۳۵۶۶۰۵
۲ نظر
۵۱۱۷
۲ نظر
۵۱۱۷
پ

این بازیگران بیکارند چون...

سحر ذکریا مدتی است که از تلویزیون فاصله گرفته و از این وضعیت بسیار گلایه‌مند است. از سوی دیگر فریبا نادری می‌گوید: این روزها اصلا از وضعیت بازیگری و کاری خود راضی نیستم چراکه نزدیک به یک سال است که کار نکرده ام.

وب‌سایت کافه سینما: «من بجز بازیگری، کار دیگری نداشته‌ام زیرا طی این سال‌ها فکر می‌کردم یک بازیگر، فقط کارش بازیگری است. به نظرم یک بازیگر نمی‌تواند تاجر باشد بلکه فقط بازیگر است.»

سحر ذکریا مدتی است که از تلویزیون فاصله گرفته و از این وضعیت بسیار گلایه‌مند است. وی در گفت‌وگو با «صبا» با ناراحتی از ۹ ماه بیکاری‌اش گفت: من بیش از بیست سال است که در این حرفه کار می‌کنم ولی حالا چرا باید بیکار باشم؟ وقتی تلویزیون را که نگاه می‌کنیم یک بازیگر زن آشنا نمی‌بینیم و این نشان می‌دهد که ما از تلویزیون فاصله نگرفته‌ایم بلکه تلویزیون از ما فاصله گرفته است.

با این وضعیت در تلویزیون و سینما امنیت شغلی وجود ندارد زیرا درهای تلویزیون و سینما روی همه باز است و بازیگران متعددی دارند می‌آیند و حتی می‌بینیم که در کمال ناباوری بعد از یک سال هم سوپراستار می‌شوند اما من که بیست و یک سال است در این حیطه زحمت کشیده‌ام باید بیکار باشم. من نارضایتی از این اتفاق را در میان مخاطبان هم می‌بینم چون مردم در کوچه و خیابان به ما می‌گویند؛ «وقتی تلویزیون را می‌بینیم برخی از بازیگران را نمی‌شناسیم، اینها چه کسانی هستند؟»

این بازیگران بیکارند چون...

چرا باید بیکار باشم؟

ذکریا مخالف ورود نسل جدید از بازیگران به تلویزیون نیست اما در این زمینه انتقاداتی دارد که درباره آنها به ما این‌طور توضیح داد: این کاملا درست است که نسل جدید وارد کار شوند ولی ما نه پیر شده‌ایم و نه از کار افتاده‌ایم که کنارمان بگذارند. من هشت، ۹ ماه است که بیکارم و هیچ‌کس و هیچ جایی هم نیست که بخواهم این مسئله را با آنها در میان بگذارم و بگویم که من زندگی‌ام را از این راه می‌گذرانم چرا باید بیکار باشم؟ از چه کسی باید پیگیری کرد؟ متاسفانه ما بازیگران صنف درستی نداریم. برای این‌گونه مسائل تنها خانه سینما است که به بازیگران بها می‌دهد که آن‌هم به شرایط سینما ربط دارد و اصلا به حیطه تلویزیون مربوط نمی‌شود.

این بازیگر با گلایه‌مندی از شرایط جذب بازیگران مختلف به پروژه‌ها ادامه داد: مدتی است که شاهد فعالیت برخی نابازیگران هستیم؛ حتی سایتی موجود است که یک سری عکس‌های مختلف در ژست‌ها و آرایش‌های مختلف می‌گذارد و بدون هیچ معلومات و استعدادی به نام بازیگر ایرانی از آنها استفاده می‌شود.

برای مسئولان مهم نیست که چه اتفاقی بر سر تلویزیون بیاید

وی با بیان راحت بودن شرایط کاری برای بازیگران تازه‌کار عنوان کرد: وقتی من بعد از بیست سال تجربه‌کاری بخواهم کاری را بپذیریم طبیعتا پیشنهادی را قبول می‌کنم که به شرایطم بخورد. تهیه‌کننده هم در آن صورت فکر می‌کند چرا باید سحر ذکریا را بیاورد؟ کسانی دیگری را می‌آورد و به آنها پول کمتری می‌دهد و هر دو طرف خیلی هم راضی هستند.

تلویزیون و سینمای ما در حال حاضر همین است. من این افراد را اصلا بازیگر خطاب نمی‌کنم. برخی استحقاق این را ندارند که به آنها بازیگر بگوییم وگرنه چرا زنانی که وارد این حرفه می‌شوند بعد از یک سال از رده خارج می‌شوند و ماندگار نیستند؟ این مسئله حتی دست مردم هم نیست. مردم دیگر واقعا تلویزیون ایران را نگاه نمی‌کنند و شاید هم برای مسئولان مهم نیست که چه اتفاقی بر سر تلویزیون بیاید. به عنوان مثال سریال‌های ماه رمضان امسال مثل سال‌های قبل نبود و چه کسی به این مسئله توجه دارد؟

طی یک شب یک نفر سوپر استار می‌شود، چرا؟

بازیگر سریال «درحاشیه» تغییر مدیریت‌ها را در بهبود این روند بی‌تاثیر دانست و گفت: مدیریت بارها عوض شد و هیچ اتفاقی نیفتاد، کسی هم جوابگوی این مسئله نیست. دوستان کارگردان و برنامه‌ریز با باندبازی کارشان را پیش می‌برند و از کسانی که مراوده دارند در کارشان استفاده می‌کنند.

این شرایط آدم را ناراحت می‌کند زیرا من عمرم را برای این کار گذاشتم و به سادگی به این‌جا نرسیده‌ام. تقریبا از سال ۷۲ آرام آرام کار کرده‌ام و حتی امروز هم در جایگاهی که باید باشم نیستم اما گاهی می‌بینیم که طی یک شب یک نفر سوپر‌استار می‌شود، چرا؟ مگر چه اتفاقی می‌افتد؟ لابد پشت این موفقیت‌های یک شبه چیزی پیش آمده است.

هرگز امکان نداشت من یک مدت طولانی بیکار باشم

ذکریا در پاسخ به این سوال که کارگردانانی که قبلا با آنها همکاری کرده است، چرا در حال حاضر با آنها همکاری نمی‌کند گفت: برخی از کارگردانان قدیمی سن و سالشان بالا رفته است و خیلی فعالیت نمی‌کنند. من هم کسی نیستم که بخواهم پیگیری کنم زیرا من مدت‌ها کار کرده‌ام و طبیعتا در ذهن کارگردانان و فیلمسازان هستم.

آیا می‌شود که در لیست بازیگران کسی یاد سحر ذکریا نباشد؟ واقعا برایم عجیب است که در این ۹ ماه هیچ پیشنهادی نداشتم؛ برای من هرگز امکان نداشت من یک مدت طولانی بیکار باشم. وی همچنین درباره عدم حضورش در برنامه «دورهمی» گفت: مهران مدیری خودش نخواست که من در این برنامه باشم. بالاخره کارگردان و عوامل هم باید بخواهند ولی نخواستند، این شد که با هم کار نکردیم.

بازیگر سریال «مرد دو هزار چهره» با اشاره به تفاوت نسل امروز بازیگران با نسل‌های هم‌دوره‌ای خودش گفت: تفاوت نسل ما با نسل جدید بازیگران این است که به راحتی نمی‌توانستیم کار کنیم و باید از چندین فیلتر عبور می‌کردیم تا یک نقش کوتاه به دست بیاوریم؛ مثلا من بعد از شش سال یک نقش کوتاه در فیلم «مردی از جنس بلور» به کارگردانی سعید سهیلی بازی کردم.

مردم ما حتی نمی‌دانند که من قبل از «پاورچین» هم چند فیلم و سریال دیگر بازی کرده بودم ولی به دلیل این‌که «پاورچین» هر شب پخش می‌شد، من هم به واسطه آن بیشتر دیده شدم. البته حتی اگر بخواهیم زمان ساخت «پاورچین» را در نظر بگیریم باز هم چهارده سال از آن موقع می‌گذرد و این مدت کمی نیست.

وی ادامه داد: سوژه‌های سریال‌های ما تکراری شده‌اند، از طرفی از بازیگران زن سرشناش و چهره در تلویزیون خبری نیست. باز هم می‌گویم هیچ‌کدام از ما، سنمان آن‌قدر بالا نرفته است که دیگر نتوانیم کار کنیم. متاسفانه بازیگران هم‌دوره من اکثرا بیکار هستند و اصلا حضوری در تلویزیون ندارند.

ذکریا با تفکیک کردن حرفه بازیگری از دیگر حرفه‌ها توضیح داد: من بجز بازیگری، کار دیگری نداشته‌ام زیرا طی این سال‌ها فکر می‌کردم یک بازیگر، فقط کارش بازیگری است. به نظرم یک بازیگر نمی‌تواند تاجر باشد بلکه فقط بازیگر است. من همواره به این فکر می‌کردم وقتی نقشی را به من می‌سپارند باید از عهده آن به خوبی بر بیایم.

وقتی کار دیگری مثل ساختمان‌سازی داشته باشم که البته خیلی از بازیگران این کار را می‌کنند، این‌گونه نمی‌توانم روی کار اصلی خودم متمرکز باشم. فضای هنر و روحیه من به این شرایط نمی‌خورد. اگر قرار بود در ساختمان‌سازی و یا راهسازی کار کنم، قطعا رشته عمران می‌خواندم. من یک بازیگرم و باید در حیطه کاری خودم باشم ولی با این اوصاف کم کم شاید مجبور باشیم حتی مسافرکشی هم بکنیم. (می‌خندد)

این بازیگران بیکارند چون...

*من اندازه یک کارمند بانک هم حقوق نمی‌گیرم

این بازیگر با بیان تحلیل خود از نامه سی بازیگر زن به ریاست سازمان صدا‌وسیما و گلایه از وضعیت بغرنج در پشت صحنه و بیکاری گفت: به هر حال بازیگران یک جایی صدایشان در می‌آید. واقعا تکلیف ما چیست و قرار است چطور زندگی کنیم؟ یک زمانی بازیگران ما تازه در سن شصت سالگی بیکار می‌شدند ولی بازهم برایشان کار بود. الان من در این سن بیکارم و اصلا هم معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد ولی با این حال باید در اداره خانه سینما مالیات پرکنم؛ در حالی که مالیات شامل کار هنرمند نمی‌شود، هنرمندان نباید مالیات بدهند اما من باید اعلام کنم که چقدر درآمد و چقدر خرج دارم.

متاسفانه این را نمی‌دانند که اگر من بابت کاری پولی را دریافت می‌کنم و حالا هر چقدر هم که باشد باید آن مبلغ را طی یک سال استفاده کنم. البته گاهی هم دو سه سال چون ممکن است یک یا دوسال بیکار باشم؛ یعنی من اندازه یک کارمند بانک هم حقوق نمی‌گیرم. در صورتی که در جاهای دیگر دنیا، بازیگران زندگی عجیب و غریبی دارند و از یک سنی به بعد شاید نخواهند کار کنند زیرا از لحاظ مالی تامین هستند.

دولت جدید هم کاری نتوانست بکند

ذکریا با این توضیح که به‌خاطر مسائل مالی مجبور به بازی در بعضی از پروژه‌ها شده است گفت: ما در برخی کارها دوست نداشتیم بازی کنیم اما شرایط بد مالی مجبورمان کرد. اکنون همان کارها هم وجود ندارد، برای این‌که فیلمسازان با کمترین هزینه می‌خواهند کار کنند؛ مثلا به من زنگ می‌زنند و می‌گویند: می‌خواهیم با صد میلیون فیلم سینمایی بسازیم.

با آن صد میلیون چه فیلمی قرار است بسازند؟ صد میلیون حتی جوابگوی فیلم‌تلویزیونی هم نخواهد بود. به نظر من باید یک فکر اساسی به حال بودجه تلویزیون بشود. ما همیشه فکر می‌کردیم در دولت جدید اتفاقات جدیدی می‌افتد ولی هیچ اتفاقی نیفتاد جز این‌که وضع بد بازیگران بدتر شد.

از سوی دیگر فریبا نادری بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: این روزها اصلا از وضعیت بازیگری و کاری خود راضی نیستم چراکه نزدیک به یک سال است که کار نکرده ام.

این بازیگران بیکارند چون...

وی افزود: بانوان مانند آقایان نمی توانند شغل دوم داشته باشند که در صورت بی کاری بتوانند زندگی خود را تامین کنند به همین خاطر اگر اینگونه پیش برود از بازیگری خداحافظی میکنم. نادری در خصوص باند بازی در سینما گفت: باند بازی صد در صد در سینما وجود دارد هر کس که می گوید نیست شماره من را بدهید و بگویید به من زنگ بزند تا برایش توضیح بدهم که باندبازی در سینما وجود دارد.

این بازیگران بیکارند چون...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعيت تلخيست ولي سنتون بالا رفته ديگه! گذشت اون زمان كه نقش يه دختر دبيرستاني رو بدن به يه زن سي چهل ساله

    • بدون نام

      همون موقع باید فکر میکردی که شغلی که کارش اینقدر بی اصول و منطقه نکیتونه کتر ثابتی باشه
      بازیگری از پولش بگذریم همون شهرتش انقدر خواهان داره که متقاضیانش سر به فلک کشیدن
      این یعنی نیروی کار فراوان برای فرصت شغلی محدود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج