جاباما
۳۵۱۷۶۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

خرید لینکداین توسط مایکروسافت و چند خرید دیگر!

هر چند وقت می‌شنویم که فلان شرکت اقدام به خرید شرکتی دیگر کرده و بابت این خریدها معمولا میلیون‌ها یا حتی میلیاردها دلار هزینه می‌شود.

zoomit.ir - مجتبی بوالحسنی: هر چند وقت می‌شنویم که فلان شرکت اقدام به خرید شرکتی دیگر کرده و بابت این خریدها معمولا میلیون‌ها یا حتی میلیاردها دلار هزینه می‌شود. در این مطلب لیستی از ۵ خرید مهم انجام شده در بخش شرکت‌های مرتبط با فناوری‌های موبایلی آورده شده که قصد داریم آن‌ها را مرور کنیم.

چند روز پیش مایکروسافت شبکه اجتماعی لینکداین را به مبلغ ۲۶.۲ میلیارد دلار خریداری کرد. اما آیا ردموندی‌ها به دنبال یک شبکه اجتماعی بوده‌اند؟ ما می‌دانیم که برای چنین خریدی مطمئنا مطالعات زیادی صورت می‌گیرد اما بیایید واقع‌بین باشیم، ۲۶.۲ میلیارد دلار رقم خیلی زیادی نیست؟ این کمپانی چگونه و چه زمانی می‌تواند چنین مبلغی را با درآمد خود به مایکروسافت برگرداند؟ در همین زمینه تصمیم گرفته‌ایم تا لیستی از پنج خرید بزرگ شرکت‌های تکنولوژی فعال در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزارهای موبایلی را با هم مرور کنیم. باید به این نکته توجه داشته باشید که در این لیست ادغام شرکت‌ها نظیر ادغام اچ‌پی و Compaq در نظر گرفته نشده‌اند. در ادامه لیست پنج خرید بزرگ شرکت‌های مرتبط با فناوری‌های موبایلی را می‌خوانید.

۵- خرید Sun توسط اوراکل (۷.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۹)

خرید لینکداین توسط مایکروسافت و چند خرید دیگر!

در صنعت فناوری‌های مرتبط با موبایل، خرید سازنده جاوا یعنی شرکت سان توسط شرکت اوراکل یکی از بزرگترین حرکت‌ها در این زمینه بود. این خرید از آنجا اهمیت یافته که بسیاری از پتنت‌های زبان برنامه نویسی جاوا به اوراکل رسیده و همانطور که احتمالا می‌دانید محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایل دنیا یعنی اندروید بر پایه جاوا ساخته شده است. برخلاف این حقیقت که هر دو شرکت سان و اوراکل اساسا از پلتفرم متن باز موبایلی گوگل به عنوان یک رقیب سرسخت ساخته شده از بخش‌های مختلف جاوا اسکریپت استقبال کرده‌اند، اما این ماجرا با شکایتی که علیه کمپانی ساکن مانتینویو به دادگاه ارائه شد، غرامتی چند میلیارد دلاری بابت لایسنس‌های زبان جاوا از گوگل درخواست شد. در واقع طی این شکایت مشخص شده بود که گوگل در پلتفرم اندروید ۱۱۵۰۰ خط از API های نسخه ۳۷ جاوا اسکریپت را بکار گرفته است.


۴- خرید بخش دستگاه‌ها و خدمات نوکیا توسط مایکروسافت (۷.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴)

خرید لینکداین توسط مایکروسافت و چند خرید دیگر!

اینکه این خرید چگونه آغاز شد و روند آن به چه شکل بوده خود داستانی جداگانه را میطلبد ولی در این لیست ما به بخش آخر این داستان می‌پردازیم که همان خرید نهایی است. مایکروسافت بخش سخت‌افزارهای موبایلی نوکیا را خریداری کرد تا زیرساخت سخت‌افزاری لازم برای پلتفرم ویندوزفون خود را داشته باشد. نوکیا می‌خواست به رقیبی برای اپل مبدل شود و قابلیت‌هایی متفاوت با اندروید را به کاربران ارائه دهد. اما شرایط به خوبی پیش نرفت و ویندوزفون هم تنها پلتفرمی نبود که کاربران مجبور به انتخاب آن باشند. آنچه هم اکنون از نوکیا باقی مانده قصد دارد تا در آینده نزدیک وارد بازار گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید شود.


۳- خرید موتورولا توسط گوگل (۱۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲)

خرید لینکداین توسط مایکروسافت و چند خرید دیگر!

شاید بتوان این خرید را دلیلی برای این موضوع دانست که نتیجه آن باعث شده تا یک برند در صنعت موبایل همچنان به بقای خود ادامه دهد. در ابتدا گوگل اعلام کرد که از ۱۷۰۰۰ پتنت موتورولا که هم پس از خرید این کمپانی در اختیار گوگل قرار گرفته بسیار هیجان‌زده است. استفاده از تعدادی زیادی از پتنت‌های بلااستفاده موتورولا و کار بر روی آن‌ها در نهایت باعث ایجاد پروژه گوشی‌هوشمند ماژولار گوگل به نام پروژه آرا (Project Ara) شد. گوگل پلتفرم اندروید را در اختیار دارد ولی با اینحال این موضوع نتوانست به این شرکت کمک کند تا یک گوشی‌هوشمند دلخواه خود را تولید کند که از نظر همخوانی نرم‌افزار و سخت‌افزاری فراتر از محصولات دیگر باشد. البته سری موتو X موتورولا برای اولین بار باعث شد تا این شرکت برندی باشد که امکان تولید گوشی‌های دوست داشتنی و کاربرپسند‌تر را مطابق سلیقه هر کاربر داشته باشد.

پس از تغییرات مختلفی که در موتورولا اعمال شد، این شرکت به کمپانی چینی لنوو فروخته شد و جالب اینکه باوجود مبلغ قابل توجهی که گوگل برای تصاحب موتورولا پرداخته بود اما این شرکت را با قیمت ۳ میلیارد دلار به لنوو واگذار کرد. با این وجود باز هم برند موتورولا به کار خود ادامه داد و محصولاتی را تولید کرد که بیشتر مورد پسند کاربران قرار گرفته‌اند. با این وجود باز هم گوگل سعی دارد تا به این موضوع پی ببرد که در چه صنایع دیگری می‌توان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. با توجه به تجربه خرید موتورولا به نظر می‌رسد گوگل در زمینه تولید گوشی‌های هوشمند به خوبی تولید سیستم‌عامل این محصولات نمی‌تواند عمل کند. با این وجود گوگل برخی از پتنت‌های مورد نیاز خود را از موتورولا همچنان نگه‌داشته و لنوو بیشتر آن‌ها را در اختیار خود دارد.


۲- خرید پیام‌رسان واتساپ توسط فیسبوک (۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴)

خرید لینکداین توسط مایکروسافت و چند خرید دیگر!

منصفانه نیست که واتساپ را به عنوان آی-مسیج در سایر پلتفرم‌های موبایلی محسوب کنیم، اما این اپلیکیشن پیام‌رسان در تمامی پلتفرم‌های موبایلی یکی از بهترین سرویس‌های موجود است. بنابراین چرا فیسبوک در حالیکه خود یک پلتفرم پیام‌رسان داشت اقدام به خرید Whatsapp کرد؟ همانطور که می‌دانید کاربران در واتساپ بر اساس شماره موبایل‌های خود شناخته می‌شوند. هنوز مشخص نیست که فیسبوک چگونه هزینه لازم برای ارائه خدمات به بیش از یک میلیارد کاربر این پیام رسان را تامین می‌کند.

هزینه استفاده از این پیام رسان از سال دوم به بعد به ۹۹ سنت برای هر سال کاهش یافته است. بسیاری از کاربران به دلیل ارتباطات تمام رمزنگاری شده در این پیام‌رسان استفاده از آن را ترجیح می‌دهند. پیام‌رسان فیسبوک نیز با این وجود بسیاری از امکاناتی که در واتساپ ارائه می‌شوند را به کاربرانش ارائه می‌کند که از جمله می‌توان به استیکرها و شکلک‌های ایموجی اشاره کرد. هر دو سرویس پیام‌رسان یاد شده هم اکنون رایگان هستند اما گفته می‌شود که درآمد فیسبوک از این دو سرویس از طریق فروش اطلاعات به شرکت‌های تبلیغاتی و توزیع‌کنندگان محتوا است. البته استفاده از اطلاعات میلیاردها کاربر برای اهداف تجاری منطقی به نظر می‌رسد.


۱- تصاحب Broadcom توسط Avago (در ماه می سال ۲۰۱۵ و به مبلغ ۳۷ میلیارد دلار)

خرید لینکداین توسط مایکروسافت و چند خرید دیگر!

شاید شما هم در مورد این خرید خبر چندانی را نشنیده باشید و اصلا به این خرید اهمیت نداده باشید. بر اساس اعلام بلومبرگ این خرید در واقع یکی از بزرگترین خریدهای شرکت‌های تکنولوژی در زمان حاضر به شمار می‌رود. در واقع پس از اینکه شرکت دل با مبلغ ۶۷ میلیارد دلار در ماه اکتبر کمپانی EMC را تصاحب کرد، حال خریداری شدن کمپانی Broadcom را می‌توان دومین خرید بزرگ کمپانی‌های حوزه فناوری دانست. اگر شما یک گوشی‌هوشمند دارید که قابلیت اتصال به شبکه‌های وای‌فای را دارد، می‌توان گفت به احتمال زیاد چیپست این بخش توسط شرکت Broadcom تولید شده باشد. اگر از آیفون استفاده می‌کنید احتمال اینکه چیپ وای‌فای گوشی‌ شما ساخت Broadcom باشد بیشتر است. این شرکت در واقع بیشتر از هر کمپانی دیگری چیپ‌های مرتبط با وای‌فای تولید کرده‌ است.

Avago پیش از این خرید بخش ساخت چیپ خود را راه‌اندازی کرده و چیپ‌هایی را نیز برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و خودروسازان و نیز پیمانکاران دفاعی تولید کرده است. اینکه شرکت Broadcom یکی از مهم‌ترین کمپانی‌های تولیدکننده چیپ‌های لازم برای ساخت آیفون محسوب می‌شود خود به عنوان مهمترین دلیل برای خرید این شرکت توسط Avago اعلام شده است. بازار قطعا پر از فرصت‌های ارزشمند است اما دقیقا نمی‌توان مشخص کرد که چه حوزه‌هایی در آینده بیشتر موفق خواهند بود. امکان دارد در اثر ترکیب برخی شرکت‌ها، مسیر آن‌ها به سمت پیشرفت و دست‌یابی به اهداف با سرعت بیشتری طی شود یا عکس این موضوع رخ داده و به کل باعث شکست شرکت‌ها شود. همچنین خریداری شدن شرکت‌های مختلف به دست کمپانی‌های دیگر می‌تواند نتایج مختلفی را برای آن‌ها در پی داشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج