۳۵۲۱۶۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

در انتظار المپیکی خاص

بعد از نزدیک به ٢‌سال تلاش ورزشکاران ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی بالاخره تعداد سهمیه‌های ورزش ایران برای حضور در المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو مشخص شد.

روزنامه شهروند: بعد از نزدیک به ٢‌سال تلاش ورزشکاران ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی بالاخره تعداد سهمیه‌های ورزش ایران برای حضور در المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو مشخص شد. ٦٣ ورزشکار از کشورمان با کسب سهمیه المپیک تا چند هفته دیگر در بزرگترین رویداد ورزشی جهان شرکت می‌کنند تا شاید بعد از رکوردشکنی در بخش کسب سهمیه بتوانند در بخش کسب مدال نیز رکورد جدیدی را خلق کنند و شگفتی‌های بزرگی را در سمت دیگری از این کره خاکی رقم بزنند.

٦٣ سهمیه در پایان کار

روز گذشته با اعلام کمیته بین‌المللی المپیک آخرین فرصت برای ورزشکاران سراسر جهان بود تا بتوانند مجوز حضور در المپیک ٢٠١٦ را به دست آورده و بلیت خود را برای حضوردر برزیل رزرو کنند. کاروان ایران بعد از سهمیه‌ای که تیم‌ملی والیبال به دست آورد، از نظر تعداد سهمیه در تاریخ ورزش کشورمان رکوردشکنی کرده بود، درنهایت موفق به کسب ٦٣ سهمیه شد تا نسبت به دوره قبلی پیشرفت قابل توجهی داشته باشد. درواقع ١٠ سهمیه نسبت به المپیک ٢٠١٢ بیشتر به‌ دست آمده و این یک موفقیت قبل از شروع مسابقات المپیک محسوب می‌شود.

المپیکی‌های ایران را بشناسید

٦٣ سهمیه ورزش ایران در ١٤ رشته به‌ دست آمده که هنوز اسامی ورزشکاران رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری و والیبال به صورت رسمی نهایی نشده است. کشتی آزاد و فرنگی ١٢ سهمیه، تکواندو ٤ سهمیه (فرزان عاشورزاده،‌ مهدی خدابخشی، سجاد مردانی وکیمیا علیزاده)، دوومیدانی ١٠ سهمیه (رضا قاسمی و حسن تفتیان در دوی ۱۰۰متر، لیلا رجبی در پرتاب وزنه، حمید زورآوند در پیاده‌روی، احسان حدادی درپرتاب دیسک، محمد جواد مرادی در دوی ماراتن، محمود صمیمی در پرتاب دیسک، محمد ارزنده درپرش طول، کاوه موسوی و پژمان قلعه‌نوعی در پرتاب چکش)،‌ تیراندازی ٥ سهمیه (الهه احمدی، نجمه خدمتی، گلنوش سبقت اللهی در تفنگ بادی ۱۰متر، پوریا نوروزی در تپانچه بادی و مه‌لقا جام بزرگ در تفنگ سه وضعیت)، بوکس یک سهمیه (احسان روزبهانی)، وزنه‌برداری ٥ سهمیه، تیروکمان یک سهمیه (زهرا نعمتی)، دوچرخه‌سواری ٣ سهمیه (آروین گودرزی، میر صمد پورسیدی، مهدی سهرابی و قادر میزبانی-یک نفر رزرو است-)، شمشیربازی ٢ سهمیه (علی پاکدامن و مجتبی عابدینی)، تنیس روی میز ٣ سهمیه (نوشاد عالمیان، نیما عالمیان و ندا شهسواری)، جودو ٣ سهمیه(جواد محجوب، سعید ملایی و علیرضا خجسته)، قایقرانی یک سهمیه (مهسا جاور)، والیبال ١٢ سهمیه و شنا یک سهمیه (آریا نسیمی شاد) نفراتی هستند که موفق به کسب سهمیه در مسابقات مختلف شده‌اند. کشتی آزاد و فرنگی و والیبال با داشتن ١٢ سهمیه و دوومیدانی ١٠ سهمیه بیش از نیمی از سهم کاروان ایران را دراختیار دارند.

سهم آقایان و بانوان چقدر است؟

با این‌که در دوره قبلی ٤٥ ورزشکار مرد و ٨ ورزشکار زن به لندن اعزام شدند اما در این دوره در هر ٢ بخش شاهد پیشرفت چشمگیری بوده‌ایم. بانوان با داشتن ٩ سهمیه رکوردشکنی کرده‌اند و آقایان نیز تعداد سهمیه‌های خود را به ٥٤ رسانده‌اند. باید دید آیا این‌بار بانوان هم در مدال‌آوری ایران در المپیک سهمی خواهند داشت یا مثل همیشه آقایان هستند که روی سکوی المپیک قرار می‌گیرند.

ناکام‌های بزرگ

با این‌که کسب ٦٣ سهمیه درنوع خود تاریخی بوده اما ورزشکاران و فدراسیون‌هایی بودند که در کسب سهمیه ناکام ماندند. به‌عنوان مثال در رشته دوومیدانی محمد صمیمی در پرتاب دیسک و مریم طوسی در دوی سرعت بانوان با وجود امید فراوان موفق به کسب سهمیه نشدند. فدراسیون بسکتبال را نیز می‌توان جزو ناکام‌های بزرگ نامید که از صعود به المپیک بازماند. فدراسیون هندبال نیز دقیقا چنین شرایطی را داشت و با وجود سرمایه‌گذاری فراوان نتوانست برای نخستین‌بار به المپیک برسد. بوکس نیز با کاهش ٣ سهمیه‌ای نسبت به دوره گذشته عملکرد ضعیفی داشت و همچنین قایقرانی نیز فقط توسط یک بانو سهمیه به دست آورد و خبری از سهمیه‌های بیشتر نبود. بدمینتون بازان ایرانی نیز که از چندی قبل به دنبال کسب سهمیه بودند، در این امر ناکام ماندند. تیراندازی با کمان نیز فقط به لطف یک ورزشکار معلول یک سهمیه به دست آورد. البته نباید از تیم فوتبال امید نیز گذشت که نتوانست به طلسم ٤٠‌سال پایان دهد و بازهم ناکام بود.

در انتظار یک المپیک خاص

درکنار ناکام‌های بزرگی که در ورزش ایران حضور داشتند و نتوانستند به سهمیه المپیک برسند، پدیده‌ها و ورزشکاران موفق هم حضور دارند که خودشان را آماده حضور در المپیک می‌کنند. ٣ رشته مدال‌آور یعنی کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو که دایما صحبت از مدال می‌کنند و درحال آنالیز حریفان خود هستند. ازسوی دیگر رشته‌هایی مثل تیراندازی، دوومیدانی، شمشیربازی و والیبال نیز سودای مدال‌آوری در سر دارند. افزایش ١٠ سهمیه‌ای نسبت به دوره گذشته که با ١٢ مدال یعنی ٤ طلا، ٥ نقره و ٣ برنز همراه بود، امیدهای بیشتری را در دل مسئولان و مردم به وجود آورده است. باید دید المپیک ٢٠١٦ با کاروان ٦٣نفره ایران و پرچمداری زهرا نعمتی که از حدود ٢٠روز دیگر آغاز می‌شود، درنهایت چه دستاوردی برای ورزش ایران خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج