۳۵۵۳۹۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

روایت یک سوسک‌ از خوشبختی‌هایش

آزاده انصاری می‌گوید در نمایش ˝خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن˝ جهانی میان واقعیت و رویا را به تصویر کشیده است.

هنرآنلاین: آزاده انصاری می‌گوید در نمایش ˝خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن˝ جهانی میان واقعیت و رویا را به تصویر کشیده است.

نشست رسانه‌ای نمایش "خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن" به نویسندگی نادر برهانی مرند و کارگردانی آزاده انصاری صبح یکشنبه ۲۷ تیرماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر با حضور کارگردان و عوامل اجرایی این اثر برگزار شد. در آغاز این نشست رسانه‌ای آزاده انصاری با بیان مطالبی در رابطه با تازه‌ترین اثر خود گفت: اجرای این نمایش برایم چالش بزرگی بود تا اتفاقی که راضی‌کننده است ایجاد شود.

روایت یک سوسک‌ از خوشبختی‌هایش

او ادامه داد: این نمایش را برای نخستین‌بار در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک به صحنه بردم، اما به دلیل شتاب‌زدگی که همیشه در جشنواره‌ها وجود دارد، نمایشنامه و کارگردانی آن برایم راضی‌کننده نبود و اتفاقی که مدنظر داشتم شکل نگرفت.

انصاری خاطرنشان کرد: شاید داستانی مانند "مسخ" کافکا ذهن بسیاری از خوانندگان آن را درگیر کرده باشد، این اثر جزو کارهایی است که از دوران دانشجویی به آن علاقمند بودم و دغدغه اجرای آن را داشتم. با توجه به شناختی که از نمایش‌های عروسکی دارم و قابلیت‌های اجرایی که از آن می‌شناسم از امکاناتی که نمایش‌های عروسکی در اختیارم می‌گذاشت بهره بردم و جهانی میان واقعیت و رویا را به تصویر کشیدم.

کارگردان نمایش "ماکاندو" عنوان کرد: همانگونه که در اول صحبت‌هایم اشاره کردم، اجرای این اثر برای من چالش بزرگی بود. اینکه این داستان را تبدیل به یک اثر نمایشی کنیم. در اجرای عمومی نمایش بیشترین تغییرات مربوط به نوع روایت است تا اثر. ما می‌بایستی اثری سرد با حوادث خطی را تبدیل به نمایشی خلاق می‌کردیم.

فرهاد امینی یکی از نویسندگان این نمایش نیز در تکمیل سخنان کارگردان نمایش اظهار کرد: یکی از بهترین اتفاق‌های تئاتر، دغدغه مشترک افراد است. دو سال پیش اقتباسی از سوی آقای برهانی مرند و آرش پاسخگو از این اثر جاودانه کافکا صورت گرفت، بعد از اجرای جشنواره مسیر دیگری را طی و اثر متفاوتی نوشته شد.

او توضیح داد: داستان "مسخ" به شدت از فضای درام دور است، براین اساس تلاش کردیم آن را تبدیل به اثری متفاوت کنیم و در عین وفاداری به اثر کافکا، داستان خودمان را تعریف کنیم. اگر توجه داشته باشید داستان کافکا از زاویه یک دانای کل مطرح می‌شود و در همان چند خط اول فاجعه‌ای را به شکل کامل بیان می‌کند. ما هم داستان را از همین جا آغاز می‌کنیم و در ادامه با نوع روایتی که برای آن انتخاب کردیم کار را پیش می‌بریم. به همین علت آن را به عنوان یک برداشت آزاد مطرح کردیم نه اقتباس.

امینی خاطرنشان کرد: همچنین سعی داشتیم تا مخاطب ایانی در کار لحاظ شود، زیرا این فضا برای تماشاگران ما آشناست.

فرزین محدث یکی از بازیگران این نمایش نیز با تاکید بر اینکه در این نمایش سعی بر کسب تجربه‌ای متفاوت داشته است گفت: با خانم انصاری در نمایش "ماکاندو" همکاری داشتیم، نمایشی که تجربه بسیار خوبی برایم به شمار می‌رود و در خاطره‌ها باقی مانده است. این نمایش ویژگی‌های خاص خود را دارد و از جمله آنها بهره بردن از ماسک است. به همین دلیل به عنوان بازیگر از بیان دیالوگ و داشتین میمیک بی‌بهره می‌مانید و باید از ژست و بدن استفاده کنید تا موقعیت‌ها را نشان دهید. برای بازی‌های مینی مالیستی و تک تک حرکات این کار برنامه‌ریزی شده است.

او همچنین عنوان کرد: متاسفانه همیشه تئاتر عروسکی چندان جدی گرفته نمی‌شود. در تئاتر عروسکی فانتزی صرف و خلاقیت می‌بینید و این ویژگی این نمایش است.

در بخش پایانی این نشست رسانه‌ای مجتبی پیرزاده، علی باروتی بازیگران و سعید حسنلو طراح صحنه نمایش توضیحات کوتاهی را در رابطه با این اثر ارائه کردند.

گفتنی است؛ نمایش "خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن" به کارگردانی آزاده انصاری ۳۱ تیرماه جلسه تمرین اجرا ویژه دانشجویان خواهد داشت و اول مردادماه با حضور مرضیه برومند اجراهای عمومی خود را در سالن سایه تئاتر شهر آغاز خواهد کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج