جاباما
۳۵۳۹۱۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پیامد تغییر دولت بریتانیا بر روابط با ایران

پس‌لرزه‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان در حال نمایان شدن است و اکنون به تغییر نخست‌وزیر پس از ۲۷ سال سلطه مردان بر شماره ۱۰ خیابان داونینگ انجامیده و روی کارآمدن برخی چهره‌های بعضا خبرساز را در بر داشته است.

روزنامه دنیای اقتصاد: پس‌لرزه‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان در حال نمایان شدن است و اکنون به تغییر نخست‌وزیر پس از ۲۷ سال سلطه مردان بر شماره ۱۰ خیابان داونینگ انجامیده و روی کارآمدن برخی چهره‌های بعضا خبرساز را در بر داشته است.

خانم «ترزا می» نخست‌وزیر ۵۹ ساله و رهبر حزب محافظه‌کار بریتانیا که از مخالفان برگزیت بود؛ اما در کارزار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر این دیدگاهش تاکید نکرد، از روز چهارشنبه رسما فعالیت خود را آغاز کرد. او تغییراتی را با هدف مدیریت خروج این کشور از اتحادیه اروپا ایجاد کرده که می‌تواند حاوی پیام‌ها و پیامدهایی برای جمهوری اسلامی ایران نیز باشد. به خصوص که بسیاری از کارشناسان معتقدند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند در گشایش روابط دوجانبه تهران و لندن تاثیر مهمی داشته باشد.

ترزا می: نخست‌وزیر

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در پی انتصاب نخست‌وزیر جدید انگلیس نوشت که «ترزا می» دوست دیرینه اسرائیل است. به نوشته این روزنامه «می» همیشه از اقدامات رژیم صهیونیستی حمایت کرده است و خواهان تعمیق روابط میان انگلیس و اسرائیل بوده است. او یک بار گفته است که برای اسرائیل تهدیدات و خطرات بسیار جدی وجود دارد، باید با این تهدیدات مقابله کرد. بنا بر ادعای «ترزا می» یکی از تهدیدات جدی برای رژیم صهیونیستی، ایران است که باید با آن مقابله شود؛ موضوعی که بی‌تردید تاثیر بسزایی بر روابط تهران- لندن خواهد داشت.

فیلیپ هاموند: وزیر دارایی

در مهم‌ترین تغییر در کابینه جدید محافظه‌کاران، فیلیپ هاموند ۶۰ ساله که از سال ۲۰۱۴ میلادی وزیر خارجه دیوید کامرون بود، جایگزین جورج آزبورن وزیر دارایی سابق شده است که در کابینه جدید سمتی ندارد. هاموند که در دوران مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ نقش فعالی ایفا کرد، در سمت جدید خود در وزارت دارایی اعلام کرد پس از بررسی کامل شرایط اقتصادی کشور در تابستان امسال، در پاییز سیاست‌های جدید کشور را ارائه خواهد کرد. فیلیپ هاموند پیش از این نیز وزیر حمل و نقل و از سال ۲۰۱۱ میلادی به مدت ۳ سال وزیر دفاع بریتانیا بوده است.

هاموند اکنون وظیفه دارد تا مانع از وقوع رکود اقتصادی در بریتانیا شود، آن هم در شرایطی که لندن قصد دارد از اتحادیه اروپا خارج شود.کارشناسان معتقدند با توجه به نقش مثبت هاموند در مذاکرات، اکنون و در زمانی که برجام وارد فرآیند اجرا شده و چالش‌های مالی و بانکی، برخی مشکلات را برای ایران به‌وجود آورده، او در سمت جدید خود هم می‌تواند نقش مهمی در حل و فصل بیشتر این مشکلات به جا مانده ایفا کند. این استدلال در شرایطی تقویت می‌شود که بدانیم، بریتانیا جایگاه بین‌المللی مهمی را در نهادهای مالی و بانکی جهانی دارد که از این زاویه قابل اهمیت است.

بوریس جانسون: وزیر خارجه

تعجب آورترین انتخاب «ترزا می» در کابینه جدید بریتانیا، معرفی بوریس جانسون شهردار سابق لندن و از حامیان اصلی خروج از اتحادیه اروپا به‌عنوان وزیر خارجه بوده است. جانسون ۵۲ ساله که پیش از این هیچ سمتی در کابینه بریتانیا نداشته، باید نقش مهمی را در خروج این کشور از اتحادیه اروپا ایفا کند. تنظیم سیاست خارجی بریتانیا در قبال ایران، سوریه و روسیه نیز از مهم‌ترین وظایف او خواهد بود. بوریس جانسون که به گفته‌ها و رفتارهای جنجالی شهرت دارد، نه تجربه قابل ذکری در سیاست خارجی دارد و نه تا به حال در کابینه بریتانیا پست سیاسی مهمی داشته است.

بوریس جانسون را در داخل بریتانیا بیش از هر چیز با شهرداری لندن، پیروزی در همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا و رفتار‌های غیر‌متعارف او می‌شناسند. انتخاب او به‌عنوان وزیر امور خارجه به این مفهوم است که او وظیفه مذاکرات دشوار خروج از اتحادیه اروپا را بر‌عهده خواهد داشت. احتمالا مهم‌ترین وظیفه و اولویت او هم به سر‌انجام رساندن ماموریت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد بود، ماموریتی که با توجه به بی‌تجربگی او در امور دیپلماتیک دشوار به نظر می‌رسد.

بوریس جانسون که از این به بعد به‌عنوان بالاترین مقام مسوول بریتانیایی طرف حساب ایران و توافق هسته‌ای خواهد بود، در چند سال گذشته و در اوج مذاکرات هسته‌ای هیچ مسوولیتی در این ماجرا نداشت. اما در سال ۲۰۰۶ و در زمانی که مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب همراه با تنش بود، مقاله‌ای با دیدگاهی متفاوت در روزنامه تلگراف منتشر کرد که عنوان این مقاله این بود: «به ایران بمب بدهید.»او در آن مقاله از جورج بوش و تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا به دلیل پیامدهای منفی حمله به عراق انتقاد کرد و نوشت وقتی کره‌شمالی به اسرار هسته‌ای دست پیدا می‌کند چطور می‌خواهید جلوی ایران را بگیرید.

جانسون پیش بینی کرده بود که ایرانی‌ها بالاخره به بمب اتم دست پیدا می‌کنند و غیر از تهدید و خط و نشان کشیدن هیچ کار دیگری از دست غرب بر نمی‌آید. استدلالی که امروز و با وجود توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به تعهداتش، دروغین و ساختگی بودن این اتهامات بر همگان آشکار شده است. وزیر خارجه جدید انگلیس همچنین در تازه‌ترین پیام خود به مناسبت سالگرد توافق برجام آن را باعث امن‌تر شدن جهان دانست.

به گزارش «پرس تی‌وی» بوریس جانسون، با تمجید از توافق هسته‌ای مدعی شد: «برجام یادآور دستیابی به یک توافق هسته‌ای تاریخی در وین است که منجر به امن‌تر شدن جهان و ایجاد منافع زیادی برای مردم ایران شده است.» وزیر خارجه تازه منصوب شده انگلیس افزود: «انگلیس به همکاری با متحدان بین‌المللی خود برای تکمیل اجرای برجام و اطمینان از منافع آن ادامه خواهد داد.»

جانسون که در میان سیاستمداران بریتانیایی به‌عنوان یکی از حامیان سرسخت اسرائیل شناخته می‌شود گفته است که از طرف مادری اصل و نسب یهودی دارد. او در سفر سال گذشته‌اش به خاورمیانه در حمایت از رژیم صهیونیستی سنگ تمام گذاشت که این امر منجر به لغو سفرش به فلسطین اشغالی شد. جانسون در آن سفر بارها علیه درخواست‌ها برای تحریم محصولات اسرائیلی در سطح جهانی صحبت کرد و آن را اقدامی «کاملا احمقانه» خواند.

جورج آزبورن

آزبورن وزیر دارایی سابق کابینه دیوید کامرون که از طرفداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بود، در کابینه جدید ترزا‌ می‌سمتی ندارد. او که از طرفداران سرسخت رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شود سال گذشته در مصاحبه با نشریه فایننشال تایمز از علاقه خود برای آوردن یک هیات بزرگ اقتصادی تجاری به ایران خبر داده بود. البته او لازمه این کار را پایبندی ایران به توافق هسته‌ای می‌دانست. وزیر دارایی انگلیس همچنین گفته بود که تنش میان عربستان سعودی و ایران، سبب نگرانی همه ما شده است. کارشناسان معتقدند کنار رفتن او از کابینه جدید بریتانیا می‌تواند حاوی پیام مثبت برای تهران باشد؛ زیرا یکی از معماران تحریم‌ها علیه ایران و یکی از هواداران سرسخت رژیم صهیونیستی که یکی از گزینه‌های وزارت خارجه بریتانیا بود، از کابینه جدید این کشور کنار گذاشته شده‌است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج