۳۵۷۵۷۰
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

تیر ماه پر خبر در بورس

بورس تهران با پشت سر گذاشتن وقایعی همچون کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی، فصل مجامع سالیانه و اتفاق های جهانی همچون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توانست در نهایت با افزایش یک هزار و ۸۹۹ واحدی در نماگر بازار، تیر ماه ۱۳۹۵ را سپری کند.

خبرگزاری ایسنا: بورس تهران با پشت سر گذاشتن وقایعی همچون کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی، فصل مجامع سالیانه و اتفاق های جهانی همچون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توانست در نهایت با افزایش یک هزار و ۸۹۹ واحدی در نماگر بازار، تیر ماه ۱۳۹۵ را سپری کند.

شاخص بورس اوراق بهادار تهران که در ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۵ در تراز ۷۲ هزار و ۶۱۵ واحدی قرار داشت، در طی روزهای معاملاتی این ماه همچون گذشته با فراز و فرودهایی همراه بود و توانست تا اواسط تیر به رقم ۷۴ هزار و ۴۹ واحدی برسد.

در ادامه نیز نماگر بازار با احتیاط افزایش یافت و در مجموع در تیر ماه ۱۳۹۵ شاخص کل با یک هزار و ۸۹۹ واحد رشد، وارد کانال ۷۴ هزار و ۵۱۴ واحدی شد و نسبت به ماه گذشته بازدهی ۲.۶۲ درصدی را برای اهالی بازار سرمایه رقم زد.

با عملی شدن کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی در تیر ماه، تعدادی از فعالان بورسی انتظار داشتند که نقدینگی خوابیده در حساب های بانکی به سمت سرمایه گذاری های مولد از جمله بازار سرمایه روانه شود که در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. کارشناسان معتقد هستند که با کاهش اندک نرخ تسهیلات و سودهای بانکی سرمایه‌گذاران ریسک گریز راضی نمی‌شوند سرمایه خود را در معرض انواع ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک قرار دهند.

همچنین ماه گذشته، زمان اوج برگزاری مجمع سالانه شرکت‌ها بود. در این ماه مجمع تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی برگزار شد. البته با همه این‌ها هنوز بانکی ها موفق به برگزاری مجامع خود نشده‌اند. ایران خودرو نیز به عنوان یکی از بزرگترین شرکت بورسی- خودرویی داخلی، در آخرین روز این ماه مجمع خود را برگزار کرد. فصل برگزاری مجامع نیز به صورت سنتی به نوبه خود تاثیراتی در فراز و فرودهای شاخص کل گذاشت.

از دیگر رخدادهای بورسی در تیر ماه ۱۳۹۵ رای مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اورپا بود. این موضوع که با واکنش بورس‌های جهانی همراه و باعث شد شاخص بورس های آمریکایی، اروپایی فرو بریزد روی بازار سرمایه ایران تاثیری نداشت، به طوری که بورس تهران مخالف حرکت جهانی، در مقاطعی از آن روزها نه تنها کاهشی نبود بلکه افزایش نیز یافت. که این موضوع م‌ تواند شاهد این نکته باشد که بازار سرمایه تهران هیچ ارتباطی با دیگر بازار های جهان نداشته و تحت اخبار و شرایط خاص داخلی افول و صعود می‌کند. توافق های ایران با کشور های ۱+۵ نیز به این زودی ها نمی تواند بورس منزوی ایران را در بازار سرمایه جهان مطرح کند.

می توان نمایشگاه بورس بانک و بیمه را در تیر ماه ۱۳۹۵ از دیگر وقایع تاثیرگذار بورسی این ماه دانست. این نمایشگاه امسال در ۲۰ تیر ماه شروع به کار کرد و فعالان بازار سرمایه توانستند در طی ۴ روز برگزاری آن، با یکدیگر دیدار کنند.

در اولین ماه تابستان ۱۳۹۵ ارزش معاملات نرمال به ۴۱۵۱۴ میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال نیز با ۱۸۷۲۷ میلیون سهم به ترتیب با ۷۵ درصد و ۴.۶ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته همراه شدند.

شاخص بازار اول با ۱۷۴۴ واحد افزایش به رقم ۵۲ هزار و ۱۱۸ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با ۱۶۹۹ واحد افزایش به عدد ۱۶۳ هزار و ۸۶ واحدی رسید و به ترتیب با ۳.۴۶ درصد و ۱.۰۵ درصد افزایش نسبت به ماه گذشته مواجه شدند.

شاخص آزاد شناور نیز که مقدارش در ابتدای این ماه ۸۰ هزار و ۵۹۱ واحد بود در پایان تیر به عدد ۸۳ هزار و ۴۲۰ واحد رسید که با این حساب شاهد رشد ۲ هزار و ۸۲۹ واحدی بود.

در این ماه تعداد ۱۹۴ میلیارد و ۵۵ میلیون سهم در یک میلیون ۲۳۹ هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۰.۵ درصد افزایش و ۱۲.۱ درصد کاهش را نسبت به ماه گذشته تجربه کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج