۳۵۴۶۴۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

مافیای سیگار با سود نجومی

بیش از سه‌هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه سیگار در کشور است که چیزی حدود ۴۰ درصد آن یعنی رقمی بیش از هزار میلیارد تومانش نصیب قاچاقچیان می‌شود.

گزارش الهام کاظمی در روزنامه فرهیختگان: بیش از سه‌هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه سیگار در کشور است که چیزی حدود ۴۰ درصد آن یعنی رقمی بیش از هزار میلیارد تومانش نصیب قاچاقچیان می‌شود. ایرانی‌ها سالانه ۶۲ میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌کنند که بنا بر آمار اداره مبارزه با قاچاق سیگار ۴۰ درصد آن تولید داخل، ۲۹ درصد وارداتی و مابقی به صورت قاچاق تهیه می‌شود. در این میان بسیاری از وجود مافیای سیگار در کشور صحبت می‌کنند که با مراکز قدرت در ارتباطند، به‌طوری که به گفته علیرضا جمشیدی، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی این مافیا از پشتوانه جدی در کشور برخوردار است و حالا که کشور با معضل قاچاق سیگار روبه‌رو است، افراد حامی باید آنها را شناسایی کرده و با آنان برخورد قاطع کنند.

اراده‌ای برای برخورد با مافیای سیگار وجود ندارد

حال اینکه این مافیا چه کسانی هستند هیچ نهادی اطلاعات درستی در رابطه با آن ارائه نمی‌کند. از طرفی گویا هیچ کس اراده‌ای برای پیگیری این ماجرا ندارد، به‌طوری که قاسم میرزایی‌نیکو، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید‌: «در حال حاضر هیچ اراده‌ای در کشور برای مبارزه با قاچاق و مافیای سیگار وجود ندارد.» به اعتقاد او، وجود تبصره‌‌ها و استثنائات در قوانین موجود کشور باعث سوءاستفاده بسیاری از افراد می‌شود و همین امر راه‌های ورود کالای غیر‌قانونی و قاچاق را به کشور باز می‌کند.

او می‌گوید قانون مبارزه با قاچاق باید اصلاح شود تا تمامی روزنه‌های ورود غیر‌قانونی کالا به کشور مسدود شود. میرزایی نبود تعرفه مشخص برای کالاها را نیز یکی از دلایل میزان بالای قاچاق در کشور می‌داند. براساس آمار موجود در حال حاضر ۶۰ هزار نفر به‌طور مستقیم و ۷۵ هزار نفر به صورت غیر‌مستقیم از طریق گردش مالی دخانیات کشور زندگی می‌کنند. در سال‌های اخیر مجلس و دولت طرح‌هایی برای کاهش میزان قاچاق ارائه کرده‌اند که از آن جمله تصویب قانون مالیات بر خرده‌فروشی سیگار با پیشنهاد وزارت بهداشت بود. از سوی دیگر دولت تصمیم به گران کردن سیگار گرفت. با اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس افزایش قیمت و وجود مالیات بر خرده‌فروشی را باعث تشدید میزان قاچاق اعلام می‌کردند اما به اعتقاد برخی دیگر وضع این مالیات علاوه‌بر ایجاد درآمد برای دولت می‌تواند جلوی قاچاق سیگار را بگیرد.

از طرفی قرار شد قانون محدودیت فروش سیگار در مراکز صنفی مشخص نیز اجرایی شود، به‌طوری که در جلسه ستاد ساماندهی عرضه دخانیات مقرر شد، براساس ضوابط و قوانین، تنها سه صنف خواربار‌فروشان، سوپرمارکت‌ها و سقط‌فروشان خرده‌فروشی سیگار را بر‌عهده بگیرند و افرادی که در این صنوف مشغول کارند باید برای دریافت مجوز‌های لازم تقاضای خود را به صورت آنلاین در سامانه ایرانیان ثبت کنند. بنا بر آمار تاکنون ۲۱۰ هزار واحد صنفی در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

ستاد مبارزه با قاچاق تشریفاتی عمل می‌کند

میرزایی با بیان اینکه از اجرای قانون مالیات بر خرده فروشی اطلاع دقیقی ندارد، می‌گوید:‌ «به نظر من فعالیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید در راس باشد. در حال حاضر این ستاد تشریفاتی است، در حالی که با توجه به افرادی که از دستگاه‌های مختلف مربوطه در آن حضور دارند، می‌توان بیش از این به آن اختیار داد تا حالت اجرایی به خود بگیرد.

جلوی سوءاستفاده گمرکی گرفته شود

اما شهباز حسن‌پور، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر آمار دقیقی از حجم قاچاق سیگار وجود ندارد به «فرهیختگان» می‌گوید‌: «مسئولان باید تمام تلاش خود را برای واردات قانونی انجام دهند که این کار از طریق کاهش سوءاستفاده‌های گمرکی و ترانزیتی میسر است.» به اعتقاد او، مبادی مرزی کشور نیز باید کنترل شود. حسن‌پور می‌گوید: ‌«احتمال وجود مافیا در کشور؛ آن هم در میان مراکز قدرت پذیرفته نیست.مسئولان باید واردات صحیح و تولید با‌کیفیت داخلی را در دستور کار قرار دهند تا هم از خروج ارز و هم قاچاق جلوگیری شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج