۳۶۰۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نشست "ساختمان پزشکان"

شقایق دهقان نگران سانسور شدن!

بازیگران مجموعه "ساختمان پزشکان" با توجه به ویژگی‌های نقش کتی تاکید کردند نگران بوده‌اند این نقش گرفتار ممیزی تلویزیون شود اما خوشبختانه این اتفاق برای این شخصیت نیفتاده است.

می‌توانیم بحث درباره بازیگری را با این موضوع شروع کنیم که چند قسمت از مجموعه آماده شده بود که پیشنهاد بازی به شما شد و اصلا متن را خواندید یا طرحی کلی درباره نقش‌تان شنیدید و همکاری‌تان را شروع کردید؟

- شقایق دهقان: من زمانی به گروه پیوستم که سه قسمت از متن مجموعه آماده بود، برای یک کار شبانه این تعداد خوب است (می‌خندد) در کارهای دیگر گاهی گروه تصویربرداری را شروع می‌کند و متن همزمان نوشته می‌شود. اما نقش‌ها مشخص بود. در این کارها معمولا بازیگر نقش مهمی در پرورش شخصیت دارد، نویسنده خط اصلی را می‌دهد و به مرور شخصیت پخته و کامل می‌شود.

بازیگر که بازی می‌کند از مقطعی نویسنده با توجه به جنس بازی او و شخصیتی که بازی می‌کند، می‌نویسد. من سال‌ها است با گروه نویسندگان این مجموعه همکاری می‌کنم، قلم و سلیقه‌شان را می‌شناسم، به آنها اعتماد دارم و می‌دانستم در بخش‌های بعد هم بیراهه نمی‌رویم و متن‌ها کیفیت خود را حفظ خواهند کرد.

* خانم دهقان شما از ابتدا قرار بود در این مجموعه بازی کنید؟ نقش خانم شیرزاد برای شما نوشته شده بود؟

- دهقان: نه قراری نداشتیم، آن زمان شرایط بازی در مجموعه را نداشتم اما تعدادی از متن‌ها را همسرم مهراب قاسم‌خانی می‌نوشت و می‌توانستم متن‌ها را بخوانم، خانم شیرزاد از همان موقع برایم جذاب بود و با خودم فکر می‌کردم کاش بازیگری که این نقش را بازی می‌کند فلان رفتار یا حرکت را داشته باشد، در نهایت من توانستم در این مجموعه بازی کنم.

- فرناز رهنما: من از طرف آقای صحت به کار دعوت شدم، طرح داستانی را می‌دانستم، جلساتی داشتیم و درباره نقش نازنین، ویژگی‌های مجموعه، فضای آن و ... صحبت کردیم، در مورد عیب‌ها و حسن‌های نازنین و نقشی که در قصه و ماجراها داریم به توافق رسیدیم و تا انتها روی همان خط حرکت کردیم. قرار شد بر اساس این توافق‌ها متن نوشته شود.

- مونا فرجاد: من اواخر پیش‌تولید به گروه پیوستم، آقای صحت پیشنهاد بازی در این مجموعه را به من داد و گفت نقش بزرگتر از سن من است، من به دلیل تجربه‌هایی که داشتم با خودم عهد کرده بودم در کاری که متن ندارد بازی نکنم، می‌دانستم فعلا متنی در کار نیست، اما به اعتبار سروش صحت و پیمان قاسم‌خانی و گروه حرفه‌ای که در این مجموعه حضور داشتند به گروه ملحق شدم.

شقایق دهقان نگران سانسور شدن!

*ویژگی‌های جذاب این نقش کوتاه چه بود؟

- فرجاد: آقای صحت هم به این موضوع اشاره کرد که نقش کوتاه اما موثر است، کتی در خانواده افشار یک اهرم فشار است، مرتب نامش را می‌شنویم.

- دهقان: من خیلی نگران این نقش و بازیگرش بودم، فکر می‌کردم ممکن است شبکه پس از مدتی درباره این شخصیت تصمیم دیگری بگیرد و حذفش کند، به آقای صحت و مهراب هم می‌گفتم که بازیگر حرفه‌ای آورده‌اید و امیدوارم نقش گرفتار ممیزی نشود. خوشحالم که مونا تا آخر در کنارمان بود و نقش کتی آن طور که باید دیده شد.

- رهنما: آقای صحت نظر ما را درباره انتخاب‌هایش می‌پرسید، من هم نگران این نقش بودم، وقتی بازی مونا را در کار دیدم، مطمئن شدم انتخاب درستی است، همه ما به این نتیجه رسیدیم که انتخاب آقای صحت حساب شده بود و مونا به خوبی این نقش را بازی کرد، نقشی که از نظر سنی با او تفاوت دارد و حضور فیزیکی‌اش در مقایسه با بقیه کم است.

- دهقان: ما نگران ممیزی بودیم. ممکن بود این نقش در میانه راه حذف شود.

*تا به حال در مجموعه‌های تلویزیونی نقشی مثل کتی نداشته‌ایم.

- دهقان: در "مسافران" مشابهش را داشتیم، البته آنجا فرزندی وجود داشت که پل ارتباط زن و شوهری بود که از هم جدا شده‌اند. اما کتی و نیما فقط به خاطر کارشان با هم در ارتباط هستند.

* نوبت آقای برق‌نورد است.

- هومن برق‌نورد: من اصلا نمی‌خواستم در این مجموعه بازی کنم، نمی‌خواستم در مجموعه روتین بازی کنم، خاطره خوبی از "باغ شیشه‌ای" نداشتم و مشغول بازی در فیلمی تلویزیونی در شمال بودم، آقای مهین دوست با من تماس گرفت، او را با فرد دیگری اشتباه گرفتم!

حوصله کار روتین طنز نداشتم و چیزی از شرایط نپرسیدم. اما آقای مهین دوست گفت پیمان با شما تماس می‌گیرد، پرسیدم کدام پیمان؟ و متوجه شدم متن متعلق به پیمان قاسم‌خانی است و سروش صحت آن را کارگردانی می‌کند. این طور بود که در "ساختمان پزشکان" بازی کردم. زمانی که به گروه پیوستم پنج قسمت از متن آماده بود.

* در این مجموعه‌ها نقش‌ها به مرور کامل شده، گاهی تغییر می‌کنند، چقدر نقش‌هایی که بازی کردید وابسته به متن بود؟ آزادی عمل برای تغییر نقش‌ها داشتید؟

- دهقان: ما در این مجموعه کمتر بداهه‌گویی می‌کردیم و به متن وفادار بودیم، در مورد تغییر نقش‌ها گاهی اتفاقی که در مجموعه‌های طنز می‌افتد این است که به خاطر انرژی و اشتیاقی که یک بازیگر دارد، نقش پررنگ‌تر می‌شود و از حاشیه به متن می‌آید.

من تجربه‌اش را داشته‌ام در بعضی کارها گاهی اشتیاق و تلاش بازیگر فرعی او را به نقش‌های اصلی نزدیک کرده و گاهی عکس آن اتفاق افتاده است. من در این مجموعه چیزی را تغییر نمی‌دادم، اما چند لحن و رفتار را آزمایش می کردم تا به نتیجه بهتر برسم.

-رهنما: وفاداری به متن از اصولی بود که درباره‌اش توافق کرده بودیم، اما من به عنوان بازیگر نظرم را می‌دادم و آقای صحت اگر فکر می‌کرد مناسب است می‌پذیرفت. زمان تمرین‌ها می‌توانستیم پیشنهادهایمان را بگوییم اما زمان تصویربرداری دیگر نمی‌شد تغییری در توافقی که با کارگردان داشتیم بدهیم. آقای صحت بسیار متین، فهمیده و حرفه‌ای برخورد می‌کرد.

-فرجاد: من ابتدا به این فکر می‌کردم که کتی چه ویژگی‌های رفتاری می‌تواند داشته باشد، با آقای صحت و برادران قاسم‌خانی هم در این باره صحبت می‌کردیم اما ممیزی باعث می‌شد بعضی حرکت‌ها را حذف کنیم، کتی در کنار این که تحصیل‌کرده، باهوش و موقر است از این که در یک ماجرا به گوش فردی سیلی بزند نمی‌ترسد. او یک شخصیت چند بعدی است.

شقایق دهقان نگران سانسور شدن!

*نگران نبودید نقش کتی دیده نشود؟

-فرجاد: در ماههای اول خیلی نگران بودم، به کوتاهی و بلندی نقش فکر نمی‌کردم به دیده شدن درست آن در بین نقش‌ها فکر می‌کردم. اما الان راضی‌ام و خوشحالم که به این جمع اضافه شدم. احساس می‌کنم کتی به اندازه دیگر نقش‌ها دیده شده است. این مجموعه شرایطی شرافتمندانه داشت، از هفت صبح تا هفت شب تصویربرداری داشتیم و جمعه‌ها هم تعطیل بودیم، عوامل و گروه خوبی داشتیم و اذیت نشدیم.

* شما پیش از "ساختمان پزشکان" مجموعه طنز بازی نکرده بودید و این اولین تجربه شما در این حوزه است.

- فرجاد: بله، من خودم را مناسب چنین نقش‌هایی نمی‌دانستم، بازیگر بداهه‌گویی و کار پر فشار و اضطراب آن هم بدون متن نیستم، نقش دختر جوان پرانرژی، زن رنج کشیده و ... بازی کرده بودم اما نقش زنی از جنس کتی را تجربه نکرده بودم.

- دهقان: من فکر می‌کنم بداهه‌گویی چندان درست نیست، گروهی نویسنده فکر کرده، متنی را نوشته‌اند و بازیگر سر صحنه نباید به سرعت آن متن را تغییر بدهد. بداهه‌گویی بدون توجه به منطق دیالوگ‌ها و حس و حال آن صحنه درست نیست. گاهی بداهه‌گویی ممکن است بازیگر را از شخصیت دور کند.

- برق‌نورد: من زمان تمرین دیالوگی که فکر می‌کردم مناسب است می‌گفتم، اگر آقای صحت تائید می‌کرد آن را موقع ضبط هم می‌گفتم. البته گاهی هم موقع تصویربرداری بداهه‌گویی کردم که آقای صحت مخالفتی با من نداشت. حتی گاهی او کات می‌داد و می‌گفت بار دوم هم این دیالوگ را بگو.

* به نظر می‌رسد شخصیت ناصر به مرور عوض شده، ابتدا او به نظر یک خرده‌خلافکار و لمپنی است که سرش به سنگ خورده اما حالا قلدرتر شده.

-برق‌نورد: من این طور فکر نمی‌کنم، در قسمت‌های اولیه نگران بودم که شاید نقشی که بازی می کنم با تصویری که قرار است از این شخصیت ارائه شود فرق داشته باشد، اما با دیدن بخش‌هایی از مجموعه مطمئن شدم درست حرکت می‌کنم، طبیعی است که به مرور و جا افتادن بازیگر در نقش و همراه شدنش با گروه، نقش پخته و کامل شود.

* خانم دهقان شما سال‌ها است در مجموعه‌های طنز بازی می کنید، ویژگی خانم شیرزاد نسبت به دیگر نقش‌هایی که تجربه کرده‌اید به نظر خودتان چیست؟

- دهقان: نقش‌های قبلی‌ام خیلی پررنگ نبوده، من نقش خانم شیرزاد را کاملا کمدی بازی کردم، نگران بودم که این تجربه چه می‌شود. مردم زن ایرانی را باوقار دوست دارند و فکر می‌کردم ممکن است این شخصیت سبکسر قلمداد شود، خوشحالم که مردم این قدر فهمیده شده‌اند که بازیگری را از شخصیت جدا می‌کنند. خانم شیرزاد با من بازیگر تفاوت دارد، سعی کرده‌ام آن را طوری بازی کنم که باعث خنده تماشاگر بشود.

*انتظار این استقبال از مردم را داشتید؟

-رهنما: من این حجم از استقبال را در ذهن نداشتم، چند روز پیش سفری به یکی از کشورهای همسایه داشتم، جالب است که مردم آنجا هم من را می‌شناختند و لطف داشتند. قشرهای مختلف این مجموعه را می‌بینند و با آن ارتباط برقرار کرده‌اند.

-برق‌نورد: مادرم این روزها استرالیا است، به او زنگ زدم تا حالش را بپرسم گفت دارم "ساختمان پزشکان" را می‌بینم.

- دهقان: ما هم دوستانی خارج از ایران داریم که مجموعه را دنبال می‌کنند، این باعث خوشحالی است.

-فرجاد: همان طور که گفتم "ساختمان پزشکان" مجموعه‌ای شریف و سالم است، خوشحالم که مردم آن را دوست دارند، عواملی حرفه‌ای در این مجموعه حضور داشته‌اند و حاصل کار آبرومند و حرفه‌ای است.

شقایق دهقان نگران سانسور شدن!

* چیزی برای گفتن باقی مانده؟

- دهقان: من تا حالا در مطب‌ پزشکان برخورد بدی از منشی‌های محترم ندیده‌ام، البته الان پیش‌بینی می‌کنم که ممکن است چه اتفاقی در آینده برایم بیفتد (می‌خندد). زمانی که نقشی نوشته می‌شود نیاز است که صاحب شغل باشد، اهل شهری باشد، اتومبیلی سوار شود و... قصد ما واقعا توهین به هیچ قشر و طبقه‌ای نیست.

منشی‌ها آدم‌هایی بااعتماد به نفس هستند و به فضای کارشان تسلط دارند، لازم است یک منشی دقت و حساسیت داشته باشد، من هیچ وقت نمی‌توانم منشی خوبی باشم.

- رهنما: خدا رو شکر می‌کنم تا امروز انتقاد زیادی از صنف پزشکان و روان‌پزشکان نداشته‌ایم، از این دوستان تشکر می‌کنم، معمولا شوخی با هر صنف باعث سوء تفاهم می‌شود، اما اگر نشود با پزشکان که افراد تحصیل‌کرده جامعه هستند شوخی کرد با چه صنف و گروهی می‌شود؟ امیدوارم بشود با هر حرفه‌ای شوخی کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

شقایق دهقان نگران سانسور شدن!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج