جاباما
۳۵۴۴۲۶
۱۰ نظر
۶۰۳۶
۱۰ نظر
۶۰۳۶
پ

اسرار محبوبیت پنج بانک مشهور ایرانی

بانک ملی، پرفروش ترین هلدینگ بانکی ایران را دارد. ملت، محبوب ترین بانک در میان شهرستانی هاست. پارسیان بیشترین کارت های هدیه را در میان بانک های خصوصی صادر می کند. صادرات برترین بانک ایرانی در میان هزار بانک دنیاست.

روزنامه هفت صبح - فرشاد عزیزی: بانک ملی، پرفروش ترین هلدینگ بانکی ایران را دارد. ملت، محبوب ترین بانک در میان شهرستانی هاست. پارسیان بیشترین کارت های هدیه را در میان بانک های خصوصی صادر می کند. صادرات برترین بانک ایرانی در میان هزار بانک دنیاست. پاسارگاد بیشترین خودپردازهای بانک های خصوصی کشور را دارد. آنها چه کرده اند که نام شان اینقدر سر زبان هاست؟

بانک ها با فرمول های ریاضی کار می کنند اما ما خیلی هم بر اساس مدل های ریاضی و اقتصادی در شعبه های آنها حساب باز نمی کنیم. بنابراین برای یک رده بندی ساده در میان بانک های کشور، می توان خیلی راحت گفت هر کدام تراکنش های بیشتری دارند، بهترین اند یا اینکه بگوییم هر کدام تعداد شعب بیشتری دارند قطعا مردم به آنها علاقه بیشتری دارند.

داستان به این سادگی ها نیست. آخر خیلی از بانک ها از قدیم دولتی بوده اند و بر همین اساس، حساب های بانکی خیلی از کارمندان و ادارات دولت، در آن بانک ها باز شده است. همین الان هم وقتی به بعضی موسسات می روی می گویند باید بروی در بانک X حساب باز کنی. اما به هر حال در حافظه ما ایرانی ها چند بانک معروف ترند.

از قدیم بانک های ملی و صادرات شلوغ ترین بانک های کشور بوده اند. آن زمان دستگاه های کانتر نوبت دهی وجود نداشت، برای همین باید در صف های طولانی این دو بانک می ایستادی تا حسابی حالت جا بیاید. بانک ملت هم دست کمی از این دو بانک نداشت. تازه از زمانی که خصوصی شده، کمی اوضاع بهتر است اما خدمات بانک ملت، از قدیم معروف بوده است. خرابی های کم دستگاه های خودپرداز بانک ملت از قدیم معروف بوده است.

اسرار محبوبیت پنج بانک مشهور ایرانی

از زمانی که بانک های خصوصی راه افتاده اند، اسم پاسارگاد و پارسیان بدجوری سر زبان ها افتاد. خدمات جذاب این دو بانک باعث شده تا اغلب موسسات و شرکت های بخش خصوصی، حساب های خود را در این دو بانک لوکس افتتاح کنند. در گزارش پیش رو، تلاش کرده ایم اوضاع و احوال پنج بانک معروف دولتی و خصوصی ملی، صادرات، ملت، پاسارگاد و پارسیان را بررسی کنیم ببینیم آنها از لحاظ کارت های اعتباری و هدیه صادر شده، تعداد خودپردازها، تعداد شعب، رده بندی های بین المللی و ... چه رتبه ای در میان بانک های ایرانی دارند.

کدام بانک بیشترین شعبه در کشور دارد؟

آخرین رتبه بندی درباره تعداد شعب بانک های کشور مربوط به آبان ماه سال ۹۴ است. بر اساس آمارهای بانک جهانی، در کشورمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۸.۷ شعبه بانکی وجود دارد. البته اکثر کشورهای توسعه یافته دنیا به طور نسبی دارای تعداد شعبه بیشتری نسبت به ایران هستند. مثلا در فرانسه به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت ۳۸.۷ شعبه بانکی وجود دارد.

بر اساس آمار اداره مجوزهای بانکی بانک مرکزی تا پایان شهریور سال ۹۴، تعداد کل شعب دارای مجوز بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی ۲۱ هزار و ۶۵۶ شعبه بوده است. در کشور ما بانک های ملی، صادرات و کشاورزی دارای بیشترین و بانک های خاورمیانه، بانک تجارتی ایران و اروپا و بانک اکیران و ونزوئلا دارای کمترین تعداد شعب بانکی و موسسه در کشور هستند. در این بین، بانک ملی با ۳۱۹۲، صادرات با ۲۸۷۶ و کشاورزی با ۱۹۰۶ شعبه رتبه های اول تا سوم را در اختیار دارند.

اما در گزارش امروز در حال بررسی اوضاع و احوال پنج بانک خاص هستیم. بانک ملی و صادرات را توضیح دادیم اما بانک ملت با ۱۶۳۰ شعبه در رتبه ششم جدول قرار می گیرد. بانک پاسارگاد در کل کشور ۳۲۷ شعبه دارد که باعث شده تا این بانک در رتبه شانزدهم رده بندی بانک مرکزی قرار بگیرد. بانک پارسیان نیز با ۲۹۳ شعبه در رتبه هجدهم جدول قرار گرفته است.

اسرار محبوبیت پنج بانک مشهور ایرانی

بانک صادرات، برترین بانک ایرانی در فهرست جهانی

از میان پنج بانکی که در گزارش امروز به آنها می پردازیم، بانک صادرات رتبه برتر کیفیت را دارد. پس از آن بانک های پاسارگاد، ملت و پارسیان قرار دارند. اینها را که گفتیم بر اساس یک رده بندی بین المللی بود. هر ساله رده بندی های مختلفی در سطح جهانی درباره بانک ها منتشر می شود. رتبه بندی هایی که هر کدام ملاک های خاص خود را دارند.

اما معتبرترین رده بندی را مجله بین المللی The Banker ارائه می دهد. گزارش ۲۰۱۵ بنکر از ۱۰۰۰ بانک جهان نشان می دهد که بانک صادرات ایران با رتبه ۲۵۹ جهان بهترین بانک ایرانی شناخته شده است. همچنین بانک پاسارگاد نیز با رتبه ۲۶۶، بانک صنعت و معدن با رتبه ۳۱۰، بانک ملت با رتبه ۳۲۰، بانک تجارت با رتبه ۳۵۰، بانک توسعه صادرات با رتبه ۴۰۲، بانک مسکن با رتبه ۴۰۸، بانک پارسیان با رتبه ۴۷۱، بانک ملی با رتبه ۴۹۴، بانک سپه با رتبه ۵۰۹، بانک اقتصاد نوین با رتبه ۵۸۴، بانک کارآفرین با رتبه ۷۷۷ و بانک سامان با رتبه ۸۳۵ در بین ۱۰۰۰ بانک جهانی قرار گرفتند.

به عبارت دیگر ۱۳ بانک ایرانی در بین ۱۰۰۰ بانک معتبر جهان قرار داشته اند. از نظر «شاخص سودآوری»، بانک های صادرات و ملت و پاسارگاد، از نظر «شاخص نسبت سود به سرمایه»، پارسیان و ملی و کارآفرین، از نظر «شاخص میزان دارایی ها»، ملی و ملت و صادرات، از نظر «شاخص قدرت بانکی»، صادرات، پاسارگاد و صنعت و معدن و از نظر «رتبه بندی سرمایه اولیه»، صادرات و پاسارگاد و توسعه صادرات بهترین بانک های ایران بوده اند.

علاوه بر این، رتبه بندی های دیگری هم وجود دارد. مثلا سایت اینترنتی «Smart Earning Methods» یک سایت بین المللی است که ۱۰ بانک برتر ایرانی را فهرست کرده است. بانک ملی و بانک صادرات در صدر این لیست قرار دارند. بانک پاسارگاد در رتبه چهارم و بانک ملت در رتبه هشتم قرار دارند.

اسرار محبوبیت پنج بانک مشهور ایرانی

بانک ملی؛ برترین شرکت بانکی در ایران

سازمان مدیریت صنعتی کشور از زیرمجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این مجموعه دولتی هر ساله بر اساس گزارش های عملکرد مالی شرکت های ایرانی، یک رتبه بندی با عنوان «صد شرکت برتر ایران» منتشر می کند. ملاک های وزارت صنعت برای این رنکینگ، شاخص های اندازه و رشد شرکت، شاخص های سودآوری و عملکرد، شاخص های صادرات، شاخص های نقدینگی، شاخص های بدهی و شاخص های بازار است.

آخرین رتبه بندی که تا به حال انجام شده مربوط به سال مالی ۹۳ بوده است. در این رتبه بندی، رتبه اول به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هولدینگ) اختصاص دارد که به سوژه ما ارتباطی ندارد. در میان بانک های ایرانی، بانک ملی ایران (هولدینگ) با فروشی معادل ۲۹ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان در رتبه اول قرار دارد.

رتبه ششم جدول صد شرکت برتر، رتبه دوم جدول بانک های برتر ایرانی است. این رتبه به بانک پارسیان تعلق دارد. رتبه نهم جدول صد شرکت برتر یعنی رتبه سوم جدول بانک های ایرانی به بانک ملت تعلق دارد. بانک ملت، رتبه سوم جدول بانک های برتر کشور را در اختیار دارد. بانک صادرات ایران (هولدینگ) نیز در رتبه پنجم رده بندی بانک های ایرانی واقع است. رتبه ششم نیز در اختیار بانک پاسارگاد است.

اسرار محبوبیت پنج بانک مشهور ایرانی

محبوب ترین بانک های ایرانی را بشناسید

کل کارت های «برداشت از حساب» صادر شده از سوی بانک های مختلف سراسر کشور ۲۱۲ میلیون و ۸۳۷ هزار عدد است. به این ترتیب ۶۴ درصد کارت های صادر شده از سوی نظام بانکی کشور مربوط به کارت های پرداخت است. بر این اساس ۵۶ میلیون و ۶۴۲ هزار کارت برداشت در استان تهران و ۱۵۶ میلیون و ۱۹۵ هزار کارت برداشت در استان های دیگر کشور صادر شده است. بیشترین کارت های برداشت شده از سوی بانک های کشور در استان تهران، متعلق به بانک صادرات است. این بانک ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار کارت صادر کرده و در اختیار مردم استان تهران قرار داده است.

رتبه بعدی در اختیار بانک ملی است. این بانک در استان تهران تا به حال هفت میلیون و ۹۱۷ هزار کارت برداشت از حساب صادر کرده است. بانک ملت نیز شش میلیون و ۹۳۱ هزار کارت برداشت صادر کرده است. بانک پارسیان نیز با انتشار چهار میلیون و ۱۸۱ هزار کارت در رتبه پنجم این رده بندی قرار دارد. بانک پاسارگاد نیز با فاصله بیشتری، دو میلیون و ۲۵۶ کارت برداشت از حساب صادر کرده است. این رتبه بندی در استان تهران بود اما در سایر نقاط کشور، بانک صادرات با انتشار ۲۹ میلیون و ۷۸۳ هزار کارت در رتبه اول بده بندی قرار دارد. رتبه دوم در رده بندی استانی برخلاف استان تهران، به بانک ملت تعلق دارد. بانک ملی رتبه سوم را دارد. بانک پارسیان تنها دو میلیون و ۶۲۸ هزار کارت صادر کرده و سهم بانک پاسارگاد نیز یک میلیون و ۷۱ هزار کارت در سراسر کشور به غیر از استان تهران است.

اسرار محبوبیت پنج بانک مشهور ایرانی

هدیه دادن با کارت های خرید کدام بانک جذاب تر است؟

یکی از روش های جدید هدیه دادن، کارلت های هدیه یا خریدی است که بانک ها صادر می کنند. کارت هایی که خیلی راحت این اجازه را به گیرنده می دهند تا بر اساس سلیقه خودشان چیزی که لازم دارند را بخرند. مردم تهران بیشتر علاقه دارند کارت های هدیه خود را از بانک پارسیان بگیرند. تا به حال هشت میلیون و ۸۴۲ هزار کارت هدیه از سوی بانک پارسیان صادر شده است.

رتبه دوم را بانک ملت دارد. این بانک هم تا به حال در استان تهران، شش میلیون و ۹۸۳ هزار کارت صادر کرده است. بانک ملی و صادرات نیز از این لحاظ رتبه سوم و چهارم رادارند. بانک پاسارگاد با فاصله بیشتری سه میلیون و ۲۳۳ هزار کارت هدیه صادر کرده است.

در استان ها اوضاع فرق می کند. در شهرستان ها، کارت های هدیه بانک ملت محبوب ترین کارت های هدیه قلمداد می شود. این بانک تا اسفند سال گذشته ۱۲ میلیون و ۹۷۱ هزار کارت هدیه صادر کرده است. بانک صادرات رتبه دوم را دارد که نشان دهنده صدور ۱۱ میلیون و ۶۴۰ هزار کارت تا پارسال است. بانک ملی رتبه سوم را دارد و بانک پارسیان با صدور پنج میلیون و ۹۶۱ هزار کارت و بانک پاسارگاد با صدور یک میلیون و ۹۲۸ هزار کارت در رتبه های بعدی جدول قرار می گیرند.

اسرار محبوبیت پنج بانک مشهور ایرانی

بیشترین خودپردازهای بانکی از آن کیست؟

در سراسر کشور، تعداد ۴۳ هزار و ۹۸۱ دستگاه خودپرداز نصب شده است. بیشتر این دستگاه ها را بانک ملی دارد. تعداد خودپردازهای این بانک ۶۸۴۰ دستگاه است. رتبه دوم و سوم نیز در اختیار بانک صادرات و ملت است که تعداد دستگاه های خودپرداز آنها به ترتیب، ۴۸۴۲ و ۴۵۳۹ دستگاه است. بانک پاسارگاد ۱۱۰۱ و بانک پارسیان نیز ۸۶۴ دستگاه خودپرداز دارند.

اسرار محبوبیت پنج بانک مشهور ایرانی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سمیرا

      اقای سانسور چی حمایت از ضایع کنندگان حق مردم جرمش با مجرم یکی هست* رسانه اگه راهشو اشتباه بره یعنی مردمو منحرف کرده* ...

    • مجید

      بهترین بانکهای ایران اول پارسیان و دوم مسکن هستند. با تشکر از شما.

    • WhiteAvenger

      حساب ملی مو هک کردن و امروز رفتم به بانک و به رئیس شعبه صورتحسابشو نشون دادم برگشته بهم میگه داداش و آبجی خودت برداشتن :| میگم این رمز رو به غیر از خودم کس دیگه ای نمیدونه و هکش کردن میگه نه برای اونکار به گروه و سرمایه زیادی نیاز ه :|

      خلاصه اومدم این مطلبو بخونم تا بانکم رو از ملی عوض کنم
      طبق این مطلب احتمالا صادرات و پاسارگاد رو انتخاب میکنم :/

    • عليرضا

      فقط بانك پاسارگاد

    • امیر

      بهترین بانک فقط مسکن

    • جمشید09353539930

      بانک فقط بانک......................

    • علی

      بانک پاسارگاد خدماتی اینترنتی جذابی داره
      به ویژه موبایل بانکش

    • 007

      بانک پاسارگاد یه بانک لوکس و شیک به همراه خدمات عالی هست

    • هادي

      بانك فقط قوامين همراه بانكش حرف ندارن

    • دکتر موحد

      بنده به مدت سه سال میشه که با بانک پاسارگاد کار میکنم
      اولش اتفاقی جذب اسمش شدم به هر حال برای من ایرانی جذابه
      ولی با گذشت زمان شیفته ی این بانک به ویژه خدماتش شدم.
      مخصوصا همراه بانک فوق العادش.
      خودم و خانوادم هم تحت پوشش بیمه عمر پاسارگاد هستیم و واقعا میتونم بگم بی نظیره
      بعد از پاسارگاد هم تجارت بدک نیست ولی یکم سعباتش عهد بوقیه ولی باز به بقیه بانک ها ترجیح میدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج