۳۵۳۲۶۴
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

مقدمه چینی برای افزایش قیمت خودرو

در حالی که گمان می‌رفت با پایان ماه رمضان، خرید و فروش در بازار خودرو رونق می‌گیرد، نمایشگاهداران خودرو پایتخت همچنان از رکود صحبت به میان می‌آورند. این رکود در شرایطی است که قیمت برخی خودروهای داخلی با افزایش روبه‌رو شده و ظاهرا دلیل آن، به کمبود عرضه از سوی خودروسازان برمی‌گردد.

روزنامه دنیای اقتصاد: در حالی که گمان می‌رفت با پایان ماه رمضان، خرید و فروش در بازار خودرو رونق می‌گیرد، نمایشگاهداران خودرو پایتخت همچنان از رکود صحبت به میان می‌آورند. این رکود در شرایطی است که قیمت برخی خودروهای داخلی با افزایش روبه‌رو شده و ظاهرا دلیل آن، به کمبود عرضه از سوی خودروسازان برمی‌گردد.

به گفته فعالان بازار، ظاهرا خودروسازان قصد دارند با کاهش عرضه محصولات خود، مقدمات افزایش قیمت را در بازار ایجاد کنند. گفته می‌شود هدف نهایی خودروسازان از کاهش عرضه، اجرای مصوبه شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت رسمی خودروها است. این شورا چند هفته پیش مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی را صادر کرد، اما خودروسازان به‌دلیل رکود بازار و همچنین بیم از کاهش بیشتر تقاضا، آن را اجرا نکردند.

در حال حاضر نیز بنا به گفته برخی فعالان بازار، خودروسازان می‌خواهند با کاهش عرضه، قیمت محصولات شان را در بازار آزاد افزایش دهند تا دلیل مناسبی برای اعمال مصوبه شورای رقابت داشته باشند. طبعا وقتی قیمت کارخانه و بازار خودروها با یکدیگر فاصله داشته باشد، پایین ماندن نرخ کارخانه‌ای چندان توجیه اقتصادی نداشته و بیشتر به نفع واسطه‌ها تمام خواهد شد.

از همین رو وقتی به‌دلیل کاهش عرضه، قیمت بازار آزاد خودروها بالا برود، افزایش نرخ کارخانه‌ای خودروها نیز به‌نوعی توجیه پیدا می‌کند و شرکت‌های خودروساز داخلی نیز به‌دنبال همین موضوع هستند. آن‌طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، برخی خودروهای داخلی طی یکی دو هفته گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و گفته می‌شود این موضوع، نتیجه کاهش عرضه از سوی خودروسازان است. فعالان بازار بر این باورند که شرایط فعلی (کاهش عرضه) تا زمانی که مقدمات افزایش قیمت رسمی خودروها فراهم شود، کماکان ادامه خواهد داشت.

افزایش قیمت تندر و پراید

سری اما به بازار خودرو کشور بزنیم و ببینم حال و هوای قیمت‌ها پس از ماه رمضان چگونه است. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، قیمت برخی خودروهای داخلی به خصوص تندر۹۰‌ها بالا رفته و برخی دیگر نیز ثبات را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V۸ هم‌اکنون قیمتی برابر ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و این یعنی خودرو موردنظر نیز با تثبیت قیمت مواجه بوده است.

هرچند شورای رقابت مجوز افزایش قیمت این دو محصول را صادر کرده است، با این حال ایران خودرو هنوز این مصوبه را اجرا نکرده و باید منتظر ماند و دید در نهایت قیمت آنها بالا خواهد رفت یا نه. اما از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به تغییر قیمتی که داشته، در حال حاضر ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. افزایش قیمت ۴۰۵ نیز توسط شورای رقابت مورد تایید قرار گرفته و باید منتظر ماند و دید در نهایت این محصول گران می‌شود یا با همین قیمت فعلی روزگار خواهد گذراند.

اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند EF۷ هم طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین سمند مدل LX نیز کماکان با همان قیمت ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خود خرید و فروش می‌شود.

سمند جزو خودروهایی است که معمولا تغییرات قیمتی خاصی را تجربه نمی‌کند و گاهی قیمت آن تا هفته‌ها ثابت می‌ماند.

از بازار رانا نیز خبر می‌رسد، این خودرو با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. با این حساب، رانا نیز جزو خودروهای باثبات طی هفته جاری بوده است.

از رانا که بگذریم، تیبا هم بدون تغییر قیمتی خاص، در حال حاضر قیمتی معادل ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در بازار دارد. تیبا مدت‌هاست قیمتش در همین حول و حوش باقی مانده و تغییری نکرده است. این در حالی است که قیمت پراید طی هفته جاری بالا رفته و این محصول در اثر کاهش عرضه افزایش قیمت را به خود می‌بیند. به گفته فعالان بازار، پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از جهش ۴۰۰ هزار تومانی خودرو موردنظر حکایت دارد. گفته می‌شود سایپا به‌زودی قیمت این محصول را به‌طور رسمی افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۱۱ نیز این هفته افزایش قیمت داشته و هم‌اکنون ۲۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این نشان می‌دهد پراید ۱۱۱ حدود ۳۰۰ هزار تومان در هفته جاری افزایش پیدا کرده است. سایپایی‌ها ظاهرا قصد افزایش قیمت این مدل از پراید را نیز دارند. هم تیبا و هم پراید، مجوز افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کرده‌اند که البته مشخص نیست سایپا تیبا را نیز مانند پراید گران می‌کند یا آن را همچنان با همین قیمت فعلی روانه بازار خواهد کرد.

فعالان بازار همچنین از بازار دنا نیز خبر می‌دهند که این محصول تغییر قیمت خاصی را در هفته جاری تجربه نکرده و در حال حاضر ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. قیمت دنا توسط شورای رقابت آزاد شده؛ بنابراین دست ایران خودرو برای افزایش قیمت محصول باز است، هرچند این شرکت هنوز تغییری در این مورد حاصل نکرده است.

نگاهی هم اما به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا بیندازیم، خودروهایی که قیمت‌گذاری‌شان آزاد است و تغییر خاصی در هفته جاری نکرده‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما اگرچه تندر‌۹۰ اتومات بدون هیچ تغییری نسبت به هفته گذشته، هم‌اکنون ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد، با این حال دیگر تندرها گران شده‌اند. بر این اساس، در حال حاضر پارس تندر قیمتی برابر با ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد و این یعنی خودرو موردنظر تغییر قیمتی ۵۰۰ هزار تومانی را در هفته جاری تجربه کرده است.

همچنین تندر-۹۰ مدل E۲ پارس خودرو نیز این هفته گران شده و قیمت آن به بالای ۴۰ میلیون تومان صعود کرده است. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به‌نوعی مدل هاچ‌بک تندر-۹۰ به شمار می‌رود، افزایش قیمت را طی هفته جاری تجربه کرده و هم‌اکنون باید ۵۲ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کرد. گویا خودروسازان قصد دارند قیمت تندر-۹۰ را نیز تا چندی دیگر افزایش دهند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وجدان

      خودروسازان به هیچ وجه نگران نباشند.چون مردم چاره ای جزتصمیمات آنهاندارند.اساسامردم چاره ای ندارند.

    • eli

      روو که نیست !!!!
      نمیدونم مردم رو چی فرض کردن که برای 111 از مردم 21 میلیون میگیرن
      فقط میشه گفت متاسفم که توو این کشور زندگی میکنم
      از ماست که بر ماست

    • بدون نام

      مقدمه چینی برای خودکشی صنعت خودرو !!!

    • بدون نام

      نمی دونم وقتی رقابت نیست شورای رقابت به چه دردی می خوره ?الا افزایس فیمت چیزی از این سورا ندیدیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج