۳۵۳۹۶۴
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

تکنواز تار ایران را فراموش نکنید!

می‌نویسم که «شریف» است... هنرمندی که شیرین نوازی سازش در بیانش نیزهویدا است. زمانی که تار بر دست می‌گیرد پنجه برتار و پود دل می‌زند تا هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.

روزنامه ایران: از فرهنگی می‌نویسم که «شریف» است... هنرمندی که شیرین نوازی سازش در بیانش نیزهویدا است. زمانی که تار بر دست می‌گیرد پنجه برتار و پود دل می‌زند تا هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. اما افسوس که امروز انگشتان هنرمندش با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند و نگران از آنکه شاید دیگر نتواند سیم‌های تار را به سبک «شریف» نوازش کند. او و تعداد اندکی از همسفرانش از آخرین بازماندگان قافله «گل‌ها» هستند که کمتر سراغی از آنها گرفته می‌شود.

«فرهنگ شریف» پیشکسوت و نوازنده صاحب سبک تار؛ بیش از هفتاد سال برای مردم نواخت و حال امروز درهشتاد و پنجمین بهار زندگی اش در گوشه ای از این شهربزرگ در بستر بیماری است و کمتر سراغی از یاردیروز می گیرند آن هم در روزهایی که گفته می‌شد «کیارستمی رفت، شجریان هست» او هم بود و هست. بی تردید در آن زمان که حکیم ابوالقاسم فردوسی قلم بر دست گرفت و از رستم و سهراب نوشت می‌دانست که بعد از این همه ما نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهیم بود!

بعد از ظهر پنجشنبه ۲۴ تیرماه ۹۵ به عیادت استاد فرهنگ شریف در یکی از بیمارستان‌های تهران رفتم. به مانند همیشه و به شرط میهمان نوازی لبخند مهربانی بر لب داشت.چشمان پرفروغش به دوردست‌ها بود . شاید به دورانی می‌اندیشید که در ۱۰سالگی به ارکسترگل‌ها ورود پیدا کرد اما اکنون انگشتان ناتوانش ساز ناکوک او شده‌اند و یارای نواختن ندارد.

در اتاقی که بستری شده است تنها همسرش حضور دارد و دیگر هیچ‌کس نیست. خانم منصوره رضایی می‌گوید«استاد شریف تمایل نداشتند کسی از بیماریشان مطلع شود» بی شک در دنیای امروز کمتر کسی می‌داند که او هم به مانند کیارستمی تصویرگر زمان بود وصدای سازش را جادوی موسیقی ساخت تا سبکی نوین برای خود برگزیند.

این هنرمند بزرگ با آنکه در محضرعبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داوود، تارنوازی را تلمذ کرده اما هیچگاه شیوه نوازندگی‌اش به مانند استادانش نبود تا آنکه توانست از تکنوازان و بداهه‌نوازان سرشناس موسیقی ایرانی معرفی شود وبه آیندگان بگوید: «شاگرد باید نسل به نسل تجربه و خلاقیتش را از استاد دریافت کند.»

استاد فرهنگ شریف در این دیدار و ملاقات کوتاه به این نکته اشاره دارد و می‌گوید: «با آنکه حمایت از هنرمندان همیشه کم بوده است اما بازهم مشاهده می‌کنید که تا به امروز هرکاری انجام داده‌اند کم کرده‌اند، به این دلیل که با گذشت چند سال هنوز هم می‌بینید که این هنرمندان دیگر جایگزینی ندارند.» تک نواز و بداهه نواز گل‌ها می‌افزاید: «زندگی ماشینی کارهایی را که ما انجام داده بودیم از بین برده است و این کوتاهی است که در حق هنرمندان شد.» در ادامه این دیدار از همسراستاد‌ فرهنگ شریف در خصوص بیماری استاد می‌پرسم که می‌گوید: مشکل ریوی، مثانه و بلع و تغذیه ایشان سبب شد در بیمارستان بستری شوند. اما با توجه به نظرات پزشک ایشان در چند روز آینده مرخص خواهند شد.

وی در خصوص هزینه درمانی می‌افزاید: آقای علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام داشته‌اند که هر گونه هزینه‌های درمانی بیمارستان استاد را تقبل خواهند کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشالله که سلامتی شون را بدست بیارن این استاد صاحب سبک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج