جاباما
۳۵۲۸۸۴
۱۲ نظر
۵۰۰۱
۱۲ نظر
۵۰۰۱
پ

زندگی ایرانیان بدون شغل دوم نمی‌گذرد؟

بررسی‌های بازار کار نشانگر آن است که دست کم ۳۰ درصد نیروی کار در ایران شغل دوم و برخی هم شغل سوم دارند.

خبرگزاری ایسنا: بررسی‌های بازار کار نشانگر آن است که دست کم ۳۰ درصد نیروی کار در ایران شغل دوم و برخی هم شغل سوم دارند.

این روزها موضوع "دوشغله‌ها" به بحث داغ روز تبدیل شده و دلایل و عوامل بروز این پدیده از زوایای مختلف مورد بررسی و اظهارنظر کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی قرار گرفته است.

در روزهای اخیر نعمت زاده _ وزیر صنعت، معدن و تجارت _ با صدور دستوری خواستار کنار رفتن مدیران و معاونانی شد که علاوه بر پست وزارتی خود، در هیات مدیره زیر مجموعه‌های وزارتخانه دارای سمت بودند. وزیر کار نیز مدتی قبل با صدور بخشنامه‌ای عدم تصدی همزمان در هیات مدیره شرکتها را به کلیه سازمانها و موسسات وابسته به وزارتخانه متبوع خود ابلاغ کرده بود.

بر اساس گزارشهای آماری مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آخرین پیمایش میدانی صورت گرفته در کشور، از مجموع ۲۱ میلیون و ۳۴۶ هزار نفر شاغل در کشور، ۴۴۰ هزار نفر از شاغلان بیش از یک شغل داشتند که ۱۵ درصد آنها شغل اصلی‌شان مزد و حقوق بگیر بخش عمومی بوده، ۱۹.۴ درصد مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی و ۶۵.۶ درصد در سایر بخشها اعم از کارکنان مستقل، کارفرما و کارکن فامیلی بدون مزد مشغول فعالیت بوده‌اند.

نکته قابل توجه اینکه از بین این تعداد بیشترین درصد دوشغله‌ها در گروه کارکنان مستقل قرار دارند اما در سال‌های گذشته با اعمال سیاست‌های اشتغال و دستمزد و فاصله عمیقی که بین درآمدها و هزینه‌ها ایجاد شده پدیده‌ای به نام "دو شغله بودن" شکل گرفته است.

بسیاری از کارشناسان بازار کار، مشکلات اقتصادی، تلاش برای تامین هزینه‌های زندگی و عدم احساس امنیت شغلی را از مهمترین دلایل روی آوردن افراد به شغل دوم عنوان می‌کنند و معتقدند به خطر افتادن امنیت شغلی و پایین بودن دستمزد، افراد را به کسب درآمد بیشتر با انجام شغل دوم ترغیب می کند.

البته ممکن است که دوشغله یا چند شغله بودن افراد وضع معیشت خانواده را بهبود بخشد ولی قطعا بر سلامت جسمی و روحی، بهره‌وری و تعامل فرد با اعضای خانواده تاثیرگذار است.

یک مقام مسئول کارگری بر این باور است که انجام چند شغل توسط یک فرد موجب از دست رفتن فرصتهای شغلی برای افراد بیکار و جویای کار شده و به گسترش بیکاری در جامعه دامن می‌زند.

غلامرضا عباسی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد کارگران دو شغله‌اند، مهمترین دلیل گرایش به مشاغل کاذب و شغل دوم را رواج قراردادهای موقت، فقدان امنیت شغلی و فاصله بین حداقل دستمزد با رقم سبد هزینه خانوارهای کارگری عنوان می‌کند.

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران می‌افزاید: در حالی که حداقل دستمزد کارگران ۸۱۲ هزار تومان است سبد هزینه معیشت خانوارهای کارگری به رقمی در حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه می‌رسد در نتیجه کارگری که دغدغه تامین معاش خانواده و اجاره بها را دارد ناچار به کار در شیفت‌های طولانی تن داده و به انجام شغل‌های دوم و سوم روی می آورد.

عباسی از جمله پیامدهای دوشغله بودن را کاهش کیفیت تولید و بهره‌وری دانسته و می‌گوید: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور را کارگران تشکیل می‌دهند و این امر ضرورت توجه به مطالبات آنها به عنوان بخش اعظمی از جامعه تولیدی و مصرفی کشور را آشکار می‌سازد.

صاحبنظران تاکید دارند که هرچه تعادل بین درآمدها، نرخ تورم و پایداری شغل بیشتر باشد افراد کمتر به انجام چند شغل تمایل نشان می‌دهند.

در طول سالهای گذشته علیرغم افزایش نرخ تورم و به تناسب بالا رفتن خط فقر، تغییر قابل توجهی در افزایش حقوق و دستمزد افراد صورت نگرفته به نحوی که همواره میزان افزایش حقوق شاغلان کمتر از میزان نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها بوده است.

بررسی‌های بازار کار نشان می‌دهد دست کم ۲۸ تا ۳۰ درصد نیروی کار در ایران شغل دوم و برخی هم شغل سوم دارند.

انجام چند شغل توسط یک نفر موجب سلب فرصتهای شغلی از افراد فاقد کار می شود و به گسترش بیکاری در جامعه دامن می‌زند از این رو انتظار می‌رود با اتخاذ سیاستهای مناسب و راهکارهای حمایت و صیانت از نیروهای کار، تامین امنیت شغلی و ارتقای سطح معیشت و دستمزد از گستردگی پدیده دو شغله و چند شغله بودن افراد در جامعه جلوگیری شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فائزه

      با حقوق 700-800 تومنی فقط اجاره خونه میشه داد و تا اخر ماه هوا باید بخوری- عدالت اجتماعی را سازمان ملل باید از ایران الگو برداری کند * یکی انقد میخوره که جا ندراه 901% هم باید زجر رو بدبختی ارزو مرگ

    • بدون نام

      بدون دو شغل نمیگذرد پس اونایی ک اصلآ شغل ندارن چطور بگذرن

    • شغل سوم

      تپ ایران کمتر از سه تا شغل داشته باشی سی چهل درجه زیز خط فقری مخصوصا برا من کارمند که نصف حقوقم اجاره خونه اس اون نصفشم پول آب و برق و تلفن و اکه روزی ۳ تا نون بخرم هیچ پولی برام باقی نمیمونه
      اون هفتاد درصد هم که یه شغل دارن همسراشون شاغلن یا پشتوانه مالی دارن
      ولی من و امثال من اگه وقت کنیم شغل چهارم هم میگیریم
      و بچه ها مون تو آینده نزدیک بهمون میکن عمو
      ........

    • بدون نام

      شغل اول را پیداکن دومی پیشکش .......

    • ایرانبان

      کاش تو ایران به دنیا نمی امدم جایی که برای گرفتن یک شغل باید ......... پارتیم نداشته باشی که ول معطلی ای وای

    • بدون نام

      شغل اول پیدا بشه که نمیشه

    • پويا رهگذر

      بابا نگين ميرسه بگوش نوبخت ناراحت ميشه.نوبت شما هم ميرسه تا فيش هاتون داستان بشه براي دوستاتون.صبر

    • بدون نام

      انگار مردم دوست دارن شغل دوم داشته باشن من ماهی 1250 حقوق می گیرم ماهی 1 تومن کرایه خونه می ذم با شارژ و بقیه چیزها 1100 ... پرتقال فروش و پیدا کنید. حالا فکر نکنید بالاشهر می شینیم ها نه... جنوب شهریم

    • بدون نام

      به خدا ما که شغل نداريم بايد به مي ريم

    • بیکار

      فکرکنم این مطلبوهمینطوری گفتی چون توایران نیستی شغل اولوهم نداریم چه برسه شغل دوم صبح تاشب بغل خیابون منتظریم شایدجایی کاری باشهبلکه نون خشکی به خونه ببریم

    • بدون نام

      این ازخوبی وضع اقتصادمونه.

    • بینام

      اگر مثل خرچنگ هم راه بری برای این زندگی مخارج خیلی جلوترند چهار لیسانس بیکار نه نماینده ای دارم نه فرمانداری نه استانداری که شاید یکی را برایمان به نگهبانی بکار گیرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج