جاباما
۳۵۵۴۰۷
۳ نظر
۶۶۸۵
۳ نظر
۶۶۸۵
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۳۹)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ توقیف کشتی ایرانی حامل بشکه های انفجاری برای سوریه

هیچ کشتی ایرانی در کانال سوئز توقیف نشده و این تصاویر مربوط به توقیف یک شناور عراقی در جریان حمله نیروهای ائتلاف به عراق در سال ۲۰۰۳ است!

متن شایعه

" مصر یک کشتی ایرانی حامل بشکه های انفجاری به مقصد سوریه را در کانال سوئز توقیف کرد "

ستاد مبارزه با چرندیات (39)

پاسخ شایعه

این خبر صحت ندارد و هیچ کشتی ایرانی در کانال سوئز توقیف نشده است. بشکه های انفجاری فناوری خاصی ندارند و به سادگی توسط نیروهای بومی ساخته می شوند؛ پس نیازی به صادرات آنها خصوصا از مسیر دریایی نیست!

تصاویری که بعنوان استناد خبر منتشر شده، مربوط به توقیف یک شناور عراقی در جریان حمله نیروهای ائتلاف به عراق است.

ستاد مبارزه با چرندیات (39)

سال ۲۰۰۳ یگان غواص نیروی دریایی استرالیا این شناور را که در پوشش بشکه های نفت مین های دریایی حمل می نمود، در خلیج فارس توقیف کرد. برخی منابع به اشتباه توقیف شناور را به نیروی دریایی آمریکا نسبت دادند که با دقت در نوشته های روی کلاه و درجه این نیروها هویت استرالیایی آنها مشخص می شود.

ستاد مبارزه با چرندیات (39)


سوژه دوم؛ عکس ابن تیمیه، بنیانگذار وهابیت!

این تصویر متعلق به یکی از شیوخ کویت است و ابن تیمیه در قرن هفتم زندگی می کرده که عکاسی اختراع نشده بود!

متن شایعه

"این"ابن تیمیه(لعنت الله علیه)" هست. پدربزرگ وهابیت ، صادر کننده دستور تخریب قبور مطهر ائمه مظلوم مدفون در بقیع . "

ستاد مبارزه با چرندیات (39)

پاسخ شایعه

عکس قدیمی و سیاه و سفید منتشر شده ارتباطی با "ابن تیمیه" بنیانگذار نظری و اندیشه وهابیت ندارد. ابن تیمیه در قرن هفتم هجری می زیسته که در آن زمان فناوری عکاسی وجود نداشته و حتی طرح یا نقاشی هم از چهره او موجود نیست.

این تصویر متعلق به "عبد الرزاق بن عاقول" از شیوخ قدیمی کویت و مؤسس خاندان "العاقول" می باشد که یک سریال تلوزیونی هم به او پرداخته است!

ستاد مبارزه با چرندیات (39)
توئیت یکی از نوادگان عاقول


سوژه سوم؛ مادر و کودک قحطی زده اهل فنوج سیستان و بلوچستان

این تصویر ارتباطی با ایران ندارد و مربوط به سیل زدگان سال ۲۰۱۰ پاکستان می باشد.

متن شایعه

" این جا آفریقا نیست، اتیوپی هم نیست، غزه و فلسین هم نیست. این جا بلوچستان هست شهر فنوج است ... این ها شهروندان ایرانی هستند. کودکی به شدت دچار سوء تغذیه از مادری فقیر و نحیف که غذای کافی ندارد بخورد تا فرزندش را شیر کافی دهد، فقر در مناطق فراموش شده محروم مرزی ایران بیداد می کند.
لطفا به اشتراک بذارید تا برسه بدست مسئولین "

ستاد مبارزه با چرندیات (39)

پاسخ شایعه

این تصویر متعلق به ایران نیست، بلکه در ۲ سپتامبر ۲۰۱۰ از سیل زدگان شهر "Sukkur" پاکستان گرفته شده است. در صفحات ۳۸ و ۳۹ گزارش سازمان مردم نهاد "Globalone" از این سیل، تصاویر این مادر و کودک با توضیحات آن قابل مشاهده است.

سیل ویران گر سال 2010 پاکستان ۲۰ میلیون آواره و کمبود شدید مواد غذایی بر جای گذاشت. برای مقابله با سوء تغذیه کودکان و نوجوانان در ۵ استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان، اقدامات مختلفی انجام شده است.


سوژه چهارم؛ نسبت طلایی شهر مکه؟!

مدتی‌ست که جویندگان شبه‌علم یک محاسبه مخدوش و غلط را ملاک قرار داده‌اند تا اثبات کنند شهر مکه بهترین نقطه زمین است. این محاسبه می‌گوید که نسبتی طلایی بر تمام کائنات حکمفرماست که اگر این نسبت را در مورد طول و عرض جغرافیایی زمین در نظر بگیریم به شهر مکه می‌رسیم.

ستاد مبارزه با چرندیات (39)

ابتدا لازم است عدد فی یا نسبت طلایی را معرفی کنیم.

عدد فی نوعی نسبت بین اجزای یک جسم یا شکل است که در برخی اشکال هندسی وجود دارد و اولین بار توسط فیبوناجی معرفی شد. شکل دقیق ریاضی این عدد ۲/(۵√+۱) و می توان محاسبه شده تا ۲۰۰۰ رقم اعشار آن را در منابع یافت. (۱.۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷) اما این عدد و ثابت ریاضی از آنجایی تبدیل به شبه علم شد که توسط برخی از افراد به نسبت طلایی خداوند تشبیه شد. مثلاً داوینچی با محاسبه ابعاد برخی استخوان‌های انسان به نسبتی نزدیک به ۱.۶ رسید. همینطور اشکال هندسی برخی گل‌ها نیز به این عدد نزدیک است. اما همه موارد اشاره شده تنها به عدد فی نزدیک هستند و به یقین غیر از برخی اشکال دقیق هندسی هیچکدام از اتفاقات طبیعی از این قانون تبعیت نمی‌کنند. همچنین دروغ‌سازان یا نویسندگان کتاب‌های علمی تخیلی از جمله فون دینکن در کتاب "ارابه خدایان" اهرام مصر یا معابد بومیان امریکای جنوبی را حاصل این عدد و به موجودات فضایی نسبت داده‌اند.

اما چرا ادعای فوق کاملاً مردود است؟

• چرا قرار است مبنای نسبت طلایی خدا بر روی زمین گرینویچ در سرزمین کفار باشد؟ کعبه هزاران سال است که در ادیان ابراهیمی مورد پرستش و تقدس بوده و تاریخچه مبدا مختصات جغرافیایی گرینویچ به کمتر از ۲۰۰ سال می‌رسد. چرا پیامبران و خدا باید برای ساختن یکی از مقدس‌ترین مکان‌های دینی به قواعد جغرافی‌دانان قرن نوزده مقید باشند؟

• پوسته‌های زمین به شکل دائم در حال حرکت هستند. به فرض مبدا قرار دادن گروینویچ نسبت طلایی خدا بر زمین مرتب در حال تغییر مکان است. مکان امروزی مکه طی چند میلیارد سال عمر زمین هزاران کیلومتر جابجا شده است و همچنان در حال جابجایی است.

• تمام اعتبار ثابت‌های ریاضی به دقت کامل آنهاست و نمی‌توان هر عدد نزدیکی را مربوط به آن دانست. با توجه به هندسه کره زمین و استفاده از نسبت طلایی نسبت به قطب شمال و جنوب، عرض جغرافیایی طلایی ۲۱.۲۴۵ (مثبت و منفی) است که عملاً از نامیبیا، ماداگاسکار، شیلی، برزیل، استرالیا، مالی، الجزایر، نیجریه، چاد، سودان، عربستان، هند، میانمار، عمان و مکزیک میگذرد. عرض جغرافیایی که از عربستان می‌گذرد چند صد کیلومتر با مکه فاصله دارد. طول و عرض جغرافیایی مکه برابر با ۲۱.۴۱۶۶۶۷ شمالی و ۳۹.۸۱۶۶۶۷ شرقی است. همینطور با محاسبه طول جغرافیایی مکه به هیچ عدد مربوطی نمی‌رسیم و در فیلم فوق هم مشخص نیست چرا مبنای محاسبه جایی در انتهای ژاپن در نظر گرفته شده است! حتی اگر با محاسبات مضحک این فیلم جلو برویم و عدد فی را مبنای محاسبه قرار دهیم، به طول جغرافیایی ۴۲.۴۹ (مثبت و منفی) خواهیم رسید که از غیر از عربستان از ماداگاسکار و برزیل نیز می‌گذرد و البته مکانی که از عربستان میگذرد در شرق این کشور و با فاصله چندصد کیلومتری از مکه است.

• دین اسلام بزرگ تر و حقیقی تر از این است که برای اثبات حقانیت آن نیازی به دروغ بافی و سر هم کردن اعداد باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رسول

      منظور از زمان ساخت کعبه است در زمان ابراهیمی نه زمان جابه جایی این نسبت در سوره ای از قران به تعداد حروف تا کلمه مکه تقسیم بر بقیه حروف سوره همین نسبت رامیدهد

    • نصیری

      به نام خدا
      باسلام، لطفا منبع خود را در رابطه با این که نسبت طلایی نسبت به قطب شمال و قطب جنوب با کعبه و عربستان منطبق نمی شود قید کنید چرا که من در چندین مکان که مطالعه کردم این نسبت درست است.
      در ظمن مکه در نسبت طلایی عربستان و کعبه در نسبت طلایی مکه قرار گرفته و علاوه بر ان نسبت طلایی کعبه ربطی به مبدا قرار دادن گرینویچ ندارد بلکه یک سری محاسبات مربوط به طول قطب شمال و قطب جنوب کره زمین است .
      با توضیحات شما این برداشت می شود که ما برای به دست اوردن نسبیت طلایی مجبور به استفاده از خطوط فرضی و مبدا قرار دادن گرینویچ هستیم در صورتی که نسبیت طلایی در بسیار از چیز ها از جمله بطون قلب ، برخی از گل ها، چهره برخی انسان ، اندام متناسب بدم انسان و حتی در چشم ما وجود دارد و به طور کلی در بسیار از چیز هایی که به چشم انسان زیبا می اید این نسبیت به کار گرفته شده.
      در ظمن یعنی شما معتقد هستید که عربستان قبلا در هزاران سال پیش در محدوده امروزی امریکا قرار داشته و امروزه بر اثر حرکت ورقه ها به این جا منطقل شده است ! ان طور که من اطلاع دارم حرکت ورقه ها همیشه بوده و خواهد بود ولی ایجاد کردن تغییرات اساسی و چشم گیر ان مربوط به زمان های بسیار گذشته و در زمان پدید امدن قاره ها بوده و نقشه های هزاران سال پیش با امروزه چندان تفاوت جابجایی ندارد.
      در اخر شما بیان کردید که دین اسلام بزرگ تر و حقیقی تر از ان است که با این چیز ها اثبات شود پس شما می فرمایید ما برای اثبات این دین باید به چه چیزی جز معجزه های علمی قران و دیگر معجزه های مربوط به کعبه و سخن امامان و پیامبر اسلام (ص) مراجعه کنیم؟
      من با سخن شما که می فرمایید برای تبلیغ دین نباید به دروغ متوسل شد موافقم اما شما حتی منبع مطالب خود را معرفی نکرده اید.
      برای مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنم که کلمه عدد فی را در گوگل سرچ و در باره ان بیشتر مطالعه کنید. با سپاس.

    • بدون نام

      Mecca is the golden ratio of the dry land, if you consider universal dry earth math as a rectangle and then calculate the golden rate of its width and length and also diagonally, all of them intersect each other in the Mecca. Or if you suppose dry land map of the world as a tableau, the golden ratio of this tableau is the Mecca. Any city has not like this properties. In this video for calculation of golden point of the earth latitude is used.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج