۳۵۱۸۲۵
۲۰ نظر
۵۰۱۰
۲۰ نظر
۵۰۱۰
پ

وضع مالی بهتر؛ فرزند کمتر!

معاون مرکز آمار ایران گفت: نرخ باروری در مادران بی سواد و کم سواد بیشتر از افراد تحصیل کرده است چرا که بر اساس آمارها میزان باروری در افراد بی سواد ۳ و مادران با سواد ۱.۴ است این درحالی است که میزان زاد و ولد در افرادی که دارای وضع مالی خوبی است بسیار کمتر از افرادی است که وضع مالی خوبی ندارند.

خبرگزاری میزان،: علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار ایران در مورد آخرین وضعیت رشد جمعیت کشور اظهار داشت: در سال ۶۵ سالانه ۲ میلیون نفر در کشور متولد می شدند که این آمار در سال ۸۷ به یک میلیون نفر کاهش یافت خوشبختانه در سال ۹۰ نرخ باروری به ۱.۸ درصد رشد پیدا کرد و در آن سال ۱میلیون و ۳۰۰ هزار نفر متولد شدند.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ میزان موالید به ۱میلیون و ۵۷۰هزار نفر افزایش یافت.

به گفته معاون مرکز آمار ایران اگر نرخ باروری به ۲ برسد به سطح جانشین شدن پدر و مادر می رسیم و اگر نرخ باروری ۱.۸ باشد بین سالهای ۱۴۲۵ تا ۱۴۳۰ نرخ رشد جمعیت کشور صفر یا منفی می شود، اما اگر نرخ رشد ۲.۱ باشد می توان از رشد منفی جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه تحصیلات درجامعه رو به رشد است گفت: سالانه ۷۰۰ هزار نفر از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند و جمعیت دانشجویان رو به رشد است در حال حاضر نگرانی ما نسبت به متولدان سال ۶۰ تا ۶۵ است چرا که تا سه سال آینده به سن ۶۵ سالگی و سالمندی می رسند در آن سن این افراد فرزند کافی نداشته و بار نگهداریشان به دوش دولت می افتد متولدان این سالها وقتی به مدرسه رفتند مجبور شدیم مدرسه ها را سه شیفته کنیم و برای تحصیلات عالی آنها چند دانشگاه تاسیس کنیم و اکنون نیز معضل اشتغال و ازدواج آنها وجود دارد.

زاهدیان با بیان اینکه آمار رشد نرخ باروری در سالهای اخیر نگرانی ها را کمتر کرده است افزود: سیاست جمعیتی بهترین خط مشی برای پیشبرد اهداف و برنامه ها به منظور افزایش نرخ جمعیت است ایران کشوری جوان است و جوانان علاقه به ازدواج دارند.

معاون مرکز آمار ایران با بیان اینکه نرخ باروری در کشور ۱.۸ درصد است اما این آمار در نقاط کشور مختلف است افزود: درحال حاضر نرخ باروری در تهران ۱.۴ گیلان ۱.۴ اصفهان ۱.۵ خراسان جنوبی ۲.۵ و سیستان و بلوچستان ۳.۵ است افزود: سبک زندگی درکشور به سمت تهرانی ها است و اگر در این حوزه برنامه ریزی نکنیم نرخ باروری در همه جای ایران مانند تهران می شود.

به گفته زاهدیان نرخ باروری در مادران بی سواد و کم سواد بیشتر از افراد تحصیل کرده است چرا که بر اساس آمارها میزان باروری در افراد بی سواد ۳ و مادران با سواد ۱.۴ است این درحالی است که میزان زاد و ولد در افرادی که دارای وضع مالی خوبی است بسیار کمتر از افرادی است که وضع مالی خوبی ندارند.

وی با بیان اینکه میانگین سن ازدواج به ۲۶.۷ افزایش یافته است، تاکید کرد: وقتی از جوانان نظر سنجی کردیم متوجه شدیم بیشتر آنها می گویند سن ازدواج باید بیشتر از ۲۵ سال باشد.

در ادامه مجید کوششی استاد یار گروه جمعیت شناسی استان تهران با بیان اینکه رسیدن به نرخ ۲.۵ فرزند برای هر خانواده امکان پذیر است تاکید کرد: باید به این نرخ برسیم تا از بروز بحران جمعیت و رسیدن به رشد صفر جلوگیری کنیم اگر این نرخ جمعیت را بتوانیم به دست آوریم وحفظ کنیم در سال ۱۴۳۰ جمعیت کشور به بیش از ۱۰۰میلیون نفر می رسد.

وی با بیان اینکه نگرانی در مورد افزایش نرخ جمعیت بی مورد است تاکید کرد: در جمعیت های به اندازه کافی بزرگ به ویژه جوامع ملی عدیده ای وجود دارد که قابل مشاهده نیست و آن چیزی جز نیروی محرکه در مردم نیست مردم ما همیشه میل به تعالی دارند که همین موضوع باعث رشد می شود اگر چه رصد و مراقبت به همراه برنامه ریزی لازم است.

به گفته این جمعیت شناس این گونه نگرانی ها باید در بین نخبگان و مسئوولان و مردم مطرح شود و همین میزان کفایت می کند چرا که می دانیم نهایتا آن چیزی که دراین حوزه نمود دارد رفتار مردم در فرایند جمعیتی است.

کوششی ادامه داد: برخی مسئوولان دولتی فکر می کنند همه چیز از بالا قابل کنترل است اما مردم تغییر کردند و نباید همه چیز را دولتی بدانیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بهبود شرایط اقتصادی روی فرزند آوری تاثیر دارد تاکید کرد: چه کسی حاضر است به یک خاستگار بیکار دختر دهد مطمنا بهبود شرایط اقتصادی باعث رونق ازدواج و به تبع آن رشد جمعیت می شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیاست تک فرزندی بسیار اشتباه و خطرناک است تاکید کرد: نرخ باروری زیر ۱.۵ در همه جوامع خطرناک است و باید با ایجاد حساسیت نرخ باروری را به ۲.۱ افزایش دهیم برخی ها نمی خواهند بچه دار شوند و برخی دیگر نیز به دنبال فرزند کمتر هستند این موضوع خطرناک است چرا که باعث از بین رفتن شبکه حمایتی خانواده شده و مشکلاتی را در کشور برای دولت به منظور نگهداری از آنها در سنین بالا ایجاد می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاربر

      وقتی کار و کاسبی در مملکت خبر نیست نه شرکتی نه کارخانه ای احداث میشه و از طرفی میلیلرد میلیارد پول اختلاس میشه __ همین میشه که امارها گفتند معجزه که نمیشه _ مدیریتی هم وجود ندارد اگر هم مدیریتی است برای ...........

    • حسن

      با دو بچه نسل بعض از اقوام ایران (ترک فارس عرب ) در خطر انقراض است وقتی دو نفر با هم ازدواج کنند و صاحب دو فرزند شوند هزار سال هم بگزره نسلشون زیاد نمیشه بلکه با مرگ و میر و ایجاد جنگ نسلشون تمام میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب نظری دادی ...

    • بدون نام

      شرايط ازدواج رو كه فراهم نميكنيد حتي همون تحصيلكرده ها بيكارن و دستشون تو جيب بابا ازدواج سفيد هم كه محكومه ،پس كار نيست پول نسيت شرايط متاهلي فراهم نسيت چطوري قراره زادو ولدي اتفاق بيفته

    • ترسو

      فرزند آوري اشتباه محض است ، چه اصراريه كه نوعِ خودمونو هي كپي برداري كنيم !؟
      بنظر من ، فقط افراد سالم و باهوش و زيبا و پولدار بايد به فكر ازدياد نسل باشند وگرنه ، جمعيتي خنگ و مريض احوال و فقير و و و ! فقط رنج ميبرند و بقيه را هم زجر كُش مي كنند .....

      پاسخ ها

      • user

        ولی اونچه که تو کشور ما جالبه اینه که اونایی که اقدام به بچه دارشدن می کنند کسانی هستند که از نظر فرهنگی سطح سواد و اقتصادی وضعییت جالبی ندارن میبینی طرف خونه نداره و دوسه تا بچه هم داره آخه بابا تو که هنوز خونه نداری چرا چندتا بچه رو هم با خودت دربدر کردی

    • فائزه

      من 8 ساله ازدواج کردم 4 سال نامزد بودم و 4 ساله مستقل* ولی از ترس مخارج بچه دار نشدیم خدایی 10 روز اخر ماه به گدایی میوفتیم * بهترین راه آقا اصلن ازدواج نکنید تا به مشکلات بچه دار شدن و مستاجری و هزار بدختی نیوفتید* راستی قسط وام بانکهای ... مارو بیچاره کرد

    • eli

      نسل بی فرهنگ به چه در میخوره همون منقرض بشن بهتره
      نمونه بی فرهنگی عده ای از ایرانی ها هم توو صفحات افراد مشهور کاملا پیداست و دیشب دوباره هم شاهدش بودیم
      اینا قراره نقش تربیتی داشته باشن، همون بهتر که این نسل ادامه نداشته باشه و ازاین آدما نسلی باقی نمونه

    • بدون نام

      خوشبختی یعنی تک فرزندی من با تبلیغات اوردن چند فرزند و دلایلی که در این تبلیغات میاورند مخالفم ادم یه بچه داشته باشه وقت میگنه به خودش و زندگی و بچش برسه ولی تعداد زیاد بچه اون هم در شرایطی که والدین درست رسیدگی نکنند باعث خراب شدن زندگی بچه ها میشه و این یعنی حق الناس من خودم از شرایطی دیگران برام بوجود اوردند ناراضی ام و خیلی فرصتها را از دست دادم خدا به انسان عقل داده انسان با حیوان فرق میکنه فرزند اوری باید با نگاه انسانی باشد

    • بدون نام

      وضع مالی بدترحوجه بیشتره

    • بدون نام

      ای کاش من هیچ وقت به دنیا نمیومدم..و طعم این همه بدبختی و نداری و بیکاری رو نمیچشیدم...ای خدااااااا اخه چررررااا؟؟؟؟خدایایا چرررا خدا چرا

    • بدون نام

      اینقدر صغری کبری نچین با این وضع گرونی و تورم و وضع مالی شکننده مردم تو همون یه بچه هم موندن

    • بدون نام

      بلاخره دنیا یه روزی تموم میشه هیچ چیزی پایدار نیست نسلها هم کم کم منقرض میشن پس برو حالشو ببر

    • شهین

      خب از نظر محیط زیستی که کشور وضع خوبی نداره!
      بیکاری تحصیلکرده ها هم که الا ماشالا!
      بعدش بچه هاهم که باید زیاد بشن!
      بعد اونوقت قراره این نسل بی آب و بی هوای سالم چه گلی به سرخودشون بزنن!!!!!

    • بدون نام

      در خواب خوش هستید...نظریه میدید...کمی تفکر لازم هست...گیر دادید به جمعیت...اقاجون...با این جمعیت هزاران مشکل جوانان دارند...کشور داره از بی آبی خشک میشه...اونوقت میخواهید...جمعیت را زیاد کنید...دوست دارید فقیر پرورش دهید...واقعا که...

    • بدون نام

      اصلا بچه به دنیا بیاد که چی بشه؟؟؟؟؟ دچار فقر، اعتیاد، بیکاری، افسردگی و هزار تا درد و مرض دیگه بشه؟؟؟؟؟ همون بهتر که هیچ نسلی از بشر باقی نمونه.

    • kamyar

      بجای اینکه این مسولین ایقدبزن توسرخودشون ک بچه بیارین شرایط روبرااینهمه جوون بدبخت ومجردفراهم کنن ک ازدواج کنن بلکه زادو ولدیکم بیشتربشه/مردم بافقرونداری چطوربچه بیارن/تابچه اس خرج داره وقتی بزرگ شدم خرج داره مثل کشورای دیگه خونواده هاروحمایت کنن /لعنت ب هرکی بگه بچه زیادش خوبه/

    • بدون نام

      آنچه که مهمه کیفیت هست نه کمیت .یه بچه درست تربیت بشه خیلی بهتره تا چند بچه که وقت تربیتشان را نداشته باشیم بدنیا بیاریم.

    • سها

      عوامل کم فرزندآوری :
      1ـ تبعیض بسیارزیاددرجامعه
      2 ـ عقده هایی که افراددرگذشته داشتندبخاطرتعدادزیادخواهروبرادران .وحسرت تک فرزندیکی ازبچه های فامیل راخوردن.
      3ـ خرج کردن های فراترازدرآمدمثل وام وقرض و...
      4ـ خوش گذرونی های الکی
      5ـ ادای آدمای پولدارودرآوردن
      6و7و8و9......

      پاسخ ها

      • کامی

        توبااین افکارت اینجوری نباش وبجای همه ماهاک مخالف بچه زیادهستیم بچه بیار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج