جاباما
۳۵۴۶۵۷
۵۰۱۴
۵۰۱۴
پ

باورهاي درست و نادرست درباره آكنه بزرگسالان

به جنگ جوش‌ها بروید

اگر درباره جوش خود صحبت کنید، تقریبا هرکس یک راه درمان به شما پیشنهاد می‌کند و برای رهایی از آکنه نسخه‌ای را برای شما می‌پیچد. اما حقيقت اين است كه بسياري از دانسته‌هاي شما درباره آكنه دوران بلوغ يا آكنه‌هاي دوران بزرگسالي نادرست است.

مجله سیب سبز: آکنه ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود، وقتي در نوجواني صورت شما آكنه داشته باشد، احتمالا زياد درباره علل اين جوش‌ها و اينكه آن‌ها را چگونه درمان كنيد، شنيده‌ايد. اگر درباره جوش خود صحبت کنید، تقریبا هرکس یک راه درمان به شما پیشنهاد می‌کند و برای رهایی از آکنه نسخه‌ای را برای شما می‌پیچد. اما حقيقت اين است كه بسياري از دانسته‌هاي شما درباره آكنه دوران بلوغ يا آكنه‌هاي دوران بزرگسالي نادرست است. در اينجا شما را با چند دليل درست و نادرست كه مردم به طور رايج آنها را دلایل آكنه مي‌دانند آشنا مي‌كنيم تا دانسته‌هاي نادرست شما را اصلاح كنيم.

به جنگ جوش‌ها بروید

بزرگسالان دچار آكنه نمي‌شوند

براساس تحقيقات پژوهشگران بسياري از بزرگسالان از سنين حدود ۳۰ سالگي تا ۵۰ سالگي همچنان آمادگي جوش زدن دارند. ظاهر آكنه در سنين مختلف، متفاوت است. آكنه شما وقتي در سن ۳۶ سالگي هستيد كاملا با آكنه ۱۶ ساله‌ها متفاوت است. در سنين بالاتر جوش‌ها بيشتر به صورت برآمدگي‌هاي قرمز در اطراف دهان و فك به‌وجود مي‌آيند. ولي در سنين پايين بيشتر جوش به صورت سرسياه و سرسفيد به طور پراكنده روي پيشاني، بيني و چانه به‌وجود مي‌آيند. ولي در واقع جوش‌ها به سن ربط ندارند و همه يكي هستند.

شكلات خوردن زياد باعث آكنه مي‌شود

اين‌كه به طور دقيق چه غذاهايي باعث ايجاد آكنه مي‌شوند، اصلا معلوم نيست و اين بحث يك بحث كاملا طولاني است. اين‌كه شكلات يا كافئين باعث به وجود آمدن آكنه مي‌شود هيچ‌وقت به طور علمي ثابت نشده است. حتي بعضي از تحقيقات مي‌گويند محصولات لبني به دليل دارا بودن باكتري‌ها و هورمون‌ها ممكن است بر روي جوش‌ها تاثير نامناسب داشته باشند اما اين تحقيقات به هيچ وجه چندان قوي نيستند و به هيچ‌وجه مثلا يك خانم ۳۰ ساله نبايد مصرف محصولات لبني را قطع كند چون سلامت استخوان‌ها كاملا به شير و محصولاتش وابسته است.

استرس باعث آكنه مي‌شود

شايد بسياري از ما به خاطر مشاهدات‌مان در دنياي واقعي، به اين جمله اعتقاد داشته باشيم ولي نمي‌توان اين جمله را به لحاظ علمي كاملا ثابت كرد. بعضي تحقيقات نشان مي‌دهد كه دانشجويان و دانش‌آموزان فصل امتحانات بيشتر جوش مي‌زنند. اما تا به حال به لحاظ علمي ثابت نشده است كه آيا به راستي اين استرس باعث تشديد جوش‌ها شده است. چون بسياري از دانشجويان و دانش‌آموزان در دوره پراسترس امتحان‌ها‌ هيچ‌ جوشي نمي‌زنند. شايد استرس نقش كوچكي در جوش‌زدن داشته‌ باشد ولي تا به حال هيچ‌تحقيق علمي ثابت نكرده است كه هورمون‌هاي استرس جوش‌ها را بدتر مي‌كنند. شايد بتوان گفت وجود جوش‌ها مي‌تواند استرس را تشديد كند.

از كرم‌هاي ضدآفتاب استفاده نكنيد چون باعث ايجاد جوش مي‌شود

براي اين‌كه جوش نزنيد فقط كافي است از ضدآفتاب مناسب با پوست‌تان استفاده كنيد. بعضي از تركيبات شيميايي بعضي از ضدآفتاب‌ها مثل هليپلكس اشعه ماوراءبنفش را با واكنش‌هاي شيميايي پخش مي‌كنند و اين واكنش‌ها باعث التهاب پوستي مي‌شود. اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه آمادگي جوش‌زدن دارند حتما از ضدآفتاب‌هاي مناسب پوست جوش‌دار استفاده كنيد.

صورتت را به اندازه كافي نمي‌شويي، دچار آكنه شده‌اي!

اين جمله تنها در صورتي مي‌تواند دست باشد كه فرد به شدت كثيفي باشيد. تحقيقات نشان مي‌دهد كه نوجوانان بهتر است روزي دوبار صورت را با آب ولرم و نه داغ بشوييد. اما بيشتر از ۲ بار شستن اصلا لازم نيست و حتي مي‌تواند باعث خشكي پوست هم شود. براي پاك‌كردن صورت با پاك‌كننده‌ها، اين پاك‌كننده‌ها بايد فقط ۵ ثانيه روي پوست‌تان باقي بمانند. استفاده از محصولاتي مثل رتينوئيد نيز مي‌تواند در كاهش جوش‌ها بسيار موثر باشد. جوش‌هاي سرسياه از زير پوست شكل مي‌گيرند. وقتي چربي كه سبوم ناميده مي‌شود به صورت ناقص با هوا واكنش دهد، منافذ پوست را مسدود مي‌كند و وقتي منافذ پوست مسدود شود جوش‌ سرسفيد به وجود مي‌آيد.

به جنگ جوش‌ها بروید

آكنه يك مشكل در زيبايي پوست شماست

وجود آكنه در پوست صورت مي‌تواند، در اعتماد‌به‌نفس تاثير منفي داشته باشد. اگر آكنه‌ها را در مان نكنيد مي‌تواند تبديل به لكه‌هايي دائمي شوند در نتيجه تا حدي باعث ضعيف‌شدن اعتماد به نفس شما نيز شود.

تنها راه چاره آكنه گذشت زمان است

راه‌هاي درماني بي‌شماري براي بهبود آكنه وجود دارد و تنها كافي است به يك متخصص پوست خوب مراجعه كنيد تا بهترين داروها را براي شما تجويز كند.

مي‌توانيد جوش‌هاي‌تان را با اسكراب از بين ببريد

اين بدترين كاري است كه شما مي‌توانيد انجام دهيد، بسياري از افراد ساعت‌ها در مقابل آينه با جوش‌هاي خود بازي مي‌كنند تا آلودگي‌هاي‌ آن‌ها را بيرون بياورند ولي دستكاري كردن صورت يكي از مهم‌ترين عوامل لك‌شدن صورت است. بيرون آوردن آلودگي‌ها از جوش‌ها فقط بايد توسط متخصص پوست انجام بگيرد.

تنها پزشك متخصص است كه مي‌تواند براي درمان جوش‌ها و مشكلات پوستي شما بهترين نسخه را بدهد. دوم، موهاي چرب‌تان را از صورت‌تان دور نگه‌داريد و سعي كنيد از محصولاتي بدون چربي براي موهاي‌تان استفاده كنيد، استفاده از حالت دهنده‌هاي چرب براي موهاي‌تان مي‌تواند روي پوست‌ شما بيايد و منافذ پوستي شما را مسدود كند.

نکته هایی که شاید به کارتان آید...

جوش‌هاي دوران بزرگسالي

همه فكر مي‌كنند نبايد۳۰ سالگی به بالا جوش بزنند. ولي جوش‌هاي دوران بزرگسالي متفاوت با جوش‌هاي دوران بلوغ است.

استفاده از رتينوئيد

استفاده از محصولاتي مثل رتينوئيد نيز مي‌تواند در كاهش جوش‌ها بسيار موثر باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج