۳۵۲۱۸۸
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

ورود سازمان بازرسی به حریق ماهشهر

آتش سوزی مخزن ۲۰۰۱ نفتا در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر، بعد از ۵۷ ساعت تلاش بی وقفه ماموران اطفای حریق، در ساعات پایانی روز شنبه ۱۹ تیر مهار شد.

روزنامه آرمان - حسین حلاج: آتش سوزی مخزن ۲۰۰۱ نفتا در مجتمع پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر، بعد از ۵۷ ساعت تلاش بی وقفه ماموران اطفای حریق، در ساعات پایانی روز شنبه ۱۹ تیر مهار شد.

بلافاصله بعد از خاموشی شعله های آتش، دو موضوع بیش از سایر موارد در کانون مباحثات رسانه ای قرار گرفت: نخست اینکه علت وقوع این حریق سرکش چه بوده است؟ و دوم اینکه آتش سوزی سه روزه تا چه میزان خسارت به بار آورده است؟ این موارد از آن جهت اهمیت دارد که روشن شدن ابعاد ماجرا، راه را برای تکرار حوادثی از این دست مسدود می کند.

عوامل حادثه ساز

اولین واکنش ها به آتش سوزی پتروشیمی بوعلی را وزیر نفت نشان داد؛ آنجا که عدم موفقیت در مهار آتش را به عدم فرماندهی هماهنگ مربوط دانست و گفت:« عملیات مهار آتش فرمانده ندارد و باید هرچه سریع‌تر فرمانده ای متخصص و کاردان برای این عملیات انتخاب شود.» بیژن زنگنه در عین حال وجود هر گونه خرابکاری منجر به ایجاد حریق را منتفی دانست و عنوان کرد:« علت حادثه آتش‌‌سوزی پتروشیمی بوعلی‌سینا خرابکاری نبوده، و این سانحه دلایل فنی داشته است.» بیان علت فنی در سانحه اخیر پتروشیمی می تواند مربوط به فرسودگی زیرساخت های این مجتمع باشد.

در همین ارتباط خبرگزاری فارس از قول مدیرعامل این شرکت نوشته بود:« با گذشت ۱۲ سال از آغاز فعالیت، کارخانه نیازمند ترمیم و تعویض برخی مواد و تجهیزات است.» با توجه به اینکه این اظهارات محمدرضا صاحب نسق پنج روز پیش از وقوع حادثه بیان شده بود، این خبرگزاری علت سانحه را فرسودگی زیرساخت های این مجتمع عنوان کرده بود. با این همه وزیر نفت در روز حادثه به خبرگزاری ایسنا گفته بود:« نشت در یکی از واحدهای برج پارازایلین (برج ۸۰۰۱) علت وقوع آتش سوزی بوده است.» هر چند از روز حادثه تاکنون از عوامل مختلفی نام برده می شود، اما همچنان بررسی ها در این رابطه ادامه دارد.

روز گذشته هم مسئول روابط عمومی پتروشیمی بوعلی، خطای انسانی در ایجاد سانحه در این شرکت را رد کرد و گفت:« در حادثه آتش سوزی شخص خاصی مقصر نیست و خطای عمدی در کار نبوده است.» آنچنان که خبرگزاری ایلنا گزارش داده است، ابراهیم غلامشاهی سایر موارد طرح شده به عنوان عوامل احتمالی وقوع سانحه اخیر را مردود دانسته و عنوان کرده است:« حادثه مربوط به فرسودگی قطعات و تجهیزات نبوده ، زیرا می‌بینیم که بعد از این همه آتش‌سوزی دوام خوبی داشته و اگر اینگونه نبود مخازن کناری هم دچار آتش سوزی می‌شد.» به گفته این مقام مسئول شرکت بوعلی، گرمای هوا و نشتی که مرتب در کارخانجات و شرکت‌های [پتروشیمی] رخ می‌هد در ایجاد سانحه بی تاثیر نبوده است.

مساعدت بیمه

بعد از فروکش کردن شعله های آتش، مسئولان بیمه ایران در اولین برآوردهای خود اعلام کردند که آتش سوزی ۵۷ ساعته در مجتمع پتروشیمی بوعلی، بالغ بر ۶۰ میلیون یورو خسارت به بار آورده است. روز شنبه ۱۹ تیر، مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران، در این رابطه به ایسنا گفت:« از آنجا که این مجموعه دارای بیمه نامه تمام خطر نزد کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های بیمه به راهبری بیمه ایران است به زودی غرامت تعیین شده در وجه بیمه گذار کارسازی خواهد شد.» محمد رضایی با اعلام اینکه یازده شرکت بیمه‌ای در این کنسرسیوم عضو هستند اظهار کرد:« مسئولیت بیمه ایران دراین کنسرسیوم جبران حدود ۶۰ درصد خسارت وارده است که آمادگی پرداخت آن درکوتاه ترین زمان ممکن به زیان دیدگان وجود دارد.»

از سوی دیگر، خبرگزاری ایرنا روز گذشته در گزارشی جزئیات بیمه نامه پتروشیمی بوعلی را اعلام کرد و نوشت:« برابر آنچه که در بیمه نامه درج شده، سرمایه شرکت پتروشیمی بوعلی معادل ۴۸۵ میلیون یورو است، ضمن آنکه مسئولیت در مقابل اشخاص ثالث، اموال مجاور، هزینه های پاکسازی و... نیز تا سقف های مشخصی تحت پوشش قرارگرفته اند اما حداکثر تعهد بیمه گران در این بیمه نامه از ۵۰۰ میلیون یورو در هرحادثه تجاوز نمی کند.» این خبرگزاری در ادامه خبر داد:« طبق مفاد بیمه نامه میزان خسارت پس از کارشناسی خسارت توسط کارشناسان متخصص منتخب بیمه گر راهبر (بیمه ایران) وفق زمان مقرر تعیین و توسط تمامی بیمه گران عضو کنسرسیوم و بیمه گران اتکایی پرداخت خواهد شد.»

ورود نهادهای نظارتی

اهمیت راهبردی صنعت پتروشیمی آنچنان است که بعد از اتمام حادثه، دستگاه های نظارتی و مسئولان استانی به ماجرا ورود کنند. در اولین اقدامات از این دست، سازمان بازرسی کل کشور به میدان آمده و هیاتی را برای بررسی علل وقوع حادثه آتش‌سوزی در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به ماهشهر گسیل کرد. ایلنا روز گذشته گزارش داد:« رئیس سازمان بازرسی کل کشور، هیاتی را ماموربررسی علل وقوع آتش‌سوزی در پتروشیمی بوعلی کرد.» این گزارش می افزاید:« در حکم ناصر سراج خطاب به سرپرست هیات بازرسی آمده است که هیات مذکور از تاریخ ۲۰ تیرماه با استقرار در مجموعه وزارت نفت و حضور در محل وقوع حادثه آتش‌سوزی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان مربوطه و همچنین مراجعه به مسئولان و کارکنان ذی‌ربط نسبت به بررسی این موضوع اقدام کرده و نتیجه را با دقت و مستدل گزارش کنند.»

در همین حال عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم عنوان کرد:« با توجه به اینکه سایت‌های وزارت نفت پرچالش و پرخطرند، بعضی استاتیک، بعضی ایرودینامیک و برخی حالت بینابین دارند لذا نوع و سنخیت اینجا‌ها می‌طلبد که چنین اتفاقاتی را قبول کنیم ولی در کل می‌شود آن را مدیریت کرد که به حداقل برسد.» به گزارش ایلنا علی ساری همچنین خاطر نشان کرد:« بهر حال در سایت‌های نفتی درصد احتمال و وقوع خطر زیاد و طبیعی است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج