لایک می‌خورد،‌ اما نمی‌دانم چه کسی مطلب من را منتشر کرد که این قدر بازتاب پیدا کرد و در تمام کانال‌ها و گروه‌ها منتشر شد.

او درباره صحت و درستی مطلب مذکور و منابع مورد استنادش، اظهار می‌کند: درباره این موضوع تحقیق نکرده و تنها بر اساس شنیده‌ها نوشته بودم . ضمن آنکه حتی اگر این شنیده‌ها از طرف پزشک متخصص هم باشد، نامعتبر است. من پزشک عمومی هستم،‌ اما اگر متخصص هم بودم باز هم نمی‌توانستم درباره روند درمان ایشان نظر بدهم، چون شرح عمل و پرونده را ندیده‌ بودم. ربانی‌فر، به سابقه همکاری خود با مطبوعات هم اشاره می کند و می‌گوید: من گاهی در روزنامه‌ها مطلب می‌نویسم و تعداد بالایی از همان شماره را هم خود و خانواده‌ام می‌خریم؛ یعنی مطلبی که در روزنامه می‌نویسم در این حد بازتاب پیدا می‌کند. اگر یک هزارم درصد هم حدس می‌زدم که چنین اتفاقی می‌افتد، هیچ وقت این کار را نمی‌کردم.

من نه قصد این کار را داشتم و نه انتظار داشتم تا این اندازه پخش شود. یکی از روزنامه‌ها عکس من و چند نفر دیگر و همین طور سوابق کاریم را در اینترنت جستجو کرده و با مطلبی که در شبکه‌های اجتماعی از طرف من به اشتراک گذاشته شده، چاپ کرده است. این کار، کاملا زشت و نادرست بود. او با تاکید مجدد بر اینکه مطلب درباره روند درمان کیارستمی را بر اساس شنیده‌هایی از پزشک و غیر پزشک نوشته بود، می‌گوید: هیچ کدام از این اطلاعات را نمی‌دانستم و بر اساس شنیده‌هایی که از پزشک و غیر پزشک نقل شده، آن یادداشت را به طور شخصی و کوچک نوشتم. حتی بعد از آن هم می‌خواستم آن را پاک کنم. می‌توانم ادعا کنم که این یادداشت را از من دزدیدند. در حال حاضر هم برای آرامش روح عباس کیارستمی، تا اعلام نظر نظام پزشکی سکوت می‌کنم.

توضیحات وزارت بهداشت

قائم مقام وزیر بهداشت به برخی اظهار نظرها درباره پزشکی که عباس کیارستمی را جراحی کرده است پاسخ داد. ایرج حریرچی در پاسخ به برخی اظهار نظرها در زمینه انجام عمل جراحی عباس کیارستمی توسط پسر جراحی که قرار بوده او را عمل کند، گفت: خواهش می‌کنم تمام کسانی که در این زمینه اظهار نظر می‌کنند، گفته‌هایشان به صورت مستند باشد. اخیرا شاهد بودیم که یکی از همکاران پزشک عمومی ما درباره نحوه درمان آقای کیارستمی اظهار نظر هایی کرده بود که بعد از آن خودشان اعلام کردند که من بر اساس شنیده‌هایم از پزشک و غیر پزشک این صحبت‌ها را کرده بودم که از این همکار به دلیل شجاعتی که داشتند تشکر می‌کنیم. او خطاب به افرادی که در این زمینه بدون ارائه مستندات اظهار نظر می‌کنند، افزود: بگذارید کاری که درست است، انجام شود. باید بگویم که پدر همکارمان که عمل آقای کیارستمی را انجام دادند از اساتید جراحی هستند و ۹۳ سال‌شان است و ۱۵ سال است که جراحی انجام نمی‌دهند. حریرچی با بیان اینکه همه در انتخاب پزشک خود آزاد هستند، گفت: البته اینکه در سیر درمان چه اتفاقی افتاده، قابل بحث است.

در عین حال تاکید می‌کنم که برای ما به عنوان متولی سلامت کشور تمام ۷۹ میلیون نفر ایرانی فارغ از رنگ، قوم، مذهب، سطح درآمد و تحصیلات و غیره در زمان ویزیت و انجام اقدامات درمانی یکسان هستند. همزمان حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی گفت: در زمینه پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی سازمان نظام پزشکی ورود پیدا کرده و حتما آن را بررسی کرده و به اطلاع عموم می‌رساند. در عین حال از خانواده آقای کیارستمی درخواست کردیم که در این رسیدگی با ما همراهی کنند.

بنابراین وزارت بهداشت حضوری جدی در این رسیدگی خواهد داشت، اما وظیفه ذاتی و قانونی در این زمینه بر عهده سازمان نظام پزشکی است. از طرف دیگر، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نامه ای به «Patrick Bouet» رئیس نظام پزشکی فرانسه خواستار همکاری دو جانبه جهت روشن شدن زوایای فوت کیارستمی کارگردان شهیر ایرانی شد. در نامه علیرضا زالی آمده است: «علاوه بر این موجب امتنان خواهد بود با رعایت کلیه ملاحظات قانونی، سازمان نظام پزشکی ایران پرونده پزشکی آقای کیارستمی در فرانسه را دریافت نماید.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج