۳۵۲۱۳۶
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

اسناد پاناما بزرگترین افشاگری قرن

افشای اسناد پاناما یکی از زلزله­‌های سیاسی بزرگ سال ۲۰۱۶ و نقطه اوج عملکرد روزنامه‌­نگاران جهان بود

ایران:حدود ۱۰۰ روزنامه­‌نگار یک سال روی ۵/۱۱ میلیون سند کار کردند تا فساد اقتصادی گسترده بین سیاستمداران و صاحبان درآمد هنگفت را افشا کنند. نقطه محوری این تلاش روزنامه زوددویچه سایتونگ آلمان بود. گزارش حاضر این تلاش را از زاویه شکل انجام آن حکایت می کند.

حدود یک سال پیش، یک منبع ناشناس با روزنامه زوددویچه سایتونگ (SZ) تماس گرفت و اسناد داخلی محرمانه­‌ای را از موساک فونسکا، یک شرکت حقوقی پانامایی که مبادرت به فروش شرکت‌­های برون‌مرزی در سراسر جهان می‌کرد، به این روزنامه ارائه داد. این شرکت ­های پوششی یا صوری به صاحبان خود امکان می­‌دهند، بر کسب و کار و معاملات تجاری غالباًَ مشکوک سرپوش بگذارند.

در ماه­‌های پس از آن اسناد به دست آمده از آنچه در ابتدا درز کرده بود، فراتر رفت. درنهایت SZ به حدود ۶/۲ ترابایت داده دست پیدا کرد. این حجم اطلاعات بزرگترین افشای اطلاعات در تاریخ است که تاکنون روزنامه­‌نگاران با آن روبه‌­ر‌و بوده‌اند. منبع خبر در ازای افشا به‌جز رعایت مسائل امنیتی و محفوظ ماندن نام و اطلاعات خود چیز دیگری نمی‌خواست.

این داده‌­ها نشان می‌­دهد، چگونه صنعتی جهانی که توسط بانک­‌های بزرگ، شرکت‌­های حقوقی و شرکت های مدیریت دارایی اداره می­‌شوند؛ اموال افراد مشهور و ثروتمند از سیاستمداران گرفته تا مقامات فیفا، کلاهبرداران و قاچاقچیان مواد مخدر و حتی ورزشکاران حرفه‌­ای و افراد مشهور را مخفیانه مدیریت می­‌کنند.

تلاش جمعی گروه محقق

روزنامه زوددویچه سایتونگ پس از دریافت این اطلاعات، تصمیم گرفت برای بررسی آنها با کنسرسیوم بین‌­المللی روزنامه‌­نگاران تحقیقی(ICIJ) همکاری کند. این کنسرسیوم قبلاً نیز در پروژه‌­هایی که SZبا آن­ها درگیر بود، هم­چون رسوایی‌­های گریزگاه‌­های مالیاتی، رسوایی­‌های سوئیس و لوکزامبورگ همکاری کرده بوده است. افشا و راستی‌آزمایی اسناد پاناما نمونه بزرگترین همکاری­‌ بین‌­المللی در نوع خود است. در ۱۲ ماه گذشته حدود ۴۰۰ روزنامه‌­نگار از بیش از ۱۰۰ سازمان رسانه‌­ای در ۸۰ کشور جهان روی این اسناد تحقیق کردند. این رسانه­‌ها شامل گاردین وBBC در انگلستان، لوموند در فرانسه و لاناسیون در آرژانتین هستند. در آلمان نیز روزنامه­‌نگاران SZ با دو رسانه عمومی NDR و WDR همکاری کرده­‌اند. روزنامه­‌نگارانی از Sonntagszeitung و هفته­‌نامه اتریشی فالتر در همکاری با ORF رسانه عمومی ملی اتریش نیز روی پروژه کار می­‌کنند. این تیم بین­‌المللی در ابتدا برای بررسی چگونگی تحقیق روی اسناد در واشنگتن، مونیخ، لیلهامر و لندن ملاقات کردند.

داده‌­ها

اسناد پاناما شامل حدود ۵/۱۱ میلیون سند است که بسیار بیشتر از مجموع اسناد بیل‌ گیتس ویکی لیکس، نشت نفت در خلیج مکزیک، رسوایی‌های مالی لوکزامبورگ و سوئیس است. این داده‌­ها در درجه‌ اول شامل ایمیل‌­ها، فایل‌­های عکس، پی‌­دی­‌اف و گزیده‌ ای از پایگاه داده داخلی موساک فونسکا است که دوره زمانی را از سال ۱۹۷۰ تا بهار ۲۰۱۶ پوشش می­‌دهد. علاوه بر آن روزنامه‌­نگاران حجم عظیمی از اسناد شامل کپی­‌های گذرنامه­‌ها را مجدداًَ بررسی کردند.
حدود دو سال پیش نیز یک افشاگر اطلاعات داخلی موساک فونسکا را به مقامات آلمانی فروخت اما این داده‌­ها قدیمی‌­تر و در حجم کمتری بودند و تعداد چند صد شرکت برون­‌مرزی را شامل می­ شد در حالی که اسناد پاناما شامل اطلاعات حدود ۲۱۴ هزار شرکت است. در پی افشای این اطلاعات سال گذشته بازرسان خانه‌­ها و دفاتر حدود صد نفر را بررسی کردند. به دنبال ارتباط تجاری با موساک فونسکا هریک از بانک‌­های Commerzbank، HSH NordbanوHypovereinsbank به پرداخت جریمه نقدی در حدود ۲۰ میلیون یورو محکوم شدند. پس از آن، کشورهای دیگر نیز اطلاعاتی از رسوایی­‌های دیگر به دست آوردند که از جمله این کشورها می­‌توان به ایالات متحده، انگلستان و ایسلند اشاره کرد.

سیستم بررسی اطلاعات

داده‌های افشا شده به این صورت است که موساک فونسکا یک پوشه برای هر شرکت صوری در نظر گرفته است. هر پوشه شامل ایمیل­‌ها، قراردادها، رونوشت­ ها و اسکن اسناد است. در برخی موارد این اسناد شامل چند هزار صفحه است. ابتدا بایستی این داده‌‌ ها به صورت فهرست‌وار مرتب می‌­شدند تا تحقیق بر روی این دریای اطلاعات امکان‌پذیر شود. به این منظور زوددویچه سایتونگ از برنامهNuix(برنامه‌­ای که بازرسان بین‌­المللی با آن کار می­‌کنند) استفاده کرد. زوددویچه سایتونگ و ICIJ میلیون­‌ها سند را روی کامپیوترهایی با عملکرد بالا ارسال کردند.

آنها با استفاده از نرم‌افزار تشخیص کاراکتر نوری (OCR) اسناد را برای ماشین خوانا و مطالب را قابل جست‌وجو کردند. در این پردازش عکس‌­ها شامل شناسه‌ها و قراردادهای امضا شده به متن­‌های با قابلیت جست‌وجو تبدیل شدند. این مرحله گام بسیار مهمی بود زیرا به روزنامه­‌نگاران این امکان را می‌داد که از میان این حجم عظیم از اسناد بسادگی همچون موتور گوگل جست‌وجو کنند. روزنامه‌­نگاران فهرستی از سیاستمداران مهم، جنایتکاران بین‌­المللی و ورزشکاران حرفه‌ای گرد آوردند. پردازش دیجیتالی این امکان را ایجاد کرد که آنها بتوانند در مورد اینکه آیا هر یک از این نام‌ها که در فهرست وجود دارند در اسناد نیز موجود هستند جست‌وجو کنند. فهرست رسوایی­‌های مربوط به کمک­‌های مالی به احزاب شامل ۱۳۰ نام و فهرست تحریم­‌های اعلام شده سازمان ملل بیش از ۶۰۰ نام را شامل می‌­شد. الگوریتم جست‌وجوی قدرتمند فهرست‌ها را با 5/11 میلیون سند به سرعت مقایسه کرد.

ساختار اطلاعات افشا شده

5/11میلیون سند افشا شده شامل موارد زیر است:
فرایند تحقیق


برای هر نام پیدا شده یک فرایند تحقیقاتی مفصل آغاز شد که بایستی به این سؤالات پاسخ می‌­داد: نقش شخص در شبکه ­ارتباطی شرکت چگونه است؟ پول­‌ها از کجا آمده‌­اند؟ به کجا می‌­روند؟ آیا این ساختار قانونی است؟

به طور کلی داشتن یک شرکت برون‌­مر‌زی غیرقانونی نیست. در واقع ایجاد یک شرکت برون‌مرزی گامی منطقی برای معاملات تجاری گسترده در نظر گرفته می‌­شود. با این حال با یک نگاه به اسناد پاناما مشخص می‌­شود، پنهان کردن هویت صاحبان اصلی شرکت، هدف اصلی در بسیاری از موارد بوده است. تشکیل‌دهندگان شرکت‌­های برون‌مرزی همچون بانک‌ها، وکلا و مشاوران سرمایه­‌گذاری عموماً نام مشتریان خود را مخفی نگاه داشته و از نماینده استفاده کرده‌­اند. بررسی این نمایندگان نشان می­‌داد در نهایت به سران دولت، مقامات مهم و میلیونرها متصل بودند.

در طول این پروژه، روزنامه‌­نگاران با یکدیگر همکاری کردند تا هزاران ارتباط را پیدا کنند. آن­ها شواهد را بررسی کردند، قراردادها را مطالعه کردند و با کارشناسان زیادی به گفت‌وگو پرداختند. در میان این اسامی، جنایتکاران و اعضای گروه­‌های مختلف مافیایی هم دیده می‌شوند. اسناد هم­چنین رشوه­‌خواری احزاب و فساد سران دولت را نشان می‌ دهد. شرکت­‌های برون‌مرزی یاد شده متعلق به 12 نفر از سران کنونی و سابق دولت‌ها هستند. ارتباط شرکت­ ها با دیگر رهبران، خانواده­‌های آنها، مشاوران نزدیک و دوستان‌شان مهم­ ترین بخش این رسوایی­‌ها را تشکیل می­‌دهد. اسامی حدود ۲۰۰ نفر از سیاستمداران دیگر در سرتاسر جهان شامل تعدادی از وزیران در میان مشتریان موساک فونسکا به چشم می­‌خورد.

شرکت

شرکت مطرح شده در تمام این ماجرا، موساک فونسکا تشکیل‌دهندگان شرکت‌­های برون‌­مرزی با ده‌­ها دفتر در سرتاسر جهان است که شرکت­ های صوری خود را در شهرهایی همچون زوریخ، لندن و هنگ‌کنگ در برخی موارد با قیمت­‌های مقرون به صرفه به فروش رسانده است. مشتریان می­‌توانستند یک شرکت صوری را با مبلغ کمی در حدود ۱۰۰۰ دلار امریکا خریداری کنند. در صورت پرداخت هزینه اضافی موساک فونسکا یک مدیر صوری برای شرکت در نظر می­‌گرفته و در صورت تمایل مشتری نام سهامداران اصلی شرکت را مخفی می­‌کرده است. در نتیجه هدف اصلی و مالکان شرکت از خارج غیرقابل تشخیص بودند. موساک فونسکا هزاران شرکت را تأسیس کرده، فروخته و مدیریت کرده است. اسناد نشان می‌­دهد که موساک فونسکا چگونه در فعالیت­‌های تجاری خود تحریم‌­ها را نقض کرده و به فرار از مالیات و پولشویی کمک کرده است.

ضمیمه

زوددویچه سایتونگ (روزنامه جنوب آلمان)

یکی از روزنامه­‌های آلمانی است که مقر آن در مونیخ است. این روزنامه حدود ۴/۴ میلیون خواننده برای تیراژ و خبرگزاری آنلاین خود دارد.

گروه روزنامه­‌نگاران تحقیقی آن شامل ۵ نفر است که سه نفر آن­ها از اعضای کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه­‌نگاران تحقیقی (ICIJ) هستند. زوددویچه سایتونگ تاکنون موفق به کسب جوایز معتبری در زمینه کارهای تحقیقاتی خود شده است. تیم این روزنامه با دیگر رسانه­‌ها در برخی از پروژه‌­ها از جمله رسوایی­‌های گریزگاه‌­های مالیاتی، رسوایی سوئیس و لوکزامبورگ همکاری داشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج