۳۵۶۹۰۰
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

اردوغان: درباره اعدام‌ها پارلمان تصمیم می‌گیرد

اردوغان گفت: به هنگام وقوع کودتا در ترکیه، آغاز کودتا را از یکی از اقوام نزدیکم شنیدم.

خبرگزاری ایسنا: اردوغان گفت: به هنگام وقوع کودتا در ترکیه، آغاز کودتا را از یکی از اقوام نزدیکم شنیدم.

رییس جمهور ترکیه با اشاره به کودتای نافرجام در این کشور گفت: اگر روند اطلاعاتی به شکل درست انجام می‌شد می‌توانستیم از وقوع کودتا جلوگیری کنیم.

رجب طیب اردوغان، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره که به صورت مستقیم از شبکه NTV پخش می‌شد، به بررسی ابعاد مختلف کودتای نافرجام جمعه شب پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتشار اخباری مبنی بر احیای حکم اعدام در ترکیه گفت: در این‌باره من تصمیم نمی‌گیرم. مردم اجرای دوباره حکم اعدام را درخواست کردند و شعارهایی در همین راستا سر دادند اما در نهایت پارلمان در این‌باره تصمیم می‌گیرد. اگر پارلمان پس از بررسی، احیای حکم اعدام را تصویب کند و برای تایید نهایی به من ارجاع دهند، من آن را تایید خواهم کرد زیرا این درخواست مردم است.

وی ادامه داد: جهان تنها اتحادیه اروپا نیست. اتحادیه اروپا تنها ۲۸ عضو دارد. در کشورهایی مانند روسیه و آمریکا و حتی چین چنین حکمی وجود دارد و اجرا می‌شود. ما سال‌هاست که در اتحادیه اروپا را زده‌ایم. کشورهایی پس از ما آمدند و به راحتی وارد اتحادیه اروپا شدند. کشورهایی که مدعی هستند که به رای مردم احترام می‌گذارند، باید این درخواست مردم را در صورت تصویب‌ شدن قبول کنند.

رییس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به سوال دیگری درباره انتشار اخباری مبنی بر درخواست وی برای پناهندگی در آلمان و اخبار دیگر به هنگام وقوع کودتا در ترکیه گفت: روز جمعه من کشورم را ترک نکردم و به کشور دیگری نرفتم. این شایعات و اخبار دروغین است و برخی تلاش می‌کنند اردوغان را بر اساس منافع خود طور دیگری نشان دهند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی با اشاره به وضعیت مصر افزود: چگونه می‌توانیم به السیسی (رییس جمهور فعلی مصر) احترام بگذاریم؟ سیسی با سلاح توانست مرسی را ساقط کند. این فرد هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارد.

رییس‌جمهوری ترکیه در ادامه مدعی شد: در سوریه نیز اسد یک قاتل است زیرا حدود ۶۰۰ هزار نفر در این کشور کشته شده‌اند اما در ترکیه شرایط فرق می‌کند زیرا من، رجب طیب اردوغان با رای بالای ۵۰ درصد مردم بر سر کار آمده‌ام.

اردوغان در پاسخ به سوالی درباره این که آیا کشوری از کودتای نافرجام جمعه شب در ترکیه حمایت کرده است، گفت: ممکن است کشوری حمایت کرده باشد. با گذشت زمان این موضوع آشکار می‌شود اما این مشخص است که کودتاچیان از یک ذهن بالادستی مانند پنسیلوانیا فرمان گرفته‌اند. عدالت در حال اجرا است. همه‌ی مسائل آشکار خواهد شد. بازجویی‌ها ادامه دارد. در طول این بازجویی‌ها با اعترافات جالبی روبه‌رو شده‌ایم. یکی از افراد بازداشت‌شده اعتراف کرده است که ارتباط غیرمستقیمی با پنسیلوانیا داشته است. در بازجویی‌ها مشخص شده است که بسیاری از کودتاچیان به گولن وابسته بوده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی از سوی وی به هنگام وقوع کودتا و در عین حال اقدامات دولت آنکارا برای اعمال محدودیت علیه شبکه‌های اجتماعی گفت: شما خود به خوبی می‌دانید که رسانه‌ها تا چه حد در ترکیه آزاد بوده و فعالیت می‌کنند. من هیچ‌وقت مخالف آزادی رسانه‌ها نبوده‌ام اما برخی رسانه‌ها تهمت‌های بزرگی علیه خانواده من زدند. این تهمت‌ها بسیار سنگین بودند. من از آزادی اندیشه در ترکیه به طور کامل حمایت می‌کنم اما آزادی بیان نباید ابزاری برای تهمت‌زدن به دیگران باشد. باید افراد حد و مرز خود را رعایت کنند و در آینده نیز این روند این‌گونه خواهد بود.

اردوغان همچنین در ادامه با اشاره به شرایط پس از کودتا در ترکیه و حضور مردم در خیابان‌ها در حمایت از دولت آنکارا، گفت: من هیچ نگرانی ندارم. من به همراه همکارانم بر سر کار بوده، به فعالیت‌های خود ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست رسمی ترکیه از آمریکا برای استرداد فتح‌الله گولن گفت: ما روند استرداد را آغاز کرده‌ایم و اکنون منتظر پاسخ هستیم.

اردوغان در ادامه با اشاره به کودتای نافرجام ترکیه اضافه کرد: کاملا آشکار است که در این روند یک ضعف اطلاعاتی وجود داشت. اگر روند اطلاعاتی به شکل درست انجام می‌شد می‌توانستیم از وقوع کودتا جلوگیری کنیم.

وی با اشاره به ماجرای ترورش به هنگام وقوع کودتا در ترکیه گفت: مرگ در دست خداوند است. ترسی از مرگ ندارم. مردم در کنار ما هستند.

اردوغان در پایان گفت: به هنگام وقوع کودتا در ترکیه، آغاز کودتا را از یکی از اقوام نزدیکم شنیدم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه ديکتاتورها!! پارلمان هم دارن!!!؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج