جاباما
۳۵۳۷۱۳
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

دسترسی ۵۰ درصد ایرانی ها به اینترنت

نتایج به دست آمده از طرح آمارگیری دسترسی خانوار ایرانی به ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از ضریب نفوذ ۵۰ درصدی اینترنت و میزان دسترسی بیش از ۵۰ درصد خانوارها تا پایان سال خبر می دهد.

خبرگزاری مهر: چهارمین طرح آمارگیری دسترسی خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات با نمونه‌گیری وضعیت ۲۵ هزار خانواده ایرانی اواخر بهمن تا پایان اسفند ۹۴ انجام شد.

این طرح، با هدف جمع آوری آمار و اطلاعات مرتبط با توسعه فناوری اطلاعات در کشور براساس ۱۶ نشانگر توصیه شده توسط اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) اجرایی شد که در آن، سازمان فناوری اطلاعات ایران به همراه مرکز آمار ایران، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیرساختهایی مانند اینترنت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار تدوین شده توسط سازمان ملل متحد را در میان خانوار ایرانی ارزیابی کردند.

جامعه آمارگیری در این طرح، همه افراد عضو خانوارهای معمولی ساکن، گروهی و موسسه ای در مناطق شهری و روستایی تا پایان سال ۹۴ بوده و شاخص دسترسی به اینترنت نیز به گونه ای تعریف شد در هر خانوار موردنظر، یکی از اعضای خانوار در ۳ ماه گذشته از اینترنت استفاده کرده باشد.

ضریب نفوذ اینترنت به ۵۰ درصد می رسد

نتایج ارائه شده از طرح نمونه گیری دسترسی خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شد، از سوی دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات منتشر شده است.

براین اساس، برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال ۱۳۹۵ ضریب نفوذ اینترنت در کشور به ۵۰ درصد می رسد و دسترسی خانوارها به اینترنت تا پایان سال جاری از ۵۰ درصد فراتر خواهد رفت .

طبق این بررسی ها در حال حاضر ضریب نفوذ کاربران اینترنت در کشور ۳۹ درصد اعلام شده و خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت ۴۴ درصد هستند.

آینده فناوری اطلاعات ایران مطابق با اهداف ITU

این درحالی است که طبق چشم انداز مدنظر از سوی اتحادیه جهانی مخابرات که تا سال ۲۰۲۰ را هدف قرار داده است، کشور ما در کنار کشورهای در حال توسعه باید تا سال ۲۰۲۰ دسترسی ۵۰۰ درصد خانوار را به اینترنت فراهم کند و ۵۰ درصد افراد نیز بتوانند از اینترنت استفاده کنند که به نظر می رسد رسیدن به این هدف تا پایان سال ۹۵ محقق می شود.

اتحادیه جهانی مخابرات (ITU ) به عنوان بالاترین نهاد سیاستگذاری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هر ۴ سال با حضور نمایندگان همه کشورهای عضو برگزار می شود که در آخرین اجلاس جهانی خود تصمیم گیری در مورد نظام پایش شاخص های ICT کشورها را در سال ۲۰۱۵ به عنوان « برنامه جهانی شکل دهی به آینده بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورها» در دستور کار قرار داده است.

این چشم انداز که با عنوان «Connect ۲۰۲۰» شناخته می شود، چشم انداز مشترک، اهداف و مقاصدی را که کشورهای عضو در همکاری با تمامی ذینفعان در اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات، متعهد به دستیابی به آنها در سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۸ شمسی) هستند مشخص می کند.

در این برنامه از همه کشورهای عضو دعوت شده است تا با طرح ها، پروژه ها و اقداماتی که درنظر می‌گیرند، در پیاده سازی موفق برنامه CONNECT۲۰۲۰ مشارکت داشته باشند. همانگونه که در چشم انداز این برنامه اشاره شده، موضوع اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه پایدار است که در چهار محور اصلی توانمندسازی و دسترسی به ICT ، از بین بردن شکاف دیجیتالی، پایداری و نوآوری و مشارکت تعریف شده است.

آخرین وضعیت جامعه اطلاعاتی جهانی/ کاهش مشترکان تلفن ثابت

برآوردهای اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) در گزارش اندازه گیری جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۵ حاکی از آن است که تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی ۹۵ درصد از افراد جهان تحت پوشش شبکه های تلفن همراه قرار گرفته اند که تعداد مشترکان موبایل از ۲.۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۰۵ به ۷.۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. با این وجود اگرچه تعداد مشترکان موبایل به جمعیت جهان نزدیک شده اما هنوز کشورهای در حال توسعه، برای دسترسی و استفاده جهانی از تلفن همراه باید راه زیادی را طی کنند.

در همین حال طبق برآوردها تعداد مشترکان خطوط تلفن ثابت کاهش مستمر دارد به نحوی که تعداد مشترکان تلفن ثابت از ۱.۲۵ میلیارد نفر در سال ۲۰۰۵ به حدود ۱.۰۶ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که تعداد مشترکان جهانی پهن باند موبایل از ۰.۸ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۰ به ۳.۵ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

از سوی دیگر براساس این بررسی ها مشخص شده که تعداد کاربران اینترنت به سرعت در حال افزایش است و برآورد می شود که ۴۰ درصد از جمعیت جهان، کاربر اینترنت باشند. با وجود این آمارها اما هنوز اختلاف زیادی در دسترسی و استفاده از ICT در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه و کشورهای کمتر توسعه یافته وجود دارد.

کشورهای در حال توسعه با تاخیر بعد از کشورهای توسعه یافته در دسترسی به فناوری اطلاعات قرار دارند و کشورهای کمتر توسعه یافته در دسترسی به ICT و اینترنت ضعف دارند که به ویژه این ضعف در کشورهای آفریقایی مشهودتر است.

در بین این کشورها، شکاف دیجیتال به وضوح مشاهده می شود به ویژه بین مناطق شهری و روستایی و نیز شکاف دیجیتال معناداری بین زنان و مردان در بسیاری از کشورها و شکاف گسترده ای بین افراد با درآمد بالا و پایین وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج