جاباما
۳۵۲۷۲۳
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

غرامت برای شهدای حادثه جرثقیل در مکه

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه درآخرین مذاکراتی که درعربستان سعودی انجام شد وزیر حج سعودی اعلام کرد غرامت شهدای ایرانی حادثه جرثقیل در مکه مکرمه تا قبل از برگزاری مناسک حج امسال به بازماندگان این شهدا پرداخت خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه درآخرین مذاکراتی که درعربستان سعودی انجام شد وزیر حج سعودی اعلام کرد غرامت شهدای ایرانی حادثه جرثقیل در مکه مکرمه تا قبل از برگزاری مناسک حج امسال به بازماندگان این شهدا پرداخت خواهد شد.

سعید اوحدی عصر سه شنبه در گفت وگوی با خبرنگارحوزه حج و زیارت افزود: البته با توجه به وعده وزیرحج عربستان سعودی مبنی بر پرداخت غرامت به بازماندگان شهدای جرثقیل مکه مکرمه تاکنون بعد از گذشت حدود یازده ماه از این حادثه مسئولان سعودی به هیچ کشوری بابت این مهم غرامتی پرداخت نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: به رغم اینکه تمامی کشورهای اسلامی حادثه دیده که برخی از حجاج خود را در این اتفاق از دست داده اند همچنان منتظر تحقق وعده مسئولان سعودی مبنی بر پاسخگویی درخصوص معرفی مقصران اصلی و پرداخت غرمت که حق شرعی آنان است، هستند.

رئیس سازمان حج و زیارت تاکیدکرد: به رغم وعده مسئولان سعودی در این زمینه اما هیچ یک از آنان تاکنون در مورد میزان پرداخت غرامت و زمان قطعی آن سخنی به میان نیاورده اند.

اوحدی با بیان اینکه همچنین به رغم پیگیری های مسوولان جمهوری اسلامی مبنی بر معرفی مقصران اصلی حادثه منا و نحوه پرداخت غرامت به بازماندگان این شهدا که حق شرعی و قانونی این عزیزان است، تاکیدکرد: وزیر حج عربستان اعلام کرد پس از برگزاری مراسم موسم حج امسال موضوع شهدای فاجعه غم بار منا بررسی و اعلام خواهد شد.

درفاجعه تاسف بار منا نیز که در دوم مهرماه ۱۳۹۴ همزمان با عید قربان رخ داد از حدود هشت هزار زائر ایرانی و خارجی به دلیل بی کفایتی مسئولان سعودی جان خود را از دست دادند ۴۶۱ زائر مربوط به کشورمان بود.

همچنین روزنامه الریاض عربستان نیز امروز (سه شنبه) نوشت که دادستانی کل عربستان و هیات تحقیق ضمن اعلام پایان تحقیقات در مورد پرونده سقوط جرثقیل در مکه مکرمه در موسم حج تمتع که منجر به کشته شدن ۱۰۷ حج گزار شد، متهمان آن را معرفی کرد.

سقوط جرثقیل در مکه در خلال پروژه توسعه مسجدالحرام روز جمعه ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۴ (۱۱ سپتامبر ۲۰۱۵) رخ داد.

این حادثه باعث مرگ ۱۰۷ نفر وجراحت ۲۳۸ نفر شد که بیشتر جان باختگان از اتباع کشورهای هند، پاکستان، اندونزی و ایران بوده اند.

۱۱ تن کشته و ۱۵ زخمی از میان زائران ایرانی بودند. به نوشته این روزنامه، دادستانی عربستان پرونده سقوط جرثقیل را به دادگاه کیفری برای ادامه روند این پرونده و مجازات متهمان ارجاع داده است.

براساس این گزارش، دادستانی عربستان شماری از مهندسان این پروژه و دو نفر که در نهادهای دولتی در شهر مکه کار می کنند را در خصوص این حادثه خونبار مسئول شناخته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صدرا

      امیدوارم بره تو جیب بازمندگان شهدا نه تو جیب .......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج