جاباما
۳۵۷۴۴۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

اظهار نظر کارشناسان غربی درباره امنیت حج

کارشناسان غربی درباره صلاحیت عربستان برای تامین امنیت زائران ابراز تردید کردند.

خبرآنلاین: کارشناسان غربی درباره صلاحیت عربستان برای تامین امنیت زائران ابراز تردید کردند.

مقام های کنونی و پیشین آمریکا معتقدند که حمله های تروریستی هماهنگ شده در خاک عربستان به ویژه نزدیک مسجد النبی، بعد از فاجعه منا بار دیگر ناتوانی خانواده آل سعود را در حفظ امنیت شهروندان و زائران اثبات کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون ان بی سی آمریکا، یک مقام نهاد مبارزه با تروریسم آمریکا گفت: یکی از عنوان های شاه عربستان 'خادم حرمین شریفین' است و هدف داعش در حمله اخیر خود به مدینه این بود که اثبات کند حفاظتی از این مکان صورت نمی گیرد.

وی افزود: اگر خاندان پادشاهی نتواند از این مکان ها و افرادی که به این شهرها مسافرت می کنند، محافظت کند، در واقع صلاحیت و مشروعیت خود را در این خصوص زیر سوال برده است.
حمله به شهر مدینه که یکی از چهار حمله همزمان داعش در تاریخ 4 ژوئیه (14 تیرماه) به عربستان بود، در پارکینگی صورت گرفت که فقط چند ده متر با مسجد النبی فاصله داشت.

یک گزارش اطلاعاتی طبقه بندی شده دولت آمریکا از این حمله با صفت 'بی سابقه' یاد کرد و افزود: آن ها خیلی نزدیک شده اند.

همان روز دو بمب گذار انتحاری دیگر به مکانی در نزدیکی مسجد شیعیان در شرق عربستان حمله کردند. کنسولگری آمریکا در جده نیز هدف قرار گرفت.

بروس رایدل مدیر ارشد بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا در دوره اوج بمب گذاری های القاعده از حمله مذکور در شهر مدینه منوره به عنوان 'جدی ترین' حمله در خاک عربستان طی یک دهه گذشته یاد کرد.

وی با اشاره به 'زیرساخت حمایت از تروریسم، از خلیج فارس تا دریای سرخ' گفت: حمله به مسجد پیامبر (ص) بی سابقه بود؛ بن لادن در طول دوران شورش خود هیچ گاه به مساجد مقدس حمله نکرد.

ان بی سی از اظهارات سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان مبنی بر مشت آهنین نیروهای امنیتی در مقابله با افرادی که جوانان عربستانی را هدف قرار می دهند، به عنوان اعتراف ریاض به حضور شهروندانش در گروه تروریستی داعش یاد کرد و افزود: دستگاه اطلاعاتی آمریکا برآورد می کند که سه هزار نفر از اتباع عربستان به داعش پیوسته اند که بعد از تونس بزرگترین رقم را تشکیل می دهد.

حلیمه کرافت تحلیلگر اطلاعاتی سابق آمریکا یادآوری کرد که بیشتر حمله های داعش در عربستان در استان های شرقی این کشور که عمدتا اقلیت شیعه در آن ساکن هستند ٬رخ داده است.

وی افزود: داعش عمدتا خود را به بمب گذاری در مساجد شرقی که متعلق به شیعیان است محدود کرده و از حمله به خانواده آل سعود و یا زیرساخت های انرژی این کشور خودداری کرده است.

کرافت خاطر نشان کرد که حمله مدینه در شرایطی رخ داد که 9 ماه قبل از آن فاجعه منا اتفاق افتاده بود و در نتیجه آن هزاران زائر مسلمان بر اثر ازدحام کشته شده بودند.

وی افزود: با توجه به تراژدی حج، این سوال مطرح می شود که آیا خانواده پادشاهی عربستان می تواند ثبات و امنیت لازم برای شهروندان خود و زائران را فراهم کند؟

ان بی سی در ادامه این گزارش تشدید رقابت های قدرت طلبانه در داخل خانواده آل سعود را یکی از عوامل ضعف ریاض در حفظ ثبات و امنیت عربستان دانست و افزود: تحلیلگران داخل و خارج دولت آمریکا همچنین معتقدند که آل سعود با کنار گذاشتن بن نایف یکی از خبره ترین مقام های مبارزه با تروریسم در عربستان، خود را فلج کرده است. بن نایف که خود از شخصیت های نزدیک به دستگاه اطلاعاتی آمریکا و مقام های مبارزه با تروریسم این کشور بوده است، در رقابت با محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان دست و پایش بسته شده است.

یک تحلیلگر که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود گفت: او در این برهه به حاشیه رانده شده است. به گفته وی، قدرت و نفوذ محمد بن نایف تحت تاثیر انتشار شایعات مربوط به بیماری و حتی استفاده از مواد مخدر کاهش یافت. این در حالی است که بنا بر اظهارات یک مقام مطلع، بن نایف به دلیل تلاش رقبا برای به حاشیه راندنش از فعالیت کناره گیری کرده است و شایعات مذکور را مخالفانش منتشر کرده اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج