۳۶۰۴۵۹
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سیمای زنی در دوردست!

حزب دموکرات امریکا بار دیگر توانست واقعه‌ای متفاوت را در تاریخ سیاسی این کشور رقم بزند. واقعه‌ای که باید ٢۴٠سال از آن می‌گذشت تا به عینیت برسد.

پایگاه تحلیلی رصد نیوز: حزب دموکرات امریکا بار دیگر توانست واقعه‌ای متفاوت را در تاریخ سیاسی این کشور رقم بزند. واقعه‌ای که باید ٢۴٠سال از آن می‌گذشت تا به عینیت برسد.

هیلاری کلینتون سه‌شنبه شب رسما تبدیل به نخستین زنی شد که به صورت رسمی توانست نامزد یکی از دو حزب بزرگ امریکا شود، اتفاقی که شاید تا دو دهه گذشته حتی تصور آن نیز سخت بود. اما حالا هیلاری کلینتون نه‌تنها به عنوان نخستین نامزد زن از حزب دموکرات وارد کارزار انتخاباتی شده بلکه در حال حاضر این شانس را دارد به عنوان نخستین زن در تاریخ به عنوان رییس‌جمهور وارد کاخ سفید شود و سکان رهبری ایالات متحده را به دست گیرد.

دومین روز کنوانسیون ملی دموکرات‌ها برخلاف روز اول جوی متفاوت داشت. روز اول کنوانسیون که مقداری جو حاکم توسط طرفداران و نمایندگان برنی سندرز متشنج شده بود، در روز دوم تعدادی از نمایندگان و حامیان سندرز که سرخورده از وضعیت موجود به نظر می‌رسیدند از صحنه کنوانسیون به نشانه اعتراض خارج شدند تا جو حاکم بر سالن کنوانسیون یکدست به نفع هیلاری کلینتون باشد.

روز دوم کنوانسیون روزی بود که در آن تعداد نمایندگان باید رای خود را اعلام می‌کردند تا نامزد نهایی حزب رسما معرفی شود. اما شاید تا چند ماه یا حتی چند هفته پیش کمتر کسی باور داشت شخصی که هیلاری را به عنوان نامزد نهایی حزب معرفی می‌کند رقیب جدی او یعنی برنی سندرز باشد. سندرزی که در طول رقابت‌های انتخاباتی امریکا بیشتر با چهره‌ای خشمگین و عصبانی در پشت تریبون حاضر می‌شد در طول کنوانسیون ملی حزب چهره‌ای دیگر را از خود به نمایش گذاشت.

او که به عنوان سناتور ایالت «ورمونت» به پشت بلندگو آمد تا به رسم همیشگی رای ایالت خود را برای نامزدی حزب بخواند به جای خواندن آرا رسما اعلام کرد:« من هیلاری کلینتون را به عنوان نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده معرفی می‌کنم». لحظه‌ای غرور‌انگیز برای کنوانسیون حزب دموکرات تا نمایشی از همبستگی را درون خود به نمایش بگذارد.

اتفاقی که هفته پیش در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان رخ نداد. اما شاید زمانی که برنی سندرز این خبر را اعلام کرد بسیاری از هواداران او که در حدود یک سال با شورو حرارت در کنار کمپین برنی سندرز برای یک رقابت همه‌جانبه با هیلاری کلینتون قرار گرفتند و روزهای پرامیدی را پشت سر گذاشتند اما سه شنبه‌شب مغموم و ناراحت عده‌ای از آنها در کنوانسیون حضور داشتند و برخی از آنها با گریه به چهره برنی سندرز نگاه می‌کردند، انگار آمال و آرزوهای آنها با حمایت سندرز از کلینتون فروریخته است.

با این وجود سه‌شنبه شب را می‌توان شبی عاطفی در کنوانسیون دموکرات‌ها توصیف کرد. شبی که بسیاری با خنده گریه می‌کردند و بسیاری با نارحتی؛ اما پس از اعلام نهایی نامزدی هیلاری کلینتون، در مانیتور بزرگی که در بالای استیج سالن محل برگزاری نصب شده بود عکس ۴۴ رییس‌جمهور امریکا به ترتیب به نمایش گذاشته شد و زمانی که به تصویر باراک اوباما رسید به ناگاه مکثی روی عکس به وجود آمد و با یک شکاف تصویر هیلاری کلینتون ظاهر شد که او در نیویورک به صورت زنده در حال تماشای کنوانسیون بود و با ارتباط ویدیویی و چهره‌ای خندان خطاب به حاضران اعلام کرد که شما افتخاری باورنکردنی را به من اعطا کردید. هیلاری در بین خیل تشویق‌ها در محل کنوانسیون گفت که این پیروزی برای شما و این شب نیز برای شماست. او خطاب به دختران کوچکی که او را تماشا می‌کردند گفت که شاید من نخستین زنی باشم که رییس‌جمهور امریکا می‌شود اما یکی از شما‌ها نفر بعدی است.

بیل کلینتون در نقش یک همسر

بیل کلینتون، رییس‌جمهور چهل و دوم ایالات متحده که توانست در دو انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز میدان شود، در حالی سه‌شنبه شب گذشته به استیج محل برگزاری کنوانسیون حزب پای گذاشت که خود در سال‌های ٩٢ و ٩۶در نقش نامزد حزب و مرد اول امریکا به آنجا آمده بود. اما سه شنبه شب بیل کلینتون دیگر یک سیاستمدار و رییس‌جمهور سابق ایالات متحده نبود. بلکه او تنها در نقش یک همسر در فیلادلفیا حاضر شد تا از شریک زندگی خود حمایت کند.

بیل کلینتون که کماکان به عنوان یکی از محبوب‌ترین روسای جمهور امریکا شناخته می‌شود، نخواست تا خود را به عنوان سیاستمداری کارکشته نشان دهد بلکه خواست فردی باشد که به عنوان همسر، پشت‌سرشریک زندگی خود ایستاده است. بیل کلینتون زمانی که پشت میکروفن ایستاد و سخنرانی خود را آغاز کرد تن صدای او دیگر صلابت دوران ریاست‌جمهوری را نداشت. او که اکنون ۶٩سال سن دارد، نشان داد که پا به سن گذاشته و هرچند می‌خواهد شور و حرارت گذشته خود را حفظ کند اما او دیگر پیر شده است. کلینتون در سخنان خود بیشتر بر یک محور تمرکز کرد و آن هم تعریف از هیلاری کلینتون بود.

هیلاری که هفته گذشته در کنوانسیون جمهوریخواهان به انواع و اقسام کارها از جمله جنایتکار و دروغگو متهم شد برای بیل کلینتون چاره‌ای نگذاشت تا تمام قد از او دفاع کند. او سابقه فعالیت‌های هیلاری را برای کودکان، بیماران و معلولان ستود و در خصوص سابقه سیاسی او گفت که هیلاری بیش از دو دهه است که وارد سیاست ملی امریکا شده است و به پیچ و خم‌های آن بیش از هرکسی آشناست.

بیل‌کلینتون همچنین افزود: او بهترین تغییر‌سازی است که من تاکنون شناخته‌ام. او همچنین در واکنش به فضاسازی‌های جمهوریخواهان علیه هیلاری نیز گفت: اینکه می‌گویند مردم هیلاری را دوست ندارند و به او اعتماد ندارند واقعی نیست و تنها کارتونی است که جمهوریخواهان ساخته‌اند. وی افزود کارتون دوبعدی به راحتی جذب می‌کند اما زندگی واقعی بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر است و حتی بسیاری از مردم آن را خسته‌کننده می‌دانند.

سخنرانان احساساتی

سه‌شنبه شب گذشته برای زنانی که به پشت تریبون آمدند بسیار احساسی بود؛ احساسی که نشان می‌داد که به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کرده‌اند. احساسی که حتی نامزدی کلینتون را برای خود موفقیت بزرگ می‌دانستند. نانسی پلوسی که خود به عنوان یک زن تاریخ‌ساز در تاریخ امریکا شناخته می‌شود و به عنوان نخستین زنی بود که در سال ٢٠٠٧ به ریاست مجلس نمایندگان رسید، اما زمانی که هیلاری به عنوان نامزد نهایی حزب معرفی شد بسیار پر شور و خوشحال بود. او گفت که این اتفاق فراتر از یک هیجان معمولی است. این بسیار هیجان‌انگیز است که او (هیلاری) نامزد نهایی حزب شده است.

ربکا وینگر ۴٩ساله و نماینده کلینتون در ایالت آریزونا که پس از نامزدی هیلاری اشک از چشمانش جاری شده بود، گفت: ما امروز تاریخ را با معرفی نخستین رییس‌جمهور زن ساختیم و این لحظه برای بسیاری الهام‌بخش است. مریل استریپ، بازیگر مشهور هالیوود نیز که لباسی با طرح پرچم امریکا به تن داشت در کنوانسیون حاضر شده بود و گفت که هیلاری در طول چهل سال گذشته مورد بیشترین حمله‌ها قرار گرفته اما مردم امشب تاریخ را ساختند. مادلین آلبرایت وزیر خارجه سابق امریکا در سخنرانی خود اعلام کرد: هیلاری نشان داد سیاست با شوی تلویزیونی متفاوت است.

مبارزه سختی پیش رو است

حالا که هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب معرفی شده، راه سختی پیش روی خود برای رسیدن به کاخ سفید می‌بیند. دونالد ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه پا به پای هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها پیش می‌آید و مبارزه دشواری در انتظار هر دو نامزد قرار دارد. اما به نظر می‌رسد برخلاف دونالد ترامپ که به هیچ شخص و گروهی تضمینی نداده و هیچ گونه تعلق خاطری به گروه خاصی ندارد هیلاری با انتظارات فراوانی روبه‌رو است. در روز اول کنوانسیون حزب نوجوانی به همراه مادرش به روی استیج آمد که گفت مادر او در آستانه دیپورت شدن قرار دارد.

قانون مهاجرتی که مجلس نمایندگان به آن رای نداد و تنها با حکم ریاست‌جمهوری در حال اجرا شدن است موجب می‌شود که پدرو مادر کودکان و نوجوانانی که در امریکا بزرگ شده‌اند از کشور خارج شوند و این‌گونه هزاران خانواده از یکدیگر جدا می‌شوند و تنها امیدواری آنها حضور هیلاری در کاخ سفید و حمایت از آنهاست؛ زیرا در صورتی که ترامپ رییس‌جمهور شود به سرعت باید تمام این افراد از امریکا خارج شوند و مهاجرت‌پذیری امریکا به درجه‌ای پایین می‌رسد.

همچنین در این کنوانسیون خانواده‌هایی به آنجا آمدند که فرزندان آنها به دلیل خشونت‌های خیابانی به ضرب گلوله کشته شدند که آن هم به دلیل قانونی بودن حمل سلاح گرم در امریکاست؛ قانونی که جمهوریخواهان تمام‌قد از آن حمایت می‌کنند و حتی اجازه محدود کردن آن در امریکا را نمی‌دهند. در این کنوانسیون سیاهپوستانی قرار داشتند که کماکان با تبعیض نژادی مواجه هستند و می‌خواهند سیاست‌های دولت اوباما ادامه پیدا کند، اینها جامعه‌ای هستند که دل به ادامه سیاست‌های اوباما بسته‌اند و رسالت کلینتون متحد نگه داشتن امریکا با وجود تنوع نژادی حاکم بر این کشور است. در صورتی که دونالد ترامپ هیچ مسوولیتی در برابر خود نمی‌بیند. او می‌خواهد در مرز مکزیک دیواربکشد، خانواده‌های مهاجر را از کشور خارج کند و هیچ محدودیتی در حمل اسلحه اتخاذ نکند.

حالا امریکا با دو انتخاب روبه‌رو است، ترامپ یا کلینتون؛ دو انتخابی که دو مسیر متفاوت را در امریکا به نمایش می‌گذارد. هیلاری کلینتون ادامه وضع موجود است. او به دنبال اصلاح در مسیر فعلی است که باراک اوباما در پیش گرفته. اما ترامپ هدفی روشن را دنبال می‌کند و آن هم نابودی مسیر فعلی است. نظر سنجی‌ها به مانند گذشته برای کلینتون امیدوار‌کننده نیست، بلکه ترامپ را روز به روز نزدیک‌تر به کلینتون و حتی بالاتر از آن به نمایش می‌گذارد.

با پایان کنوانسیون ملی دموکرات‌ها امریکا از فضای انتخابات درون حزبی خارج می‌شود و آن زمان باید منتظر مبارزه واقعی بود. جایی که مناظره‌ها در آن تعیین‌کننده است و هر رفتار یا هر حرکت غلط می‌تواند به طور کامل سرنوشت یک نامزد را تغییر دهد تا کلید کاخ سفید را به دست دیگری بسپارد. فصل پایانی انتخابات امریکا از امروز آغاز شد.

دموکرات‌ها از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنند

دموکرات‌های ایالات متحده در گردهمایی بزرگ این حزب برای معرفی نامزد رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور سند خط مشی سیاسی این حزب را به تصویب رساندند. در بخش‌هایی از این سند راهبردی دموکرات‌ها درباره‌ ایران آمده است: ما از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم؛ زیرا همانطور که این توافق به‌شدت اجرا و اعمال می‌شود، توافق هسته‌ای به‌طور قابل اثباتی همه راه‌های ایران در کسب یک بمب را بدون توسل به جنگ قطع کرد.

ما دیدگاه دونالد ترامپ را مبنی بر اینکه باید از توافقی که به‌طور صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را برچید، کنار بکشیم رد می‌کنیم. ما کماکان به همکاری با این کابینه ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز یک سلاح هسته‌ای به دست نمی‌آورد و اگر ایران در جهت چنین کاری گام برداشت ما در به کارگیری اقدام نظامی درنگ نخواهیم کرد. در این گزارش همچنین بدون توجه به مواضع ایران و نقش موثری که در ایجاد صلح در منطقه دارد با هدف ایران‌هراسی به نقل از سند مذکور آمده است: دموکرات‌ها همچنین به نقش مخربی که ایران در منطقه ایفا می‌کند توجه خواهند کرد و اگر لازم باشد به‌شدت تحریم‌های غیر هسته‌ای را اعمال و تقویت خواهند کرد.

همچنین با وجود اینکه کشورمان ١٧ هزار قربانی ترور دارد و پیشتاز مبارزه با تروریسم است، در این سند از سوی دموکرات‌های عصبانی از مخالفت ایران با رژیم صهیونیستی به حمایت از تروریسم و نادیده گرفتن حقوق مردم متهم شده‌ و تهدید به مقابله با توان موشکی و تقویت رژیم اسراییل شده‌ است. در پایان سند راهبردی دموکرات‌ها درباره‌ ایران آمده است: دموکرات‌ها واقف هستند که مردم ایران به دنبال آینده‌ای روشن‌تر برای کشورشان و تعامل بیشتر با جامعه بین‌المللی هستند. ما از فرصت‌های فرهنگی، دانشگاهی و دیگر تعاملات با مردم ایران استقبال خواهیم کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج