۳۶۰۹۱۹
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

کمک چالش آب یخ به کشف بزرگ در ALS

دو سال پس از اینکه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان چالش آب یخ را برای کمک به بیماران مبتلا به اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی (ALS) انجام دادند، اکنون کمک‌های مالی جمع‌آوری شده توسط این چالش به کشف یک ژن دخیل در بیماری منجر شده است.

خبرگزاری ایسنا: دو سال پس از اینکه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان چالش آب یخ را برای کمک به بیماران مبتلا به اسکلروزیس آمیوتروفیک جانبی (ALS) انجام دادند، اکنون کمک‌های مالی جمع‌آوری شده توسط این چالش به کشف یک ژن دخیل در بیماری منجر شده است.

بخشی از این کمک‌های مالی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بود، باعث شد تا پروژه تحقیقات پزشکی MinE بتواند یک ژن مرتبط با برخی از موارد ALS را شناسایی کند.

در حقیقت این پول به محققان اجازه داد تا ژنوم ۱۵ هزار مبتلا به این بیماری را برای تشخیص ژن‌های مرتبط تعیین توالی کرده و ژن NEK۱ را شناسایی کنند. تغییرات در این ژن در بیماری سه درصد از مبتلایان موثر بود.

از جمله عملکردهای NEK۱ این است که به سلول‌های عصبی کمک کند تا شکل خود را حفظ کرده و دی‌.ان‌.ای را ترمیم کنند. هنگامی که هر کدام از این عملکردها به خوبی انجام نشوند، انسان در معرض خطر بالاتر ابتلا به ALS قرار می‌گیرد.

بیماری اسکلروز جانبی یا بیماری لو گهریگ یک بیماری نورون‌های حرکتی است که موجب تخریب پیشرونده و غیرقابل ترمیم در دستگاه عصبی مرکزی (مغز و نخاع) و دستگاه عصبی محیطی می‌شود. اسکلروز جانبی آمیوتروفیک شایعترین بیماری نورون‌های حرکتی است، بنابراین هم علایم نورون محرکه فوقانی و هم نشانه‌های نورون محرکه تحتانی را ایجاد می‌کند. در حقیقت در ALS نشانه‌های فلج مرکزی و محیطی تواماً ایجاد می‌شود.

این بیماری منجر به از دست رفتن تدریجی عملکرد عضلات (به ویژه عضلات مخطط) می‌گردد و با تضعیف ماهیچه‌ها بتدریج فرد به فلج عمومی مبتلا می‌شود. استفن هاوکینگ، دانشمند مشهور انگلیسی یکی از معروفترین مبتلایان به این بیماری است.

جزئیات تحقیق دانشمندان در مجله Nature Genetics منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ماهم چالش عکس بدون آرایش داریم!
      این چالش سطل آب یخ هم شده بود واسمون سرگرمی!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج