۳۵۷۷۴۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

پیش بینی مدعیان قهرمانی لیگ برتر

با نزدیک شدن به شروع لیگ برتر، با تغییرات گسترده ای که در برخی تیم ها صورت گرفته، تقریبا چهره مدعیان قهرمانی در فصل ۹۶-۹۵ مشخص شده است.

هفته نامه تماشاگران امروز - مهدی مشکوه: با نزدیک شدن به شروع لیگ برتر، با تغییرات گسترده ای که در برخی تیم ها صورت گرفته، تقریبا چهره مدعیان قهرمانی در فصل ۹۶-۹۵ مشخص شده است. تیم هایی که با هزینه های بسیار تقریبا مربی یا بازیکنان مد نظر خود را جلب کرده و انتظار بازی در فصل شانزدهم لیگ برتر را می کشند. مثلا تیم های پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی بیشترین فعالیت را در فصل نقل و انتقالات داشته اند و به نظر می رسد جزو مدعیان اصلی قهرمانی در این فصل جدید باشند.
پیش بینی مدعیان قهرمانی لیگ برتر

پرسپولیس؛ حضور یک دروازه بان مطمئن

اگر پرسپولیس فصل پیش قهرمان می شد، یک شگفتی بزرگ اتفاق می افتاد؛ یعنی تیمی بدون داشتن دروازه بان مطمئن توانسته قهرمان شود. پیش از آن یکی از ویژگی های تیم های قهرمان در تمام ادوار لیگ برتر داشتن دروازه بان مطمئن و کم اشتباه بود. برای همین پرسپولیس هم با تمام قابلیت هایی که برای قهرمانی داشت، در نهایت نتوانست این عنوان را به دست بیاورد.

این موضوع البته از چشم برانکو ایوانکوویچ دور نمانده و سرمربی کروات سرخ ها از همان ابتدا به فکر تغییر در پست دروازه بانی تیمش بود. سوشا مکانی را به راحتی کنار گذاشت و گرچه علیرضا بیرانوند، دروازه بان نفت تهران گزینه اصلی برانکو نبود، در نهایت بیرانوند به عضویت تیم پرسپولیس درآمد. بیرانوند یکی از بهترین دروازه بان های فوتبال ایران در سال های اخیر بوده و یکی از نفرات تیم ملی هم به حساب می آید.

او البته فصل گذشته نمایش ویژه ای در لیگ برتر نداشت اما برانکو به درخشش بیرانود بسیار امیدوار است. در سال های گذشته نفراتی مانند مکانی و میثاق معمارزاده در تیم های قبلی خود عملکرد قابل قبولی داشته اند ولی وقتی راهی پرسپولیس شدند به دروازه بان های پر اشتباه تبدیل شدند، بیم آن می رود بیرانوند هم در شرایطی مسابقه قرار گیرد.

به نظر می رسد نقطه قوت پرسپولیس برای شروع فصل جدید حضور اغلب بازیکنان فصل گذشته این تیم باشد. نزدیک به ۷ تا ۸ بازیکن اصلی سرخ ها همچنان در این تیم بازی می کنند. در عین حال سید جلال حسینی و حسین ماهینی که سابقه بازی در این تیم را داشته اند، بار دیگر به جمع سرخ ها بازگشته اند. همچنین وحید امیری یکی از خریدهای مهم پرسپولیس به عنوان مهاجم می تواند در روند موفقیت احتمالی این تیم تاثیر زیادی بگذارد. ظاهرا این موضوع برای برانکو ارزشمند است، به خصوص که مهدی طارمی هم بازگشته تا خط حمله سرخ ها خطرناک تر به نظر برسد.

این تیم در اردوی اوکراین هم نشان داد که تیمی هجومی است و بازی های تدارکاتی این تیم پر گل بوده. البته احتمال می رود در این فصل هم بحث حضور بازیکنان در تیم ملی، پرسپولیس را به چالش بکشد؛ چالشی که هر اندازه برانکو از آن فراری باشد، ممکن است با اصرار کی روش شکل بگیرد. حسینی در یکی دو سال گذشته دو بار مصدوم شده اما مشکل اصلی برانکو انتخاب نفر دوم این پست است. گویا مدافع استرالیایی تا حالا رضایت برانکو را جلب نکرده و احتمال دارد محمد انصاری از دفاع چپ به دفاع وسط منتقل شود.

استقلال؛ ترافیک در خط حمله

علیرضا منصوریان بعد از چندین بار قرار گرفتن در بین گزینه های مربیگری استقلال بالاخره به کادر فنی این تیم رسیده. او زمانی سرمربی استقلال شده که این تیم در فصل نقل و انتقالات خریدهای زیدی داشته و حالا تنوع زیادی در خط حمله آبی ها دیده می شود.

دو گزینه مناسب این تیم برای حمله در مواقع حساس می توانند کاوه رضایی و علی قربانی باشند. رضایی که از ذوب آهن آمده و قربانی نیز فصل قبل در نفت شاگرد منصوریان بوده. این دو بازیکن در زمان گره خوردن بازی می توانند نفرات تاثیرگذاری باشند. البته نقطه قوت آبی ها سمت راست است جایی که وریا غفوری و خسرو حیدری حضور دارند. حیدری معتقد است که به همراه غفوری بهترین زوج سمت راست استقلال خواهند شد.

البته این تیم چالش هایی هم برای فصل جدید خواهد داشت. تیم های تحت هدایت منصوریان تدافعی بوده اند و شیوه بازی تیمش نزدیک به بازی تیم ملی است. اگر استقلال تیم تدافعی باشد، احتمال دارد صدای هواداران را در بیاورد. البته پیروزی استقلال در هفته ششم مقابل پرسپولیس می تواند دست منصوریان را برای ادامه لیگ باز بگذارد تا با همان شیوه ای که در لیگ حاضر می شود، ادامه دهد. چالش دوم تعداد زیاد بازیکنان در برخی پست ها است و می تواند برای منصوریان حاشیه ساز شود. اگر شهباززاده هم برگردد، مشکلات بیشتر می شود؛ بدین ترتیب که منصوریان با بازی دادن به رضایی و شهباززاده مجبور می شود نفراتی چون آرش افشین، جابر انصاری، بهنام برزای و قربانی را روی نیمکت بنشاند؛ موضوعی که می تواند برای سرمربی استقلال دردسر ایجاد کند.

چالش سوم غیبت دو هفته ای مهدی رحمتی درون دروازه است. سال قبل وقتی مکانی هفته های نخست لیگ برتر را از دست داد، برانکو از اطمینان به ایمان صادقی ضربه خورد. حالا استقلال می تواند در وضعیت مشابه قرار بگیرد، به خصوص که حسینی دروازه بان دوم استقلال مصدوم است و حضورش در درون دروازه مشخص نیست.

تراکتورسازی؛ بازگشت قلعه نویی

امیر قلعه نویی بعد از یک دوره یکه تازی در لیگ برتر، به عنوان پر افتخارترین مربی لیگ با حضور در تراکتورسازی قصد دارد به جایگاه قبلی برگردد. او این بار با کادر فنی متفاوت وارد لیگ شانزدهم خواهد شد. قلعه نویی معمولا دستیارانی برای همکاری در نظر می گرفت که چهره های شناخته شده بودند. این بار اما از دستیاران جوان و گمنام استفاده می کند. البته تراکتورسازی در سال های گذشته همیشه یکی از مدعیان قهرمانی بوده و فصل گذشته نیز برانکو به تراکتوری ها گفته بود که «شما یک تیم ملی کوچک در تبریز دارید.» اما این تیم در فصل گذشته نه تنها مدعی جدی قهرمانی نشد، حتی نتوانست سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم به دست بیاورد.

تراکتورسازی حالا برای این فصل دو مدافع وسط مانند محسن بنگر و هادی محمدی را به خدمت گرفته تا قدرت این پست را بالا ببرد. در پست هافبک نیز بازیکنان خلاقی مانند جاسم کرار و محمد نوری را در اختیار دارد. این تیم قبلا با سیستم ۱-۳-۲-۴ بازی می کرد و عرض زمین را به خوبی پوشش می داد اما امسال این سیستم به ۲-۴-۴ تغییر می یابد و با توجه به داشتن بازیکنان خلاق به نظر می رسد بازی این تیم پر گل شود. چالش تراکتورسازی، علاوه بر جنگ های فرسایشی قلعه نویی با منتقدان بی شمارش، سن بالای برخی بازیکنان تیم است؛ بازیکنانی که به نظر می رسد برای تورنمنت های کوچک نتیجه مناسبی داشته باشند اما برای لیگ مشخص نیست که چه جوابی خواهند داد.

جایی در میانه جدول

در لیگ برتر معمولا هدف گذاری برای برخی تیم ها سخت به نظر می رسد. تیم هایی که اغلب در میانه جدول حضور دارند و نه خطر سقوط به لیگ دسته پایین تر را احساس می کنند و نه به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و قهرمانی امید دارند. حالا برای شروع جدید به نظر می رسد تیم های نفت تهران، سیاه جامگان، پیکان، ماشین سازی و پدیده جزو همین دسته باشند. پیکان فصل قبل در لیگ دسته اول کشور بازی کرد اما خیلی زود به لیگ برتر بازگشت. تیمی که با داشتن بازیکنانی مانند فراز امام علی، مرتضی آقاخانی و سیاوش یزدانی فصل قبل هم می توانست با تیم های لیگ برتری بجنگد، حالا با حضور مجید جلالی در کادر فنی، چندین بازیکن هم به این تیم اضافه شده اند.

ماشین سازی تبریز نیز امسال به لیگ برتر صعود کرده اما برای حضور این تیم در لیگ برتر هزینه های زیادی شده است. ماشین سازی با جذب چند بازیکن در فصل نقل و انتقالات موفق ظاهر شد و با گرفتن آندرانیک تیموریان، امیدهای زیادی در لیگ شانزدهم دارد. اگر پیام صادقیان هم به اوج بازگردد، می تواند به تیم کمک کند. نفراتی چون سامان نریمان جهان از تراکتورسازی و جلال رافخایی از ملوان نیز از بهترین خریدهای ماشین سازی به حساب می آیند؛ تیمی که به نظر نمی رسد کار سختی برای ماندن در لیگ برتر داشته باشد.

نفت تهران که در سال های گذشته یکی از تیم های مدعی قهرمانی به حساب می آمد، قرار است با تغییرات گسترده در لیگ شانزدهم حضور پیدا کند. تیمی که ممکن بود به شهرستان برود اما چنین نشد و نفت امسال با مربیگری علی دایی فصل را شروع خواهد کرد. دایی سال قبل سرمربی صبا بود و با این تیم نتایج نسبتا مناسبی گرفت. این مربی معمولا در لیگ برتر جایگاه مشخصی دارد؛ نه آنقدر قدرتمند که بتوان تیمش را به عنوان مدعی جدی قهرمانی قلمداد کرد و نه آنقدر ضعیف که گزینه سقوط باشد.

پدیده مشهد سال قبل عملکرد قابل قبولی داشت و امسال با خریدهای هوشمندانه به نظر می رسد تیم بهتری باشد. تیمی که کمندانی و کفشگری را از پرسپولیس گرفت، خرسندنیا را از استقلال و شهاب گردانی را از سپاهان. این تیم حالا در پست دروازه بانی و هافبک، کمترین دغدغه را دارد.

سیاه جامگان دیگر تیم مشهدی است که به نظر می رسد با اندک خریدهایی که انجام داده تیم ضعیفی باشد اما به نظر می رسد سیاه جامگان تیم یک دستی باشد که سبب غافلگیری اهالی فوتبال در لیگ برتر شود.

در خطر سقوط

طبق پیش بینی ها سه تیم خطر بیشتری را در فصل جدید احساس خواهند کرد؛ نفت آبادان، فولاد خوزستان و صبای قم. نفت آبادان یکی از تیم هایی است که به تازگی به لیگ برتر صعود کرده اما احتمال اینکه خیلی زود به لیگ دسته اول بازگردد، دور از ذهن نیست. تیمی که با مربیگری قادر دست نشان وارد لیگ شانزدهم می شود و احتمال می رود این مربی با حاشیه های همیشگی اش پا به فصل ۹۶-۹۵ بگذارد. اگر فولاد خوزستان یکی از تیم های مدعی سال های قبل بوده، از فصل گذشته این تیم سیر نزولی را طی کرده و امسال نیز در پست دفاع بازیکنان مناسبی به خدمت نگرفته است. در عین حال نعیم سعداوی که یکی از مربیان پر حاشیه فولاد در سال های قبل بود، حالا حکم سرمربیگری این تیم را در دست دارد. اگر فولاد نتواند شروع خوبی در لیگ داشته باشد، احتمالا هواداران پر شمارش صبوری نخواهند کرد.

صبای قم در هفته های گذشته وضعیت مبهمی برای حضور در لیگ برتر داشت. این تیم حالا از بلاتکلیفی بیرون آمده اما نسبت به تیم سال گذشته ضعیف تر شده. این تیم دیگر بازیکنانی مانند امیرحسین صادقی را در اختیار ندارد. حالا صمد مرفاوی جانشین دایی شده؛ مردی که معمولا نامش به ناکامی در لیگ برتر گره خورده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج