جاباما
۳۵۹۹۷۷
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

هر ایرانی چند دندان پوسیده دارد؟

رئیس هیات مدیره انجمن دندان پزشکان عمومی ایران گفت: شاخص پوسیدگی دندان (DMFT) در ایران ۶ است یعنی به طور متوسط هر ایرانی دارای ۲ دندان کشیده شده، ۲ دندان پوسیده و ۲ دندان پرشده است.

خبرگزاری ایرنا: رئیس هیات مدیره انجمن دندان پزشکان عمومی ایران گفت: شاخص پوسیدگی دندان (DMFT) در ایران ۶ است یعنی به طور متوسط هر ایرانی دارای ۲ دندان کشیده شده، ۲ دندان پوسیده و ۲ دندان پرشده است.
دکتر باقر شهنی زاده روز چهارشنبه در نشست خبری ششمین همایش ایمپلنت این انجمن با رویکرد مهندسی بافت نرم و سخت، اظهار کرد: این میزان در اقشار مختلف مردم متفاوت است به طوری که افراد دارای توان مالی، بیشتر دندان پرشده و افراد کم توان مالی، بیشتر دندان پوسیده یا کشیده شده دارند.
وی با بیان اینکه در برخی کشورها مانند سوئد و دانمارک میزان پوسیدگی دندان به صفر رسیده است، افزود: رسالت اصلی انجمن دندانپزشکان عمومی ایران کمک به رفع چالش های موجود در حوزه بهداشت دهان و دندان است تا بتوان پس از یک دوره زمانی مشخص میزان پوسیدگی های دندانی در کشور را کاهش داد.

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی: بهترین راه برای کاهش این شاخص افزایش سطح بهداشت دهان و دندان و افزایش آگاهی مردم در این زمینه است تا بتوان از هزینه های بعدی برای ترمیم دندان یا ایمپلنت و همچنین برای پیشگیری از بروز بیماری های ناشی از عفونت های دندانی جلوگیری کرد.

شهنی زاده ادامه داد: بنابراین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی های دندانی را باید از گروه سنی که هنوز دچار پوسیدگی دندانی نشده اند یعنی کودکان آغاز کرد به همین منظور طرحی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گروه سنی بین 6 تا 12 سال درنظرگرفته شده که برای اجرا هنوز با چالش هایی رو به است.

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با بیان اینکه کاهش پوسیدگی های دندانی نیاز به عزم ملی دارد، گفت: دندانپزشکان عضو این انجمن برای مشارکت در طرح ها و برنامه های مختلف در این زمینه، آمادگی کامل دارند.

شهنی زاده در مورد ایمپلنت اظهار کرد: دندانپزشکان موظفند دندان بیمار را حفظ کنند و تنها در شرایطی دندان باید کشیده شود که غیرقابل نگهداری یا هزینه های نگهداری آن بالا و عمر آن کوتاه باشد.

وی افزود: به همین منظور ششمین همایش انجمن دندان پزشکان عمومی ایران به موضوع ایمپلنت پرداخته است تا ضمن افزایش سطح آگاهی دندانپزشکان در این زمینه، این موضوع که بیماران قبل از ایمپلنت از نظر موارد مختلف مانند بیماری های مزمن، عفونت های لثه ای و وضعیت بافت استخوان فک باید مورد بررسی قرار گیرند، یادآوری شود.

رئیس هیات مدیره انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: افراد دیابتی به ویژه دیابتی هایی که قندخون کنترل نشده دارند و افرادی که فک آنها استخوان کافی ندارد، ایمپلنت موفقی نخواهند داشت، بنابراین دندانپزشکان باید به این مساله توجه داشته باشند.

** لزوم انجام رادیولوژی قبل از ایمپلنت

دکتر حوریه باشی زاده دبیر بخش رادیولوژی دهان، فک و صورت کنگره انجمن دندانپزشکان عمومی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم انجام رادیولوژی و سی تی اسکن قبل از انجام ایمپلنت به منظور داشتن ایمپلنتی موفق اظهار کرد: دندانپزشکان برای اینکه بدانند ایمپلنتی که قصد انجام آن را دارند، موفق خواهد بود یا نه باید پیش از آن، بررسی های رادیولوژیک را روی آن انجام دهند.

وی افزود: با استفاده از تصاویر رادیولوژی و در صورت لزوم سی تی اسکن در کنار معاینات کلینیکی می توان ساختار دندان را قبل از ایمپلنت به وضوح مورد بررسی قرار داد.

باشی زاده گفت: تصور اشتباهی بین مردم رایج شده است که رادیولوژی به دلیل اینکه در آن از اشعه ایکس استفاده می شود، برای سلامت بدن مضر است؛ این درحالی است که میزان اشعه مورد استفاده در این روش بسیار اندک است و نمی تواند ضرری به بدن وارد کند.

وی افزود: بسیاری از افراد به دلیل همین باور اشتباه از انجام رادیولوژی ممانعت می کنند و از دندانپزشک می خواهند که بدون رادیولوژی، ایمپلنت را انجام دهند اما اطلاعاتی که رادیولوژی ارائه می دهد، بسیار ارزشمند است و می تواند به داشتن ایمپلنت موفق کمک کند.

باشی زاده خاطر نشان کرد: پیش از ایمپلنت باید مکان استخوان و میزان قطر و ضخامت آن بررسی شود تا دندانپزشک بداند که با چه ضخامتی می تواند ایمپلنت را جایگزین کند زیرا هرچه ضخامت پیچ بیشتر باشد، ایمپلنت موفق تری خواهیم داشت.

وی در مورد عوارض ایمپلنت بدون انجام بررسی های لازم گفت: اگر در ناحیه جلوی فک بالا ضخامت استخوان کم باشد، ایمپلنت وارد ناحیه بینی می شود و اگر در ناحیه جلوی فک پائین فاصله ایمپلنت با عصب لب رعایت نشود، ممکن است عصب لب پاره و فرد دیگر کنترلی در حرکات لب نداشته باشد.

ششمین همایش ایمپلنت با رویکرد مهندسی بافت نرم و سخت از ۱۳ تا ۱۵ مردادماه در دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با حضور حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت کننده از متخصصان رشته های مختلف دندان پزشکی و ایمپلنت برگزار می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر ایرانی چند دندان سالم دارد.وقتی مرغ بشه ۸۵۰۰ دندون میمونه واسه آدم.

    • بدون نام

      با این هزینه های ایمپلنت،انجام آن برای قشراکثریت جامعه ایرانی یک رویاست،کاش بانکها برای اینکار یک وامی اختصاص میدادند،بهرحال در ایران بانکها منشا خیلی از کارهای خیر هستند، بخصوص که شرایط پرداخت وامهایشان هم در دنیا راحترینه. پس زنده باد دندان مصنوعی و دندانپزشکان تجربی.

    • محمد

      بپرسید چند دندان سالم داریم جوابش آسان تر است یکی دو تا . گران بودن هزینه نگهداری و درمان و تحت پوشش بیمه نبودن علاوه بر نازیبایی دهان صورت از خرابیدندان باعث بروز بیماریهای ناشی از عوم توانایی در جویدن غذا و بوی بد دهان از پیامدهای خرابی دندانهاست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج