۳۵۸۷۷۱
۸ نظر
۵۰۱۲
۸ نظر
۵۰۱۲
پ

خانه «همسر رضاشاه» شبانه تخریب شد

بنای ارزشمند و ثبت ملی شده متعلق به «ملکه توران» (همسر سوم رضاشاه) در خیابان پسیان (منطقه زعفرانیه) شب گذشته و در اقدامی ناگهانی با خاک یکسان شد.

خبرگزاری ایسنا: بنای ارزشمند و ثبت ملی شده متعلق به «ملکه توران» (همسر سوم رضاشاه) در خیابان پسیان (منطقه زعفرانیه) شب گذشته و در اقدامی ناگهانی با خاک یکسان شد.

در ضلع جنوب غربی تقاطع خیابان پسیان و کوچه اسماعیلی در منطقه زعفرانیه‌، بنایی با مساحت هزار متر مربع منسوب به کاخ اقامتی ملکه «توران»، همسر سوم رضاشاه قرار داشت که کمتر از یک هفته‌ قبل، لودرها در حالت آماده‌باش بخش‌هایی از این بنای ارزشمند را تخریب کردند.

اما در اعتراض به این اقدام تعدادی از معماران مقابل لودرها تحصن کردند و میراث فرهنگی به صورت اضطراری این بنا را به شماره ۳۱۵۳۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رساند و پیگیری‌هایی که پلیس شهرداری و یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای جلوگیری از تخریب بیشتر این بنا انجام دادند، ادامه‌دار بود.

تا اینکه شب گذشته (یکشنبه ۳ مرداد) خبر رسید مالک بنا با بستن درِ بزرگ آهنی محوطه‌ی خانه، همه‌ی این بنای ارزشمند را با لودر با خاک یکسان کرد.

«فرهاد نظری»، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تائید تخریب کامل این خانه اظهار کرد: اقدامی که توسط مالک بنا انجام شد، یک تخلف محرز است و مالک موظف است عین به عین بنا را بازساز ی کند!

او گفت: امروز در نامه‌ای به شهرداری منطقه اعلام می‌کنیم که به مالک بنا مجوز ساخت جدید داده نشود و میراث فرهنگی برای بازگرداندن این بنای تاریخی همه تلاش خود را به کار می‌گیرد.

وی افزود: این بنا باید بازسازی شود!

به گفته کارشناسان، خانه ملکه توران در خیابان پسیان (محله زعفرانیه) از این جهت واجد ارزش محسوب می‌شود که نشان دهنده سبک خاصی از معماری مدرن در ایران معاصر است.

«قمرالملوک امیر سلیمانی» معروف به «ملکه توران» (۱۲۸۳ تا ۱۳۷۴) همسر سوم رضا پهلوی بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایلامی

      با این کار ها حیف که برای آیندگان آثاری بجا نمی ماند،...

    • بدون نام

      بحث سر اینه که هیچ جنبده ایی تو این مملکت نمیتونه خلافی رو به این وضوح انجام بده.صاحب محترم این ملک هر سازمان و نهاد و شخص حقیقی که هست حتما با مجوز کارشو انجام داده! ....... هر چی بوده نیتش خیر بوده انشالله.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ممنون از این که یک دستی به سر روی نظر ما کشیدی.راضی به زحمتتون نبودیم...

    • اشراقی

      وقتی یک بنای قدیمی تخریب میشود مگر امکان ساخت مجدد عین بنای قدیمی وجوددارد که درخبر امده بود که مالک باید عین انرا بسازد

    • بدون نام

      خرابی و نییت خیر.... آخه مگه میشه....

    • مهسا

      تموم آثار باستانیها را از بین بردن اون از آرامگاه کورش کبیر که گل سنگ همه جاشو گرفته اینم از این دیگه هیچی نداشتین بمونه

    • مناطق باستانی

      درکجای دنیاای بی نام تخریب کردن آثارباستانی خیراست حداقل بنای باستانی چیزی رابرای آیندگان بگذاریدنسل مایقینا درآینده گم میشودازنظرهویت

    • يك ايراني

      خدا مي داند با چه مبلغي حكم تخريب اين بناي با ارزش را گرفته اند و كسي كه اين بنا را خريده از افراد بانفوض و قوي است كه پشتش به يك جايي گرم است. براي سازمان ميراث فرهنگي متاسفيم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج