جاباما
۳۵۹۷۴۶
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

بهره‌ برداری از فاز اول شبکه ملی اطلاعات

مدیرعامل ارتباطات زیرساخت راه‌اندازی مرکز تبادل ترافیک را با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۳۰ میلیارد تومان از درآمدهای این شرکت دانست و اعلام رسمی بهره برداری کامل از فاز اول شبکه ملی اطلاعات را محول به هفته دولت کرد.

ایسنا: مدیرعامل ارتباطات زیرساخت راه‌اندازی مرکز تبادل ترافیک را با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶۳۰ میلیارد تومان از درآمدهای این شرکت دانست و اعلام رسمی بهره برداری کامل از فاز اول شبکه ملی اطلاعات را محول به هفته دولت کرد.
بهره‌ برداری از فاز اول شبکه ملی اطلاعات

آذری جهرمی شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به تعلل نزدیک به یک دهه درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: در برنامه پنجم توسعه اینترنت ملی به عنوان یک تکلیف به وزارت ارتباطات داده شد و یکسری اهداف مشخص شد و بنا بود دولت در دو سال اول برنامه پنجم این شبکه را محقق کند که متاسفانه امکانات لازم برای این اتفاق فراهم نشد.

وی با بیان این‌که می‌توان دلایل عدم توفیق در تحقق شبکه ملی اطلاعات را کالبدشکافی کرد، اظهار کرد: در سه سال اخیر تلاش زیادی صورت گرفته و این موضوع در وزارت ارتباطات پیگیری شده همچنین مقام معظم رهبری در حکم اول و پیوست حکمی که به شورای عالی فضای مجازی داشته‌اند به این موضوع تاکید کرده‌اند و از مهم‌ترین تکالیف فعالین حوزه فضای مجازی را شبکه ملی اطلاعات دانستند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت ابراز امیدواری کرد در هفته دولت بهره‌برداری کامل از فاز اول شبکه ملی اطلاعات انجام شده و اعلام رسمی شود و گفت: تاخیر در تحقق این شبکه قابل انکار نیست و از دلایل آن این است که هرکس از شبکه ملی اطلاعات تحلیل و تعبیری داشت، اما تدبیر مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی این بود که افراد به یک جمع‌بندی واحد برسند.

آذری جهرمی، ادامه داد: پس از این‌که این جمع‌بندی واحد در برنامه پنجم توسعه در مجلس مصوب شد، الزاماتی به آن اضافه شده که راهگشا و تعیین‌کننده مسیر بود، اما نیاز به سند اجرایی و خرد جمعی داشت. در نهایت تعریف واحد آن تقریبا ۱۸ ماه پیش صورت گرفت و نقشه راه مشخص شد.

وی با بیان این‌که از مولفه‌های شبکه ملی، کیفیت مناسب با قیمت ارزان است، افزود: پیش از این کل ظرفیت شبکه انتقال IP در سراسر کشور ۶۲۴ مگابیت بر ثانیه بود که در حال حاضر این ظرفیت به ۴۰۰۰ مگابیت برثانیه رسیده است. همچنین برای اجرای این پروژه ۲۳ هزار کیلو فیبر نوری در کشور طراحی شده که در بین استان‌ها کشیده شود و در حال حاضر مجموعا ۶۰ هزار کیلومتر فیبر داریم و ۱۰ هزار کیلومتر دیگر هم در حال اجراست که امیدواریم تا پایان دولت عملی شود.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اقدامات انجام شده بیان کرد: در حال حاضر در حوزه موبایل در راستای نسل سه و چهار توسعه لازم داده شده، در حوزه تلفن ثابت نیز باید ۱۵ میلیون دسترسی داشته باشیم که ۱۰ میلیون داریم، در حوزه فیبر منازل عقب‌ماندگی وجود دارد و در شبکه‌های داخل شهری نیز بخش خصوصی باید فعال شود.

آذری جهرمی با اشاره به مراکز تبادل ترافیک و میزان وجوه صرف شده برای راه‌اندازی آنها، گفت: راه‌اندازی یک مرکز تبادل ۶۳۰ میلیارد تومان از درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت را گرفته است که درآمدش ۱۸۰۰ میلیارد تومان و هزینه‌هایشان ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۳ سهم ترافیک بین‌المللی به داخلی ۹۰ به ۱۰ بود، ادامه داد: امروز میزان ۶۰ به ۴۰ شده و ما اقتصادش را با شبکه ملی اطلاعات درست کردیم، زیرا اگر اقتصادی در فناوری اطلاعات است باید در داخل کشور هزینه شود. همچنین در دومین سال گذشته با کمک نهادهای حاکمیتی ۲۵ هزار تیم توسعه نرم‌افزار و ۱۰۰ هزار اشتغال ایجاد شده است که می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا این امکانات در شبکه ملی اطلاعات بارور شود.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به تفاوت شرایط برای تولیدکنندگان محتوا، اظهار کرد: قبل از اجرای مصوبه ۲۱۴ در ۲۷ اردیبهشت‌ماه تولیدکننده محتوا باید بابت تولید مطلب به ازای هر ۱۰ گیگ ۱.۷ میلیارد تومان پرداخت می‌کرد، اما امروز نه تنها هزینه‌اش صفر شده بلکه از ترافیکی که تولید می‌کند درآمد دارد.

آذری جهرمی خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن فاز اول ملی اطلاعات هر کاربر به ازای هر واحد اینترنت بین‌المللی می‌تواند دو واحد ترافیکی مجانی مصرف کند که اگر این نسبت به یک به ۱۰ برسد هدف خوبی است.

در این برنامه همچنین نصرالله پژمان‌فر - رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس - درباره‌ شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: شبکه یک اقدام است که مردم از فضای مجازی با ارزان‌ترین قیمت و با کیفیت‌ترین وضعیت و امنیت بالا استفاده کند و کشورهای متعدد دنیا که در استفاده فضای مجازی و اینترنت پیشرفت‌های بسیار بالایی دارند و در دنیا مطرح هستند و نسبت به راه‌اندازی شبکه داخلی و شبکه ملی اطلاعات مصر هستند.

وی کره جنوبی را از کشورهایی دانست که شبکه ملی اطلاعات دارند و ادامه داد: در کره جنوبی ۹۳ درصد کاربران از خدمات و تنوع زیادی برخوردارند. تماس‌های صوتی - تصویری، پیام‌های متنی و چند رسانه‌ای، اشتراک‌گذاری فیلم و عکس، نرم‌افزارهایی برای تاکسی و مترو، پخش آنلاین و بسیاری خدمات روزمره که امروز در فضای فیزیکی انجام می‌شود می‌توانند در فضای مجازی استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به این‌که چرا کاربران درباره شبکه ملی اطلاعات دغدغه و نگرانی از بابت امنیت آن دارند، تصریح کرد: در این چند سال گردش‌های مالی زیادی صورت گرفته، اما مسلم است برای این‌که مردم نسبت به این شبکه احساس نگرانی کنند بسیاری افراد تعمدا اینترنت را مساوی اینترانت معرفی کردند.

پژمان‌فر توضیح داد: این نگرانی به صورتی بود که کاربران تصور می‌کردند در آن فضا کاملا شناخته شده و اطلاعات‌شان ضبط می‌شود و یا نمی‌توانند به اینترنت خارجی دسترسی داشته باشند و به این صورت در ذهن مخاطبین نگرانی موهوم ایجاد کردند تا مردم را راضی کنند اگرچه اینترنت خارجی دارند که قیمت بالا و سرعت قیمت پایین دارد اما امن است.

وی با اشاره به دلایل تعلل در اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات، گفت: زیرساخت‌های ما فراهم نیست، اما عمده مساله بحث مدیریت بوده، زیرا در این ۱۱ سالی که از این موضوع می‌گذرد و دولت‌ها عوض شدند تعریفی ارائه نکردند که اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات یعنی چه، بنابراین این کار به قدری سخت نبود که بیش از یک دهه طول بکشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار کرد: خود رئیس جمهوری گفت اگر ما شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنیم در سال اول در این فضا حداقل از نظر اشتغال ۱۰ هزار شغل ایجاد می‌شود و تعلل در این اقدام مساوی بود با از دست دادن شغل‌های فراوان. همچنین از آنجایی که تولیدکننده محتوا نیز مجبور به پرداخت هزینه بود نقش ما در تولید محتوا بسیار کمرنگ بود.

علیرضا شاه‌میرزایی - معاون پژوهشکده مطالعات فضای مجازی - نیز در این برنامه در تماس تلفنی در پاسخ به علل عدم وجود اراده جدی برای تاسیس شبکه ملی اطلاعات، بیان کرد: ما در شبکه ملی اطلاعات به دنبال این هستیم که ترافیک داخلی (یعنی این‌که سایت‌های داخلی محتوا تولید و کاربران داخلی استفاده کنند) را متمایز از اینترنت جهانی ارائه دهیم که ربطی به فیلترینگ و مسائل امنیتی ندارد یعنی این‌که باید خدمات با سرعت بیشتر و قیمت کمتری ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در مصوبه جلسه ۱۲ شورای عالی فضای مجازی در ۷ بهمن ۱۳۹۱ به صراحت گفته که دسترسی کاربران به سایت‌ها و خدمات داخلی با سرعتی بیش از سایت‌ها و خدمات خارجی محقق کرده‌اند و این اتفاقات بعد از گذشت سه سال و نیم انجام شد و در سه ماه اخیر نیز اقدامات خوبی صورت گرفت.

معاون پژوهشکده مطالعات فضای مجازی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سه ماه گذشته، اظهار کرد: مرکز تبادل ترافیک خارجی کاملا جدا شده و قیمت اینترنت هم در تاریخ یک مردادماه دو قیمته شد به صورتی که اینترنت داخل نسبت به اینترنت خارج تبادل قیمت دارد.

شاه‌میرزایی توضیح داد: با دو قیمته شدن اینترنت برای شرکت‌های اینترنتی مردم می‌توانند از شرکت‌ها بخواهند که میزان ترافیک داخلی استفاده شده و ترافیک خارجی را مشاهده کنند، آنها همچنین می‌توانند دو برابر ترافیک خارجی از ترافیک داخلی استفاده کنند و قیمت اینترنت بسیار کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که برخی از مدیران دولتی بیش از این به شبکه ملی اطلاعات اعتقاد نداشتند، گفت: اینکه این طرح‌ها سه سال و نیم پیش مصوب شده بود که در این سه ماه اجرایی شد نشان می‌دهد که نیاز به بودجه و زمان نداشته است. البته ما در ادامه نیاز به سرور داریم و باید سرورها در تمام استان‌ها توزیع کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کوروش٢٢٣

      درود بر شبکه ملی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج