جاباما
۳۵۷۳۶۳
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

تکذیب ارائه کارت سلامت به زنان خیابانی

شائبه ارائه کارت سلامت به زنان خیابانی با اتکا به تفاهم نامه معاونت امور زنان و خانواده و وزارت بهداشت، موضوعی بود که شهیندخت مولاوردی را وادار به تکذیب کرد.

خبرگزاری مهر: خبر منتشر شده در برخی رسانه ها در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه‌ میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت بهداشت برای ارائه کارت سلامت به «زنان خیابانی» واکنش تند شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور را در پی داشت.

اگرچه اصل این خبر بر اساس «شنیده ها» رسانه ای شده بود، اما همین مقدار هم کافی بود تا علاوه بر پاسخ سریع مولاوردی، دفتر وی نیز خبر را به سرعت تکذیب کند.

اظهارات علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت مبنی بر ایجاد مراکز جدیدی در کنار مراکز شبکه بهداشتی برای معاینه زنان روسپی خبری بود که شائبه امضای تفاهم نامه معاونت امور زنان و خانواده با وزارت بهداشت را تقویت کرد. سیاری در این خبر افزود بود: قرار است در شبکه های بهداشتی برای زنان روسپی آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی داده شده و وسایل پیشگیری رایگان در اختیارشان قرار داده شود.

صدور کارت سلامت برای زنان خیابانی ربطی به معاونت امور زنان ندارد

با این حال فضه پناهلو، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری وجود تفاهم‌نامه مشترک میان این معاونت و وزارت بهداشت در رابطه با صدور «کارت سلامت» برای زنان خیابانی را تکذیب کرد.

وی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر صدور کارت سلامت برای زنان خیابانی بر اساس تفاهم‌نامه مشترک میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، گفت: صدور کارت سلامت برای زنان خیابانی یه هیچ عنوان به معاونت امور زنان و خانواده مربوط نمی‌شود.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تایید صحبتهای معاون وزیر بهداشت در مورد ایجاد شبکه های بهداشتی زنان ادامه داد: ما با وزارت بهداشت تفاهم‌نامه مشترک داریم، اما در مورد بحث توانمندی زنان و ایجاد کلینیک‌های سلامت برای زنان است و ارتباطی به صدور کارت سلامت ندارد.

اما واکنش شهیندخت مولاوردی به این خبر متفاوت و تندتر است. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در کانال تلگرامی خود ضمن بازنشر خبر منتشر شده در خصوص صدور کارت بهداشت برای زنان خیابانی گفت: ظاهرا جماعتی که دروغ و تهمت را پیشه خود ساخته باشد لحظه ای آرام و قرار ندارد و با بردن عرض خود، دائما زحمت دیگران می دارد ! امروز از ماجرای شیطنت و دروغ پردازی برخی رسانه ها در اختلاف افکنی میان دولت و مجلس هنوز فراغت پیدا نکرده بودیم که خبر رسید چه نشسته اید که همان رسانه ها با آسمان ریسمان بافی دروغ دیگری را در فضای مجازی دست به دست می چرخانند!

مولاوردی همانند مدیرکل روابط عمومی خود، اصل خبر را همان صحبت‌های معاون وزیر بهداشت در خصوص ایجاد مراکز معاینه زنان خیابانی دانست که گفته بود: مراکز جدیدی در کنار مراکز شبکه بهداشتی برای معاینه زنان روسپی ایجاد شده است که این افراد را از نظر بیماری های قابل انتقال از طریق تماس جنسی مانند هپاتیت، ایدز و سایر بیماری های مقاربتی محافظت می کند و وسایل پیشگیری را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می دهیم.

مراجعه به آرشیو تفاهم نامه‌های معاونت امور زنان و خانواده با وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی مختلف نشان می دهد که این معاونت تاکنون یک موافقتنامه و یک تفاهم نامه با وزارت بهداشت برقرار کرده است.

در نخستین مورد در سال ۹۲ معاونت امور زنان و خانواده موافقتنامه ای را با وزارت بهداشت در خصوص ارتقای وضعیت بهداشت روانی و سلامت جسمانی زنان و خانواده امضا کرد که در آن بر ۴ موضوع ساماندهی مشاوره قبل از ازدواج در جهت بهبود سبک زندگی زناشویی (ایفای نقش همسری، سلامت زوجیت، فرزندآوری و بارداری سالم و ...)، حمایت از سیاست های سلامت باروری و حفظ پروسه طبیعی تولد، حمایت از تهیه و ارائه مکمل های غذایی مورد نیاز زنان باردار و شیرده در مناطق نابرخوردار یا کمتر برخوردار و سنجش و آموزش دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزی (مناطق محروم ) تاکید شده است. به نظر نمی رسد مفاد این موافقتنامه هیچگونه ارتباطی با موضوع ارائه کارت سلامت به زنان روسپی داشته باشد.

دومین همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با وزارت بهداشت موضوع تفاهم نامه ای است که سال گذشته به امضای سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت و شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور رسید.

این تفاهم نامه در راستای اجرای سند برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده ( ماده ۲۳۰ برنامه پنجم توسعه) در حوزه ارتقاء سلامت زنان و خانواده با اهدافی همچون: ارتقاء سطح پیشگیری در نظام سلامت زنان در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی در دوره های مختلف عمر؛ آگاه سازی، فرهنگ سازی، نهادینه سازی و حمایت از نقش محوری و تصمیم گیری زنان در تأمین سلامت خود، خانواده و جامعه ؛ تأمین خدمات با کیفیت، جامع و فراگیر سلامت زنان و خانواده متناسب با اولویت ها، نیازها و ویژگی های شغلی، منطقه ای و حفظ کرامت زنان، بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تنظیم و مبادله شد.

ارتقاء سلامت اجتماعی، روانی وجسمی زنان از طریق فرهنگ سازی و اجرای برنامه های موثر در خصوص توانمندسازی خانواده ها برای خودمراقبتی، پیشگیری وکنترل بیماری ها و مشکلات اجتماعی با اهمیت و شایع در گروههای سنی مختلف و محیط زندگی و موضوع آن فرهنگ سازی وترویج سبک زندگی سالم باتوانمندسازی زنان و افزایش آگاهی های عمومی در حوزه سلامت اجتماعی، روانی و جسمی اعلام شد.

آگاه سازی زنان در دستور کار است نه ارائه کارت سلامت

به نظر می رسد این تفاهم نامه موضوعی است که سیاری، معاون وزیر بهداشت با تکیه بر آن اظهار داشته است که شبکه بهداشتی برای معاینه زناندر تفاهم نامه معاونت امور زنان و وزارت بهداشت اشاره ای به موضوع زنان خیابانی نشده است بلکه کلینیک‌ها موظف شده اند به زنانی که امکان مراجعه به مراکز درمانی را ندارند خدمات پایش سلامت ارائه دهند. خیابانی راه اندازی خواهد شد.

با این حال فضه پناهلو، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفتگو با مهر، با بیان اینکه این تفاهم نامه سال گذشته و در هفته زن میان معاونت امور زنان و وزارت بهداشت منعقد شد است، گفت: موضوع اصلی این تفاهم نامه توانمندسازی و آگاه سازی زنان در حوزه سلامت با راه اندازی کلینیک‌های سلامت برای زنان است. در این تفاهم نامه هیچ اشاره ای به موضوع خاص زنان روسپی نشده است بلکه این کلینیک‌ها موظف شده اند به زنانی که امکان مراجعه به مراکز درمانی را ندارند خدمات پایش سلامت ارائه دهند.

پناهلو افزود: معاونت امور زنان به تازگی هیچ تفاهم نامه ای با وزارت بهداشت نداشته است و تفاهم قبلی نیز ارتباطی با مسائل زنان روسپی ندارد و مشخص نیست موضوع سلامت زنان روسپی که به اتکای سخنان معاون وزیر بهداشت عنوان شده چگونه به معاونت امور زنان ارتباط داده شده است.

به نظر می رسد لازم است وزارت بهداشت در خصوص اجرای طرح سلامت زنان خیابانی توضیحات و جزییات بیشتری را ارائه کند تا شائبه ارائه کارت سلامت به این زنان شفاف شود. هرچند ارائه خدمات سلامت به تمامی شهروندان کشور براساس قانون اساسی وظیفه ذاتی وزرات بهداشت است اما برخی کارشناسان آسیب‌های اجتماعی بر این گمانند که ارائه کارت سلامت به زنان خیابانی موجب رسمیت بخشی به کار «کارگران جنسی» می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مینا

      چرا از واقعیتهایی که همه ما در اطرافمان میبینیم تا این حد گریزانیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج