۳۵۵۲۳۰
۳۵ نظر
۵۰۰۸
۳۵ نظر
۵۰۰۸
پ

نامه تند و تیز حامد بهداد به جامعه پزشکی

حامداد بهداد، بازیگر نارنجی پوش مهرجویی، با ارسال یادداشتی به واکنش‌های اخیر جامعه پزشکی و انجمن ملی جراحان نسبت به درگذشت عباس کیارستمی و صحبت های داریوش مهرجویی پاسخ داده است.

حبرگزاری فارس: حامداد بهداد، بازیگر نارنجی پوش مهرجویی، با ارسال یادداشتی به واکنش‌های اخیر جامعه پزشکی و انجمن ملی جراحان نسبت به درگذشت عباس کیارستمی و صحبت های داریوش مهرجویی پاسخ داده است.

در این یادداشت آمده است:

«پاسخ به انجمن ملّی جراحان

طلای پاک را هیچ منّت خاک نیست؛ چون از بی‌انصافی می‌ترسم و خود صدْمه خورده آنم، باید بگویم روی سخنم با آن دسته از پزشکان و جراحان و پرستارانِ شب تا صبح بیدار خوابِ جان برکف، که پا به پای بیماران و همراهان می‌گریند و می‌خندند و چون پروانه دورشان می‌گردند، نیست و نخواهد بود...

اما جامعه ما از پیش دریافته، هیچ قصوری در پرونده پزشکی آقای کیارستمی اثبات نخواهد شد. داغ کیارستمی سازمان نمی‌خواهد. هر نفر ایرانی و غیرایرانی که او را بشناسد خواهانِ پاسخ شماست. و جامعه فرهنگی پیگیری این مطالبه جهانی را بر خود وظیفه می‌داند.

توهم جمعی از پزشکان مبنی ِبر سال‌ها دشمنیِ سازمان یافته علیهِ آنان در سطحِ جامعه، برآیندِ نگاهِ طبقاتیِ صنف پزشکی علیه هموطنان خویش است. و این نگاه، خود معلول کاستی‌های بسیاری در زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی ایران امروز ماست.

بگذارید بی‌پرده بگویم: اینکه پیش از نام جنابِ کیارستمی و مهرجویی، از واژه "آقا" استفاده نمی‌کنید، ناشی از کم‌فرهنگی است؛ اینکه فکر می‌کنید مهرجویی نظیر دارد، از کم‌فرهنگی است و سرانجام اینکه شما ما را دشمن خود فرض کرده‌اید، ناشی از نگاهی پر از ترس و تبعیض است و اینکه آن را سازمان یافته خوانده‌اید، احساس خطری است که قدرت‌طلبی و اقتدارگرایی، در پشتِ نقابِ هر پزشک می‌کند. و همه این تلقی از سرِ بی‌رحمی و عافیت‌طلبی و خودپسندی است و همه سراسر قصور. اینکه اسرار پزشکی را در اختیار خانواده کیارستمی یا هر دیگر خانواده قرار نمی‌د‌هید و یا اینکه مهرجویی را در حدّی نمی‌دانید که چه و چه... از نگاهِ خودپسندانه و طبقاتی شماست، و قصور! اینکه فلان جراحِ معالج، بلندمرتبه‌ترین فیلمسازِ جهان را پس از عملِ جراحی رها کرده، برای تعطیلات نوروزی سفر رفته و میزانِ ابعاد و اهمیّت وِی را در بهترین شکل، در حد و اندازه خود دانسته، از کم‌فرهنگی است. لازم نیست توضیح دهیم در هر مجتمع پزشکی از شما چه عدد داریم و در هر شهر و کشور، چند مجتمع ِپزشکی و چند کرور در شوق رفتن و ذوق بیرون آمدن از دانشکده‌های پزشکی. هم از آن روی محتاجِ شرح نیست که بگویم از کیارستمی فقط یکی در عالم بود که اگر این را هم ندانیم دیگر حقیقتا از بی‌فرهنگی است و صد البته که فاجعه. فاجعه‌ای که به بار نشست.

اگر مردمِ عادی، بدون اعتماد به نفس و پشتیبان، لرزان و ناامید از همه جا، دست به دامان شما می‌شوند و روی کفش‌تان می‌افتند به جرم اینکه زندگی را دوست می‌دارند و شما را به غلط ناجی خود می‌دانند، دردی‌ست که از کاستی‌های تامین اجتماعی و ناکارامدی قوانین و مدیریت درمانی و در طول سالها به وجود آمده است. اما در ازای آن سهم مردم از شما چه بوده؟

جز اهانت و بی‌احترامی و ناامیدی و گاهی که مرگ نوش جانشان می‌شود؟! اینکه قوانینِ مدنی و مدرن‌تری درباره خدمات اجتماعی از بالا برایمان وضع نمی‌شود و شما هم به روی مبارکتان نمی‌آورید قصور است. اینکه اخلاق پزشکی حتی به اندازه علمِ نوپای تجربی در طولِ تاریخ قد نکشیده، علی‌الخصوص در کشورِ ابن‌سینا و رازی و مولانا، همه مصداق قصور است.

نَفْسْ و ایگویِ جامعه پزشکی در ایران چاق و فربه شده است و اگر به سببِ سوادِ تخصصی، و درآمدِ بالا و احترامِ کاذبِ جامعه در همین دوره از تاریخ، به نقد خویش و تمرین دموکراسی نپردازد، جامعه ایرانی غرامتِ سنگین‌تری از مرگ عالیجناب کیارستمی خواهد پرداخت. قصور زیاد است نمی‌توانیم ثابت کنیم. کم‌کاری بوده نمی‌شود اثبات کرد. اهمال و سهل‌انگاری و لاپوشانی همه قصور است.

پایِ جان آدمی در میان است. از قصور مگویید که زیرساخت‌هایِ شخصیتی_اجتماعیِ همه، سالهاست که ویران است. فقط نمی‌توانیم اثبات کنیم. با این حال در میان شما کسانی که با ما درد مشترک دارند، کم نیستند و ما دردمان را در هنگامی مناسب قسمت خواهیم کرد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضا

      ما هم دل خوشی از بعضی پزشکان نداریم ولی باید قبول کنیم که آقای مهرجویی هم به عنوان یه فرهیخته در این کشور زیاد مودبانه انتقاد نکردند و بازیگران ما هم همه میشه گفت یک طرفه به قاضی رفتن

    • Ebrahim

      نَفْسْ و ایگویِ جامعه پزشکی در ایران چاق و فربه شده است

      توهم خود برتر بيني و تافته جدابافته بودن حضرات را خوب نقد كردي آقاي بهداد
      درود بر شما

    • بدون نام

      باور كنيد اكثر قريب به اتفاق پزشكان هيمن طور هستند پزشكاني كه حتي از تشخيص يك سرماخوردگي كوچك عاجزند ولي خوب پزشكند و .... پزشكاني كه با داروخانه‌ها همكار ميشوند و داروهاي خارجي آزاد را بر نسخه روستاييان كم درآمد مينويسند و .... پزشكاني كه بخاطر درآمد خودشان و مسئول داروخانه طرف قرارداد چه داروهايي كه نياز به آن نداريد ولي بازهم نسخه ميشوند و بلااستفاده مي‌مانند تنها به خاطر اينكه تاريخ انقضاء آنها نزديك است آري پزشكاني داريم كه .... كه .... كه ...

    • بدون نام

      بايد يك بار هم كه شده اين پزشكان بي مسئوليت و بي وجدان محاكمه علني شده و به جزاي عمل خود برسند تا ديگر ايقدر ساده با جان و مال مردم بازي نكنند . كيست كه در اطراف خود از اين موارد نديده باشد ؟ حرف آقاي مهرجوئي حرف دل 99 درصد مردم است

    • امید

      جالبه چه شخصیتی دارن راحت به پزشکان توهین میکنن و هر مدلی که دوست دارن راجع به اونا قضاوت میکنن
      و خودشون رو تافته ی جدابافته ای از همه ی مردم میدونن و گویا انتظار دارن که هنرمندا عمرشون جاودانه باشه و هیچوقت نمیرن !

    • شهروند عادی

      زنده باد حامدبهداد،زنده باد داریوش مهرجویی، اگر شما درد میلیونها ایرانی رو که از بیعدالتی وبی توجهی این قشربیدرد وبساز بفروش به ستوه امده وچاره ای ندارد که رو به کدام سو بیاورد فریاد نکنید چه کسی به داد ما برسد؟ماهم غمگینیم وعصبانی از مرگ استادکیا رستمی وپرپر شدن هزاران هموطن بی پناه بدست پزشک نماهایی که با جان انسان تجارت میکنند ونمیدانند که باارزشتر از جان ادمی متاعی نیست.خدا پشت وپناه تان،ما را هم در این راه همراه خود بدانید.

    • بدون نام

      باور كنيد اكثر قريب به اتفاق پزشكان هيمن طور هستند پزشكاني كه حتي از تشخيص يك سرماخوردگي كوچك عاجزند ولي خوب پزشكند و .... پزشكاني كه با داروخانه‌ها همكار ميشوند و داروهاي خارجي آزاد را بر نسخه روستاييان كم درآمد مينويسند و .... پزشكاني كه بخاطر درآمد خودشان و مسئول داروخانه طرف قرارداد چه داروهايي كه نياز به آن نداريد ولي بازهم نسخه ميشوند و بلااستفاده مي‌مانند تنها به خاطر اينكه تاريخ انقضاء آنها نزديك است آري پزشكاني داريم كه .... كه .... كه ...

    • علی

      اتفاقا خیلی خوب شد که اینطور آقای مهرجویی از پزشکان خود برتر بین متکبر بی رحم که با درآمد میلیاردی خون مردم رو می خورند صحبت کرد تا شاید تلنگوری برای آنها و مردم باشد که دیگر اینقدر به پزشکان زیادتر از شخصیتشون احترام نزاریم و آنها جون مردم براشون مثل موش آزمایشگاهی باشه

    • امین

      قدرت تحمل و صبرمون خیلی کمه ! از همه مهمتر لحن حرف زدنمون هم بسیار توهین آمیز و زننده هست ! اینکه همه مسائل رو لاپوشانی می کنیم به خاطر اینه که انتقاد سازنده صورت نمیگیره و بر روی همه مسائل سرپوش میذاریم این اولین و آخرین باری نبود که همچین اتفاقی میافته ولی سوای همه مسائل طرز صحبت کردن و الفاظ رد و بدل شده بین هنرمندان یک جامعه به عنوان قشر فرهیخته و پزشکان تحصیلکرده اصلاً درست نیست اینها که اینطور باهم صحبت و برخورد می کنن چه انتظاری از دیگر مردم جامعه میشه داشت !!! به قول معروف : ادب مرد به ز دولت اوست ! نه آقای مهرجویی تخصص پزشکی کافی در خصوص تشخیص قصور پزشکی دارن نه پزشک بیمارستان جم حق توهین به هنرمند کشور رو دارن ! اگه مدارک و شواهدی در مورد قصور پزشکی هست بهتره از طریق خانواده آن مرحوم و ازطرق قانونی پی گیری بشه دخالت دیگر هنرمندان و پزشکان باعث ایجاد تنش و تشنج بیش از حد در جامعه و ایجاد افکار منفی و عدم اعتماد بین این دو گروه میشه

      پاسخ ها

      • رضا

        تنها حرف حسابی که بین این همه حرفهای بی پایه دیدم

    • علی محمد

      مرگ عباس کیارستمی اگر چه تلخ بود اما اگر مباحثی که رخ داده در مورد لزوم مسئولیت پذیری پزشکان در قبال بیماران، به سرانجام برسد بسیار خوب خواهد بود.
      واقعیت این است اگر به جای این کارگردان معروف یک ادم عادی جان خودش را از دست میداد نظام پزشکی به راحتی موضوع را خاتمه میداد. اجازه دهید این موضوع باعث نظم دهی به ساختار درمانی کشور شود.
      در ایران درامد پزشکان بسیار بالاتر از مردم عادی و حتی بیشتر از همتایانشان در اروپا و امریکاست. وقتی مردم قصور پزشکی برخی از این افراد را می بینند و بعد عدم پاسخگویی و نخوت انان را، طبیعی است که برافروخته شوند.
      به امید روزی که سیستم پاسخگویی که پزشکان امروز در امریکا و اروپا در قبال بیماران دارند در کشور خودمان هم پیاده شود. ...

    • بدون نام

      واقا حق ما از زندگی چیه؟؟؟ کجاا عتبار داریم؟ کی اهمیت می ده؟؟

    • بدون نام

      امروز جامعه پزشکی شده جامعه جراحی .
      چون تا تقی به توقی میخوره و میری دکتر ،‌میگه جراحی.
      ........

    • بدون نام

      افرین،هیچ قصوری در پرونده پزشکی کیارستمی پیدا نخواهد شد!!!همه قصور وتقصیرها بر گردن بیمار بیچاره از همه جا بیخبر است.

    • محمد

      عزیزان باز مرحوم کیا رستمی بعد از هفتاد چهار سال عمر گذرشون به جامعه ی پزشکی افتاد پس آن نوزادی که تازه به دنیا می آید یا جوان های مملکتمون که به خاطر بی کفایتی بخشی از جامعه پزشکی جونشون را از دست می دهند چه باید کرد؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      هر چقدر به جون هم بیفتین مرحوم کیارستمی زنده نمیشه
      تا کی میخوایم مرده پرست باشیم؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • user

        موضوع اونایی نیستن که درگذشتن فقط می تونیم بگم خدارحمتشون کنه ولی باید جلوی این همه قصور پزشکی گرفته یک جایی باید اعتراض ها به نتیجه برسه و برای قصور های پزشکی فکری بشه همین
        دغدغه مردم اونایی هستن که زنده اند و بعد از این قراره برن زیر دست پزشکان محترم

    • بدون نام

      آقای بهداد بهتره درمورد حرفه خودشون نظر بدن و به شغل دیگران کاری نداشته باشن
      تو هر شغلی ادم خوب یا بد پیدا میشه
      نباید همه ی پزشکا رو مثل هم بدونیم

      پاسخ ها

      • user

        شما دقت نفرمودین همون اول ایشون گفتن که طرف صحبت شون یک عده از پزشکان هستند نه همه کادر زحمتکش پزشکی کشور
        اگر ایشون اعتراض نکنن من و شما اعتراض نکنیم و همه بیخیال بشیم اوضاع چه خواهد شد کمی فکر کنید ومنصفانه قضاوت

      • امیر

        اگه متن رو با کمی دقت میخوندید، در همون خط دوم میدیدید که همه پزشکان رو نگفتن و منظورشون کیا بوده

    • ایرانی

      همه این به اصطلاح پزشک ها باید محاکمه قضایی بشوند و به سزای اعمال ننگین خود برسند

    • بدون نام

      تمام این اتفاقات ریشه مالی و اقتصادی داره. هر سهم از یک بیمارستان قیمتی نجومی داره ، آقای دکتر پلاکارد بدست نگران عدم مراجعه مردم به بیمارستان و در نتیجه یایی آمدن درآمد و کم شدن ارزش سهامش است و نه آبروی جامعه پزشکی

    • بدون نام

      آقاي بهداد عزيز،...در دنياي الان سينما شما خودتو ناراحت نكن و دفاع نكن چون اصلا بازيگر به حساب نمياي،نه به لحاظ چهره ونه به لحاظ هنر ،شامل حالا شما نميشه....

    • بدون نام

      قصور زیاد است نمی‌توانیم ثابت کنیم. کم‌کاری بوده نمی‌شود اثبات کرد....................افرین.

    • بدون نام

      این چرا کاسه داغ تر از اش شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • ریحانه

      من خودم پرستار یکی از شلوغ ترین و بزرگترین بیمارستانهای دولتی تهرانم. باور کنید که اخلاق پزشکی و بی تفاوتی و کم سوادی پزشکان بسیار بالاست! خطای پزشکی در اینجا بیداد میکنه...حتی یکی از اساتید بخش اورژانس به راحتی در شیفتهای کاری از ما میخواد که فقط هر چه بیشتر مریض پذیرش کنیم تا مهر بیشتری بزنند! و تاکید دارند حتی یک مريضم به قول خودشون نپرانیم و پذیرش کنیم. ما مامور و معذوريم ولی سیستم از بیخ و بن ایراد داره.... و همیشه ناراحت بیمارانی هستم که از روستاهای دورافتاده به امید درمان اندک سرمایه ای که ندارن تقدیم این حضرات میکنن. به کرات شاهد بودم بيمار با پای خود و هوشیار وارد بخش اورژانس شده نیم ساعت بعد ملافه پیچ راهی سردخانه.... به نظرم نظام پزشکی ایران نیاز به تحولات اساسی بخصوص در رابطه با مسئولیت پزشک در قبال بیمار دارد.

    • پژمان

      آنچه در این باره قابل ذکر است یادآوری نقش کلی جامعه پزشکی در سلامت و طول عمر جامعه است. از تحصیل گرفته تا طبابت و تحقیق که میتوان گفت طول عمر بشر را ۲ تا ۳ برابر نسبت به چند قرن گذشته کرده است. تصور کنید جامعه‌ای را بدون پزشک. چقدر آسیب‌پذیر خواهد بود. اگر هم در این بین قصوری رخ دهد هرگز به عمد نیست. هر پزشکی در طول عمر حرفه‌ای خود جان هزاران نفر را نجات میدهد و تعدادی از بیماران هم که بیماری شان از مرحله قابل کنترل (با توجه به امکانات و تکنولوژی در دسترس) گذشته بنا به مشیت الهی فوت میکنند که مسلما خواست قلبی هیچ پزشک معالجی نیست. به این کلام زیبای خداوند که در مورد پزشکان فرموده‌اند توجه کنید :و من احیاها احیا الناس جمیعاً. یعنی هر کس انسانی را زنده کند مانند آن است که همه مردم را زنده کرده. اگرچه قابل انکار نمی باشد که گاهی روزمرگی حرفه‌ای باعث کم اهمیت شدن دردمندی دیگران میشود اما این امر قابل تعمیم به همیشه و همه کس نیست. شایسته است در قضاوت شرط انصراف رعایت شود. ضمن اینکه وضعیت فرهنگی سینما هم تعریفی ندارد و قالبا به جز موارد محدود شدیدا قابل انتقاد است حال آنکه چه سرمایه هایی دایماً صرف این سینما و تلویزیون میشود .به امید روزی که همه بیماران خصوصاً بچه‌ها درمان شوند و همه برنامه‌های فرهنگی مثبت.

    • yas

      از این بدم میاد ولی انصافا راست گفت . دمش گرم
      بدبخت مهران مدیری که اینارو تصویری میگه کسی ازش دفاع نمیکنه
      والا

    • سراج

      سلام - آقاي حامد بهداد: اين كه برخي پزشكان خود را تافته جدا بافته مي دانند شكي نيست. ولي اين كه هر كه آقاي كيارستمي را نشناسد بي فرهنگي است، حرف با فرهنگي نيست. شما فرض كنيد من يك استاد دانشگاه هستم و خيلي از دانشگاهيان منو مي شناسند، ولي شما منو نمي شناسيد، پس شما بي فرهنگ هستيد؟؟!!

    • ریحانه

      من خودم پرستار یکی از شلوغ ترین و بزرگترین بیمارستانهای دولتی تهرانم. باور کنید که اخلاق پزشکی و بی تفاوتی و کم سوادی پزشکان بسیار بالاست! خطای پزشکی در اینجا بیداد میکنه...حتی یکی از اساتید بخش اورژانس به راحتی در شیفتهای کاری از ما میخواد که فقط هر چه بیشتر مریض پذیرش کنیم تا مهر بیشتری بزنند! و تاکید دارند حتی یک مريضم به قول خودشون نپرانیم و پذیرش کنیم. ما مامور و معذوريم ولی سیستم از بیخ و بن ایراد داره.... و همیشه ناراحت بیمارانی هستم که از روستاهای دورافتاده به امید درمان اندک سرمایه ای که ندارن تقدیم این حضرات میکنن. به کرات شاهد بودم بيمار با پای خود و هوشیار وارد بخش اورژانس شده نیم ساعت بعد ملافه پیچ راهی سردخانه.... به نظرم نظام پزشکی ایران نیاز به تحولات اساسی بخصوص در رابطه با مسئولیت پزشک در قبال بیمار دارد.

    • ریحانه

      من خودم پرستار یکی از شلوغ ترین و بزرگترین بیمارستانهای دولتی تهرانم. باور کنید که اخلاق پزشکی و بی تفاوتی و کم سوادی پزشکان بسیار بالاست! خطای پزشکی در اینجا بیداد میکنه...حتی یکی از اساتید بخش اورژانس به راحتی در شیفتهای کاری از ما میخواد که فقط هر چه بیشتر مریض پذیرش کنیم تا مهر بیشتری بزنند! و تاکید دارند حتی یک مريضم به قول خودشون نپرانیم و پذیرش کنیم. ما مامور و معذوريم ولی سیستم از بیخ و بن ایراد داره.... و همیشه ناراحت بیمارانی هستم که از روستاهای دورافتاده به امید درمان اندک سرمایه ای که ندارن تقدیم این حضرات میکنن. به کرات شاهد بودم بيمار با پای خود و هوشیار وارد بخش اورژانس شده نیم ساعت بعد ملافه پیچ راهی سردخانه.... به نظرم نظام پزشکی ایران نیاز به تحولات اساسی بخصوص در رابطه با مسئولیت پزشک در قبال بیمار دارد.

    • بهار

      حالا اقای کیارستمی فوتشون رسانه ای شد خدا میدونه چند نفر دیگه به دست اون دکتربا عزرائیل گرامی رفتن اون دنیا...

    • عبداله

      خدا خواسته دو قشر مغرور و از خود ممنون و همیشه طلبکار، پزشکان و هنرمندان سینما باهم درگیر شوند وگرنه دیگر اقشار جامعه که نمی توانستند به این دو قشر بگوییند بالای چشمتان ابرو است البته کاش پای فوتبالیستها هم به این دعوا کشیده می شد

    • شهروند

      معضل اصلي جامعه ما بي فرهنگيست؛پزشكيمون لااقل در بين كشورهاي هم رده خودمون بد نيست؛ولي فرهنگ جامعه بيماره،چون هنرمندش فحاشه،وقتي مهرجويي و حامد بهداد و غيره فحاشي كنن و پزشكها را به خاطر خطاي غير عمد قاتل خطاب كنن ديگه نبايد خرده گرفت به فحاشان مجازي هموطن به بازيكن فرانسوي كه رونالدو را مصدوم كرد و موجب شدند فدراسيون پرتغال از طرف ما از بازيكن فرانسوي و خانوادش مغذرت بخواد.

    • طبيب

      ولى حالا از همه اين حرفا گذشته وسط اين دعواى پزشكان و به اصطلاح هنرمندان، تيتر روزنامه يالثارات خيلى چسبيد. نوش جان و گواراى وجود جامعه هنرى كشور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج