۳۵۷۵۸۹
۱ نظر
۵۰۰۵
۱ نظر
۵۰۰۵
پ

بلاتکلیفی آیفون در بازار

به اطلاعتان رساندیم که چند فروشگاه بزرگ عرضه ی محصولات اپل پلمپ شده اند. منابع خبری حاکی از آن هستند که فروشگاه ها مربوط به دو شرکت بزرگ بوده اند که پیش از این مجوز واردات غیر مستقیم تلفن های هوشمند اپل را دریافت کرده بودند.

وب سایت دیجیاتو - پیام ادیب: به اطلاعتان رساندیم که چند فروشگاه بزرگ عرضه ی محصولات اپل پلمپ شده اند. منابع خبری حاکی از آن هستند که فروشگاه ها مربوط به دو شرکت بزرگ بوده اند که پیش از این مجوز واردات غیر مستقیم تلفن های هوشمند اپل را دریافت کرده بودند. اما پلمپ شدن این دو پس از آن صورت گرفته است که مجوز آنها برای واردات تلفن های هوشمند آیفون باطل شده و مجوز تازه ای برای آن دریافت نکرده اند.

پس از پلمپ شدن این دو فروشگاه بزرگ در آستانه ی اجرای طرح رجیستری، فروشگاه های اینترنتی بزرگی همچون دیجی کالا نیز موبایل های شرکت اپل را «ناموجود» کرده و از ارائه ی آنها به خریداران خودداری می کند.

بلاتکلیفی آیفون در بازار

دیجیاتو طی تماسی با مسئولان وبسایت دیجی کالا، علت این موضوع را جویا شد. پاسخ دیجی کالا این بود که این فروشگاه بنا به شرایط ایجاد شده، به صورت داوطلبانه عرضه ی تلفن های هوشمند آیفون را به حالت تعلیق درآورده است. مسئولان دیجی کالا در پاسخ به سؤالی مبنی بر منبع تأمین آیفون های خود اظهار داشتند دیجی کالا آیفون را از «منابع متعدد» تأمین می کند.

پلمپ عرضه کنندگان محصولات اپل باعث گران شدن آیفون می شود؟

اما رئیس اتحادیه ی دستگاه های مخابراتی تصمیم به جمع آوری تلفن های هوشمند آیفون از بازار و پلمپ کردن چند فروشگاه در بازار را سبب نابسامانی بازار این محصولات و افزایش قیمت این گوشی ها عنوان کرده است.

غلامحسین کریمی در خصوص این اقدام ستاد مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشته است: «این موضوع مربوط به تمامی فروشگاه ها نبوده و تنها نمایندگی دو شرکت واردکننده ی محصولات اپل در ایران پلمپ شده است. این دو شرکت به صورت غیرمستقیم و از طریق هنگ کنگ و دبی نسبت به اخذ نمایندگی آیفون اقدام کرده بودند که با پایان یافتن اعتبارنامه ی آنها و عدم تمدید مجوزشان، فعالیت آنها متوقف شده است».

کریمی تصریح کرده است: «مقرر شد از فعالیت دیگر واحد های عرضه‌ کننده ی موبایل های آیفون جلوگیری نشده و برخورد تنها با فروشگاه‌ های این دو شرکت مدعی نمایندگی صورت گرفته است».

رئیس اتحادیه ی دستگاه های مخابراتی که پیش از این نیز به خبر جمع آوری آیفون از بازار واکنش نشان داده بود با انتقاد از تصمیم صورت گرفته برای پلمپ عرضه کنندگان محصولات اپل و جمع آوری تلفن های این شرکت از سطح بازار بدون هماهنگی با اتحادیه ی دستگاه های مخابراتی، یک بار دیگر خاطرنشان کرده است: «این گونه تصمیمات بدون کارشناسی، باعث نابسامانی در بازار می شود و ما شاهد هستیم که این موضوع باعث گرانی موبایل های آیفون در سطح بازار، بلاتکلیفی فروشندگان این محصولات و نیز احتکار آن شده است».

بلاتکلیفی آیفون در بازار

گران شدن آیفون در بازار، آن هم در صورت موجود بودن، در حالی رخ می دهد که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در واکنش به شائبه‌ های افزایش قیمت موبایل پس از اجرای طرح رجیستری، اطمینان داده بود طرح رجیستری هزینه ی جدیدی به مصرف کننده، ‌فروشنده یا توزیع کننده ی کالا تحمیل نخواهد کرد.

چرا فقط آیفون؟

کریمی در ادامه افزوده است: «موضوع قاچاق و عرضه ی بدون مجوز موبایل، تنها مربوط به برند اپل نمی شود و معلوم نیست چرا تنها آیفون در این زمینه پررنگ جلوه داده شده است. به زودی فعالیت سایر برند هایی که در بازار بدون نمایندگی رسمی فعالیت می کنند نیز طبق این تصمیم، لغو می شود و این رویه برای سایر گوشی های برند های مختلف در بازار صادق خواهد بود».

کریمی اظهار داشته است که نمایندگان رسمی و قانونی واردکننده ی موبایل، باید در سامانه ی ثبت سفارش وزارت صنعت و معدن و سامانه ی گمرک، کالای خود را به ثبت برسانند. وی تأکید کرده است که در غیر این صورت، موبایل های وارد شده به کشور قاچاق محسوب خواهند شد و با اجرای طرح رجیستری، در سامانه مطابقت داده نمی شوند.

رئیس اتحادیه ی دستگاه های مخابراتی در مورد نگرانی کاربران آیفون از رجیستر شدن تلفن هایشان در شبکه ی مخابراتی کشور، تأکید کرده است: «تمامی تلفن های موبایل دارای کد شناسایی IMEI هستند و چنانچه در حین ورود، به صورت رسمی وارد کشور شوند، در سامانه ی ثبت و سفارش و گمرک به ثبت می رسند و پس از آن هیچگونه نگرانی از عدم رجیستری آنها وجود ندارد، چرا که سوابق این گوشی ها در تمامی دنیا یکسان است».

وی ادامه داد: اما در صورتی که این گوشی ها به صورت قاچاق وارد شود IMEI آنها در سامانه مورد تایید نبوده و در شبکه مخابراتی کشور، قابل شناسایی نیست.

کریمی بر لزوم حل مشکل قاچاق در بازار گوشی تاکید و خاطرنشان کرد: حتی با وجود کاهش تعرفه موبایل به ۶ درصد و نیز دریافت ۹ درصد هزینه مالیات ارزش افزوده از خریدار، همچنان بازار مملو از گوشی های قاچاق است و باید در این زمینه اقدامات مشابه صورت گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اون آقازاده ای که میخاد بازارو برای گرفتن نمایندگی آیفون آماده کنه دمش گرم کارش درسته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج