۳۵۲۲۷۵
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

مجازات خطاهای پزشکی بازدارنده نیست

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره مجازات‌های درنظر گرفته شده در پی بروز خطاهای پزشکی، افزود: در حوزه خطاهای پزشکی گاهی پزشک با سوءنیت خطایی را مرتکب می‌شود اما گاهی قصوری در کار نبوده و به دلیل سهل انگاری این خطا رخ می دهد.

خبرگزاری مهر: نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره مجازات‌های درنظر گرفته شده در پی بروز خطاهای پزشکی، افزود: در حوزه خطاهای پزشکی گاهی پزشک با سوءنیت خطایی را مرتکب می‌شود اما گاهی قصوری در کار نبوده و به دلیل سهل انگاری این خطا رخ می دهد.

یحیی کمالی پور ادامه داد: در شرایطی که پزشک مجموعه مقررات قانونی را در زمینه شغل خود رعایت کند اگر حادثه‌ای رخ دهد مجازات دامنگیر پزشک نخواهد شد لذا فلسفه وجودی مجازات‌ها زمانی است که خطای پزشک ناشی از قصور پزشک یا عدم رعایت مقررات نظام پزشکی باشد.

کمالی پور تاکید کرد: بدون شک در چنین مواردی که قصور پزشک منجر به خطا می‌شود کمیسیون‌هایی در نظام پزشکی تشکیل شده تا میزان خطا را بررسی کرده و آن را به محاکم قضایی معرفی کند و این نهادها قطعا با آن برخورد قاطع خواهند کرد.

وی یادآور شد: گاهی ممکن است این برخوردهای قانونی در زمینه خطاهای پزشکی شدت و ضعف داشته باشد اما آنچه که مشخص است تا به امروز مجازات‌ها بازدارنده نبوده است.

کمالی پور با انتقاد از اینکه قوانین موجود در حوزه خطای پزشکی جوابگوی نیازهای جامعه نیست، تصریح کرد: علت آن است که جامعه به سمت صنعتی شدن پیش رفته لذا میزان خطاهای پزشکی نیز افزایش یافته، حال ما باید به تناسب پیشرفتی که جامعه دارد از نظر فناوری و تکنولوژی قوانین خود را با شرایط جامعه تطبیق دهیم این درحالی است که قوانین موجود در برخی حوزه ها همچون خطاهای پزشکی که در گذشته تصویب شده امروزه کارایی لازم را ندارد و کارساز نیست.

وی ادامه داد: در اغلب موارد برای پزشکی که مرتکب خطا شده جریمه های مالی در نظر گرفته می‌شود درحالی که پزشکی که از لحاظ مالی تامین است این مبالغ ناچیز نمی تواند تغییری در روند اقدامات وی ایجاد کند و مانع از خطاهای بعدی وی شود.

این نماینده مجلس دهم، با یادآوری اعتراض برخی پزشکان نسبت به در نظر گرفتن مجازات حبس برای پزشکان خاطی در قانون مجازات اسلامی، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون اصلاحیه خاصی صورت نگرفته البته می‌طلبد مواردی در این خصوص اصلاح شود؛ در این میان باید آنچه که به نفع جامعه است مورد بازنگری قرار گیرد نه آن چیزی که مدنظر پزشکان است.

کمالی پور یادآور شد: بدون شک زمانی که قانونی اصلاح شده و تنگناها بیشتر می شود ممکن است برخی از صنوف نسبت به آن اعتراضاتی داشته باشند که در این میان نباید به این اعتراض توجهی داشت بلکه باید منفعت جامعه را درنظر گرفت.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره اعمال مجازات حبس برای پزشکانی که مرتکب خطای پزشکی شده‌اند، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم کمتر برای پزشکان مجازات حبس درنظر گرفته شده و همواره تلاش شده تا با اغماض به این موارد نگریسته شود به گونه ای که با جریمه یا تخفیف، پرونده تخلف را بسته اند، درحالی که اگر پزشک قوانین را رعایت نکرده و منجر به صدمات جسمی و روحی برای بیمار شده است باید مانند سایر افراد در جامعه مجازات شامل حال وی شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمدحیدری فرد مخترع پزشکی

      سلام خطیای پزشکی در درمان کم ولی اداری بالااست امروز اداره پزشکی همه پزشک نیستن حتا از پزشکی که سر در نمی اورند هیچ بلکه از علم نوین پزشکی هم سر در نمی اورند به نامه وزارت هم توجه نمیکنن چو ن برای پور کردنه جیب شان برای این موضع من مدرک دارم هم علمی هم. قانونی هم پیکری امروز سوعال من این یک دندان چند کرم از بیمار هشتصد هزارتومان از بیمار پول می کیرند من مخترع پزشکی میخام بدانم چه پور کردنه داخل دندان حرف زیاد تشکر مخترع پزشکی شما حیدری پیکری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج