جاباما
۳۵۱۷۶۰
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

این باتری با نیروی جاذبه کار می کند

محققان مؤسسه ی فناوری ماساچوست (MIT) فکر می کنند در مسیر ساخت نوع جدیدی از باتری های مایع هستند که برای تولید انرژی، از نیروی جاذبه بهره می گیرد.

دیجیاتو: این روز ها تقریباً همه این را می دانند که فناوری باتری ها شتاب دنیای فناوری را کند کرده است. سرعت پیشرفت فناوری در بسیاری از صنایع به شدت زیاد است، اما باتری تازه ای که بتواند برق لازم برای عملکرد صحیح این پیشرفت ها را به شکلی کارآمد تأمین کند وجود ندارد. با این حال محققان سخت در تلاش اند فناوری امروزی باتری ها را دستخوش تحول کنند. دانشمندان در همین راستا نوعی باتری جدید و جالب نیز تولید کرده اند که ممکن است روزی مثل باتری های امروزی فراگیر شود.

این باتری با نیروی جاذبه کار می کند

محققان مؤسسه ی فناوری ماساچوست (MIT) فکر می کنند در مسیر ساخت نوع جدیدی از باتری های مایع هستند که برای تولید انرژی، از نیروی جاذبه بهره می گیرد.

این ایده ی فوق العاده در مقاله ای که اخیراً در ژورنال انرژی و علوم زیست محیطی منتشر شده شرح داده شده است. مقاله ی مذکور به توصیف نوع جدیدی از باتری می پردازد که برای تولید انرژی از نیروی جاذبه بهره می گیرد.

ایده ی باتری های سیال ایده ی تازه ای نیست؛ در حقیقت طراحی اولین باتری سیال به دهه ی ۱۹۷۰ میلادی باز می گردد. ایده ی اصلی آن این است که الکترودهای مثبت و منفی به شکل مایع اند و به وسیله ی غشایی خاص از یکدیگر جدا شده اند. به این ترتیب ذراتی که در قالب مایع، از یک سر باتری به سر دیگر حرکت می کنند الکتریسیته تولید خواهند کرد.

همه ی طراحی های این نوع باتری مایع در گذشته یک ویژگی مشترک داشته اند: این نوع باتری ها تا امروز برای حرکت دادن مواد شیمیایی داخل دستگاه، به سامانه های پیچیده و گران قیمتی متشکل از محفظه ی نگهدارنده، پمپ و دریچه متکی بوده اند.

اما در طراحی جدیدی که توسط محققان ام آی تی خلق شده، نیاز به سیستم های پیچیده ی پمپاژ به کلی از بین رفته است. طراحی جدید در عوض برای حرکت دادن مایع در یک کانال باریک و تولید الکتریسیته از آن، از یک سیستم ساده ی مبتنی بر جاذبه استفاده می کند. علاوه بر این، میزان تولید انرژی این باتری جدید مایع را می توان خیلی ساده با تنظیم زاویه ی باتری و در نتیجه ی آن تغییر سرعت جاری شدن مایع درون آن کم یا زیاد کرد.

اما خبر بد اجتناب ناپذیر این است که این نمونه ی اولیه صرفاً مدلی برای اثبات این ایده است و محققان ام آی تی هنوز با تجاری سازی آن فاصله ی زیادی دارند. محقق ارشد این پژوهش، آنچه که محققان مذکور موفق به ساخت آن شده اند را به نمونه ی اولیه ی یک خودرو تشبیه می کند. البته او اطمینان دارد طراحی یاد شده در نهایت به یک محصول واقعی بدل خواهد شد و می تواند در بسیاری از صنایع کاربرد های مختلفی پیدا کند.

این طراحی جدید باید امکان ساخت باتری های ساده تر و کوچک تر را فراهم کند؛ باتری هایی که می توانند ارزان قیمت و ماژولار باشند و به کاربر اجازه دهند بر اساس نیاز بتواند ظرفیت شبکه ی باتری های خود را افزایش یا کاهش دهد. چنین سیستم های ذخیره ای، برای افزایش استفاده از منابع متناوب تولید برق مثل مبدل های بادی و خورشیدی حیاتی خواهند بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج