۳۵۶۹۳۹
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

سگ‌ کشی همچنان ادامه دارد

"سگ‌های ولگرد" واژه‌ای که اگر امروزه آن را بشنویم راهکاری به جز کشتن آن‌ها به ذهنمان خطور نکند در صورتی که کشتار سگ‌های ولگرد دقیقا عین پاک کردن صورت مساله بدون حل آن است.

خبرگزاری ایسنا: "سگ‌های ولگرد" واژه‌ای که اگر امروزه آن را بشنویم راهکاری به جز کشتن آن‌ها به ذهنمان خطور نکند در صورتی که کشتار سگ‌های ولگرد دقیقا عین پاک کردن صورت مساله بدون حل آن است.

سال ۸۷ بود که دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با هدف کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و ... به تصویب رسید و از مهم‌ترین معضلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان است.

موضوع کشتار سگ‌ها در مشهد چندان جدید نیست و اغلب همین اتفاق صورت می‌گیرد؛ اخیرا نیز فعالان محیط زیست از کشتار حدود ۲۰۰ سگ ولگرد توسط شهرداری مشهد خبر دادند.

مخالفت فعالان محیط زیست با کشتار حیوانات اهلی و سگ‌های ولگرد در این است که آنان معتقدند اولا این کشتار با اصول مشخص شده در قانون انجام نمی‌شود در صورتی که در پی این کشتار هزینه‌های زیادی به پیمانکاران شهرداری که وظیفه جمع‌آوری و کشتار سگ‌ها را در سطح شهر دارند، صرف می‌شود، دوم اینکه همه آنان معتقدند به جای کشتار باید از راه‌های دیگری در مقابل آزار دیدن از سگ‌ها استفاده کرد، به طور مثال یکی از این راه‌ها عقیم‌سازی سگ‌ها و جمع‌آوری آنان در پناهگاه‌های خارج از شهر است؛ در هر حال تا کنون شهرداری مشهد راهی بهتر از کشتار این حیوانات پیدا نکرده است.

برخی به دنبال سودجویی هستند

عده‌ای نیز از این آب گِل‌آلود ماهی می‌گیرند و برای به ‌دست آوردن سود بیشتر با مراجعه به روستاهای اطراف مشهد سگ‌ها را زنده‌گیری کرده و از این راه درآمد کلانی کسب می‌کنند این در حالی است که در سطح شهر مشهد سگ‌های زیادی دیده نمی‌شوند.

نجفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به عنوان متولی این طرح، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه معدوم‌سازی سگ‌ها برنامه مشخصی است، عنوان کرد: در صورت عقیم‌سازی این حیوانات نیز دوباره آن‌ها در شهر رها شده و مشکلاتی را برای شهروندان به وجود می‌آورند.

وی با تاکید بر اینکه در موضوع معدوم‌سازی حیوانات افراد و سازمان‌های مختلفی ورود پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: بسیاری از سازمان‌هایی که با عنوان حمایت از حیوانات در این موضوع نظر می‌دهند تنها منافع مالی خود را دنبال می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با اشاره به اینکه در سوله‌های شهرداری هر هفته سگ‌های زیادی قرار می‌گیرند، اضافه کرد: پناهگاهی ‌که مدعی شده آمادگی نگهداری حیوانات را دارد نیز در برخی از موارد معدوم‌سازی‌هایی را انجام داده است.

نجفی ادامه داد: این در حالی است که این سازمان مردم‌نهاد مشخص نکرده لاشه سگ‌ها را کجا دفن کرده و این موضوع می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه توله‌ها در محفظه‌های جدایی نگهداری می‌شوند، گفت: در صورتی که سازمان یا فردی تقاضای نگهداری از سگ‌ها را داشته باشند بعد از واکسیناسیون این حیوانات، آن‌ها را در اختیار داوطلبان قرار می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری مشهد یادآور شد: اما در سال ۸۰۰۰ متقاضی نگهداری از این حیوانات را نداریم و مجبور هستیم طبق دستورالعمل وزارت کشور عمل کنیم.

نجفی با بیان اینکه مشهد تنها شهر کشور است که این دستورالعمل را صحیح اجرا می‌کند، عنوان کرد: شیوه‌های نوینی را برای این کار داریم و از انجام کشتار خطرناک و غیر بهداشتی پرهیز می‌کنیم.

وی در خصوص محل نگهداری این سگ‌ها، گفت: رباط طرق محلی است که این حیوانات نگهداری می‌شوند و در حال حاضر نیز اگر درخواستی برای تحویل داشته باشیم بعد از صورت‌جلسه این درخواست‌ها پاسخ داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری مشهد اضافه کرد: متاسفانه عده‌ای از این سازمان‌ها با اعلام شماره حساب از مردم وجه‌هایی را دریافت می‌کنند و در حال حاضر به جریان معدوم‌سازی حیوانات توسط رسانه‌های خارجی دامن زده می‌شود.

غلامحسین صاحبی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد نیز چندی پیش، عنوان کرده بود که سالانه حدود ۷۰۰۰ سگ ولگرد از شهر جمع‌آوری و کشته می‌شوند، البته این کشتار از ناچاری است، زیرا راه‌حلی به جز کشتن سگ‌ها وجود ندارد.

این‌ها در صورتی است که معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ۲۴ مهر ماه سال گذشته در مشهد از تهیه پیش‌نویس اولیه قانون حمایت از حیوانات شهری خبر داد و با اشاره به خلاء قانونی در حمایت از حیوانات شهری، در خصوص اقدامات سازمان در جلوگیری از کشتار سگ‌ها از سوی شهرداری، عنوان کرد: موضوع عقیم‌سازی سگ‌ها و اجرایی کردن آن در شهرداری‌ها در دستور کار قرار گرفته است؛ دستورالعمل کشتار سگ‌های ولگرد از سال ۸۷ وجود داشت که مسئولیت آن با شهرداری‌هاست و محیط زیست نیز پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا این دستورالعمل اصلاح شود، ضمن اینکه از مسئولان بالادستی قول گرفتیم تا موضوع عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد را در دستور کار قرار دهند.

لزوم جایگزینی عقیم‌سازی با کشتار

فروغ امامی، موسس پناهگاه مهر مشهد که با هدف نجات، اسکان، درمان و عقیم‌سازی حیوانات بی سرپناه در شهر مشهد و حومه تاسيس و شروع به فعاليت كرده است، عنوان کرد: موضوع معدوم‌سازی این حیوانات به معاون خدمات شهری و محیط‌ زیست شهرداری مشهد مربوط است و پیمانکاران برای انجام این کار با این معاونت قرارداد امضا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این پناهگاه تنها پناهگاه مشهد است که سگ‌ها را نگهداری می‌کند، تصریح کرد: این پناهگاه تنها حیواناتی که بیماری لاعلاجی دارند، معدوم می‌کند و طبق دستورالعمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجساد این حیوانات باید در کوره سوزانده شود.

موسس پناهگاه حیوانات مهر مشهد افزود: مدارک زیادی در اختیار داریم که پناهگاه مهر این حیوانات را به صورت درستی عقیم‌ و واکسینه می‌کند.

وی یادآور شد: اگر این حیوانات عقیم‌سازی شده و در طبیعت رها شوند هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید، ائمه اطهار نیز در احادیث مختلف بارها بر حفظ جایگاه حیوانات و رعایت حقوق آن‌ها تاکید داشته‌اند.

امامی با اشاره به اینکه برخی از زنده‌گیری حیوانات درآمدهای زیادی را کسب می‌کنند،‌ گفت: پیمانکاران با مراجعه به روستاها این حیوانات را زنده‌گیری کرده و با تحویل آنان برای هر قلاده ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

موسس پناهگاه حیوانات مهر مشهد با تاکید بر اینکه پناهگاه مهر هفت سال است که فعالیت می‌کند، عنوان کرد: در این پناهگاه ۶۰۰ قلاده سگ نگهداری می‌شود و سه نگهبان نیز به صورت شبانه‌روزی در پناهگاه حضور دارند؛ در حالی که پناهگاه مهر هیچ مبلغی را از دولت دریافت نمی‌کند.

امامی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از معدوم‌سازی و توقف کشتار سه بار سگ‌های سوله شهرداری را تحویل گرفته‌ایم، اظهار کرد: اما پناهگاه توان و امکانات نگهداری تعداد زیادی از حیوانات را ندارد.

طرح عقیم‌سازی باید جایگزین معدوم‌سازی حیوانات شود

موسس پناهگاه حیوانات مهر مشهد یادآور شد: با عقیم‌سازی جمعیت این حیوانات کنترل شده و با واکسیناسیون نیز از بروز بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات جلوگیری می‌شود.

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از معدوم‌سازی این حیوانات نیازمند تعامل دستگاه‌های دولتی مسئول و سازمان‌های مردم‌نهاد هستیم.

این حیوانات حق زندگی در طبیعت را دارند...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج