جاباما
۳۵۷۸۵۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

کشف بزرگترین محموله قاچاق

رئیس‌کل گمرک ایران گفت:‌ خلأهای موجود ناشی از سلب اختیارات گمرک در زمینه کنترل تشریفات کالاهای خارجی در بندر نمی‌تواند خط قرمز و مانعی برای برخورد قانونی با قاچاقچیان باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد: رئیس‌کل گمرک ایران گفت:‌ خلأهای موجود ناشی از سلب اختیارات گمرک در زمینه کنترل تشریفات کالاهای خارجی در بندر نمی‌تواند خط قرمز و مانعی برای برخورد قانونی با قاچاقچیان باشد.

مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران در واکنش به کشف بزرگ‌ترین محموله قاچاق ۳۸ سال اخیر کشور گفت: خلأهای موجود، نارسایی‌ها و کمبودهای ناشی از سلب اختیارات گمرک در زمینه کنترل تشریفات کالاهای خارجی وارده از ابتدای ورود به قلمرو سرزمینی تا انتهای خروج از محوطه‌های گمرکی، نمی‌تواند خط قرمز و مانعی برای برخورد قانونی با متخلفان، قاچاقچیان و ایادی مرتبط در پیش‌روی گمرک قرار دهد.

رئیس‌کل گمرک ایران ادامه داد: متعاقب توقیف یک دستگاه کانتینر کالا به ظن قاچاق توسط ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیروی انتظامی هرمزگان در پاسگاه شهیدمیرزایی به منظور بررسی تشریفات و تایید صحت ورود کالاهای مذکور از مبادی رسمی و مجاز، مراتب از طریق یگان کاشف به‌صورت الکترونیکی و آنلاین از گمرک استعلام و اطلاعات واردات این کالاها به نیروی انتظامی ارسال شد.

کرباسیان گفت: ابتدا ۲۴ کانتینر مشابه همان کالا توسط نیروی انتظامی توقیف و مجددا از طریق سامانه جامع گمرکی اطلاعات واردات این کالاها استعلام و مشخص شد که هیچ‌گونه اطلاعاتی برای کانتینرهای یادشده در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجاری ثبت نشده است. وی ادامه داد: به لحاظ اهمیت و حساسیت موضوع، هیات بازرسی متشکل از دفاتر ستادی و نظارتی گمرک ایران با هماهنگی قبلی از طریق اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلیس آگاهی ناجا به منطقه عزیمت و با همکاری موثر یگان کشف و بررسی دقیق موضوع توسط کارشناسان مجرب و مورد وثوق گمرک ایران و بهره‌گیری از قابلیت‌های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک، مشخص شد مقادیر معتنابهی کالا بدون اظهار و تنظیم اظهارنامه در گمرک و با استفاده از اسناد غیرمرتبط به‌ویژه بیجک‌های صوری و ساختگی خروج کالا، از انبارها بارگیری و اغلب بعد از ساعات اداری با سوءاستفاده از برخی از پرسنل انبارهای سازمان مربوطه و شرکت‌های پیمانکار بدون رعایت مقررات و ضوابط جاری به قلمرو سرزمینی وارد شده است.

کرباسیان اظهارکرد: بررسی چگونگی انجام قاچاق این کانتینرها نشان می‌دهد، فارغ از عدم اظهار کالا و تنظیم اظهارنامه گمرکی و استفاده از اسناد غیرمرتبط، صوری و مهم‌تر کشف موضوع از طریق سامانه جامع گمرکی، فقدان نظارت بر محوطه اسکله، انبارهای محل دپوی کالا، قرار داشتن اسکله شهیدرجایی بندرعباس در منطقه ویژه اقتصادی، تداخل کاری و عدم ارتباط سیستمی و الکترونیکی اطلاعات مربوط به ورود و خروج کالا از ابتدای ورود به قلمرو سرزمینی و خروج از محوطه گمرکی موجبات بروز سوء جریانات حادث شده است، ولی خلأهای موجود،نارسایی‌ها و کمبودهای ناشی از سلب اختیارات گمرک در زمینه کنترل تشریفات کالاهای خارجی وارده از ابتدای ورود به قلمرو سرزمینی و تا انتهای خروج از محوطه‌های گمرکی، نمی‌تواند خط قرمز و مانعی برای برخورد قانونی با متخلفان، قاچاقچیان و ایادی مرتبط در پیش‌روی گمرک قرار دهد. وی افزود: قابلیت‌های سامانه جامع گمرکی به‌جز موارد مربوط به اختلافات گمرکی در طول یک‌سال گذشته موجبات کشف انواع و اقسام موادمخدر، داروهای روان‌گردان، مواد محترقه، کالاهای ممنوع‌الورود، مجاز‌مشروط و مغایر با شئونات و فرهنگ اسلامی شده که تمامی پرونده‌های متشکله در حال حاضر با تنظیم شکایت و اعلام جرم از سوی گمرک به‌عنوان سازمان شاکی به مراجع قضایی منعکس شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج