۳۵۳۳۱۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

تهیه «ليست قرمزِ» آثار تاريخی ایران

ييس ايكوم ايران از آغاز كار تهيه «ليست قرمز» آثار موزه‌اي و تاريخي توسط ايران خبر داد. ايران يكي از كشورهايي است كه در طول سال‌هاي گذشته هنوز هيچ اطلاعات دقيقي از آثار تاريخي خود كه در مالكيت شخصي، دولتي و موزه‌اي هستند يا از كشور سرقت شده‌‌اند، ندارد.

روزنامه اعتماد: رييس ايكوم ايران از آغاز كار تهيه «ليست قرمز» آثار موزه‌اي و تاريخي توسط ايران خبر داد. ايران يكي از كشورهايي است كه در طول سال‌هاي گذشته هنوز هيچ اطلاعات دقيقي از آثار تاريخي خود كه در مالكيت شخصي، دولتي و موزه‌اي هستند يا از كشور سرقت شده‌‌اند، ندارد.

«سيد احمد محيط طباطبايي» با اشاره به تهيه نشدن اين ليست گفت: در اجلاس جهاني ايكوم (كميته بين المللي موزه ها) بر تهيه اين ليست تاكيد شد و ايران هم تهيه ‌آن را كليد زد. در روند تهيه اين ليست، بايد علاوه بر حمايت يك كشور دوست و ايكوم از اين اقدام، يك كارشناس غيرايراني اين ليست را ارزيابي كند.

همچنين ما موظف هستيم ليست قرمز را تا قبل از برگزاري كميته ايكوفوم در سال ٢٠١٨ در ايران تهيه كنيم. براساس قوانين ايكوم مالكيت رفتار حقوقي، مالكيت اشياي ايراني و سرقت اشياي خصوصي، دولتي و گالري‌ها بايد در اين ليست قرار گيرند.

او با اشاره به اينكه كشورهايي مانند عراق و ليبي تا كنون ليست قرمز تهيه كرده‌اند، اظهار كرد: با تهيه اين ليست همه اشيايي كه در داخل آن ليست قرار مي‌گيرند، در هر كشوري كه باشند غيرقابل خريد و فروش مي‌‌شوند و هيچ موزه‌اي ديگر آنها را خريداري نمي‌كند و در واقع به عنوان يك بخش سياه در هر كشور باقي مي‌‌مانند كه تنها راهكار از بين رفتن آنها، برگرداندن آن آثار به كشورهاي خود است.

محيط طباطبايي تاكيد كرد: ‌با وجود نبود اين ليست در ايران تا به امروز، ايران براي به دست آوردن آثار تاريخي كه شناسنامه آنها يا اطلاعاتي ازآن‌ها وجود داشت از طريق همكاري با اينترپل به وظايف خود عمل مي‌كرد.

در واقع قانون داخلي هر كشور كمك مي‌كند تا حقوق آن كشور روي اموال فرهنگي هميشگي باشد. به گفته وي، براي نخستين‌بار در سال ١٩٧٠ ميلادي ليست قرمز توسط برخي كشورهاي عضو ايكوم تهيه شد.

محيط طباطبايي با اشاره به جنگ‌هايي كه جديدا در كشورهاي مختلف به خصوص خاورميانه و بيشتر توسط گروه تندرو داعش رخ مي‌دهد، گفت: در اين زمان‌ها علاوه بر آثار تاريخي، موزه‌ها نيز در معرض خطر قرار دارند.

به همين دليل ايكوم بحث حفاظت از آثار منقول و غيرمنقول به عنوان مسوول اجرايي آن را در دستور كار قرار داد. ايران پيشنهاد كرد يك حلقه آبي ايكوم براي حفاظت از موزه‌ها و آثار تاريخي شكل بگيرد كه آن تصويب شد. حامي ايران در تصويب اين پيشنهاد ايكوم اروپا بود. در ادامه مطرح شدن اين پيشنهاد كشور اسلواني بر گنجاندن بحران‌هاي زيست محيطي در كنار اين مصوبه تاكيد كرد. او با بيان اينكه با تصويب اين مصوبه اعضاي ايكوم مانند اعضاي سازمان ملل متحد در هر زماني به هر جايي مي‌توانند وارد شوند، گفت: در حال حاضر اين پيشنهاد توسط ايكوم به تصويب رسيده و بايد در سازمان ملل نيز تصويب شود تا بتوان آن را اجرايي كرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج