۳۵۴۲۳۱
۱ نظر
۵۰۱۷
۱ نظر
۵۰۱۷
پ

حضور بی حد و مرز اسلحه در زندگی آمریکایی ها

شاید به صراحت بتوان گفت آمار خشونت با اسلحه در ایالات متحده بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است. با وجود آنکه بحث قوانین کنترل اسلحه در واشنگتن شدت گرفته است حقایقی در مورد نقش اسلحه در زندگی آمریکایی ها وجود دارد که غیرقابل انکار است.

هفته نامه تماشاگران امروز - نسرین خسروشاهی: بسیاری از ما صحنه ای را که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا حین سخنرانی درباره کنترل قوانین حمل سلاح اشک می ریخت به خاطر داریم. سخنرانی ای که در آن اوباما در حالی که گریه می کرد گفت هر بار که اخباری از اعمال خشونت با اسلحه در دبیرستان یا دانشگاهی می شنوند و چهره کودکان معصومی که به ضرب گلوله کشته شده اند را می بیند، از خود بی خود می شود. او در این سخنرانی از کنگره خواست در برابر دروغ های لابی طرفدار سلاح بایستد. اما چند ماه بیشتر نگذشت که فردی مسلح وارد کلوبی در اورلاندو شد و ۴۹ نفر را کشت و ۵۰ نفر را زخمی کرد.

شاید به صراحت بتوان گفت آمار خشونت با اسلحه در ایالات متحده بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است. با وجود آنکه بحث قوانین کنترل اسلحه در واشنگتن شدت گرفته است حقایقی در مورد نقش اسلحه در زندگی آمریکایی ها وجود دارد که غیرقابل انکار است. قوانین محدودکننده حمل اسلحه در ایالت های مختلف ظاهرا نتوانسته آن طور که باید و شاید، موثر باشد و آمار جرم و جنایت را در این ایالت پایین بیاورد.

حضور بی حد و مرز اسلحه در زندگی آمریکایی ها

قوانین حمل سلاح

با وجود آنکه تیراندازی های مرگبار در آمریکا همچنان ادامه دارد، متمم دوم قانون اساسی آمریکا بر همه شهروندان حق نگهداری سلاح را محفوظ دانسته است. موسسات ایالات متحده امریکا در آن زمان با هدف حفاظت از آزادی های فردی و محدود کردن قدرت حکومت، ده متمم را به قانون اساسی این کشور تازه تاسیس اضافه کردند که به «منشور حقوق» معروف شد. در عین حال قانون فدرال ممنوعیت سلاح های تهاجمی که در سال ۱۹۹۴ تصویب شده بود، ۱۰ سال بعد در سال ۲۰۰۴ منقضی شد.

این قانون، مالکیت سلاح های نیمه خودکار با ظرفیت خشاب بیشتر از ۱۰ گلوله را محدود می کرد.
در این میان اروپا قوانین متفاوتی برای حمل سلاح دارد. یکی از متفاوت ترین آنها مربوط به سوییس است. سوییس خدمت سربازی اجباری عمومی دارد، که لازم می داند همه شهروندان مردی که سلامت بدنی دارند در منزل خود سلاح گرم نگهداری کنند تا در صورت احضار برای امور نظامی بتوانند از آن استفاده کرده و از کشور دفاع کنند. البته نگهداری مهمات این سلاح ها ممنوع است و مهمات در انبارهای دولتی نگهداری می شوند. افراد 20 تا 34 سال تمرین اجباری استفاده از سلاح سالانه دارند.

ایالات مختلف چه قوانینی دارند؟

در میان ایالات مختلف آمریکا، واشنگتن یکی از سخت گیرانه ترین قوانین خرید و فروش و همچنین حمل سلاح را در آمریکا دارد. ساکنان این شهر برای کسب مجوز حمل سلاح باید مطابق قانون، دلایل محکمه پسندی مانند خطر جانی را برای درخواست شان بیاورند.

دولت اوباما در سال های اخیر در واکنش به تیراندازی های متعدد و مرگبار تلاش کرد متمم هایی برای ایجاد محدودیت بیشتر حمل سلاح در کنگره آمریکا به تصویب برساند، اما بامخالفت جدی اعضای کنگره رو به رو شد. به همین دلیل اوباما از اختیارات ریاست جمهوری استفاده کرد و بدون دریافت حکم از کنگره دستور داد فروشندگان سلاح، مدارک سوءپیشینه و وضعیت سلامت روانی خریداران را بررسی کنند.

در میان ایالات مختلف، در آریزونا، نیومکزیکو، تگزاس، یوتا، کنتاکی و آلاسکا برای خرید، داشتن و حمل اسلحه نیاز به مجوز نیست. در مقابل، ایالت آیداهو جزو معدود ایالت هایی است که در آن خرید و فروش و حمل سلاح نیاز به مجوز دارد.

حضور بی حد و مرز اسلحه در زندگی آمریکایی ها

آمارها چه می گویند

• ۳۱ درصد از خانواده های آمریکایی در سال ۲۰۱۴ گزارش دادند که سلاح گرم دارند. این میزان در ۴۰ سال گذشته پایین ترین سطح مالکیت اسلحه را شامل می شد.

• ۲۲.۴ درصد از بزرگسالان در سال ۲۰۱۴ اعلام کردند اسلحه دارند که نسبت به آخرین آمار در سال ۲۰۱۰ که ۲۰.۶ درصد بود افزایش نشان می دهد.

• فروش ۲۲ میلیون اسلحه رقمی است که FBI در سال ۲۰۱۵ رصد کرده است. این عدد نسبت به سال ۲۰۱۰ که ۸.۵ میلیون سلاح را شامل می شد، افزایش تقریبا سه برابری داشته است.

• ۴۸ درصد از آمریکایی ها حفاظت را دلیل اصلی داشتن اسلحه می دانند؛ در حالی که ۳۲ درصد برای شکار آن را دارند. در سال ۱۹۹۹ حدود ۴۹ درصد از آمریکایی ها گفتند که شکار دلیل اصلی داشتن اسلحه بوده است، در حالی که ۲۶ درصد آن را برای حمایت و مراقبت به همراه داشته اند.

• ۱۵ دقیقه بعد از ورود به سال ۲۰۱۶ اولین گلوله در آمریکا شلیک شد.

• بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۱، ۳۹ درصد از قتل عام های با سلاح گرم کاهش یافت.

• ۲.۹۷ درصد قتل با اسلحه در هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۲ در آمریکا صورت گرفته، در حالی که براساس گزارش گاردین این رقم در ونزوئلا ۳۸.۹۷، ۰.۵۱ در کانادا، ۰.۱۹ در آلمان، ۰.۱۴ در استرالیا، ۰.۰۷ در انگلیس و ولز و ۰.۰۶ درصد در فرانسه است.

• ۳۱۰ میلیون اسلحه در سال ۲۰۰۹ در آمریکا برای مصارف غیرنظامی وجود داشته و واشنگتن پست اعلام کرده اگر بررسی ها به روز شود این رقم بسیار بالاتر خواهدرفت.

• ۶۰ درصد از افرادی که با اسلحه مرده اند، خودکشی کرده اند. با توجه به بررسی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، خودکشی با اسلحه دومین علت شایع مرگ در آمریکا بین سنین ۱۵ تا ۳۴ سال است.

• ۳۷۲، این تعداد تیرباران های دسته جمعی ایالات متحده در سال ۲۰۱۵ است. منظور از تیرباران دسته جمع خادثه ای است که در آن دست کم چهار نفر کشته یا زخمی شده باشند. سال گذشته ۴۷۵ نفر کشته و هزار و ۸۷۰ نفر زخمی شدند. ۸۰ درصد افرادی که تیرباران دسته جمعی انجام داده اند به صورت قانونی سلاح داشته اند.

• ۲۷ نفر تعداد آمریکایی هایی است که در حوادث روز کریسمس سال گذشته با اسلحه گرم کشته شدند. این رقم تعداد جمع کل افراد کشته شده در اتریش، نیوزیلند، نروژ، اسلوونی، برمودا، استونی، ایسلند و هنگ کنگ است.

• ۸۵ درصد از آمریکایی ها براساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در ژوئیه ۲۰۱۵ طرفدار گرفتن تعهدنامه از خریداران اسلحه هستند.

چهره های موافق

در میان چهره های هالیوودی هستند ستاره هایی که هیچ مشکلی با حمل سلاح ندارند. به عنوان مثلا برد پیت، بازیگر معروف هالیوود معتقد است آمریکا کشوری است که در آن اسلحه ساخته شده است، بنابراین داشتن اسلحه در ژن آمریکایی هاست. او احساس می کند داشتن اسلحه بهتر از نداشتنش است. حتی همسر برد پیت، آنجلینا جولی هم صاحب یک تفنگ است. او در یک گفت و گوی زنده گفت: «اگر کسی به خانه من بیاید و تلاش کند به من یا بچه هایم صدمه بزند، به او شلیک می کنم».

مدونا، خواننده معروف آمریکایی هم که اسلحه دارد، معتقد است: «این اسلحه ها نیستند که مردم را می کشند بلکه این مردم هستند که مردم را می کشند».از دیگر چهره هایی که صاحب اسلحه هستند می توان به جانی دپ، دونالد ترامپ، امینم، دیک چنی و رابرت دنیرو اشاره کرد.

حضور بی حد و مرز اسلحه در زندگی آمریکایی ها

چهره های مخالف

تغییرات در قوانین حمل اسلحه، چهره های موافق و مخالف زیادی دارد. چهره های سینماییکه از قضا در فیلم های شان با سلاح سر و کار دارند، در این مورد نظرات مختلفی دارند. کلینت ایستوود در سخنرانی ای که در مورد کنترل اسلحه داشت، گفت: «معتقدم سیاست کنترل اسلحه باید بسیار سختگیرانه باشد».

اما وقتی فیلم های مختلف و برنامه های تلویزیون، هر روز فردی را نشان می دهد که از تفنگ برای آسیب زدن به دیگران استفاده می کند، شاید باید در این مورد بیشتر فکر کرد و سخت است که گفته شود این بازیگران می خواهند قوانین را تغییر دهند یا خواستار وضع قوانین سختگیرانه در این مورد هستند. در عین حال بعضی از این چهره ها بر این باورندکه قوانین جدید در مورد استفاده از سلاح گرم اشتباه است. نمونه اش بروس ویلیس که در سال ۲۰۱۲ در مورد این موضوع گفت: «من فکر می کنم شما نمی توانید در این مورد یک قانون را لغو یا تایید کنید و به بقیه قوانین بی توجه باشید.»

جورج کلونی یکی از بازیگران موفق هالیوود است که از یک خانواده کاملا لیبرال می آید. جورج در فیلم های متعددی که در آنها از تفنگ استفاده شده، بازی کرده است اما در زندگی واقعی کاملا مخالف استفاده از آن است و زمانی درباره رییس انجمن ملی اسلحه آمریکا سخنان تندی به زبان آورده بود.

مت دیمون را حتما در ده ها فیلم با اسلحه دیده اید، اما جالب است بدانید که او در مصاحبه ای گفته که از اسلحه متنفر است و این وسیله او را می ترساند. او می گوید: «اگر شما در موقعیتی باشید که آرزو کنید ای کاش اسلحه داشتید به این معناست که شما می خواهید کسی را بکشید و من هرگز در این وضعیت نبوده ام».

حضور بی حد و مرز اسلحه در زندگی آمریکایی ها

جنیفر آنیستون را خیلی ها در نقش ریچل سریال فرزندز می شناسند اما او در فیلم های متعددی بازی کرده و به وضوح می داند که چطور از اسلحه استفاده کند و اما جنیفر و بعضی دیگر از بازیگران، ویدئویی تهیه کردند که در آن از وضع کنندگان قانون خواستند طرحی برای لغو خشونت با اسلحه اجرا کنند. کاملا مشخص است که جنیفر و همکارانش می خواهند قوانین اسلحه سختگیرانه تر باشد اما هنوز مشخص نیست دقیقا چه برنامه ای دارند.

فیلم بولینگ برای کلمباین که به کارگردانی مایکل ساخته شده با جزییات بیشتری خاطرات ناشی از مالکیت اسلحه را به روی صحنه آورده است. مایکل مور یکی از مخالفان سرسخت استفاده از اسلحه در آمریکا است و در این مورد برنامه های زیادی اجرا کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی آزادی مطلق . به نسبت پهناوری و جمعیت آمریکا جنایت با کشورهایی که اسلحه آزاد نیست کمه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج