۳۵۴۶۲۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

طنز؛ زوایای مختلف کودتا در ترکیه!

احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رضا کاظمی در روزنامه شهروند نوشت:

زاویه اول: سرعت بالا

واقعا دنیای عجیبی شده است. تا چند سال پیش شما اگر آخر شب روی کاناپه ٤٥ دقیقه چرت می‌زدید، مهم‌ترین چیزی که امکان داشت از دست بدهید نیمه ‌اول بازی رئال ‌مادرید و بارسلونا بود که فوقِ فوقش دوتا گل، سه تا آف‌ساید و یک پنالی داشته! اما در دنیای امروزی توی همین ٤٥ دقیقه کودتا می‌شود و تازه یک ساعت بعدش هم شکست می‌خورد و وضع به حال عادی برمی‌گردد. مثل بازی آلمان - برزیل در نیمه‌نهایی جام‌جهانی٢٠١٤ که شما کله‌تان را می‌آوردید پایین تا پسِ سرتان را بخارانید، یک گل زده می‌شد، پریشب هم این‌جوری بود که اگر وارد یک سایت خبری می‌شدید و می‌دیدید ارتش ترکیه فرودگاه را تسخیر کرده، بعد F٥ را می‌زدید و سایت را رفرش می‌کردید؛ می‌دیدید مردم فرودگاه را پس گرفته‌اند!

زاویه دوم: واکنش‌های مردمی

در لحظه انتشار خبر درگیری نظامی در خیابان‌های استانبول (که به نوعی پاتایای دومِ ایرانی‌ها محسوب می‌شود) تنها چیزی که می‌توانست به مردمِ طبیعت‌دوستِ ما علی‌الخصوص جوانانِ تازه‌کارت‌ پایان ‌خدمت گرفته آرامش بدهد، این بود که خدا را شکر درگیری‌‌های داخلی در کشور «تایلند» که چند سال پیش اتفاق افتاد، به‌خیر گذشت و علاوه بر آن همچنان در کشور دوست و همسایه یعنی «ارمنستان» امکان شنیدن آثار «آقای صدا» و «شاه‌ماهی‌ موسیقی ایران» به‌صورت زنده وجود دارد! همچنین جوانان همیشه در صفحه!! با حضور در اینستاگرام اسطوره موسیقی ترکیه یعنی «اِبرو گوندش» با ارسال کامنت‌هایی نظیر «قلب من، ترکیه‌ای بی‌دفاع؛ و چشم‌های تو، ارتش کودتاچی!»، «آقای اکبری! می‌دونم این‌جایی! بیا ماشینت رو از جلوی در ما بردار تا پنچرش نکردم»، «کاسکو؛ سخنگو، تعویض با پلی‌استیشن٤»، «ابرو جون خیلی نگرانتم! یه دایرکت بده بفهمم خوبی» و امثالهم، مراتب همدردی و دلواپسی خود را به این هنرمند محبوب اعلام کردند.

زاویه سوم: اخبار ضد و نقیض

در ماجرای کودتای ترکیه واقعا خبرگزاری‌ها سنگ تمام گذاشتند. یعنی خبری نبود که روی کانال خبرگزاری x قرار بگیرد و همان لحظه توسط خبرگزاری Y تکذیب نشود! اما این وسط آنچه بیشتر از همه جای سوال داشت وضع مکانی یا همان لوکیشن رئیس‌جمهوری ترکیه بود. یعنی اگر بخواهیم خبرگزاری‌ها را ملاک قرار بدهیم باید نتیجه بگیریم که اردوغان دیشب در کمتر از سه ساعت، برای سوختگیری یک توکِ‌پا آمده حواشی خلیج‌ فارس، بعد سر طیاره‌ را کج کرد به سمت آلمان منتها وقتی دید با پیشنهاد پناهندگی‌اش موافقت نشده، از اولین دوربگردانِ هوایی انداخته توی مسیر «برلین-دوحه» که برود قطر، اما توی راه منصرف می‌شود و یکهو یک پیام تصویری از استانبول می‌فرستد و درنهایت هم به مارماریس ترکیه برمی‌گردد. این‌جور بگویم که دور دنیا را نه در ٨٠ روز که در ٨٠ دقیقه تابید! در این بین «احمد داوود اغلو» نخست‌وزیر این کشور، از همه بیشتر نگران رجب اردوغان بود. در این راستا زبانِ حال او را در شب کودتا با صدای «ابراهیم تاتلیس» با هم می‌شنویم:

«یه سریالِ زرد و ... کلابای سرد و ... لباسای تنگ و ... هزارتا پلنگ و ...یه کنسرتِ بیست و ... یه‌عالم توریست و ... تمومِ جهانو ... سرکار گذاشتی! ... یه تانکِ عظیم و ... سقوطِ رژیم و ...تبِ کودتا و ... هلیکوپترا و ...بازم جای خیس و ... بازم بچه نیس و ... زمین و زمان و ... سرکار گذاشتی! ... رجب‌جان کجایی! تو الان کجایی؟ کجایی تو الان؟ رجب‌جان کجایی؟! ... یه دنیا غریبم! کجایی عزیزم؟! ... بذار قیمه‌هارو، تو ماستا بریزم! ... نگو که پیچوندی! خدایی نکرده! ... ببین ارتشت باز، با مردم چی کرده! ... همه سایتا رفتم، کجایی رجب‌جان؟ ... میگن بونه کردی، بری سمت آلمان ... بیا گفت‌وگو کن، سیبیل‌هاتو روکن! ... بیا گندهاتو، خودت شستو کن! ... رجب‌جان کجایی! تو الان کجایی؟ کجایی تو الان؟ رجب‌جان کجایی؟!»

پ.ن: شاید بگویید اصل این آهنگ مال چاووشی است و چه ربطی به تاتلیس دارد؟ خب حالا ما این همه آهنگ‌هایمان را از روی آثار این بنده خدا کاور کردیم، یک‌بار هم برعکس!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج