جاباما
۳۵۶۷۶
۲۹ نظر
۶۸۱۸
۲۹ نظر
۶۸۱۸
پ

با خط قرمز های کنسرو ماهی آشنا شوید

تقریبا همه ما می‌دانیم کنسروهای ماهی را باید ۲۰ دقیقه قبل از مصرف بجوشانیم و از خرید کنسروهایی با قوطی‌های متورم خودداری کنیم، اما مسائل و نکات مربوط به کنسروها به این دو موضوع ختم نمی‌شود.



با خط قرمز های کنسرو ماهی آشنا شوید

مجله ایده آل : تقریبا همه ما می‌دانیم کنسروهای ماهی را باید 20 دقیقه قبل از مصرف بجوشانیم و از خرید کنسروهایی با قوطی‌های متورم خودداری کنیم، اما مسائل و نکات مربوط به کنسروها به این دو موضوع ختم نمی‌شود. واقعیت این است كه این غذای آماده و خوشمزه تا به حال جان افراد زیادی را به خطر انداخته است. جدا از مسئله مسمومیت، مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند در طول زمان باعث حساسیت و مشکلات گوارشی شود، بهتر است همین امروز با تمام خط قرمزهای کنسروها آشنا شوید.

با خط قرمز های کنسرو ماهی آشنا شوید

بیش از حد با نمک بودن

یکی از معایب عمده کنسروها، استفاده از مواد نگهدارنده در آنهاست. تولیدکنندگان برای بالابردن ماندگاری محصول علاوه بر اینکه آن را می‌پزند و آب درون مولکولی‌اش را خارج می‌کنند، مواد نگهدارنده نیز به آن اضافه می‌کنند. علاوه براین برای حل و نرم کردن استخوان‌های ماهی مواد دیگری نیز به بافت گوشت اضافه می‌شود. در بسیاری از موارد این مواد نگهدارنده ممکن است در طولانی‌مدت یا در مقدار زیاد باعث آلرژی‌های غذایی شوند که این حساسیت‌ها به خصوص در کودکان شایع‌تر و شدیدتر است و باعث واکنش‌هایی در دستگاه گوارش، حالت تهوع، خارش، حساسیت و قرمزی پوست صورت می‌شود. یکی دیگر از معایب کنسروهای ماهی، مقادیر بالای نمک در آنهاست. نمک نیز نوعی ماده نگهدارنده محسوب می‌شود، به عبارت دیگر می‌تواند به خارج شدن آب مولکولی یا آب فعال محصول کمک كرده و فسادپذیری آن را کمتر کند، بنابراین تولیدکنندگان برای افزایش ماندگاری محصول از نمک بیشتری استفاده می‌کنند. نمک به کار رفته در کنسروها اجتناب‌ناپذیر است یعنی نمی‌توان آن را مانند پنیرهای شور با شست‌وشو خارج كرد.

تیره بودن، دلیل كهنه بودن نیست

در فرایند کنسروسازی، آب فعال بافت غذا خارج می‌شود و به همین دلیل ماندگاری آن افزایش پیدا می‌کند. در فصل تابستان نمی‌توان از فروشگاه‌ها انتظار فروش ماهی تازه را داشت در صورتی که در تمام فصل‌های سال می‌توان از کنسرو ماهی استفاده كرد. بیشتر کنسروهای ماهی ایران از ماهی تن تهیه می‌شوند در حالی که کشورهای دیگر مانند کانادا و استرالیا بیشتر از ماهی سالمون استفاده می‌کنند. مردم ایران معمولا به اشتباه کنسرو ماهی را تن ماهی می‌گویند درحالی که تن یک نوع ماهی است و باید بگوییم کنسرو ماهی تن. گاهی اوقات برخی از ماهی‌های کنسروی رنگ روشن‌تر و برخی دیگر رنگ تیره‌تری دارند. درواقع قسمت‌های مختلف ماهی ممکن است رنگ‌های متفاوتی داشته باشد و این موضوع بستگی به بافت ماهی دارد و تیره‌تر بودن ماهی کنسروی دلیل بر کهنه بودن آن نیست.

با خط قرمز های کنسرو ماهی آشنا شوید

روغن کنسرو، مفید یا مضر؟

در صنعت غذایی جهانی، عمده ماهی‌های کنسروی در آب‌نمک پخته می‌شوند اما بیشتر ماهی‌های کنسروی ایران با مقادیر بالای روغن پخته و تهیه می‌شوند زیرا مردم ایران دوست دارند غذایشان چرب‌تر و مزه‌اش بیشتر باشد. در واقع بیشتر موادی که در مزه و بو نقش دارند، مواد محلول در چربی هستند، بنابراین اگر بخواهیم ماهی تازه را با کنسروی مقایسه کنیم یکی از تفاوت‌های آنها در میزان چربی است. البته بسیاری از افراد فکر می‌کنند این چربی از چربی‌های مفید است زیرا ماهی در آن قرار گرفته درحالی که این روغن با چربی موجود در بافت ماهی متفاوت است. چربی گوشت ماهی و امگا۳ موجود در آن برای سلامت بسیار مفید است و مصرف آن توصیه می‌شود اما چربی‌ای که در صنایع غذایی وارد کنسروها می‌شود از چربی‌های مضر است و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را بالا می‌برد. گاهی اوقات در صنایع غذایی ادعاهایی می‌شود که ممکن است حقیقت داشته باشد اما کمی عجیب به نظر می‌رسد. برای مثال در کنسروهای ماهی حاوی روغن زیتون باید بررسی کرد که واقعا چه مقدار از این روغن در آن به کار رفته است. اگر تمام روغن به کاررفته در آن روغن زیتون باشد قاعدتا می‌توان گفت محصول بسیار خوبی است اما اگر فقط بخشی از روغن آن را روغن زیتون تشکیل داده باشد استفاده از عبارت «روغن زیتون» در اینجا تنها یک برچسب مشتری‌پسند است.

ماهی جیوه‌ای نخورید

جیوه و کادمیوم دو فلز سنگین هستند که بر اثر فعالیت صنایع مختلف وارد آب‌های آزاد شده‌ و ماهی‌ها به آن آلوده شده‌اند. زمانی که جیوه جذب ماهی می‌شود، چه ماهی را تازه مصرف کنید و چه به صورت کنسروی این فلز وارد بدن ما می‌شود، پس نمی‌توان گفت فقط ماهی‌های کنسرو شده آلوده به جیوه هستند، به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند از ماهی‌های پرورشی استفاده کنید و از خیر ماهی‌های آب‌های آزاد بگذرید. مصرف ماهی‌های آلوده به جیوه می‌تواند برای خانم‌های باردار و کودکان خطرناک باشد و اگر فرد مقدار زیادی از این ماهی‌های آلوده مصرف کند در درازمدت این مواد در بدنش تجمع پیدا می‌کند و به دوز مسمومیت‌زا می‌رسد.

با خط قرمز های کنسرو ماهی آشنا شوید

یک بار در هفته بیشتر نخورید

به لحاظ تغذیه‌ای بهتر است تا حد امکان ماهی کنسروی مصرف نشود و به جای آن از ماهی تازه استفاده شود، اما کنسرو ماهی مانند سوسیس و کالباس نیست که دور آن یک خط قرمز بکشیم. برای اینکه مصرف ماهی در خانواده افزایش پیدا کند می‌توان از کنسرو نیز استفاده كرد اما ترجیح این است که ماهی تازه خریداری و با آن غذاهای مختلفی تهیه شود، تنوع در نوع ماهی مصرفی و همچنین نوع غذاهایی که با آن تهیه می‌کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است. مصرف ماهی ۳ روز در هفته توصیه می‌شود اما بهتر است ماهی کنسروی بیشتر از یک بار در هفته مصرف نشود.

با چی بخوریم و با چی نخوریم؟

معمولا محدودیتی در مصرف هم زمان ماهی و دیگر مواد غذایی وجود ندارد اما برخی‌ها معتقدند طبع ماهی سرد یا خنک است و ممکن است مصرف آن با موادی مانند ماست و سبزی باعث واکنش‌های دستگاه گوارش و سردی و دل‌درد شود. در چنین مواقعی می‌توان بعد از مصرف ماهی از نبات یا خرما استفاده كرد. البته تحقیقات زیادی روی سردی و گرمی غذاها انجام شده است اما پایه و اساس آن کاملا مشخص نیست و بیشتر به واکنش‌های ایمونولوژیک بدن ربط داده می‌شود.

این مسمومیت شوخی‌بردار نیست!

غذاهای دریایی مانند انواع ماهی و میگو و به خصوص غذاهای کنسروی از خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند آلوده به میکروب کلستریدیوم بوتولینوم باشند. این میکروب در شرایط خاص سمی تولید می‌کند که این سم منجر به بیماری بوتولیسم خواهد شد. بوتولیسم نوعی بیماری عفونی عصبی-عضلانی است که باعث فلج شدن تقریبا کل بدن و در نهایت مرگ می‌شود. غذاهای کنسروی اگر به صورت بهداشتی و کاملا استریل تهیه نشده باشند می‌توانند آلوده به این میکروب باشند و از آنجایی که این میکروب برای رشد احتیاجی به هوا ندارد می‌تواند در داخل کنسرو به آسانی رشد كرده و در نهایت سم تولید کند. در نتیجه کنسرو بهترین محیط برای رشد این میکروب به حساب می‌آید. درجه حرارت لازم برای از بین بردن این میکروب ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به بالاست و در ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد در عرض ۵ دقیقه به راحتی از بین می‌رود. به همین دلیل توصیه می‌شود کنسروهای مواد غذایی را قبل از مصرف حتما برای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بجوشانید. در واقع میکروب کلستریدیوم در این دما کشته نمی‌شود اما سم آن از بین می‌رود. معمولا در منزل نمی‌توان درجه حرارت بالای ۱۰۰درجه را فراهم کرد تا میکروب از بین برود اما با جوشاندن مواد غذایی حداقل سم آن از بین می‌رود و خطر بیماری‌زایی آن رفع می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ye jorayi karkhonehaye konserve mahi va karegarhaye zahmatkesh va bi edeashon beran khone neshin beshan dige manzoreton hamin bod? akhe chera ma iraniha non bor tashrif darim hadeaqal chand ta irad rosh gozashti yaki az hosn hasho migofti ta ensaf ro reayat karde bashi.

    • بدون نام

      واقعا ممنون بابت این خبر

    • saeed

      متاسفم برای شما مثلا برترینها . چون مطالب بسیار غیر علمی و عامیانه نوشته شده.
      بدلیل اینکه هیچ کنسرو ماهی دارای نگهدارنده نیست به هیچ عنوان.زیرا قوطی کنسرو قبل از مرحله دربندی از خط اگزاس که بشکل تونل از جنس استیل ساخته شده میگذرد که در انجا با فشار بخار کلیه هوای داخل قوطی تخلیه و بلافاصله توسط دستگاه دربندی میشود. در اخر برای مدت حدود 60 دقیقه با فشار بخار 2 بار با فشار 1.1 اتمسفر و حرارت 121 درجه اتوکلاو (استریل) صورت می گیرد که کلیه باکتریهای داخل کنسرو عقیم و از بین میروند که در مرحله اتوکلاو بجهت دمای 121درجه در مدت 60دقیقه اگر استخوانی در قوطی رفته باشد پخته و ترد میشود که البته بسیار مقوی وسرشار از کلسیم میباشد.کنسرو ماهی بی شک غذای سلامتی بوده و هیچگونه مواد شیمیایی در ان دخالت ندارد . ضمنا پخت ماهی در مخازن پخت از جنس استیل با فشار بخار پخته میشود نه چیزی که شما میفرمایید. کلیه مراحل کار با فشار بخار انجام میگردد. در همه کارخانه های غذایی یکنفرمهندس صنایع غذایی بعنوان مسئول کنترل کیفیت محصول از طرف اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو در کارخانه حضور دارند.
      مانده گاری کنسروجات فقط بابت تخلیه هوا و رعایت علمی و اصولی پخت و بسته بندی ان است نه چیزی دیگر. راستی برترینها در اظهار نظرات از کارشناسان مرتبط به موضوع استفاده کنید نه از هر بی اطلاع ای.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من مسئول کنترل کیفیت کارخونه تن ماهی هستم و تقریبا با نظر شما موافقم

      • نا شناس

        اگه کارخانه های ما انقدر کیفیت دارند که شما می فرمایید پس این همه بدبختی و مریضی چیه ها؟؟ شما نمی خواد از روند کار واس ما بگی بجاش برو یکم اخبار گوش بده بفهمی این همه مرگ و میر ناشی از کنسرو الکی نیست این همه چاپلوسی و خایه مالی واسه کارخونه نکن همین شما ها مردم بدبخت رو به کشتن میدین احمق ها

      • بدون نام

        بسیار عالی جای هیچ صحبتی نذاشتی

      • نوید

        گل گفتی ناشناس. اینکه با اخبار دروغ مردم رو تحریک میکنند تا یک آشغال رو بخرند و بخورند تا جیب کارخانه دار رو پر کنند فرقی با قتل و نسل کشی نداره

    • محمد

      اگر کنسرو غذایی میخواهید مصرف کنید حتما بایستی بیشتر از 20 دقیقه تا30 در اب جوش گذاشته شود . شک نکنید. به خانواده تون رحم کنید
      اگر 100 ساعت هم در اتوکلاو ذر دمای بالا هم تولید شود باز هم احتمال یکه هزام مسمومیت مرگ بار را

    • عاطفه

      سلام وقتتون بخیر
      لطفا یه نفر سوالمو جواب بده، ممنون میشم
      میخواستم بدونم تن ماهی رو بعد از باز کردن درش، تا چن روز میشه نگه داشت؟
      مثلا تو یه ظرف بذاری تو پخچال....

    • بدون نام

      اغا کارخونه های تن ماهی تو کشورای دیگه هیچ وقت توصیه نمیکنند که کنسرو رو تو اب بجوشونین، تنها چیزیه که تو ایران مشاهده میشه

    • مهندس صنایع غذایی

      سلام،من مهندس صنایع غذایی هستم و در کارخانه کنسرو سازی کار میکنم اول از هر چیزی باید بگم که اطلاعات این سایت کاملا صحیح نیست زیرا هیچ ماده نگهدارنده ای در کنسرو ماهی بکار نمی رود در فرمول کنسرو ماهی از سوی سازمان استاندارد استفاده از نگهدارنده ها ممنوع می باشد و مسئول فنی که از سوی استاندارد تعیین می شوددر کل پروسه تولید نظارت داشته تا تخلفی صورت نگیرد دوم اینکه با گفته های همکارم که بالا در رابطه با عدم نگهدارندهها و شرایط تولید کنسرو توضیح داده بود کاملا موافقم سوم اینکه چرا کنسروماهی مسمومیت و گاهی کشته میده؟ باید بعرضتان برسانم که کنسرو برای استریل و سالم سازی برای زمان طولانی،بمدت 60الی70دقیقه در اتوکلاو با فشار بخار آب استریل می گردد اما تمامی اتوکلاوها یک نقطه کوری دارند که کنسروی که در آن نقطه قرار میگیرد فرایند حرارتی آن کامل نشده در نتیجه باکتری نیمه فعال یا فعال باقی می ماند (که شاید در هر 100هزار کنسرو 1عدد کنسرو به این مشکل دچار باشد) پس بدلیل وجود این اندک کنسرو توصیه می شود تمامی کنسروها جوشانده شوند تا کسی دچار مسمومیت نگردد ولی متاسفانه خیلی ها کنسرو را بدون جوشاندن میل کرده که عده ای از این قبیل انسانها دچار مسمومیت وحتی مرگ میگردند. دوستان صادقانه میگم کنسروماهی هیچ نگهدارنده ای ندارد و شماهم قبل مصرف جوشاندن یادتان نرود راستی کنسرو بادکرده و دارای طعم و بوی غیرطبیعی را کنار بگذارید. بدرود

    • Saeed

      سلام کنسرو جوشانده شده ای را که دربش باز نشده و پس از خنک شدن در یخچال نگه داری شده ایا میتوان تا قبل از تاریخ مصرفش نگه داری کرد؟کنسرو رو یه ماه پیش جوشاندم دربشو باز نکردم تو یخچال گذاشتمش اگه الان گرمش کنم دوباره برا مصرف مشکلی داره؟

      پاسخ ها

      • Mohammad

        سلام
        جوشاندن برای قبل از مصرف میباشد و اگر بعد از جوشاندن مصرف نکردید مجددا باید جوشانده شود

    • سلام

      با سلام
      به نظر من هر وقت مجبور شدین چاره ای نداشتین کنسرو بخورین وگرنه اینقدر چیز با ارزشی نیست که این همه روش بحث کنید
      به جاش بیاید فواید غذاهای طبیعی رو و سالم رو مطرح کنید تا مردم سمت کنسرو جات نرن

    • کیان

      سلام من کنسرو ماهی خوردم که دربش باده کرده ولی 20 دقیقه تو آب جوش گذاشتم،آیا خطری داره برای من؟

    • مجید

      بازم کنسرو نسبت به فست فود و چرت و پرت های دیگه بهتره.هر چی باشه گوشته و پروتئین داره.

    • مجید

      تن ماهی خوردم بدجور مسموم شدم حالم ازتن ماهی بهم میخوره دلپیچه اسهای شدید وضعف شدیددارم غلط کردم دیگه نمیخورم

      پاسخ ها

      • یعقوب

        به جای غلط کردم تنبلی نمیکردین و طبق دستور مصرف میجوشوندینش. اینجوری حالتون هم از تنبلیتون به هم نمیخوره.

    • سعید

      واقعا تاسف باره انقدر اطلاعات غلط و بی پایه و اساس به مردم میدید و تازه بعضی از بندگان خدا از شما تشکر هم میکنند.شرم آوره.بنده ۶ سال تمام مسوول فنی کنسرو سازی ماهی تن بودم.اصلا نیازی به استفاده از نگهدارنده نداریم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام اقای مهندس من تن ماهی رو نجوشاندم ولی باپیاز داغ ومواد کلی سرخ کردم حالا سمومش از بین رفته یا نه

    • محمد امینی

      سلام مهندس جان خسته نباشید ی سوال داشتم در کنسرو ماهی روغن زیتون هم استفاده میشه .اگه استفاده میشه با من ی تماس داشته باشید ممنونم
      ۰۹۱۱۱۳۰۶۹۴۳

    • دکتر رضایی

      طبق اطلاعاتی که از اساتید تغذیه دانشکده پزشکی تهران در دوران علوم پایه گرفتیم، اصولا نباید مواد نگهدارنده استفاده شه ولی میشه... همون داستان سوسیس کالباسه
      در کل نخورید، اما قرار باشه بین این دو تا انتخاب کنید، طبیعا این بهتره

      نمونش اینکه خانوم حامله تا جایی که بشه نباید استفاده کنه! اگه سالم بود که همچین چیزی نمیگفتن

    • کاربر

      اگر تن ماهیضرر. داشت اینقدریارانه تن نداشتیم بیخود شعار ندین چقدرپول گرفتین کارخانه هاراخراب گنیین

    • فقط خدا

      دوست عزیز دوست مهندس دوست کارشناس ما که بی سواد هستیم شما که سواد دارید بفرمایید ماهی سفید کیلو چنده الان تو بازار بهترین کنسرو ده تومنه این کنسرو به دست من فروشنده میاد پنج تومن خدا میدونه دلال و غیره هم هست پس در نتیجه از کارخونه دو تومن به دست دلال میره تابیاد به دست من مغازه دار برسه شما حساب کن خودت ببین این تن ماهی چیش برا کارخونه سود داره گوشت خرم که بزنی توش دوباره ضرر داره نکنه صنعت کنسرو سازی بفکر خلق الله هست الله اکبر

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کند با این کنسرو درست ک ردنتونخاک بر سرتون که یک عده کلاه بردار ریختند تو این مملکت وبهخاطر سود خودشون معلوم نیست این ها چه گوشتی مدن دست خلق الله

    • سلام

      من الان پنج ساله که تونه ماهی رو نمیجوشونم همینجوری با برنج یا نون مصرف میکنم خداروشکر خبری نبوده

    • مجید

      الان کنسرو ماهی خوردم عرض ۳دقیقه لب دهنم حسابی ورم کرده ومیسوزه باید برم دکتر؟؟

    • امیر

      با کیفیت ترین تن ماهی ایران و شاید حتی خاورمیانه تن ماهی شیلتونه و بعد شیلانه و بعد با فاصله ی بسیار زیاد تن ماهی های دیگه. اگر خواستید تن ماهی بخورید فقط شیلتون و شیلانه. البته اگر گیر بیارید چون خیلی مشتری دارند و سریع فروش میره

    • علی لک

      سلام عزیزان...لطفا از صاحبین کارخانجات تولید غذای اماده مانند تن ماهی بخواهید به صورت کاملا شفاف در فضایی مجازی اعلام نمایند کنسرو تن ماهی از زمان تولید تا مصرف چند سال یا چند صد سال باید زمان ببرد.فقط به افزایش قیمت فکر نکنند...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج